با سلام و با عرض قبولی نماز و روزه هایتان
برنامه خنده بازار،برنامه ای است که طنز است.ولی در آن به تمسخر مردم می پردازند.
مطلب زیر را که از سایت رضا طهماسبی برداشتم را مطالعه فرمایید تا به این موضوع پی ببرید
به نام خدا
فرارسیدن ماه مبارک رمضان گرامی باد.
اگر بیننده ی برنامه ها ی شبکه ی سه باشید بدون شک حداقل یک بار برنامه ی خنده بازار را دیده اید..
ماه رمضان گذشته بود که در برنامه ی وزین ماه خدا حجت الاسلام والمسلمین رفیعی حرف دل خیلی ها را زد، آقای رفیعی از مسئولین خواست به حرمت ماه مبارک رمضان هم که شده پخش خنده بازار متوقف شود اما بعد از این درخواست حجت الاسلام رفیعی نه تنها پخش خنده بازار متوقف نشد بلکه از آن حمایت ها ی بیشتری هم شد و بعد از ماه مبارک رمضان نیز در عیدهای مختلف ومناسبت های ملی پخش شد
اما دلیل این درخواست آقای رفیعی چه بود؟؟؟بله،آقای رفیعی از شکستن حرمت مومنین وحرمت ماه مبارک رمضان گلایه داشتند نه به خاطر پخش یک برنامه ی طنز بلکه به خاطر پخش برنامه ای که موضوع اصلی آن مسخره کردن مردم مسلمان ایران است
شاید عده ای این طور توجیه کنند که خنده بازار یک برنامه ی طنز است و این کارها در این برنامه ها طبیعی است اما اگر مقداری خرد پیشه کنیم خواهیم دانست که این توجیه بسیار ساده لوحانه است وغیرقابل قبول زیرا کاری را که خدای بزرگ وحکیم آن را حرام کرده است اگرچه در فلان زمینه امری طبیعی هم باشد اما به هر حال حرام است.
بگذاریم سری به کتاب آسمانی مان بزنیم تا بدانیم مسخره کردن کار چه کسانی است:
واذ قال موسی لقومه ان الله یامرکم ان تذبحوا بقرةً قالوا اتتخذنا هزوا قال اعوذ بالله ان اکون من الجاهلین.سوره مبارکه بقره،آیه ی 67
وهنگامی که موسی به قوم خود گفت قطعاً خدا به شما فرمان داد که ماده گاوی را ذبح کنید گفتند آیا ما را مسخره می کنی موسی گفت:پناه می برم به خدا اگر از نادانان باشم.
بله قرآن تمسخر دیگران را حتی اگر قوم ناسپاس بنی اسرائیل باشند را عمل افراد جاهل ونادان بر می شمارد.
قسمتی از خنده بازار تقلید برنامه های تلویزیون است در این قسمت برنامه ای که مورد نظر است تقریباً شبیه سازی می شود ومجری یا مجریان آن برنامه نیز توسط بازیگران شبیه سازی می شوند،خنده بازار یک برنامه ی طنز است وباید باعث خنده ی مردم شود بنابراین در بخش تقلید برنامه ها رفتار،گفتار وحتی قیافه ی مجری ومهمانان برنامه باید باعث خنده بشود واین همان خنده ی حرام است که خیلی از ما در ماه مبارک رمضان با مشاهده ی خنده بازار از آن لذت می بریم.
ما روایت داریم که امیرالمومنین فرمودند عید روزی است که درآن گناه نشود پس بنابراین برای خیلی هایمان عیدی وجود ندارد حتی اگر خیلی هم پرهیزکار باشم موقع نگاه کردن خنده بازار حداقل دوگناه انجام می دهیم اول خنده ی حرام است یعنی خندیدن به مومنین ودوم عدم امر به معروف ونهی از منکر که وظیفه ی هر مومن ومسلمی در برابر مشاهده ی گناه هست.
اگر کمی به جزئیات هم توجه کنیم چیزهای دیگری هم متوجه می شویم برای مثال فیلم مسمومی به نام جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی
(که در این جا فرصت نقد وبررسی آن نیست) در این برنامه به نوعی مورد تقدیر قرار می گیرد وقتی که در برنامه ی هشت خنده بازار از آقای اصغر فرهادی دعوت میشود ولی تنها چیزی که مشاهده نمی شود تضعیف آقای فرهادی وفیلم ایشان است(بر خلاف بقیه ی مهمانان) در این برنامه آقای فرهادی به عنوان یک فرد نابغه که فیلم نامه هایشان همیشه موفق است معرفی می شود وحتی آقای جبرانی(فریدون جیرانی) از ایشان درخواست می کند که یک فیلنامه هم برای ایشان بنویسد.
اما این موضوع در مورد اخراجی ها وآژانس شیشه ای تکرار نمی شود فیلم هایی که آقا درموردشان فرموردند اگر بخواهیم سه مورد فیلم موفق درمورد دفاع مقدس نام ببریم اخراجی ها، آژانس شیشه ایو لیلی با من است آن فیلم ها هستند.
در همین آیتم هشت خنده بازار آقای ده نمکی دعوت می شود وبه شدت خودشان وفیلمشان مورد تمسخر قرار می گیرد ودرماه مبارک رمضان همین امسال در آیتم نقد فیلم فیلم آژانس شیشه ای نمایش داده می شود با نام «آدامس جوجه ای»
که در این فیلم به نوعی غیرمستقیم آژانس شیشه ای به تمسخر گرفته می شود وبه عنوان یک فیلم ضعیف معرفی می شود.
مسئله ی دیگر هدف خنده بازار است که یکی از عواملخنده بازار در برنامه ی گلخانه آن را افزایش سطح نقدپذیری عنوان کرد اما آیا این کار باید با مسخره کردن انجام شود واینکه آیا هدف خنده بازار واقعاً همین است؟؟؟
اگر در خنده بازار دقت کنید می بینید که به بهانه ی طنز تمام مسائل کشور ودولت نامناسب نشان داده می شود در خنده بازار مدرسه ها ، بیمارستان ، مردم وهمه وهمه به نوعی گرفتاردروغ،فساد،غرور، عدم توجه به دیگران و.... هستند.
اگر حتی پخش این برنامه را در روزهای عیدنوروز هم قبول کنیم اما پخش دوباره ی آن در ماه مبارک رمضان را نمی شود تحمل کرد کافی است سری به سیره ی ائمه (ع) بزنیم:
نجاشی یکی از اطرافیان امام علی(ع) بود وبا اشعار خود سپاه امام علی(ع) را بر ضد دشمنان تحریک می کرد اما نجاشی در ماه مبارک رمضان دچار گناه می شود(شرابخواری) واو را نزد امام علی(ع) می برند وقتی که گناه او ثابت شد امام علی او را صد شلاق زدند و او را بردند و کمی بعد دوباره آوردند وامام علی(ع) دوباره به او صد شلاق زد وقتی نجاشی دلیل این کار را پرسید امام علی (ع) فرمود به خاطر گناه کردن در ماه مبارک رمضان بود.
با دقت در این روایت در می یابیم که گناه در ماه رمضان مجازاتش دوبرابر است اما عوامل خنده بازار یا بهتر است بگوییم گناه بازار نه تنها مجازاتی نشدندبلکه حمایت هم شدند و می شوند.
بهتر است نگاهی هم بیندازیم به رفتار های افرادی که در خنده بازار مورد تمسخر قرار گرفتند آقای فردوسی پور وجیرانی و چند نفر دیگر حمایت کردند وگفتند که کارخوبی است واحتمالاً ما هم آنها را تحسین کنیم که رفتار درستی را انجام دادند وبه قول معروف کارشان روشنفکرانه بوده اما اگر باز هم به روایات و سیره ی اهل بیت وائمه (ع) سربزنیم خواهیم دید که کار آقایان فردوسی پور وجیرانی و... نه تنها درست نبوده بلکه کار بسیار غلطی بوده و به نوعی تشویق به گناه وحمایت از گناه یا امر به منکر بوده که این روش اهل بیت نبوده و نیست.
حتماً این روایت را شنیده اید که شخصی حضور امام باقر(ع) روقت وبه ایشان با قصد تمسخر گفت که تو بَقَرهستی (گاو هستی)
امام باقر(ع) اینجا نه از عمل آن فرد حمایت کرد ونه مثل بعضی از افراد امروز از کوره در رفت بلکه با ملایمت نشان داد که آن فرد خطا می کند وبه آن شخص فرمودند که خیر من باقرهستم وآن فرد نیز با مشاهده ی رفتار امام (ع) توبه کرد وبه اشتباه خود پی برد.
در پایان همه ی خوانندگان این مطلب را به امر به معروف ونهی از منکر فرا می خوانم عملی که امام حسین(ع) به خاطرش جان ارزشمندش را فدا کرد.
هرکسی که این مطلب را می خواند وظیفه ی شرعی اش است که نسبت به اتمام پخش خنده بازار کاری انجام دهد این می تواند نوشتن یک مطلب اعتراضی در وبلاگ شخصی تان باشد ویا نوشتن نامه به یکی از مسئولان ویا حتی کپی وانتشار همین مطلب در فضای مجازی.
از مسئولین هم درخواست دارم که کمی فکر کنند که حمایت از برنامه هایی مثل اِستوا،دیروز امروز فردا وسمت خدا درست تر هست یا حمایت از برنامه هایی مثل ساختمان پزشکان وخنده بازارو امثال اینها.
حال نظراتان را بیان کرده تا جزو کسانی نباشیم که با سکوت خود ، کار ناپسندی را تایید کنیم