• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن شمال > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
شمال (بازدید: 644)
چهارشنبه 4/5/1391 - 15:29 -0 تشکر 480005
مراسم محلی مازندران

مازندران از فرهنگ و تمدن بسیار كهن و اصیل آریایی برخوردار است و به دلیل داشتن این تمدن باستانی و دیرینه مراسم‌های باستانی و به دلیل علاقه به دین و مذهب مراسم مذهبی بس با شكوهی در این دیار كهن برگزار می‌گردد، پس از گرویدن مردم آن به اسلام، برخی از مراسم باستانی بسته به فرهنگ مردمان مختلف مازندرانی با آداب اسلامی در آمیخته و بنا بر این شیوه اجرای آن در هر روستا با روستای دیگر متفاوت است

چهارشنبه 4/5/1391 - 15:31 - 0 تشکر 480006

نوروز خوانان معمولا" پانزده روز قبل از فرا رسیدن عید نوروز به داخل روستاها می‌آیند و با خواندن اشعار در مدح امامان ترانه‌های محلی، طلیعه سال نو را به آنان مژده می‌دهند. نوروز خوانان چند نفر هستند كه یك نفر اشعار را می‌خواند، یك نفر ساز می‌زند، نفر دیگر كه به آن كوله كش (باركش) می‌گویند به در خانه‌های مردم می‌رود و می‌خواند


باد بِهارون بِیَمو / نِئروز سِلطون بِیَمو


ترجمه:باد بهاران آمد نوروز سلطانی آمد


مژده هادین دوستان رِ / گل بیَمو گلستون ر 


ترجمه:به دوستان مژده دهید برای گلستان گل آمد
بهار آمد بهار آمد خِش آمد


 علی با ذولفقار آمد، خوش آمد


به حق اون خدواند تبارك 


 شِما رِ سال نِئ بووئه موارك


ترجمه:سال نو بر شما مبارك باشد


صاحب خانه نیز با دادن پول، شیرینی، گردو، تخم مرغ و نخود، و كشمش از آنان پذیرایی می‌كند

چهارشنبه 4/5/1391 - 15:32 - 0 تشکر 480008

از مراسم به جامانده در سرزمین‌های آریایی (ایران و مازندران)، چهارشنبه سوری است كه در پایان چهارشنبه هر سال برگزار می‌شود. صبح روز چهارشنبه آش هفت ترشی، درست می‌كنند. آشی كه هفت نوع ترشی مانند آب نارنج، آب لیمو، آب انار، سركه، گوجه سبز، و آب ازگیل در آن می‌ریزند و بعد از آماده شدن بین همسایه‌ها پخش می‌كنند غروب روز می‌خوانند با آرزوی شادی و خوشی برای خود و خانواده خود از روی آتش می‌پرند. آنها می‌خوانند : چهارشنبه سوری كمی پارسال دسوری كمی، امسال دسوری كمی روستای گرجی محله را میتوان مهد موسیقی شرق مازندران دانست .دو استاد بزرگ -محمد رضا اسحاقی و محمد الیاسی از اخرین باز ماندهای نوروزخوانان میباشند.

چهارشنبه 4/5/1391 - 15:33 - 0 تشکر 480010

هنگام تحویل سال افراد خانواده دور سفره هفت سین كه با ظرافت و سلیقه خانم خانه چیده شده می‌نشینند و در حالیكه پدر خانواده دعای تحویل می‌خواند منتظر سال نو می‌شوند. در گذشته كه امكانات ارتباطی مانند رادیو و تلویزیون نبود با تیراندازی یا گفتن اذان سال جدید را به همه اعلام می‌داشتند. بعد از این كه سال نو شد كسی كه به عنوان مادرمه انتخاب شده با مجمعی كه در ان قرآن، آیینه، اب، سبزه و شاخه‌های سبز جوان قرار دارد وارد خانه می‌شود چهارگوشه اتاق‌ها را آب می‌پاشد قرآن را كنار سفره هفت سین می‌گذارد و شاخه‌های سبز (درخت آلوچه) را به این نیت كه سال سرسبز و خوش و خرمی برای خانواده باشد، جلوی در اتاق آویزان یا روی طاقچه اتاق می‌گذارد. دراین روز مادر خانه، غذای عید، سبزی پلو با مرغ یا گوشت درست می‌كند. علاوه بر آن غذایی به عنوان خیرات برای اموات می‌پزند و بین مردم پخش می‌كنند. در غروب شب اول سال به این اعتقاد كه چراغ خانه آنها همیشه روشن و نورانی باشد، به سر در خانه‌ها شمع یا شعله آتش آویزان می‌كنند. 

چهارشنبه 4/5/1391 - 15:34 - 0 تشکر 480011

مردم مازندران در اواسط مرداد ماه خورشیدی (مِرما گاهشمار مازندرانی) جشنی به نام نوروز ماه دارند وقتی كه اولین محصول برنج زودرس رسید بعد از جمع آوری و درو با همان برنج غذا درست می‌كنند و درخارج از روستا جشن پایان كار می‌گیرند. این مراسم دست مانند سیزده به در است و اعتقاد دارند كه این روز را حتما" باید بیرون از روستا به سر برد در واقع این جشن یك نوع سپاسگزاری به درگاه خداوند است.

چهارشنبه 4/5/1391 - 15:35 - 0 تشکر 480012

از دیگر مراسم سنتی و رسمی مازندران تیرماه سیزده است كه در اواسط آبان هر سال برگزار می‌شود. البته روایات مختلف در مورد تیرماه سیزده وجود دارد. می‌گویند كه شب تولد امام علی است. می‌گویند پیروزی كاوه بر ضحاك و آرش كمانگیر و جشن مهرگان است. در این شب همه خانواده كنار هم جمع می‌شوند و تا پاسی از شب به خوردن تنقلات و گوش دادن به قصه و افسانه‌های بزرگ ترها سپری می‌كنند جوانان هم با در دست داشتن تركه‌ای بلند كه كیسه‌ای به انتهای آن بسته شده است. همراه كودكان به در خانه‌ها رفته و با سر و صدا و كوبیدن چوب به درخانه‌ها و لال بازی از صاحب خانه تقاضای هدیه می‌كنند به آنها پول، میوه، شیرینی داده می‌شود.هنگامی كه لال به همراه گروه خود در كوچه‌ها شروع به حركت می‌كند این اشعار را می‌خواند: لال بیمو، لال بیمو، پارسال و پیرار بیمو، پار بورده امسال بیمو، لال انه لالك انه، پیسه گنده خوار انه، سالو ما ارزون نوه، لال مار رسوا نوه، لال انه لالك انه، پاربورده امسال انه، لال آمده، لال آمده، پارسال و پیرارسال آمده، پارسال رفت امسال آمد،  لال می آید، لال كوچك می‌آید، كسی كه شیرینی (پیس كنده) می‌خورد می‌آید، سال و ماه ارزان نمی‌شود، لال بزرگ رسوا نمی‌شود، لال می‌آید، لال كوچك می‌آید، پارسال رفته امسال می‌آید.

چهارشنبه 4/5/1391 - 15:35 - 0 تشکر 480013

آیین ویژه سنتی ۲۶ عید ماه طبری هر سال در تاریخ ۲۸ تیرماه شمسی در بیشتر روستاهای استان برگزار می‌شود. در روستای امامزاده حسن سوادكوه این مراسم با آداب خاصی انجام می‌شود این رسم به جشن مردگان نیز معروف است. بر اساس سنت رایج و باورهای مردم در زمان‌های قدیم فریدون پادشاه پیشدادی به خونخواهی پدرش جمشید شاه ضحاك پادشاه را در سرزمین مازندران و در دماوند كوه به بند می‌كشد، مردم خبر این پیروزی را در شب با آتش زدن بوته‌ها به یكدیگر اطلاع می‌دهند. و فردای آن روز با برپایی جشن و مسابقه كشتی این پیروزی را گرامی می‌دارند. امروزه نیز اهالی روستاهای اطراف همگی به امامزاده حسن می‌آیند و علاوه بر خیرات كردن برای اموات خود و روشن كردن شمع روی مزارها، تماشاگر مسابقه كشتی سنتی لوچر می‌شوند. در این روز كشتی گیران سوادكوه در این محوطه گرد می‌آیند و به مصاف هم می‌روند.در مناطق جلگه‌ای جشن مردگان در آرامگاه‌ها برگزار می‌شود.

چهارشنبه 4/5/1391 - 15:36 - 0 تشکر 480014

یكی از مراسم قابل توجه در ارتباط با آب در روستای اسك واقع در جاده هزار مراسم ورف چال است. این مراسم در یكی از روزهای جمعه در فاصله اول تا پانزده اردیبهشت ماه كه آخرین برف‌های زمستانی در حال ذوب شدن است. انجام می‌شود. تاریخ اجرای این مراسم قبلا" از طرف بزرگان محل به اطلاع عموم رسانده می‌شود. در این روز كلیه مردان محل جهت انجام مراسم ورف چال واقع در دامنه كوه دماوند پس از صرف صبحانه با همراه داشتن غذای ظهرو بساط میوه و چای از روستا را ندارد و امور روستا در این روز در دست زن‌های محل است كه با اجتماع درمساجد و نقاط دیگر به اجرای برنامه‌هایی مانند عروس و داماد شاه وزیر بازی و ... سرگرم هستند از ورود هر مردی به داخل روستا جلوگیری می‌شود در صورتی كه مردی به تذكرات و اخطار آنها توجهی نكند و داخل روستا شود به شدت با چوب به وسیله زن‌های محل تنبیه می‌گردد. مردان روستا پس از رسیدن به محل ورف چال كه از دوران گذشته چاهی درآنجا برای جمع آوری برف به وسیله شخصی به نام سید حسن ولی حفر شده و مقبره او نیز در روستای نیاك محل زیارت اهالی منطقه است اقدام به جدا كردن قطعات برف از كوه می‌كنند و هر كس به توانایی خود مقداری از قطعات آخرین برف زمستانی را به داخل چاه می‌ریزد. پس از پرشدن چاه از برف و پوشانیدن در چاه مردان به صرف ناهار و چای و میوه در اطراف چاه می‌پردازند و نماز به جامی آورند. سپس همگی به روستا باز می‌گردند. این مراسم ریشه در مبارزه با كم آبی برای مسافران و دام‌ها در فصل تابستان دارد با توجه به این كه منطقه مورد بحث در گذشته یكی از مناطق دامداری محسوب می‌شد، دامدارها برای تأمین آب مورد نیاز دام‌ها در فصل تابستان كه برف‌های روی كوه آب می‌شد اقدام به ذخیره برف در این چاه می‌كردند تا درموقع كم آبی، آب مورد نیاز دام‌ها را فراهم كنند. امروزه منطقه مورد بحث اهمیت كذشته خود را از نظر پرورش دام از دست داده ولی این سنت قدیمی همچنان در بین اهالی محل ادامه دارد. 

چهارشنبه 4/5/1391 - 15:36 - 0 تشکر 480015

شب اول زمستان بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند و با خوردن هندوانه ماست و میوه و آجیل سرمای فصل زمستان را از خود دوی می‌كنند اعتقاد بر این است كه با خوردن ماست یا هندوانه در شب یلدا، هرگز در زمستان سردشان نخواهد شد. در این شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود از هفت خانه چیزی می‌گیرند اگر كسی آنها را ندید و نشناخت حتما" به آنچه نیت كرده‌اند خواهند رسید.

چهارشنبه 4/5/1391 - 15:37 - 0 تشکر 480016

كلیه تكایا مساجد و خانه‌ها از چند روز پیش از ماه محرم سیاه پوش می‌شوند و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می‌شود مردم در دسته و هیات‌های زنجیر زنی و سینه زنی به مساجد و تكایا می‌روند و كسانی كه نذر دارند نذورات خود را اعم از آش خرما، شربت، و غذا .. بین مردم پخش می‌كنند. در روستای نوا از توابع آمل، مراسم نخل گردانی، معمول است. از روز اول تا هفتم مردم به عزاداری می‌پردازند و سعی دارند تا در این روز كلیه نذورات خود را ادا كنند در روز هفتم همه مردم به كنار نخلی می‌روند و به آن سلام می‌كنند اعتقاد بر این است كه نخل تابوت امام حسین (ع) است. در روز هشتم نخل را بیرون می‌آورند و در محله‌ها می‌گردانند. مردم نیز همراه نخل می‌روند به این مراسم اصطلاحا" نخل گردانی می‌گویند.كسانی كه نذر شیر دارند در روز هشتم، نهم، دهم، همراه نخل گردانی شیر بین مردم پخش می‌كنند نخل‌ها را به در هر خانه كه می‌برند صاحب خانه نذر خود مانند شربت، خرما، شیر، دود كردن اسپند را به جا می‌آورد اگر نذر قربانی داشته باشند قربانی می‌كنند در روز نهم و دهم محرم همین مراسم صورت می‌گیرد در شب دهم عاشورا، كه شام غربیان است نخل را دور محله می‌گرداند و همه مردم پابرهمه و شمع به دست همراه نخل به امامزاده می‌روند و تا صبح به سینه زنی و عزاداری می‌پردازند. تا چند سال پیش مراسم تعزیه خوانی نیز در محرم برگزار می‌شد. امروزه در روستاها كم و بیش تعزیه خوانده می‌شود.

چهارشنبه 4/5/1391 - 15:37 - 0 تشکر 480017

ماه رمضان به ماه مبارك نام برده می‌شود چون ماه تهذیب نفس و اخلاق است و همه سعی دارند كه با ادای فرایض دینی و برپایی نماز جماعت از ثواب این ماه بیشتر بهره مند شوند. در این ماه صله رحم را به جای آورده و به فقرا و محرومان و آشنایان افطاری می‌دهند.در شب‌های قدر و احیا كه شب نزول قرآن است. درروضه خوانی كشته شدن علی شركت كرده به سوگواری می‌پردازند زنان و مردان شب‌های قدر را احیا نگه می‌دارند تا صبح بیدار می‌مانند دعا می‌خوانند و قرا، بر سر می‌گذارند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.