• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ایران سرای من (بازدید: 1051)
سه شنبه 3/5/1391 - 21:59 -0 تشکر 479083
اردبیل

اردبیل، سرزمین عارفان

شهر دارالارشاد اردبیل، سرزمین شیخ، شعر، شهادت و پایتخت عشق به خاندان عصمت و طهارت (ع) چهره هایی تابناک به عنوان مظاهر عرفان، ایمان، معنویت وفضیلت را درطول تاریخ پرافتخار خود پرورش داده است که اکنون در گوشه و کنار این دیار کهن، نقاب از خاک بر رخ کشیده اند.
مردم این سرزمین به عنوان خاستگاه مذهب تشیع و عشق به حسین بن علی (ع) به وجود عالمان و دانشمندان دینی ارجمندی چون آیت الله مقدس اردبیلی در کارنامه زرین مذهبی و فرهنگی خود می بالند، اما بسیاری از شخصیتهای برجسته، عارفان و انسانهای وارسته دیگری نیز در این دیار می زیسته اند که در اثر بی مهریهای روزگار و گذشت زمان غبار فراموشی روی آنان پاشیده شده است.
اردبیل از گذشته های دور تصویر سرزمینی دست نخورده را در اذهان مردم تداعی می کند که در مقابل هجوم زندگی ماشینی و پدیده های ناهنجار اجتماعی در امان مانده است.
شهری که ساکنان آن از گذشته های دور بر پایبندی خویش به آداب و رسوم سنتی و پسندیده نیاکانش افتخار می کند و پسران رشید آن در غیرت و دخترانشان در عفت زبان زد عام و خاص هستند.
شهری که روزی سه بار نغمه ملکوتی اذان با صوت ملکوتی موذنان اردبیلی جان و دل ایمان آورندگان را نوازش می‌دهد، محلات و کوچه های قدیمی آن با نام پیران و عارفان وارسته مزین شده است و نور سبز مناره های مساجد و امام زاده هایش راهنمای پرجاذبه ای برای پیرمردان ، پیرزنان، جوانان، نوجوانان و حتی کودکان معصوم برای رفتن به این مکانهای مقدس است.
در حالیکه امواج تداخلات فرهنگی در دنیایی که به واسطه پیشرفتهای حاصله در تبادل سریع اطلاعات و ارتباطات، فرهنگهای اصیل را مورد هجوم خود قرار داده است هنوز در گوشه وکنار اردبیل زندگی مذهبی ساده و سالم مردم این سرزمین تاریخی، آرامش واقعی را به تصویر می کشد و مومنان منطقه از چشمه جوشان فرهنگ مذهبی اصیل گذشته خود سیراب می شوند.
هر گامی که در کوچه و پس کوچه های قدیمی اردبیل بر می داریم فضای حاکم بر این گذرگاه ها از دربهای چوبی پرنقش و نگار و مزین شده با کاشی هایی که روی آنها لفظ جلاله بسم الله نقش بسته است گرفته تا نام های قدیمی این کوچه ها نوعی احساس آرامش معنوی به انسان دست می دهد.
در گذر از این محلات ناخودآگاه تصویری از گذشته پر رمز و راز، مذهب و تاریخ اصیل و انسانهایی که این محلات سالها محل گذر و زندگی آنان بوده است در ذهن انسان نقش می بندد.
هر یک از آجرهای قرمز رنگی که از چینش منظم آنها روی هم بناهای قدیمی اردبیل شکل یافته اند با زبان بی زبانی حکایت می کنند که این خانه ها زمانی محل سکونت انسانهایی وارسته، عارفان و یا پیروان و مریدان آنان بوده اند.
بسیاری از محلات شهر اردبیل با وجود گذشت چندین قرن از زمان نامگذاری آنها هنوز نیز با پسوندها و پیشوندهای شاه و پیر خوانده می شوند و در بعضی از این محلات مساجد و تکایایی وجود دارند که به اعتقاد مردم به لحاظ دفن عارفان و شخصیتهای برجسته مذهبی در آنها و یا اینکه این افراد در محلات مزبور سکونت می کرده اند، مورد احترام بوده و تعدادی از آنها نیز محل زیارت مردم مومن هستند.
با تاسف، گذشت زمان و در مواردی سودجویی عده ای از افراد طمع کار و بی مبالاتی بعضی از مسوولان وقت طی اعصار گذشته سبب نابودی آثار و نشانه های بسیاری از این عارفان و انسانهای وارسته در دیار کهن اردبیل شده و فقط نامی از آنها باقی مانده است.
وجود محلات قدیمی اردبیل مانند اقلیم شاه، چراغعلی شاه، کلبعلی شاه، رحمن شاه، سلیمان شاه، عبدالله شاه، معصوم شاه و زینال شاه و نیز پیر زرگر، پیر عبدالملک، پیر شمس الدین، پیر مادر، پیر سحران و پیر ابوسعید حکایت از آن دارد که این شهر از گذشته های دور محل زندگی و سکونت عارفان، سالکان و انسانهای برجسته ای بوده است.
اردبیل برای سالهای متمادی مرکز سکونت عرفا و صوفیان بوده است و بطور قطع تصوف و عرفان با شروع حکومت صفویه وارد این شهر نشده و بلکه از سالها قبل در اردبیل رواج داشته است و شیوخ و عرفای بزرگی در اردبیل سکونت داشته اند که مزار آنان محل زیارت رهروانشان و از جمله خود شیخ صفی الدین اردبیلی بوده است.
بطور مسلم نباید تاثیر سلسله صفویه در رونق و ترویج عرفان و تصوف در اردبیل را به لحاظ علاقه و عشق این خاندان به مذهب تشیع، عرفان و تصوف نادیده گرفت.
محیط عرفانی آن روز اردبیل در پیدایش روح تصوف در شیخ صفی الدین اردبیلی تاثیر انکار ناپذیری داشته است و عبادت و گوشه نشینی این عارف ربانی در مقبره پیرمیندیشین، پیر گنجه بگول و پیرابوسعید در رسیدن او به کمال معنوی و پختگی نفسانی عامل موثری بوده است.
پس از شیخ صفی الدین اردبیلی نیز این شهر از مراکز مهم تصوف و عرفان شده است و وجود اشخاصی مانند شیخ صدرالدین موسی و خواجه علی سیاه پوش و جانشینان آنان که وارثان با استحقاق او بوده اند، این ادعا را ثابت می کند.
در زمان حاضر از حالات و شخصیتهای عرفانی بزرگ آن دوران اطلاع کافی در دست نمی باشد و قبور و محل دفن اکثر آنان نیز به غیر از چند نفر ناشناخته می باشد و گذشت زمان صفحه تاریکی روی آنها کشیده است.
در حدود دو کیلومتری جنوب شرقی اردبیل تپه ای وجود دارد که بر بالای آن مزار پیری که مردم منطقه آن را «پیر سحران» می گویند قرار دارد و این تپه و محل نیز به همان نام موسوم است.
شادروان بابا صفری در کتاب اردبیل در گذرگاه تاریخ می نویسد: بر بالای قبر اطاقکی با گل و سنگ و چوب ساخته شده است که در وسط آن مقداری قلوه سنگ به شکل قبر در کنار هم چیده شده و روی آن پارچه کهنه سیاه رنگی کشیده اند و دو سه عدد چراغ نفتی کهنه هم در طاقچه ی آن دیده می شود.
به نوشته این منبع ارتفاع تپه که در کنار جاده خلخال واقع شده است در حدود ۵۰ متر است و قسمت جنوبی آن صخره ای و قسمتهای دیگر آن خاکی می باشد و روی آن بوته های زیادی در فصول گرم می رویند.
کتاب " اردبیل در گذرگاه تاریخ " می نویسد: این محل در زمانهای قدیم از محلات شهر بوده و بازار پیله نیز در آنجا قرار داشته است و گویا از این رهگذر است که آن پیر را هم در زبان محلی " پیله سحران " می گویند.
پیر عبدالملک و پیر شمس الدین نیز دو شخصیتی هستند که درمسجد محله هایی به همین نام ، مدفونند ولی سنگ قبری روی آنها دیده نمی شود که بتوان دست کم هویت این دو شخصیت را از روی نوشته آنها شناسایی کرد.
شادروان بابا صفری به نقل از ریش سفید محله پیر عبدالملک می نویسد: سنگ قبر این عارف ربانی در وسط و حدود دو متر زیر خاکهای کف مسجد قرار دارد و برای در آوردن آن باید خاکبرداری زیادی انجام شود.
به نوشته وی مقبره پیرابوسعید هم نزدیک محله سرچشمه واقع است و در قدیم اطاقی بر بالای قبر این عارف ربانی قرار داشت ولی در سال ۱۳۴۸ خورشیدی بدون توجه به اهمیت اینگونه مکانهای تاریخی از سوی شهرداری وقت تخریب و آثار قبر نابود شد.
این منبع اضافه می کند: محله ی دیگری نیز در منتهی الیه شمال شرقی اردبیل موجود است که در خارج از مسجد و به فاصله حدود ۲۰۰ متر در قسمت شمالی آن اطاقکی است که با گل و خشت و چوب ساخته شده و در وسط آن صندوق چوبی کوچکی به علامت قبر گذاشته و روی آن پارچه سیاهی کشیده اند و زنان از دور و نزدیک به زیارت آن می آیند و شمع و چراغ روشن می کنند و نذری می دهند.
شادروان صفری می نویسد: در تابستان سال ۱۳۵۰ خورشیدی مسجد سابق پیر مادر را خراب کردند و مسجد جدیدی با دیوارهای آجری و تیرآهن بر جای آن بنا کردند و در قسمتی از کف مسجد برای قرار دادن پایه ستون جایی را کنده بودند که در آن استخوانهای زیادی از انسانهای فوت کرده به چشم می خورد.
کتاب " اردبیل در گذرگاه تاریخ " به نقل از یکی از ریش سفیدان محله می نویسد: از آن مسجد تا پیله سحران که بیش از سه کیلومتر فاصله دارد و بطور عمده زمینهای کشاورزی است، یک رشته قبرستان است و هر جای آن که کنده می شود به قبر و استخوانهای مردگان قدیمی می رسد.
به نوشته این کتاب، مقبره "پیرزرگر" نیز بر سر راه محله ای به نام "آقانقی خرمنی" قرار دارد و روی آن اطاقی به شکل دکان دیده می شد ولی اکنون اثری از قبر و دکان به چشم نمی خورد و گفته می شود که چند دهه قبل این مکان به تصرف یکی از افراد با نفوذ محله در آمده است.
در محله تازه میدان مقابل زندان قدیمی اردبیل نیز کوچه ای است که آن را "کوچه پیر" می گویند زیرا در اول ضلع غربی آن اطاق آجری بسیار محکمی قرار دارد و بر بالای درگاه سنگی آن شماره ۱۱۱ به چشم می خورد.
مرحوم صفری می نویسد: مردم محل آن را مدفن پیری می دانند و در آن شمع روشن می کنند بدون آنکه در آن اطاق، قبری دیده شود و در بالای آن درگاه سنگی نوشته ای حک شده است که نشان می دهد در آن محل در زمان سلطنت شاه صفی، مسجدی ساخته شده و این سنگ بر بالای درب ورودی آن نصب شده است ولی بعدها در آن مسجد تصرفاتی شده و این اطاق کوچک برای حفظ حرمت آن باقی مانده و کم کم عنوان پیر پیدا کرده است و احتمال دارد که پیر سازنده و بانی این مسجد نیز در آنجا مدفون باشد.
به نوشته کتاب " اردبیل در گذرگاه تاریخ "، شاه نیز یک اصطلاح عرفانی است و در بعضی از سلسله های تصوف به عنوان قطب و مرشد اول شناخته می شود مانند شاه نعمت الله ولی، سلطانعلی شاه گنابادی و صفی علیشاه تهرانی ولی در بعضی از سلسله ها اطلاق این عنوان به مرشد بزرگ دیده نمی شود و سلسله مربوط به شیخ صفی الدین هم از آن جمله است.
ابن بزاز در کتاب صفوه الصفا، ضمن نقل حکایات زیادی از حالات شیخ صفی الدین اردبیلی نام جمعی از بزرگان تصوف را با عنوان پیر ، پیره ، مولانا و شیخ ذکر کرده است.
بنای قدیم مساجدی که در اردبیل با پسوند شاه مشهور هستند با دیوارهای آجری و تیرهای چوبی ساخته شده بودند ولی در دهه های اخیر بازسازی و به سبک جدید ساخته شده اند.
هیچ کتیبه و نوشته ای در روی این بناهای قدیمی وجود نداشت که دست کم تاریخ بنای اصلی آنها را مشخص سازد و یا شخصیت انسانهای وارسته ای را که در آنها مدفونند یا سکونت داشته اند، مشخص کند.
اما بطور قطع این شاهان از بزرگان و معاریف زمان خود بوده اند که آن مساجد را بنا کرده اند و تا به آن قدر شهرت و محبوبیت در بین مردم داشته اند که دیگران نام آنان را بر این محلات و مساجد نهاده اند.
" اگر موانعی سر راهم نبودند در ابتدای ورود خویش به اردبیل بر خاک مقدس این سرزمین بوسه می زدم " این جمله ای است که منصور حقیقت پور استاندار جدید اردبیل در اولین نشست خود با دست اندرکاران رسانه های گروهی این استان بر زبان آورد.
وی می گوید: خاک اردبیل مقدس است و از این پس سعی دارم هر بار که نام این استان را می برم پسوند مقدس را به آن اضافه کنم.
استاندار اردبیل معتقد است که همه ایرانیان به سرزمین اردبیل که به لحاظ سابقه مذهبی و تاریخی خود لقب پرافتخار دارالارشاد و دارالامان را یدک می کشد، مدیون هستند.
وی زمانی را که فرهنگ شیعه از اردبیل به نقاط گوناگون دنیا رواج یافت بهترین برهه از تاریخ این مرز و بوم توصیف می کند و می گوید آن روز را باید به عنوان روز ملی اردبیل نام گذاری کنیم و جشن بگیریم و برای نسل جدید بیان کنیم که مردان بزرگ این دیار در آن زمان چه اقدامات مهمی را انجام داده اند.
حقیقت پور افزود: استان اردبیل خاستگاه عرفا و مردان بزرگی است که در یک دست قرآن مجید و در دست دیگر سلاح داشته اند و در راه اعتقادات مذهبی خویش و برچیدن ظلم مبارزه کرده اند.
وی اظهارداشت: اردبیل از گذشته های دور به لحاظ سابقه مذهبی ، تاریخی و فرهنگی خود به عنوان پرافتخار دارالارشاد ملقب شده است و باید در زمان حاضر این ظرفیت و استعداد کم نظیر منطقه را با کمک نشریات و رسانه های گروهی به فعلیت برسانیم.
وی همچنین خواستار بهره گیری از ویژگیهای معنوی و مذهبی اردبیل به عنوان دارالارشاد و ترویج آن در میان میهمانان و گردشگرانی که وارد این استان می شوند، شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل هم می گوید: پیرها اغلب انسانهای معنوی و وارسته ای بودند و در اردبیل محلاتی که به نام آنها نامیده شده اند، زادگاه ، محل سکونت و یا محل دفن آنان بوده است.
حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی افزود: انسان بطور معمول در نزد افراد بزرگ که جانشینان خداوند در روی زمین هستند احساس آرامش می کند و با اینکه سالها از زمان وفات این افراد سپری شده، اما هنوز نیز قرار گرفتن در کنار مزار پاک آنان و یا حتی منازلی که زمانی محل سکونت این افراد بوده است، آرامش معنوی وصف ناپذیری ارمغان می دهد.
ارزشهای اصیل مذهبی و اجتماعی استان اردبیل با وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره ) دوباره زنده و شکوفا شدند و به برکت سابقه ارزشمند مذهبی و تاریخی ، مردم این دیار در دوران انقلاب و دفاع مقدس نقش بسیار مهمی بر عهده داشتند بطوریکه تاکنون بیش از سه هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند.
تا زمان حاضر یک هزار و ۶۹۳ باب مسجد و ۱۸۸ باب امام زاده در نقاط مختلف استان اردبیل شناسایی شده اند.
شهر اردبیل نیز به عنوان مرکز این استان شش هزار و ۵۰۰ هکتار مساحت و نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

گزارش: ایرنا

سه شنبه 3/5/1391 - 22:1 - 0 تشکر 479090

اردبیل و جاذبه هایش

استان اردبیل با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد خود در طول سال پذیرایی هزاران مسافری است كه از اقصی نقاط كشور و حتی برخی كشورهای همسایه برای گذارندن تعطیلات و اوقات فراغت خود به این منطقه مسافرت می‌كنند.
آب وهوای مطبوع و خنك این منطقه در فصل‌های بهار و تابستان به عنوان مهم‌ترین ویژگی این استان قبل از هر جاذبه دیگری مسافران را به سوی خود می‌كشاند.
وجود آثار تاریخی و منابع طبیعی متعدد همچون جنگل‌ها، كوه‌ها و دریاچه‌ها، آب‌های گرم معدنی و شكارگاه‌های مختلف و مجتمع‌های تفریحی گوناگون جذابیت خاصی به این استان داده است.
استان اردبیل از شمال با جمهوری آذربایجان از شرق با گیلان ، از غرب با آذربایجان شرقی و از جنوب با زنجان هم مرز است.
جمعیت كل استان براساس سرشماری سال ۷۵، یك میلیون و ۱۶۷ هزار و ۷۲۹ نفر است. این استان با دارا بودن ۹ شهرستان ۱۷ شهر ، ۲۱ بخش و ۶۳ دهستان هم از لحاظ آثار و ابنیه تاریخی و هم از جهت تنوع طبیعی و مراكز گردشگری از مناطق بسیار غنی ایران به شمار می‌آید.
كوه سبلان عروس كوه‌های ایران، زیباترین جاده‌های خاورمیانه، جنگل و ییلاق‌هایی با چشم‌انداز زیبا از جمله محسنات این استان به شمار می‌آیند وبرخی بناهایی راكه در كوه سبلان وجود دارد را متعلق به زرتشت می‌دانند و عقاب سنگی نیز در دامنه‌ی این كوه همیشه نظاره‌گر است.
نخستین بار نام شهر اردبیل بر روی لوحه‌های گلی سومریان در پنج هزار سال پیش در شهر نیپور باستان به عنوان شهری كوهستانی و به صورت اَرآتا ثبت شده است.
لقب‌های این شهر عبارتند از دارالارشاد ، دارالمك ، دار العرفان ، دار الامان ، و این شره خاستگاه سلسله‌ی صفوی است.
سبلان یكی از كوه‌ها‌ی آتشفشانی خاموش ایران با ارتفاعی حدود ۴۸۱۱ متر در اردبیل واقع شده و در دهانه آتشفشانی آن دریاچه‌ی بسیار زیبا و دل انگیز شكل گرفته است و در طول سال از برف و یخ پوشیده است .
دامنه‌ی سبلان ییلاق عشایر ائل سون و دور تا دور آن دارای آبگرم‌ها‌ی معدنی و چشمه‌های متعدد است. پیست اسكی آلوارس نیز در دامنه ان احداث گردیده كه همه ساله پذیرای علاقه مندان زیادی در رشته‌های كوهنوردی ، صخره نوردی و ورزش‌های زمستانی است.
از دیگر آثار شهر اردبیل می‌توان به مجموعه‌ی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ( دوره صفویه ) مقبره شیخ جبراییل ( جد شاه اسماعیل صفوی ) موزه بقعه شیخ صفی‌، مسجد جمعه ( دوره ‌ی سلجوقی ) مجموعه بازار اردبیل و ده پل تاریخی ( دوره‌ی صفوی ) شش باب حمام ( دوره صفوی ) پنج باب خانه ( دوره صفوی) ، مجتمع تفریحی وتوریستی كوثر ( دریاچه‌ی شور اردبیل ) سردر حال احداث كوثر، موزه‌ی حیات وحش در ورودی مجتمع كوثر ، ویرانه آتشكده‌ی ساسانیان در قریه آتشگاه، مقبره ‌ی امام زاده صالح در مركز شهر، برج شاطر گنبدی ( روستای صومعه ) دریاچه‌ی نئور ( ۴۵ كیلومتری اردبیل ) و آبگرم وآبشار سردابه ( ۲۵ كیلومتری اردبیل ) اشاره كرد.
از عمده ترین محصولات اردبیل می‌توان به عسل، سیب زمینی، بذر چغندر قند و لبنیات اشاره كرد. فرش بافی و گلیم بافی، مسند بافی، سفالگری و صنایع چوب مانند معرق و منبت در این منطقه شعهرت بسزایی دارد.

سه شنبه 3/5/1391 - 22:1 - 0 تشکر 479092

● سرعین
شهرستان اردبیل دارای بیش از ۹ آب گرم معدنی در شهر توریستی سرعین است كه سالانه بالغ بر دو میلیون نفر مسافر از این شهر و امكانات تفریحی و درمانی آن بهره می‌برند.
آب گرم معدنی گاومیش گلی ، ساری سو، قهوه سویی ، قره سو ، ژنرال سویی ، وپهنلو در این شهر قرار دارد.
همچنین آب گرم یش باجیلار و مجتمع آب درمانی سبلان یكی از مجهز ترین مجتمع‌های آب درمانی كشور در سرعین قرار دارد.
از دیگر آثار دیدنی سرعین می‌توان به پیست اسكی آلوارس ، تپه باستانی آناهیتا ، آتشكده‌ی آذر فریق ، دهكده‌ی صخره‌ای ویند كلخواران و غار و پناهگاه نظامی‌ گلستان اشاره كرد.
پل تاریخی قره سو ( زاعالان ) ، ججین ( ئیدی كوز) ، ابراهیم آباد ، یعقوبیه ، سید آباد ، سامیان و پل نیر و الماس نیز از دیگر جاذبه‌های دینی اردبیل است.

سه شنبه 3/5/1391 - 22:2 - 0 تشکر 479093

● شهرستان نیر
این شهرستان در ۳۵ كیلومتر غرب اردبیل واقع شده و قیر میزی كورپی ، كاروانسرای سنگی شاه عباس ، چشمه‌ی جوشان بولاغلار، آب‌های گرم معدنی برجلو، قینرچه ، دیب سیزسو، مقبره شیخ عبدالله كورائیمی‌، آتشكده‌ی ، تپه وقبور باستان و آثار متعلق به هزاره اول قبل از میلاد در بوینی یوغون سنگ نیشته اورارتویی ، غارهای باستانی ، استخر عباسلو و ... از مكان‌های دیدنی این شهر به حساب می‌آیند.

سه شنبه 3/5/1391 - 22:2 - 0 تشکر 479094

● پارس آباد
شهرستان پارس ‌آباد در ۲۲۵ كیلومتری شمال اردبیل با دارا بودن بزرگ ترین شركت كشت و صنعت ایران در این از مناطق تاریخی و طبیعی چون سرمیل موغان ، قلعه اولتان ، تپه نادر و دریاچه پارس آباد ، چنار پیربابا ، قلعه دختر ، برخوردار است.

سه شنبه 3/5/1391 - 22:3 - 0 تشکر 479095

● مشكین شهر
مشكین شهر، در فاصله‌ی ۹۲ كیلومتری اردبیل واقع شده است. فرش بافی ، گلیم بافی و غدبافی از جمله صنایع دستی این شهرستان است.
جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شیروان دره سی ، هوشنگ میدانی ، مقبره شیخ صدر، و قلعه قهقهه ( دوره صفوی) ، سنگ نیشته شاپور ساسانی مربوط به دوره همخامنشی و موزه مشكین شهر ، پارك جنگلی ، مقبره‌ی سیدسلیمان ، آب گرم ‌های قورقورسویو، موئیل سویی، قینرجه ، آق سو نیز در این شهرستان واقع شده است.

سه شنبه 3/5/1391 - 22:3 - 0 تشکر 479096

● خلخال
این شهر تا اردبیل ۱۱۲ كیلومتر فاصله دارد. جاجیم بافی و جوراب بافی ، شال بافی و ورنی از جمله صنایع دستی آن محسوب می‌شود.
شكارگاه‌های هشتجین ، دره مشگول ، آق داغ ، موزه خلخال ، پل پردیس ( دوره ساسانی ) ، چشمه از ناوغارها، یدی دام و یخگان ، پهنه‌ی جنگلی ۳۸ هزار هكتاری ، پارك خوجین ، آب معدنی خلخال، كاروانسرای شاه عباس ،‌ ۱۴۶ تپه و قلعه باستانی و ۹ مورد قبور باستانی و بقعه سید دانیال از جمله آثار باستانی این شهر است.

سه شنبه 3/5/1391 - 22:3 - 0 تشکر 479098

● نمین
این شهرستان در شرق اردبیل واقع شده و دارای آب و هوای معتدل كوهستانی است و مقبره بدر الدینی ، تخته سنگ قورد داشی ، آتشكده‌ی شاق دره ، دوباب حمام قدیمی‌، تپه‌های باستانی ، پل‌ها ، اجاق‌ها ، و قبور قدیمی‌ ، گوور قلعه سی و رودخانه نمین چای از جاهای دیدنی این شهرستان به حساب می‌آیند.

سه شنبه 3/5/1391 - 22:4 - 0 تشکر 479099

● گرمی‌
این شهرستان در شمال شرقی اردبیل واقع شده و بال‌ها رود، دره رود، داش دیبی، زینگیر ، زینگیاد، گرمی‌ چای ، برزندچای ( ساری قمیش چای ) از رودهای مهم آن محسوب می‌شوند. همچنین قیزقلعه سی ( دوره صفوی) ، شاه تپه سی ( دوره قاجار)، قلعه ئیل سویو، قبرستان گوور و اجاق برزند و ‌آلازار جزو آثار تارخی‌ی این شهرستان است.

سه شنبه 3/5/1391 - 22:4 - 0 تشکر 479100

● بیله سوار
این شهرستان در ۱۷۱ كیلومتری شمال شرق اردبیل و در دشتی همواره قرا دارد و گلیم بافی ، جوراب بافی ، فرش بافی ، جزو صنایع دستی آن به حساب می‌آید. قلعه دختر ، شهر كندوی زنبور از جمله آثار تاریخی این شهر هستند.

سه شنبه 3/5/1391 - 22:4 - 0 تشکر 479101

● كوثر
این شهرستان در ۸۳ كیلومتری اردبیل قرار دارد و كوه‌های باغرور و گیل داع آن را احاطه كرده است . آب گرم ایستی سو ( كیوی سویی‌) حمام سنگی ، و باغات زیبای میوه وشكارگاه‌ها، از اثار تاریخی و جاذبههای گردشگری این شهر محسوب می‌شوند.
گفتنی است، گردنه‌ی زیبای حیران واقع در جاده اردبیل آستارا در نزدیكی شهرستان نمین برخوردار از مجتمع سیاحتی و تفریحی ، جنگل‌های فندوقلو، آلادیزگه ، آب گرم گرما چشمه و آب معدنی ئیل سویو، بقعه شیخ بدر الدین و تخته سنگ قور داشی می‌باشد.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.