• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 290)
چهارشنبه 4/5/1391 - 23:41 -0 تشکر 480392
ما فقط برای عبادت خلق شده ایم!

خداوند می فرماید:« و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون،ذاریات، 56»: من جن و انس را نیافریدم جز براى اینكه عبادتم كنند

نصرالدین کریمی(مُبین)
چهارشنبه 4/5/1391 - 23:45 - 0 تشکر 480395

پارسال برای زیارت به حرم مقدس حضرت علی بن موسی الرضا (ع) رفته بودم. کمی دقت کردم دیدم افق مشهد با افق تهران حدود نیم ساعت فرق دارد و با افق ارومیه حدود یکساعت.
بیشتر که دقت کرده دیدم به فاصله ی هر 5 دقیقه یک افق جدید داریم و در هر افق جدید اگر یک مسلمان داشته باشیم و شروع به خواندن نماز اول وقت نماید در تمام ساعات شبانه روز مردم در دنیا میتوانند در حال عبادت باشند.!
نظر شما چیست؟!

نصرالدین کریمی(مُبین)
چهارشنبه 4/5/1391 - 23:51 - 0 تشکر 480402

دیروز سه شنبه 1391/05/03 از اخبار ساعت 19 رادیو فرهنگ این مطلب را شنیدم:
یک محقق اماراتی طی بررسی های طولانی این نکته را دریافته است که مدت زمان لازم برای گفتن هر اذان حدود 4 دقیقه است و ما در کره ی زمین 360 مدار (افق) مختلف داریم
حاصل ضرب 360 در 4 دقیقه میشود 1440 دقیقه که اگر آنرا بر 60 دقیقه (یک ساعت ) تقسیم کنیم میشود 24 ساعت یعنی در طول شبانه روز در دنیا اذان پخش میشود و به محض تمام شدن یک اذان، اذان بعدی شروع میشود و ...
پس انسانها برای عبادت خلق شده اند و آن به آن خداوند سبحان در دنیا عبادت میشود و این آیه محقق شده است.!
نظر شما چیست؟!

نصرالدین کریمی(مُبین)
چهارشنبه 4/5/1391 - 23:53 - 0 تشکر 480404

خدایی که آن به آن عبادت میشود نیازی به عبادت ما ندارد و این ماییم که به او نیازمندیم
انتم الفقراء
و اگر ما او را عبادت نکنیم یا درست عبادت نکنیم این ماییم که قافیه را باخته ایم و دچار خسران خواهیم شد.
نظر شما چیست؟!

نصرالدین کریمی(مُبین)
پنج شنبه 5/5/1391 - 0:2 - 0 تشکر 480419

پرتوى از فلسفه آفرینش انسان‏
در ادامه آیات، قرآن شریف به ترسیم پرتوى از فلسفه ی آفرینش انسان پرداخته و می ‏فرماید:
وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ‏
و من پریان و آدمیان را جز براى اینكه مرا بپرستند، نیافریدم.
از دیدگاه «ربیع»، واژه «لیعبدون» به معناى «لعبادتهم ایاى» آمده و منظور این است كه: و من پریان و آدمیان را جز به خاطر یكتاپرستى آنان و به خاطر رسیدن به پاداش شایسته و در خور نیافریدم.
امّا از دیدگاه «مجاهد» منظور این است كه: و من آنان را جز براى اینكه آنان را به ارزش‏ها و كارهاى شایسته فرا خوانم و از گناه و ستم هشدار دهم و آنان مرا بپرستند، نیافریدم.
«لام» در واژه «لیعبدون» براى هدف آمده و نشانگر آن است كه هدف و غرض از آفرینش پریان و آدمیان این است كه آنان در مسیر پاداش شكوه بار خدا قرار گیرند، و این پاداش تنها با پرستش آگاهانه و خالصانه او حاصل می شود.
با این بیان می‏توان گفت كه هدف خدا از آفرینش انسان و پریان، پرستش خالصانه و آگاهانه ذات پاك و بی ‏همتاى اوست؛ بر این اساس كسانى كه خدا را نشناسند، و یا او را آن گونه كه شایسته و بایسته است، نپرستند و مقرارت عادلانه و نجات‏بخش او را رعایت ننمایند، از هدف آفرینش دور افتاده ‏اند؛ امّا این انحراف از هدف آفرینش، نه به اصل آن زیان می رساند و نه به حكمت و فرزانگى آفریدگار فرزانه هستى. این كار، به كار كسى می ماند كه غذایى سودبخش و حیاتى را براى مردمى فراهم آورده و آنان را براى خوردن آن فرا می ‏خواند و آنان نیز دعوت او را می ‏پذیرند، امّا پاره‏ اى از آن غذا نمی ‏خورند. روشن است كه در این صورت آن میزبان و دعوت‏ كننده، به عدم حكمت و خرد وصف نخواهد شد و هدف او درست جلوه خواهد كرد، چرا كه خوردن غذا در گرو آزادى و گزینش میهمانان است. در آفرینش انسان و هدف آن نیز خداى فرزانه انسان را آفرید، به او قدرت مقایسه و گزینش و خرد و اندیشه ارزانى داشت و در حق او مهر و لطف بسیارى نمود و همه موانع رشد و كمال را از سر راه او برداشت و به او روشنگرى فرمود كه راه رسیدن به اوج نیك‏بختى و سعادت و هدف آفرینش این است؛ حال اگر گروهى با نافرمانى و بیداد از آن هدف دور افتند و خود را به تیره‏ روزى و نگونسارى گرفتار سازند، این دیگر به آزادى و گزینش ناشایسته آنان مربوط است، نه آفریدگار آنان.
به باور «ابن عباس» منظور این است كه: ما پریان و آدمیان را - جز براى اینكه به هر صورت با اختیار و یا ناخواسته به بندگى خدا اقرار كنند - نیافریدیم.
و می افزاید:
ما أُرِیدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَ ما أُرِیدُ أَنْ یُطْعِمُونِ‏
من هرگز از آنان نمیخواهم كه به من رزق و روزى دهند و هیچ گاه نمى خواهم كه به من خوراك بدهند.
در این آیه آفریدگار انسان روشنگرى می ‏كند كه: اگر آنان را براى پرستش و بندگى آفریده است، نه به خاطر آن است كه از این راه سودى به آن بی ‏نیاز برسد؛ نه هرگز! بلكه به خاطر رشد و تكامل انسان و سود رساندن به اوست و نه آفریدگار هستى، چرا كه ذات بی ‏همتاى او بی ‏نیاز است و كران تا كران هستى و همه پدیده ‏ها آفریده و نیازمند او.
از دیدگاه پاره ‏اى از مفسران پیشین منظور این است كه: من، نه از آنان می ‏خواهم كه هیچ یك از بندگانم را رزق و روزى دهند و نه خودشان را و نه می ‏خواهم كه كسى از بندگان مرا غذا دهند؛ و بدان دلیل غذا را به خود نسبت داده است كه همه بندگان را خاندان خویش می ‏شمارد و روشن است كه هر كس عیال و خانواده كسى را غذا بدهد، چنان است كه گویى خود او را غذا داده است.
نقل از تبیان

نصرالدین کریمی(مُبین)
برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.