بنام خدا
سلام
علم امام معصوم علم حضوری[3] و یا ارادی و اشائی[4] است، كه از ناحیه ی پروردگار عطا شده و به طریق الهام، افاضه می شود. و یا از رسول و پیغمبر دیگر به آن ها می رسد و یا غیر از این، از راه های دیگری استفاده می نمایند (این نوع استفاده كردن از علوم) مخصوص امام است و سایر مردم از این موهبت الهی و عطیه ی خدایی محروم اند.
پس در این جا مراد از علم، آن نیست كه از امارات و حواس ظاهری در اثر استدلال بدست می آید؛ زیرا در این نوع از علوم همه ی مردم با امام علیه السلام شریك بوده و فرقی با امام ندارند.
برای آن كه تابع اسباب عادی و وسائل معمولی است و مخصوص یك نفر نیست بلكه تمام مردم و همه ی افراد می توانند از اسباب عادی، علم به دست آورند. ولی علمی كه مورد نظر ماست آن علمی است كه پروردگار و علام الغیوب به هیچ كس نداده مگر به كسی كه اراده نموده و از میان بندگانش برگزیده و انتخاب كرده و او را بر همه ی جماعت دنیا امتیاز داده است. هم چنان كه قرآن كریم به حضوری بودن علم ائمه علیهم السلام اشاره می كند: (لا یعلم تأویله الاّ الله و الراسخون فی العلم)[5]
این مطلب از مسلمات میان سنی و شیعه است كه پیغمبر گرامی و جانشینان او، راسخون در علم هستند و خداوند علم و دانش آن ها را با علم و دانش خود مقرون ساخته و عالم بودن ایشان را به تأویل قرآن مجید و كتاب آسمانی در عرض علم خود به تأویل، قرار داده است، هم چنان كه علم خداوند حضوری است پس علم راسخون در علم (پیامبرصلی الله علیه وآله و ائمه علیهم السلام) هم حضوری است.