• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن نصف جهان > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
نصف جهان (بازدید: 315)
سه شنبه 3/5/1391 - 21:51 -0 تشکر 479064
زمستان طولانی نصف جهان

باران به ستون های چهل ستون می زند، به پنجره های مشبک هشت بهشت هم. باد میان چوبی های مشبک می پیچد، از شیشه های کوچک رنگارنگی که با حوصله بریده شده بودند تا مشبک ها را پر کنند خبری نیست. چندین متر شیشه، از همان ها که ما به قامت ساختمانهای بی روحمان نصب می کنیم به دیوار تکیه داده شده، شیشه ها هم خاک خورده اند، مثل همه اتاق ها، مثل تالار اصلی کاخ هشت بهشت.
تازه مرمت شده اند، مرمت بدی نیست،ولی باز هم به پوسیدن نزدیک است، دود و غبار هوای آلوده اصفهان رویشان می نشیند و می ماند تا تهدید مرگشان باشد؛ تهدید هر چه زنده است به مرگ! اتاقی که زمانی اندرون شاهی بوده، هیچ حریمی نسبت به بیرون ندارد، این معماری با اتاق های گوشواره ای و دالان هایی که اتاق ها را از سقف به هم مرتبط می کند، همه چیز را از زندگی سده های گذشته می گوید.
سالهاست نقش های ۳۰۰ ساله ای که تاریخی هزاران ساله را بیان می کنند سردشان است، رنگ ها می ریزد، خنده ها محو می شود، انگار این آدم ها از عمر طولانی که در تنهایی نصیبشان شده خسته اند، از چشم های نقاشی ها خجالت می کشم، مگر چنین میراثی را در معرض باد و باران قرار می دهند؟
ما برخلاف بقیه بازدیدکنندگان راهنما داریم، راهنمایی که تاکید می کند فقط نقاط منفی را نبینید، می توان اصفهان را به گونه ای دیگر دید، با راهنما! موجودی که در بناهای تاریخی به خودی خود یافت نمی شود. برخلاف بقیه ای که اندکند، بازدیدکنندگانی که اندکند، انگشت شماری ایرانی و معدودی خارجی، پیش از ژانویه فصل سفر نیست، نه! درباره کشوری که هیچ گاه تبلیغات گردشگری ندارد، اینگونه نباید اندیشید، یک راه دیگر هم هست: «صحبت بیهوده از تشویق و تنبیهی که عینیتی ندارند نکنیم، شاید بهتر بود اگر این آثار تاریخی را با این بازدیدهای گاه و بیگاه آزارشان نمی دادیم.»

سه شنبه 3/5/1391 - 21:52 - 0 تشکر 479066

●نوادگان وندالیست معماران صفویه
چهل ستون،آرام در پاییزش خوابیده. باغ، همه نارنجی و قرمز است، گردشگران هم به این سکوت احترام می گذارند. فقط صدای برگ هایی که در سرما می شکنند می آید، از دور ابهت بنا چشم هایت را می گیرد، هر چه نزدیکتر می شوی بیشتر تحسین می کنی، حتی اگر برای چندمین بار بنای ایستاده بر چهل ستونی را که ریشه هایشان در سنگ و آب باغ چهل ستون است، دیده باشی، هر چه نزدیکتر می آیی بیشتر سر را بالا می گیری، سر را به سوی آسمان می کشی تا ببینی، چهل ستون را و معماری ایرانی را باید در زمینه ای از آسمان دید. ستون ها همچون همیشه ابهت خود را به رخ می کشند، ولی با یکی از همان نگاههای رو به آسمان، دو ستونی که تاب برداشته اند هم پیدا می شود؛ احتمال دارد سقف چهل ستون هم به سرنوشت سرپناه عالی قاپو دچار شود. این آگاهی، رنگی برای چشم اندازت باقی نمی گذارد.
ترمیم نقاشی های کاخ موزه و سرستون هزینه زیادی دربرداشته است. ابراهیم نژاد، کارشناس ارشد تاریخ و کارشناس میراث فرهنگی اصفهان باز هم به بالا اشاره می کند و در مورد نقاشی هایی که با رنگ های گیاهی از جنس رنگ های تزئینات اصلی چهل ستون مرمت شده اند و اینکه کارشناسان ترجیح داده اند تمام سقف رنگ پریده را مجدداً رنگ نکنند و تنها به نقاشی دوباره قسمت هایی به عنوان نمونه بسنده کرده اند تا بنا ارزش و اصالت اولیه خود را حفظ کند توضیح می دهد. هنوز صحبت های راهنمای ما تمام نشده، صدای زن و شوهر جوانی که چند قدم دورتر از ما به سقف نگاه می کنند را می شنوم. مرد با لحنی مطمئن که اطلاعاتش را به رخ می کشد به همسرش می گوید: سقف را می بینی؟ می گویند بر اثر باران نم کشیده و فعلا بازسازی آن را متوقف کرده اند تا خشک شود!
این شاهد فوری ،هیچ تردیدی در پذیرش صحبت های ابراهیم پور، کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان که معتقد است ما هنوز از لحاظ فرهنگی به اعتلای شناخت گردشگران ایرانی نسبت به آثار نرسیده ایم، باقی نمی گذارد.
ورودی کاخ چهل ستون با خطی درشت اعلانیه ای هست که می خواهد موبایل ها خاموش شوند و فلاش دوربین عکسبرداری به تزئینات بنا نخورد؛قانونی که هر چه در ابعاد بزرگ و بزرگتر بر آن تاکید شود باز هم بی فایده است. راهنمای ما با اشاره به اینکه اشعه ماورای بنفش بتدریج کیفیت ها را کاهش می دهد و موجب تجزیه آنها می شود، با تاسف ادامه می دهد که ترمیم، آب در هاون کوبیدن است.
در یکی از اتاق های گوشواره ای کاخ چهل ستون هم صدای توضیحات یک راهنمای خانوادگی دیگر می آید، صحنه شکارگاه خسرو که شیرین درگوشه ای از آن نشسته است، ماجرای دیدار یوسف و زلیخا که تصاویری از حیرت های ادبیات ما هستند در این اتاق کوچک به گرمی پذیرای بازدیدکنندگان می شوند، گردشگران خارجی دقایق طولانی یک جا می ایستند و به گوشه ای از نقاشی ها خیره می شوند و راهنمای خانوادگی که زبانش برایمان آشناست، از چشمهای نقاشی ها خجالت می کشم که وحشت زده اند، از چشم های نقاشی ها خجالت می کشم که سردشان است، که این همه بر دیوارها ایستاده اند، این قدر که رنگی به رویشان نمانده و دست آخر پیامشان معنای عکسی به ذهن بازدیدکنندگان می آورد، از چشم هایی که کسی قدر تلاش آنها را برای ماندن درک نمی کند.
حوضچه و حوض باغ چهل ستون نیز خالی است، در کانال هایی که برای هدایت آب زمین اطراف عمارت و جلوگیری از آسیب رساندن به پی بنا تعبیه شده اند هم آبی نیست. هنوز بارانی نیامده که کانال آب پر شود، هنوز بارانی نیامده که هوای آلوده اصفهان را بشوید و هنوز بارانی نیامده که سقف چهل ستون نم بکشد. هر چند که راهنمای ما می گوید این کانال دورتر از آن است که رطوبتش به پی کاخ آسیب برساند و در حوض مقابل عمارت هم به دلیل نداشتن عایق مناسب، تا حد امکان آبی ریخته نمی شود.
هنگامی که پشت پنجره عالی قاپو ایستاده ایم و به ساختمان وقیحی که نام یکی از کاخ های قدیمی اصفهان را برخود گذاشته (جهان نما) با تاسف نگاه می کنیم، راهنما مسیری را نشان می دهد که در امتداد آن باغ های صفوی یکی پس از دیگری چهار باغ اصفهان را زیبنده نامش می نمایاندند، هشت بهشت، بازمانده بعدی از معدود باغ های باقیمانده از دوران صفوی است. تزئینات قسمت بیرونی هشت بهشت کمتر از سایر کاخ هاست،ولی اگر دقیق تر شوی، با تنگ بری هایی به شکل ظروف صراحی اش، نقوش جانوران با انرژی که در حرکاتشان حس می کنی و همان تزئینات مختصر بی نظیر از بقیه کم ندارد. توضیحات راهنمای ما چنین است: شوالیه ژان شاردن فرانسوی از این کاخ به عنوان زیباترین بنایی که دیده یاد می کند. طبقه دوم در حال مرمت است و امکان بازدید آن وجود ندارد، آثار تاریخی اصفهان هم همچون خیابان هایش به کارگاه ساختمانی شبیه اند؛ داربست و چوب و رنگ و شیشه... در عالی قاپو و چهل ستون و هشت بهشت...
بودجه چند برابری میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۴ یکباره مرمت را به یاد همه آثار تاریخی اصفهان آورده است، باز هم اشتباه فکر کردیم، مرمت یکباره نیست، آثار تاریخی اصفهان همیشه به کارگاه شبیه اند و امسال،بیشتر مرمتشان تمام نمی شود یا شاید تمام نشده شروع می شود.
این کابوسی است که در پله های پیچ در پیچ بنای حکومتی پایتخت صفوی دچارش شده ای؛ محمود، علی و محسن، امیر و مژگان، زهرا خرمن دار، ... . روی رنگ های کم و بیش مانده از صدها سال پیش که با احتیاط حفظ یا مرمت می شوند، وسط زنگوله ای که اثر محوی از آن بر دیوار مانده و روی طاقچه هایی که با نقش هایی از پرده تزئین شده اند، حتی مرمر حوض طبقه بالایی عالی قاپو را تراشیده اند! بیشتر تاریخ ها مربوط به سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ است و عالی قاپو دو سال پیش مرمت شد. نوادگان پادشاهانی که می خواستند قدرتشان را به تاریخ نشان دهند، ۳۰۰ سال بعد از روشی کاملا عقب مانده وجودشان را به تاریخی کوتاه می سپارند. ابراهیم پور همچنین به یاد می آورد که گردشگرانی که نوروز ۸۴ به نقش جهان آمده بودند، روی سنگ اکوی مسجد جامع عباسی (مسجد امام) ترقه زده می شد و این افراد وقتی مورد مواخذه قرار می گیرند، جواب می دهند که بلیت خریده ایم، بهای تخریب تاریخ، یک بلیت ۲۰۰ یا ۵۰۰ تومانی. به گفته مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، حداقل باید ۱۰۰ نفر در ۲۵ پایگاه مستقر شوند تا حفاظت از آثار تاریخی به خوبی انجام شود... از چشم های نقاشی ها خجالت می کشم... .
هوشنگ ماهرویان، نویسنده کتاب مدرنیته و بحران ما، اندیشه را در این زمینه یاری می دهد: «وقتی مدرنیته به جهان ایرانی وارد شد ما نیز فرهنگی هماهنگ و منسجم داشتیم. معماری، کاشی کاری، فرش، موسیقی و شعرمان همه با عرفان ایرانی ارتباطی قوی داشت. جهانی یکپارچه داشتیم که سال ها در خود تکرار و دچار بحران و انحطاط شده بود. اما این بحران، بحرانی ساختاری نبود و اجزای فرهنگی ما همخوانی داشتند.» حتما مسیر گذشته تا امروز را اشتباه طی کرده ایم.●غبار بر تاریخ
نقاشی های سقف عالی قاپو در حال مرمت است. داربست ها نیمی از چهره بنا را پوشانده اند، از ۶ ردیف سه تایی ستون های بنا هم به جز ردیف جلویی، بقیه ترمیم شده و به جای چوب های توپر، ستون های آهنی با روکش چوب گذاشته شده است؛ ستون هایی که موجب نشست ۳۰ سانتی متری سقف این بنا در قسمت جلویی شده و تلاش مرمتگران تنها برای نگه داشتن بنا در همین وضعیت ادامه یافته است.
آن سوی میدان نقش جهان ،در غبار آلودگی هوای اصفهان پیدا نیست، در این هوای غبارآلود تنها چیزی که به وضوح دیده می شود این است که احتمال دارد اصفهان نیز به سرنوشت هوای آلوده تهران دچار شود. آنوقت کارشناسان میراث فرهنگی، به نفع انسان های در قید حیات، دیگر از تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر آثار تاریخی سخن نخواهند گفت.
پشت غبارها، در طبقه زیرین مسجد شیخ لطف الله بی هیچ بازدیدکننده ای در طبقه همکف، نماز جماعت اقامه می شود. راهنما درباره پیشینه این مسجد چنین می گوید: شیخ لطف الله از علمای بزرگ جبل عامل لبنان بوده که وقتی متوجه می شود حکومت مسلمان علاقه مند به مذهب تشیع بر این کشور حاکم شده، برای گسترش این مذهب ، در زمان شاه عباس صفوی به ایران می آید و شاه عباس هم برای بزرگداشت او این مسجد را برایش می سازد که به صورت مسجدی خصوصی در می آید و محل انجام مراسم مذهبی خانواده و نزدیکان شاه می شود.
این مسجد برخلاف مسجد عمومی میدان نقش جهان (مسجد امام)، گلدسته یا مناره ندارد. گنبد مسجد شیخ لطف الله مانند مسجد جامع اصفهان دو پوسته گسسته میان تهی نیست، این گنبد دو پوسته گسترده است که به نظر یک پوسته می رسد. ساخت بنای مسجد از سال ۱۰۱۱ ه.ق آغاز شده و ۱۷ سال به طول انجامیده است. بنایی که پوپ، ایران شناس نامدار آمریکایی و صاحب کتاب ۱۶ جلدی نفیس «بررسی هنر ایران» که به خاطر عشق عمیقش به فرهنگ و هنر ایران و شهر اصفهان ،بنابر وصیتش در کنار پل خواجو مدفون است درباره آن گفته بود :«به سختی می توان این بنا را ساخته دست بشر دانست...» .
از راهروی زیبای مرمت شده مسجد به شبستان آن می رسیم، طول راهرو و زاویه ۹۰ درجه دو بخش آن، فضای عظیم میدان نقش جهان را از خاطر برده و با ورود به فضای گنبدخانه مسجد، ارتفاع گنبد از داخل بیش از ۳۰ متر است و محاسبات فیزیک شکست نور، بازی های نور و رنگ عجیبی در آن بوجود آورده، بخش عمده ای از تزئینات مسجد ترمیم شده ، ولی به گفته راهنمای ما سعی شده کاملا شبیه اصل آن ساخته شود. شبستان مسجد در زیبای چوبی بزرگی هم دارد، درها همیشه بازند و کافی است یک بار آن را ببندی تا چهره دیگری از این در زیبا را مشاهده کنی؛ دری شکسته و خاک گرفته که رنگش هم با روی دیگر فرق می کند، هنگام بازگشت از این راهروی زیبا، شاید همان بازی های زیبای نوری برآمده از هنر استادان معماری دوران صفویه است که گرد و غبار روی در و دیوار را به وضوح نشانت می دهد؛ مسجدی که زنده است و این همه غبار گرفته. تزئینات همه بناهای اصفهان هم در معرض تهدید این غبار قرار دارند و راهنما می گوید وقتی بودجه محدودی داشته باشی مجبوری برای موارد ضروری تر صرف کنی.
به گفته حسینعلی وکیل، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان که اواخر آبان ماه در نشریات نسل فردا و نصف جهان اصفهان به چاپ رسیده، پروژه میدان نقش جهان شامل مساجد امام و شیخ لطف الله، هشت بهشت و... با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال در دست احیا و مرمت است.
وکیل اظهار داشت: وضعیت پروژه های عمرانی در مقایسه با سال گذشته رشد زیادی داشته است، به طوری که ۱۹۳ پروژه استانی با ۲۶ میلیارد و ۹۹۲ میلیون ریال اعتبار و ۲۱ پروژه گردشگری با ۲۶ میلیارد و ۵۹۷ میلیون ریال به بهره برداری خواهند رسید. همچنین جمعا ۶۵ پروژه نیز با اعتبار ۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال به اجرا درخواهد آمد.

سه شنبه 3/5/1391 - 21:54 - 0 تشکر 479068

●گردشگری به شیوه خودراهنما
کمبود نیروی انسانی که مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان از آن یاد می کند به خوبی در محوطه های تاریخی مشهود است. تنها راهنمای مردم، اطلاعات کلی است که روی تابلوهایی نوشته شده. گاهی بروشوری هم وجود دارد و گاه وجود ندارد. به همین دلیل گردشگران ایرانی بدون اینکه درک لازم را از اثر تاریخی بدست آورند آن را تماشا و ترک می کنند و شاید به دلیل همین ناآگاهی از ارزش اثر است که دست به تخریب آن می زنند. برخلاف اکثر خارجی ها که قبل از سفرهای خود، از قبل مطالعات کاملی در خصوص مقصد خود انجام می دهند، گردشگران ایرانی به گوش دادن به صحبت های راهنما هم علاقه ای نشان نمی دهند.
اینجا از وجود راهنماهایی که در محوطه های تاریخی بسیاری از کشورها به صورت آزاد کار می کنند و مستقیماً از مردم پول دریافت می کنند خبری نیست و اگر گاهی این اتفاق هم بیفتد، راهنمایان تاکید می کنند که ماموران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متوجه این موضوع نشوند. اعتراضات مردم نسبت به نبود راهنما در اماکن تاریخی هنگام تماشای آثار به وضوح شنیده می شود. اگر میراث فرهنگی این درخواست ها را بشنود،لااقل می تواند با ارایه مجوز به داوطلبانی که صلاحیت راهنمایی گردشگران را دارند، هم بدون هزینه کرد، برای عده زیادی شغل آزاد ایجاد کند و هم از ارایه اطلاعات اشتباه به گردشگران جلوگیری خواهد شد.
منارجنبان اصفهان هم که فقط با مناره های متحرکش نظر بازدیدکنندگان را جلب می کند از آثار تاریخی است که اطلاعات کاملی درباره آن وجود ندارد. ابراهیم پور که کارشناس ارشد تاریخ است، می گوید:« بنای اصلی که به منارجنبان مشهور شده، در واقع مقبره عمو عبدالله گارلادانی یا کارلادانی، زاهد و عارفی است که مقارن با دوره ایلخانی و زمان اولجایتو می زیسته و سال ۷۱۶ ه.ق فوت می کند. به سبک معماری بنا به شیوه معمار ایلخانی (شیوه آذری) است و مناره ها بعدا، در دوره صفوی به آن اضافه می شود و خاصیت ارتعاش هر دو مناره در پی تکان دادن یکی از آنها به دلیل تاثیر فیزیکی است که آنها از یکدیگر می گیرند». منارجنبان که روزگاری مرتفع ترین مناره غرب اصفهان بوده و راهنمای مسافران اصفهان برای پیدا کردن مسیر می شده، اکنون میان ساختمان های بلند پیرامون گم شده است. وقتی از پله های تنگ و پیچ در پیچ مناره که بدن انسان را به قالب خودش در می آورد بالا بروی و به پنجره ها برسی، باز هم چشم انداز وسیعی نداری. پس از مرمت مناره ها، دیگر بازدیدکنندگان اجازه رفتن به طبقات بالای ساختمان و تکان دادن مناره ها را ندارند. یکی دو ساعت یکبار، در صورت جمع شدن حدود ۵۰ بازدیدکننده، نگهبان بنا خودش آن را تکان می دهد و مردمی که پایین ایستاده اند، با شنیدن صدای زنگوله، شروع تکان خوردن مناره دیگر را متوجه می شوند.
بقراط می گوید: «زندگی کوتاه است و هنر طولانی» نسل ما بد جورکمر به شکستن این قاعده زندگی بشری بسته است!
مریم پاپی


روزنامه همشهری

شنبه 7/5/1391 - 10:45 - 0 تشکر 482921

با سلام خدمت shadbi گرامی :
ورودتون به انجمن را به شما خوش آمد میگم ، مطلب زیبایی را درج کردید. انشاءا... شاهد حضور فعالانه شما در انجمن خودتون باشیم.

 

.....................................................................................................

روزی تو خواهی آمد از کوچه های باران 

تا از دلم بشویی غم های روزگاران

http://img1.tebyan.net/Big/1388/11/36222359111523534249227329396975323285.jpg

چهارشنبه 11/5/1391 - 13:21 - 0 تشکر 487751

گزارش زیبایی بود. حیف که عکس نداشت!!!!!!!!!!!!

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.