• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن امور تربیتی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
امور تربیتی (بازدید: 434)
دوشنبه 9/5/1391 - 16:30 -0 تشکر 485525
الگوهای زبان و پیشرفت تحصیلی

« به نام خداوند بخشنده و مهربان »

به زعم برنستاین ، الگوهای زبان یا سخنگویی کودکان ، موجب تداوم و استمرار طبقه اجتماعی آنان می  گردد.

الگوی سخنگویی شخص بوسیله طبقه اجتماعی خانواده او معین می شود.

این الگو به نوبه خود ، موقعیت او را در جامعه تحت تاثیر قرار می دهد.مثال  بارز آن ، تاثیر تفاوت الگوهای زبانی کودکان طبقات اجتماعی مختلف بر عملکرد آموزشی آنان در مدرسه است.

منظور از تفاوت الگوهای زبان ، اشاره به تفاوت در واژگان یا مهارتهای کلامی نیست ، بلکه تفاوتهای منظم در طرق استفاده از زبان ، به ویژه در مقایسه با قشر های فقیر و ثروتمند است.

دوشنبه 9/5/1391 - 16:32 - 0 تشکر 485530

به نظر برنستاین ، الگوی  زبانی طبقات اجتماعی پایین ، مقید و محدود است .
این الگو با زمینه فرهنگی این طبقه ارتباط دارد.اغلب افراد این طبقه با یک فرهنگ قوی و محکم خانوادگی یا محلی سروکار دارند که در آن ، ارزشها و هنجارها ، بدیهی تلقی شده ، حرفی از آنها برزبان نمی آید.
والدین طبقات پایین گرایش دارند که در جامعه پذیری و تربیت فرزندان خود و اصلاح رفتار آنان از پاداش یا تنبیه استفاده کنند.
 کودکان در محیط خانواده یا در جمع گروه همالان ، با الگوی محدود سخن می گویند. آنها ، زبان یا سخنگویی خود را با هنجارهای خانواده یا گروه تطبیق می دهند .بدون اینکه بتوانند توضیح دهند که چرا از الگوهای رفتاری خاصی پیروی می کنند.
الگوی زبانی محدود ، برای سخن گفتن در باره تجربه های عملی ، مناسب تر از سخن گفتن در باره افکار و موضوع های انتزاعی است.

دوشنبه 9/5/1391 - 16:34 - 0 تشکر 485533

رشد زبان کودکان طبقه متوسط ، برعکس ، مستلزم الگوی ماهرانه ، پیچیده و مبسوط است .
سبک سخنگویی آنان طوری است که معانی واژه ها ، متناسب با ضرورتهای موقعیت ، فردی می شود. طرق استفاده آنها از زبان ، محدود به موقعیت های خاص نیست . کودکان این طبقه بسیار آسانتر می توانند دست به تعمیم زده ، اندیشه های مجرد و انتزاعی را بیان کنند.
از این رو مادران این طبقه در نظارت و کنترل فرزندان خویش ، غالبا ، در واکنش به رفتار آنها دلایل رفتار خود را توضیح می دهند.

دوشنبه 9/5/1391 - 16:35 - 0 تشکر 485535

مادران طبقه اجتماعی پایین تر وقتی می خواهند کودکان خود را از خورد ن شیرینی زیاد باز دارند ، به سادگی می گویند : « بس است ، دیگر شیرینی نداریم .»


ولی مادران طبقه متوسط ، به احتمال زیاد توضیح می دهند که خوردن شیرینی زیاد برای تندرستی یا سلامت دندان ها ، خوب نیست یا مضر است.

دوشنبه 9/5/1391 - 16:37 - 0 تشکر 485541

به نظر برنستاین ، کودکانی که الگوی زبانی مبسوط و ماهرانه دارند به طرز بارزی توانا تر از کودکانی که الگوی سخنگویی محدود دارند ، از عهده وظایف و الزامات آموزش و پرورش مدرسه ای بر آیند.این امر بدان دلیل نیست که کودکان طبقات پایین جامعه ، نوع سخنگویی پست تری دارند یا الگوی زبانی آنها فقیر است ، بلکه به دلیل آن است که شیوه استفاده آنها از زبان ، با فرهنگ مدرسه ، اختلاف دارد.

کودکانی که از الکوهای زبان پیچیده و ماهرانه برخورداند ، بسیار راحت تر در مدرسه جا می افتند و با فراگردهای آن هماهنگ می شوند.

دوشنبه 9/5/1391 - 16:41 - 0 تشکر 485549

در مطالعه زبان کودکان طبقات کارگر و متوسط ، با مشاهده تفاوتهای منظم در میان آنها ، نظر برنستاین تایید شده که کودکان طبقات پایین ، از لحاظ اینکه به سوالهای آنان در خانه پاسخ داده شود و یا درباره دلایل رفتار دیگران به آنها توضیح دهند ، تجربه کمتری دارند.


اگر نظر برنستاین درست و معتبر باشد با تکیه بر آن می توان فهمید که چرا کودکان دارای پیشینه اجتماعی - اقتصادی ضعیف ، در تحصیلات مدرسه ای چندان پیشرفتی حاصل نمی کنند .

دوشنبه 9/5/1391 - 16:44 - 0 تشکر 485551

در تحقیقات انجام شده ، همه ویژگی های زیر ، با الگوی زبانی محدود ، ارتباط داشته ، مانع پیشرفت تحصیلی کودکان طبقات پایین تلقی شده اند.



  1. به پرسشهای کودک در خانه ، احتمالا پاسخهای محدود و ناچیزی داده می شود . در نتیجه ، محتملا بی اطلاع بار می آیدو به مسائل دنیای وسیعتر هم کنجکاوی نشان نمی دهد.

  2. کودک به دشواری می تواند نسبت به زبان غیر عاطفی و انتزاعی مورد استفاده در مدرسه و همچنین ، نسبت به اصول کلی انضباط در آن ، واکنش مناسب نشان دهد.

  3. بسیاری از مطالبی که معلم بیان می کند ، بسته به تفاوتی که الگوی زبانی او با الگوی زبانی کودک دارد ، احتمالا برای کودک غیر قابل درک و نا مفهوم است .او ممکن است بخواهد با این مسئله از طریق ترجمه زبان معلم به زبانی که آشناست ، مقابله کند ؛ ولی در این صورت نیز از درک اصولی که معلم قصد دارد انتقال دهد ، باز می ماند .

  4. در حالی که کودک مشکل چندانی از لحاظ یادگیری حفظی یا از بر کردن درس ندارد ، ولی از لحاظ در ک تمایزات مفهومی در تعمیم و تجرید ، دچار مشکلات عمده است .


(جامعه شناسی آموزش و پرورش ، علی علاقه بند ، ص182 )

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.