در تعیین قیمت یک کالا معمولا هم فروشندگان و هم خریداران تاثیرگذارند.
به این ترتیب که هرچه قیمت کالایی پایین تر باشد افراد بیشتری آن کالا را می خرند به نمودار زیر توجه کنید.
می بینید با کاهش قیمت تقاضای خرید کالا بالا می رود مثلا وقتی که قیمت کالا 10 واحد است تقاضای این کالا 600 عدد است.
از طرف دیگر هر چه قیمت کالا بالاتر برود افراد کمتری توانایی خرید کالا را دارند. مثلا وقتی قیمت کالا 60 واحد است فقط 100 تقاضا برای خرید این کالا وجود دارد
اما فروشندگان چه تاثیری بر قیمت میگذارند؟
فروشندگان نیز هرچه قیمت بالاتر باشد به نفع شان است که کالای بیشتری تولید کرده و بفروشند. و هر چه قیمت کالا پایین تر بیاید رغبت آنها برای تولید کمتر می شود به نمودار زیر توجه کنید.
میبینید وقتی که قیمت کالا10 واحد باشد اصلا تولید این کالا مقرون به صرفه نیست و تولیدکنندگان هیچ کالایی تولید نمی کنند اما اگر قیمت همین کالا 70 واحد شود تولید این کالا افزایش می یابد. و در نهایت قیمت پایانی یک کالا هم به عرضه وابسته است و هم به تقاضا. چرا؟ جون از یک طرف تولیدکنندگان قیمت را بالا می برند و تولید را بیشتر می کنند و از طرف دیگر خریداران کالایی با قیمت پایین تر می خواهند. نقطه ی تلاقی نمودار عرضه و تقاضا قیمت نهایی را مشخص می کند و اگر این اتفاق نیفتد چه می شود؟
اگر تقاضا برای یک کالا زیاد شود ولی قیمت کالا افزایش نیابد کمبود عرضه به وجود می آید. و اگر قیمت کالایی بی خودی بالا برود، تعداد زیادی از کالاها به فروش نمی رسد و کمبود تقاضا به وجو می آید
پرسش:
با توجه به نمودار بالا اگر قیمت کالا 50 واحد باشد چه عکس العملی در بازار خواهیم داشت؟
1) مردم برای خرید کالا صف می کشند
2) تبلیغات برای فروش کالا بیشتر می شود
3) قیمت تعادلی است و خرید و فروش به صورت عادی پیش می رود
4)تولیدکنندگان کالای کمی تولید کرده اند