• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 618)
سه شنبه 3/5/1391 - 3:11 -0 تشکر 478355
اخبار ادبی هنری

نقاشی بر روی بنا‌ها و خیابان‌ها 

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: هنر عصر دیجیتال، حد و مرز و محدودیتی برای خود قائل نیست و به هرکجا که دلش می خواهد، سرک می‌کشد.

چیستی "هنر" به عنوان یک امر بنیادین همیشه ذهن انسان را به خود مشغول کرده است. اندیشمندانی چون افلاطون و ارسطو هنر را صورتی از تقلید دانسته و به توانایی هنرمند برای  تاثیر مهمی که بر دیگران داشت، باور داشتند.

از نظر ارسطو هنر نوعی حس کنجکاوی است. کنجکاوی که انسان یا هنرمند را تا مرز ناکجا آباد خواهد کشانید. او معتقد است، هنر اساسا رونوشت ناقصی از جهان محسوسات است و حقیقت آن واضح و روشن نیست.

تعریف هنر در عصر حاضر بسیار پیچیده‌تر و متفاوت‌تر از آنچه در گذشته‌های نه چندان دور بیان شده‌است، باید باشد. به نظرمن، هنر در هیبت کنونی خود در هیچ قالب، چارچوب و تعریف جای نگرفته و جای نخواهد داشت. چرا که این هنر در ابعاد نامحدود و همه جانبه در حال گسترش مهار نشدنی است.

هنر از نوع رنگ‌آمیزی و نقاشی بنا‌ها، آسفالت خیابانها، معابر، جداول، سطل‌های زباله و... دارای هنرمندان، منتقدان، سبک‌ها و بحث‌های و حتی مخاطبان خاص خود را دارد.

چگونه هنر از این نوع آغاز می‌شود؟ چگونه شکل می گیرد؟ چگونه گسترش یافته و جهانی می‌شود؟ چه شخص یا اشخاصی پدیده آورنده یا بنیان گزار آن هستند؟ و... همه و همه سوالاتی هستند که در عرصه سرعت تغییر و تحولات جهانی در تولد و بایگانی یک هنر دیگر توجهی به آن نمی‌شود.

رنگ‌آمیزی و نقاشی بناها و خیابانها از آن دسته هنر‌ها هستند که هنرمند آغازگر، مبدا و زمان دقیق  ظهور آن مشخص نیست. هنری که با سرعت باور نکردنی در حال رشد و گسترش ابعاد مختلف خود در سطح جهانی است.

هنر نقاشی و رنگ‌آمیزی بنا‌ها و معابر در راستای زیبا سازی سطح شهر، ایجاد آرامش و شادی، القای حس زیبا بینی و زیبا شناسی در شهروندان، پاکیزگی و سلامت شهر نقش بسزایی داشته است.

سه شنبه 3/5/1391 - 3:14 - 0 تشکر 478359

آشنایی با پاپیه ماشه 

همشهری آنلاین:
پاپیه ماشه (خمیر کاغذ) تکنیکی است که در آن لایه های کاغذ و سیریش روی هم چسبانده می شوند یا به شکل خمیری نرم درآورده می‌شوند که قابلیت فرم دهی دارد و پس از خشک شدن محکم می‌شود.

تاریخچه پاپیه ماشه از کشورهای آسیایی آغاز می‌شود و در اروپا از قرن 15 میلادی در ابتدا نقش برجسته های و مجسمه‌های کوچک مذهبی را با این تکنیک می‌ساختند و با اضافه کردن مواد افزودنی مانند گچ و مواد دیگری که از اسرار هنرمندان بود به استحکام خمیر می‌افزودند.

در قرن 17 میلادی این تکنیک در عروسک سازی بسیار به کار می رفته است.

در کشور ایتالیا در شهر"لتسه" مجسمه‌های کلیسایی که قدمت آنها به بیش از 500 سال می رسد، توسط "ساندرو ریتزی" sandro rizzi مرمت می شوند.

کارگاه ساندرو ریتزی در خیابانی به نام "پاپیه ماشه" است. آنچه در هنر مرمت این مجسمه ها حایز اهمیت است، چسب یا سریشی است که در ساخت آنها به کار می رود.

دستور این چسب از اسرار خانوادگی خانواده ریتزی است. ساخت مجسمه های پاپیه ماشه مراحل زیادی دارد و هنرمند پاپیه ماشه کار ، باید با صبر و حوصله آنها را طی کند.

یکی از مجسمه‌های مشهوری که با این تکنیک ساخته شده است، مجسمه غول پیکر "نانا" است.

این مجسمه توسط "نیکی- د- سنت فال" niki de saint phall نقاش و مجسمه ساز فرانسوی- امریکایی ساخته شده است.

شهرت نانا به واسطه ابعاد بزرگ و رنگارنگ بودن آن است.

سه شنبه 3/5/1391 - 3:16 - 0 تشکر 478360

هنر خود جامعه است 

محمدرضا ارشاد:
از دهه 1340 به بعد مباحث جامعه‌شناسی هنر راه خود را به‌تدریج در میان موضوعات جامعه‌شناسی گشود و در این حوزه تا به اکنون مقاله‌ها و کتاب‌هایی نگاشته و ترجمه شده‌اند؛

با این حال، هنوز بر سر راه تعیین هنر دینی، هنر قدسی، هنر اسلامی یا مفاهیمی از این دست، معضلات روش‌شناختی و معرفت‌شناختی عمده‌ای وجود دارد. در چند سال اخیر برخی اندیشمندان، نویسندگان و پژوهشگران علاقه‌مند به این حوزه دست به تدوین نظریه‌هایی در خصوص هنر اسلامی یا هنر دینی زده‌اند. برهمین اساس بود که هفته گذشته از سلسله نشست‌های تبیین ماهیت هنر اسلامی فرهنگستان هنر، در کرسی ترویجی «رویکرد جامعه‌شناسانه به هنر اسلامی» به بحث درباره نظریه هنر اسلامی پرداخته شد. در این جلسه دکتر اعظم راوردراد به ارائه نظریه‌ای در این خصوص روی آورد. در پایان هم، ناقدان- دکتر مسعود کوثری و دکتر مرتضی گودرزی- به بررسی، تحلیل و نقد جنبه‌های نظری این کرسی پرداختند.

فیلسوفان اصولا درباره مفهوم هنر و زیبایی‌شناسی بحث‌های مفصل و تعاریف زیادی ارائه داده‌اند که برخی از آنها در تدوین نظریات کارا هستند اما غالبا از لحاظ کاربردی به درد جامعه‌شناس نمی‌خورند. فلسفه درباره ماهیت هنر سخن می‌گوید و لذا در عالم انتزاعیات سیر می‌کند اما یک جامعه‌شناس (هنر) با خود هنر و اثر هنری سروکار دارد؛ بنابراین بین تعریف هنر در عالم فلسفه و جامعه‌شناسی، تفاوتی عمده وجود دارد.

به تبع این مسئله، تعریف هنر اسلامی هم دچار مشکلات عدیده‌ای است. آنچه تاکنون توسط اندیشمندان درباره هنر اسلامی گفته شده، بیشتر ناظر به ماهیت آن بوده و از بیان ویژگی‌هایی که هنر اسلامی را از هنر غیراسلامی تفکیک کند، خودداری شده است. از آنجا که جامعه‌شناس به موارد ملموس توجه دارد، نیاز به تعریفی از هنر اسلامی دارد که آن را از هنر غیر آن بازشناساند. مشکل اساسی، آن است که هنر حتی در شکل فلسفی آن، طوری تعریف نشده که مورد اتفاق همگان باشد و به طریق اولی تعریف هنر اسلامی هم با دشواری‌های مضاعفی مواجه است.

دکتر اعظم راوردراد که قصد ارائه نظریه‌ای راجع به جامعه‌شناسی هنر اسلامی داشت، با ذکر این نکات مقدمتا می‌خواست این نکته را گوشزد کند که راه جامعه‌شناسی هنر و به‌ویژه جامعه‌شناسی هنر اسلامی از راه فلسفه هنر جداست یا حداقل در بخش اعظم مسیر از یکدیگر فاصله می‌گیرند و هر یک به راه خود می‌روند؛ به همین دلیل او خواست ضمن نشان‌دادن همراهی موقت جامعه‌شناسی هنر با فلسفه هنر، در طول سخنرانی خود، نقاط تمایز را بازنمایاند؛

«به طور کلی تعاریف مربوط به هنر در 3‌دسته طبقه‌بندی شده‌اند: 1- تعاریف عینی یا بیرونی 2- تعاریف ذهنی و درونی 3- تعاریف عینی- ذهنی. صاحبان نظریه‌های عینی معتقدند که زیبایی یکی از صفات بیرونی موجودات است و ذهن انسان آن را درمی‌یابد؛ اما صاحبان نظریه‌های ذهنی بر این باورند که زیبایی در عالم خارج نیست بلکه (زیبایی) کیفیتی است که ذهن آدمی در برابر برخی محسوسات ابراز می‌دارد. نظریه سوم، بین این دو جمع می‌کند و براین نظر است که زیبایی علاوه بر آن که یک فعالیت درونی است، اما نفس زیبایی هم در طبیعت هست و کار هنرمند کشف و دریافت آن است. این تعاریف فلسفی گرچه ذات هنر و زیبایی را برای ما روشن می‌سازند اما نمی‌توانند معیاری به ما در سنجش اصالت آثار هنری بدهند؛ حال آنکه در جامعه‌شناسی، نیازمند تعاریف مصداقی هستیم، گرچه تعاریف ماهیتی (فلسفی) می‌توانند نقطه شروع تلقی شوند.»

او آنگاه در ادامه از برخی نظریه‌های مطرح در جامعه‌شناسی هنر سخن به میان آورد تا سکوی پرش خود را به سوی نظریه جامعه‌شناسی هنر اسلامی فراهم آورد؛ «دیدگاهی که متعلق به لئون تولستوی است، بر این نظر است که تعریف هنر در دوره‌های مختلف اجتماعی متفاوت است. نظریه‌پرداز دیگر- جانت ولف- در کتاب «تولید اجتماعی هنر» براین باور است که هنر مفهومی عام بوده که مشتمل بر نقاشی، شعر سینما و... است. او با  ذکر این نکته، می‌خواهد این را بگوید که اصولا نمی‌توان تعریفی جامع از هنر داد. پس اینکه «هنر چیست؟» در برابر پرسش دیگر که چه هنری توسط جامعه یا اعضای کلیدی آن به عنوان هنر تلقی می‌شود؟ «اهمیت چندانی ندارد؛ در واقع او تعریف هنر را وابسته به جامعه می‌داند.

ویکتوریو الکساندر نیز در کتاب «جامعه‌شناسی هنرهای زیبا و مردم‌پسند» از همان ابتدا می‌گوید که تمایل به ارائه تعریفی رسمی از هنر ندارد. هنر را نمی‌توان در قالب عبارات انتزاعی درآورد. آنچه که هنر است، در زمینه‌ای اجتماعی قابل تعریف و بحث است.»

نظریه‌پرداز جامعه‌شناسی هنر با تاکید بر این نکته که دیدگاه‌های فوق در حیطه جامعه‌شناسی هنر، دستمایه‌ای برای تدوین نظریه‌ای که قصد ارائه‌اش را دارد، فراهم آورده گفت: «در تکمیل این نگاه‌های جامعه‌شناسانه هنر معتقدم که در فرایند آفرینش هنری 3مرحله وجود دارد: مرحله کشف و شهود؛ مرحله‌ای که انسان ارتباط بی‌واسطه‌ای با هستی دارد و به کشف (حقیقتی) نایل می‌شود، مرحله بیان آنچه پیش‌تر درک و شهود کرده‌ایم.

لازم به گفتن است که از نظر فیلسوفان این مرحله، پایان کار است اما برای یک جامعه‌شناس این‌طور نیست. اثر هنری هنگامی تکمیل می‌شود که در دست مخاطب خود قرار گیرد و آن مرحله سوم یا مرحله دریافت اثر (هنری) توسط مخاطب است. در واقع مرحله دریافت، بخشی از فرایند تولید هنر، اگر نه به عنوان شکل، که چونان محتواست. در این نقطه است که جامعه‌شناس بر حضور اثر هنری صحه می‌گذارد. به عبارت بهتر در این مرحله است که می‌توان بین آثار هنری از آثار غیرهنری تمییز گذاشت. نظریه من بر همین مرحله تاکید دارد بنابراین، من این سخن «هوارد بیکر» را می‌پذیرم که می‌گفت هنر چیزی است که به طور اجتماعی در یک جامعه خاص پذیرفته شده باشد.»

با این حال، هنوز یک نکته در سخنان دکتر راوردراد باقی مانده بود و آن، تعریف هنر دینی یا هنر اسلامی بود. اینجاست که صفت یا قید دینی و اسلامی،‌گویی هنر را با محتوایی از پیش تعیین شده و در یک بافت اجتماعی خاص مدنظر قرار می‌دهد. این بود که او با آگاهی از این معضل تعریف خویش از هنر دینی و آنگاه اسلامی را چنین جمع‌بندی کرد: هنگامی که از هنر اسلامی سخن می‌گوییم، ناچار می‌پذیریم که این هنر از بار ارزشی خاصی برخوردار است. لذا قضاوت ارزشی بخشی از هنر می‌شود.

بنابراین تعریف جامعه‌شناسانه از هنر دینی و اسلامی با تعریف جامعه‌شناسانه از هنر از منظر کلی، کمی متفاوت است. مفهوم هنر دینی توسط اندیشمندان زیادی مورد مداقه قرار گرفته است. از جمله سنت گرایانی مثل دکتر نصر و بورکهارت بین هنر دینی و هنر قدسی تمایز قائل می‌شوند. آنها بر این نظرند که هنر قدسی در جامعه  سنتی (پیشامدرن) پیدا می‌شود، حال آنکه هنر دینی در جامعه مدرن و با محوریت انسان شکل می‌گیرد. به عبارت دیگر، هنر قدسی در متن جامعه‌ای خدا محور و بدون برنامه‌ریزی آفریده می‌شود؛ اما هنر دینی‌آفریده انسان مدرنی است که مضامین دینی را به یاری طلبیده است.

در همین راستا، هنر قدسی به دنبال اصول تغییر ناپذیر است، اما هنر مدرن عمدتا در پی ابداع و نوآوری است. در جامعه مدرن انسان خالق است؛ اما در جامعه سنتی خداوند. او در انتقاد از این تمایز (بین هنر قدسی و هنر دینی) معتقد بود: این دیدگاه در تضاد با آزادی و حق انتخاب سوژه انسانی است. اینکه بگوییم هر هنری که در جامعه سنتی خلق می‌شود، قدسی است، همان‌قدر نافی نقش آزادانه انسان در فرآیند هنری است که (بگوییم) هر هنری که در جامعه مدرن پدید می‌آید، در یک زمینه غیرقدسی نمودارشده است. به نظرم،  مسئله فراتر از این است.

در واقع،‌ اعتقاد یا عدم اعتقاد انسان به دین نقش تعیین کننده‌ای در آفرینش هنری ایفا می‌کند. با این حال، بی‌درنگ این سؤال در ذهن نقش می‌بندد که آیا توجه به محتوا (ی‌دینی) برای تشخیص هنر دینی از هنر غیر دینی کفایت می‌کند؟ تیتوس بورکهارت، هم فرم و هم محتوا را در این تمایز دخیل می‌داند. با این همه به نظرم می‌توان هنر دینی و هنر قدسی را مترادف به کار برد، اما می‌توان پذیرفت که هنر قدسی بیشتر در جامعه پیشامدرن رواج داشته ،‌گرچه این رواج عام و شایع نبوده است.

دکتر را ورد راد در نهایت،  به تبیین دیدگاه خود در حیطه جامعه‌شناسی هنر دینی یا اسلامی پرداخت: من به عنوان جامعه‌شناس هنر دینی به مرحله دریافت (هنری) تاکید دارم؛ به این معنا که تشخیص دینی یا غیر دینی بودن هنر مخاطب است. به عبارت دیگر، اگر مخاطب در باز آفرینی‌های متعدد خود؛ یعنی در یافته‌‌های خود اثری را دینی  تلقی کند؛‌ با دیدگاه جامعه‌شناسانه می‌توان گفت، آن هنر دینی است؛ ضمن آنکه برخی محتواهای دینی،  محتواهای انسانی هم هستند. بنابراین حیطه هنر دینی گسترده می‌شود.

اما فرم‌های هنر دینی،  ذاتی هنر دینی نیستند. در مجموع می‌توان گفت؛ هنری که هدفش ترویج عقاید و مناسک دینی است؛ هنر دینی دانسته می‌شود. بنابراین یک دیندار است که می‌تواند هنر دینی بیافریند. هنرمند دینی در لحظه آفرینش هنری،‌ قصد آگاهانه دینی دارد. از این‌روست که می‌گوییم؛ هدف هنر دینی ترویج (عقاید) است. به همین دلیل،‌ باید به دریافت مخاطب و تشخیص وی از اهداف اثر هنری توجه کرد. به بیان بهتر؛ هنری دینی است که مخاطب دینی آن را دینی بداند. از آن جمله، در مورد هنر اسلامی هم این مسئله صادق است، به این معنا که هنر جوامع اسلامی،‌بیان کننده اعتقادات جامعه اسلامی است و در ترویج آنها می‌کوشد. البته شرق شناسان بیشتر علاقه‌ دارند تا از هنر جوامع اسلامی صحبت کنند تا هنر اسلامی.

به این اعتبار که هنر اسلامی،‌ هنری است که در جوامع اسلامی رواج دارد؛ اما این تعریف دقیق نیست. حال آنکه هنر اسلامی منبعث از حقایق دینی اسلام است و به لحاظ  شکل و فرم تداوم فرم‌های هنری تحول یافته در طول تاریخ تمدن اسلامی است. به هر روی،  برای آنکه هنری اسلامی تلقی شود باید یکی از این دو شرط را احراز کند؛ یا قابل تحویل به عقاید اسلامی باشد یا از لحاظ  شکل و فرم بیان کننده اشکال و صورت‌های هنری شناخته شده تمدن  اسلامی باشد. بنابراین می‌توان گفت که هنر اسلامی،  هنری است که هم نزد مخاطب (عام و خاص) اسلامی تلقی شود.»

این نظریه‌پرداز در پایان یادآور شد:«حال که پی بردیم، «هنر اسلامی» چیست، می‌توان  این پرسش را مطرح کرد که با این هنر اسلامی چه باید کرد و در واقع چه کارکردی دارد؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان 3رویکرد جامعه‌شناسی هنر را به هنر اسلامی هم تسری داد: رویکرد هنر و جامعه که به رابطه‌ای  متقابل بین هنر و جامعه نظر دارد؛ رویکرد هنر در جامعه که تحولات هنری را به موازات تحولات اجتماعی در نظر می‌آورد و هنر به مثابه جامعه- که من بیشتر بر این تاکید دارم- که هنر را خود جامعه می‌داند و آن را بیرون از جامعه نمی‌بیند. این دیدگاه معتقد است که هنر یک نهاد اجتماعی است یا به تعبیر «هوارد بیکر»؛ هنر دنیای جامعه است. اگر این تعریف را پذیرا شویم، باید دید که دنیای هنر اسلامی کدام است؟ کنش‌گران‌ آن کدامند؟مخاطبان آن چه کسانی هستند و توزیع‌کنندگان آن کیستند؟

سه شنبه 3/5/1391 - 12:35 - 0 تشکر 478495

 خبر/ افتتاح نمایشگاه پوسترهای شهر آسمان

٣امرداد ١٣٩١

جشنواره هنرهای تجسمی شهرآسمان که به مناسبت ماه مبارک رمضان از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران درحال برگزاری است، در خانه هنرمندان افتتاح می‌شود.

براساس اعلام کیانوش غریب پور، دبیرجشنواره هنرهای تجسمی شهر آسمان، این جشنواره  در دو بخش پوستر وعکس و با هدف پاسداشت ارزش‌های معنوی ماه مبارک رمضان و ارتقای فضای بصری شهر تهران در این ماه برگزار می‌شود. مراسم افتتاح نمایشگاه و اهدا جوایز برگزیدگان  این جشنواره، روز شنبه ۷ مرداد ساعت ۱۹ با حضور هنرمندان هنرهای تجسمی و مسؤولان سازمان زیباسازی درتماشاخانه ایران شهر برگزار می‌شود.
نمایشگاه پوستر این جشنواره در بخش مدعوین با  آثار طراحانی چون: اونیش امین الهی،  کوروش پارسا نژاد، پریسا تشکری، آرش تنهایی، ابراهیم حقیقی، دامون خانجانزاده، هما دلاوری، ایمان صفایی، بیژن صیفوری، مهدی فاتحی، اشکان قازانچایی، مجید کاشانی، حسن کریم زاده، علیرضا مصطفی زاده، حسین نوروزی  و در بخش مسابقه با آثار امید انصاری، ابراهیم کاشانی، احمد عزیز پور،  بهرام حمیدی، پردیس کشانی، رضا نبی‌زاده، زهرا کازرانی، سعید کارخانه، سعید ولی نژاد، سمیه مقربی، یاسر جعفری، سید محمد کاظم موسوی، سید محمدجواد بهشتیان، عبدالحسین صدیقی، علی رضا پور اکبری،  علی شاهی،  عیسی صادقی، محمد ابراهیم پوستین چی، محمد افشار،  محمد حسین غیاثوند، محمد رضا رضا نژاد، محمود حاجی وند، مرتضی رحمتی، مرتضی نادری، مسعود شکیبایی، مهدی کفاش، مهدی محمدی،  مهیار قلمی، میثم خالوندی، مینا پناهی، مینا شهابی، الهام شکرآمیز و هدایت علیپور به  مدت ۲۰ روز در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برپا خواهد بود.

سه شنبه 3/5/1391 - 17:5 - 0 تشکر 478774

باسلام و خسته نباشید و تشکر از همکاری بسیار خوبتان.

سه شنبه 10/5/1391 - 21:40 - 0 تشکر 487003

موسیقی بخش جدانشدنی هنرهای بصری است 

امروز تاثیرگذاری بر روی مخاطب سخت تر از گذشته است و با كمك موسیقی می توان با استفاده از تمام داشته های فیلم و انیمیشن همچون موسیقی برروی مخاطب تاثیر گذاشت.

وی با بیان اینكه متاسفانه موسیقی فیلم آنطور كه باید مورد توجه نیست، افزود: استفاده از موسیقی به عنوان یك هنر مستقل برای بیان حس هایی كه كارگردان به آنها نیاز دارد مورد توجه است چرا كه به طور خاص در انیمیشن ها تنها تصایور نمی توانند بیانگر حس لحظه های فیلم باشد.

عربانی درمورد فعالیتهای خود در حوزه موسیقی انیمیشن گفت: هم اینك درحال ساخت موسیقی انیمیشن 32 قسمتی "اولیای خدا" هستم كه ساخت موسیقی برای قسمت نخست این سریال با مضمون تولد حضرت زینب (س) به پایان رسیده است.

این آهنگساز خاطر نشان كرد :در این انیمیشین كه موسسه فرهنگی هنری صبا آن را تولید كرده است، زندگی ائمه اطهار ، خصوصیات و شیوه زندگی آنها به تصویر كشیده می شود كه این مهم ساخت موسیقی مذهبی با داشته های غنی را می طلبد.

وی در مورد فضای موسیقایی این انیمیشن گفت: در ساخت این اثر سعی كرده ام از دستاوردهای موسیقی اصیل ایرانی در كنار تنظیمات تازه اجرایی بهره ببرم كه این مهم تجربه تازه ای را حوزه موسیقی انیمیشن برای خود من به همراه داشت.

عربانی یاد آور شد: در این اثر "شاپور رحیمی" به عنوان خواننده بخش موسیقی ایرانی ایفای نقش می كند كه در كنار استفاده از نوازندگان سطح اول موسیقی كشور بالا بودن سطح كیفی كار نسبت به دیگر گونه های اجرایی را به همراه داشت.

انیمیشین 32 قسمتی اولیای خدا با مضمون زندگی ائمه اطهار محصول موسسه فرهنگی هنری صبا مراحل تولید خود را سپری می كند.

قدرت کلماتت را بالا ببر نه صدایت را!
این باران است که باعث رشد گل ها می شود نه رعد و برق!!!


جمعه 13/5/1391 - 16:52 - 0 تشکر 490103

 مجموعه داستان گمشده کاترین منسفیلد کشف شد  

با کشف مجموعه داستان کوتاه «کاترین منسفیلد» نویسنده نیوزلندی در آرشیو کتاب یک دانشجو، اطلاعات جالبی درباره زندگی این نویسنده جوان در دوران جوانی آشکار شد.

به نقل از گاردین، «کریس مورانت» دانشجوی کالج کینگز در لندن پس از جست‌وجو در آرشیو ماهنامه‌های ادبی موجود در این دانشگاه به مجموعه داستانی ناشناخته و بدون عنوان دسترسی پیدا کرد که بعدها مشخص شد این مجموعه داستان همان مجموعه داستان گمشده «کاترین منسفیلد» نویسنده نوگرای نیوزلندی است.

این مجموعه که حاوی 3 داستان کوتاه و قطعاتی از این نویسنده است درست در زمانی که این نویسنده قصد ازدواج داشت و بحران‌های زیادی را در این زمینه از سر گذراند به رشته تحریر در آمده و شواهد زیادی در این زمینه در داستان‌ها وجود دارد.

«مورانت» در این باره می‌گوید: وقتی کتاب را به دست گرفتم باورم نمی‌شد که چه اثر مهمی را در دست دارم.

این مجموعه در حقیقت مجموعه داستانی ارزشمند از یک نویسنده نوگرا را شامل می‌شود که قریب به 100 سال است اثری از آن موجود نبوده. من از پیدا کردن آن بسیار خوشحالم و پس از فهمیدن این موضوع که این 3 داستان به قلم «منسفیلد» به رشته تحریر در آمده بسیار هیجان‌زده شدم.

منسفیلد در داستان‌های این مجموعه داستان درباره سرخوردگی زنان در جامعه مطالبی را به رشته تحریر در آورده است و  حال و روز زنان را در آن روزها غیرقابل تحمل می‌خواند.

با توجه به دیدگاه کارشناسان کتاب «کاترین منسفیلد» این اثر را در زمانی به رشته تحریر در آورده که به شدت تحت تاثیر ازدواج ناموفقش بوده است.

گویا همسر «منسفیلد» پس از بارداری همسرش او را برای همیشه ترک می‌کند و این موضوع سرآغازی برای نگارش داستان‌های تلخ و انتقادی «کاترین منسفیلد» می‌شود به گونه‌ای که او در مجموعه داستانش به عشق یک طرفه و ازدواج بدون سرانجام اشاره می‌کند و به نظر می‌رسد «کاترین»در این مجموعه به بخشی از زندگی شخصی خود اشاره کرده است.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 17:4 - 0 تشکر 490117

مدیر انتشارات نحل گفت: به دلیل گرانی قیمت کاغذ تعداد 47 عنوان را منتشر نکردیم.

امیر صالحی طالقانی مدیر انتشارات نحل در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره بالا رفتن قیمت کاغذ و گرانی کتاب اظهار داشت: گرانی قیمت کاغذ لطمات فراوانی به انتشارات ما وارد کرده است.

وی درباره واردات قیمت کاغذ به نرخ مرجع، اضافه کرد: اگر سیاستگذاری خوب، ارزشمند است چرا که با این نرخ‌های عجیب غریب کاغذ، تدابیری اینگونه مطلوب است.

طالقانی اضافه کرد: کتاب تنها محصولی در ایران است که قیمت آن ثابت است و همانند شیر نیست که امروز 1500 تومان و فردا به 1700 تومان افزایش قیمت داشته باشد؛ قیمت کتاب باید به تناسب بالا رود. اگر دولت رویه‌ای ایجاد کند که قیمت کاغذ، دولتی باشد مناسب است، اما به شرطی که بحث‌هایی در دره‌های گذشته .(رانت و ناشران بزرگی که کتاب‌ها را با هر قیمتی باشد بفروش میرسانند، بازار و پخش را در دست دارند) بود، پیش نیاید.

این ناشر اضافه کرد: ارشاد باید جوانب امر را بسنجد، گاهی با کمک‌ها و سوبسیدها، ناخواسته در نشر گروهی رشد می‌کنند چرا که تغذیه غلط دارند.

مدیر انتشارات نحل در ادامه ضمن اشاره به اینکه کتاب‌ها را در انتشارات به دلیل گرانی قیمت کاغذ منتشر نمی‌کنیم، ابراز داشت: در حال حاضر قیمت کاغذ به حدی گران است که بر قیمت کتاب هم تاثیرگذار بوده؛ بنده با این قیمت کنونی امکان خرید کتاب ندارم قطعا دیگران هم اینگونه هستند.

این مترجم در ادامه پیرامون این مطلب که قیمت کتاب‌ها را همانند سال گذشته ارائه می‌کنیم، تصریح کرد: کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم، ما فکر مخاطب را کردیم، از حاشیه سود انتشارات کسر کرده و قیمت‌ها را همانند سال گذشته عرضه می‌کنیم زیرا هرچه قیمت بالا رود توان خرید مردم کاهش می‌یابد.

وی افزود: تولید انتشارات را محدود کرده و از سوی دیگر قیمت‌ها را ثابت نگاهداشتیم؛ حدود 47 عنوان کتاب مجوز دار از ارشاد در انتظار چاپ هستند اما به دلیل گرانی کاغذ جرات چاپ آنها را نداریم، منتظر عملی شدن وعده‌ها هستیم تا قیمت کاغذ کاهش یافته یا سهمیه‌ای در نظر گرفته شود تا بتوان فعالیت انتشاراتی را ادامه داد.

صالحی طالقانی تصریح کرد: امیدوارم کارخانه‌های تولید کاغذ داخلی راه افتاده و فعال شوند چرا که تغییرات و نوسات قیمت‌ها بر بازار کتاب بسیار اتفاق بدی است.

وی گفت: در حال حاضر در تمام دنیا رمان بر کاغذ کاهی چاپ می‌شود؛ کاغذ تحریر سفید و اعلاء برای آثاری که قرار است در کتابخانه بماند استفاده می‌شود؛ اما همه کتاب‌های ما به دلیل سیاستگذاری غلط روی کاغذ‌های اعلا منتشر می‌شود، امیدوارم کارخانه کاغذ پارس که شنیدم به تازگی مجددا راه افتاده کاغذ داخلی را تولید کند؛ ما کشوری هستیم که کتاب تولید کرده و نیازمند کاغذ هستیم، باید تولید کنیم؛ باید به سمتی حرکت کنیم که مواد اولیه این صنعت را در اختیار تولیدکننده قرار دهیم. امیدوارم متولیان امر با تحقیق و پژوهش دست به اقدامی در این راستا بزنند.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 17:4 - 0 تشکر 490118

جیمز فنتون شاعر و منتقد ادبی که این روزها به خاطر سرودن مجموعه اشعار «لاله زرد» در محافل ادبی شناخته شده است خود را بی‌نظم‌ترین شاعر در جهان می‌داند و امیدوار است روزی بتواند با این بی نظمی خداحافظی کند.

فاینشنال تایمز، جیمز فنتون منتقد و روزنامه‌نگار آمریکایی که بیشتر به خاطر نگارش مجموعه اشعار« خاطرات جنگ» و «توده یخ غلتان» مطرح است تا امروز جوایز ادبی معتبری همچون مدال طلای ملکه و جایزه شعر «وایت برد» را در کارنامه ادبی‌اش دارد.

او در حال حاضر به عنوان یک منتقد ادبی در بسیاری از روزنامه‌های آمریکایی قلم می زند و در طول دهه گذشته دانشجویان مختلفی را در کرسی ادبیات و شعر در دانشگاه آکسفورد تربیت کرده است.

تازه‌ترین مجموعه اشعار این شاعر «لاله زرد» سال گذشته  نتشر و روانه بازار کتاب شد. او در این کتاب مجموعه‌ای از اشعار منتشر نشده خود را که در فاصله زمانی سال 1968 تا 2011 به رشته تحریر در آورده بود به مخاطبانش ارائه داد.

«جیمز فنتون» که  هفته گذشته برای شرکت در جشنواره شعر انگلیس به لندن سفر کرد با خبرنگار روزنامه فاینشنال تایمز گفت‌و‌گوی کوتاهی را انجام داده که با هم می خوانیم.

*چه کتابی در زندگی‌ات تحول ایجاد کرد؟

مجموعه اشعار «دبیلو اچ اودن» از نظر من بسیار ارزشمند است. این مجموعه تاثیر زیادی بر من گذاشت و حال و هوای مرا عوض کرد. «اودن» یکی از بزرگترین شاعران زبان انگلیسی عصر ماست.

*چه زمانی متوجه شدی که یک شاعر هستی؟

هیچ کس نمی داند که چه زمانی تبدیل به یک شاعر و نویسنده می شود. اما می توانم بگوییم که از سن 15 سالگی علاقه زیادی به مطالعه شعر داشتم.

*در حال حاضر مشغول مطالعه چه اثری هستی؟

در حال حاضر «کتاب آهنگ‌ها» به قلم «آرتور والی» را می خوانم که اثری درباره شعرهای سروده شده در چین باستان است. در کنار آن «کشتی شکسته» به قلم «آدرین ریچ» را می خوانم که نویسنده اش به تازگی چشم از جهان فرو بست.

*برنامه نوشتن روزانه‌ات چگونه است؟

ترجیح می دهم که هر روز صبح برای نوشتن آماده باشم و این کار را انجام دهم. و در ساعات عصرگاهی بیشتر به مطالعه و مرور کتاب ها و نشریات بپردازم.

*قلمت بیش از هر چیز تحت تاثیر چه کسی است؟

همان طور که قبلا اشاره کردم بیش از هر چیز آثار «اودن» را دوست دارم و البته آثار «اورول» و «هازلیت» را نیز بسیار دوست دارم.

*اگر تصمیم داشته باشید که یک فرد سرشناس را به شام دعوت کنید، او چه کسی است؟

بایرون است. می دانم که هر کسی دوست دارد کنار او بنشیند و با او درباره آثارش گفت و گو کند.

*چه زمانی احساس آرامش و آزادی دارید؟

زمانی که پیش از رسیدن موعد و سررسید کاری من برای آن آماده باشم.

*در اوقات فراغت چه می کنی؟

ژیمناستیک کار می کنم. و به باشگاه می روم.

*دوست دارید کدام خصلت خود را تغییر دهید؟

گاهی پیش می آید که هیچ نظم و قانونی در کارها ندارم و بدون سازماندهی کارهایم را پیش می برم. دوست دارم منظم شوم. من خیلی بی نظم م و این بسیار آزار دهنده است.

*دوست داشتید کدام مجموعه شعر را شما می نوشتید؟

مجموعه ای از «دبلیو اچ اودن» را انتخاب می کنم. مجموعه اشعار «سپر آشیل».

*در میان آثارتان به چه اثری افتخار می کنید؟

به مجموعه اشعار  «کودکان در تبعید» به نظرم تجربه جذاب و فوق العاده ای با واژه ها و کلمات در این اشعار اتفاق افتاده است.

*شاعر بودن از نگاه تو چه معنایی دارد؟

شاعر بودن به این معناست که تو شانس گفت و گو با مردم و مخاطبانت را داری. و می توانی آنچه در فکر داری، ایده هایت و آرمان هایت را با آنها در میان بگذاری.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 17:6 - 0 تشکر 490121

ساباتی در این رمان «چوب کبریت‌ها» فقر و زندگی خیابانی در دهه 30 فرانسه را به تصویر کشیده بود. بعدها از این اثر انیمیشنی با عنوان «پسرک کبریت فروش» ساخته شد و شهرت جهانی برای این نویسنده به ارمغان آورد.

لو پوئن، روبرت ساباتی شاعر و رمان‌نویس مشهور فرانسوی روز پنج‌شنبه در سن 88 سالگی در بیمارستانی واقع در یکی از حومه های شهر پاریس درگذشت.

مهمترین اثر این نویسنده فرانسوی «چوب کبریت‌ها» نام داشت که در سال 1969 منتشر شده بود. وی در این رمان فقر و زندگی خیابانی در دهه 30 فرانسه را به تصویر کشیده بود. بعدها از این اثر انیمیشنی با عنوان «پسرک کبریت فروش» ساخته شد و شهرت جهانی برای این نویسنده به ارمغان آورد.

همچنین دیگر اثر داستانی ساباتی «بیگانه و سیاه‌پوست» نام داشت که در سال 1953 منتشر شده بود. این اثر داستانی به عنوان یکی از اولین آثار ضد نژاد پرستانه در فرانسه شناخته می‌شود. ساباتی در آخرین روزهای زندگی خود به نوشتن خاطرات زندگی خود مشغول بود.

وزیر فرهنگ فرانسه، آرولی فیلیپتی، در خصوص مرگ این نویسنده عنوان کرد: با مرگ ساباتی فرانسه یکی از مهم ترین چهره های ادبی خود را از دست داده است.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 17:7 - 0 تشکر 490125

 اهل قلم در واژگان خود نفس می‌کشند  

جایگاه قلم آن‌قدر وسیع است که خداوند با سوره‌ای از آن یاد و به آن سوگند می‌خورد و قلم، آفرینش ادبیات جهان را عهده‌دار است چرا که اهالی قلم در واژگان خود نفس می‌کشند.

در تقویم رسمی ایران برای ارج نهادن به حرمت قلم و پاسداشت یاد و نام و زحمات کسانی که با قلم و نوشتن سر و کار دارند 14 تیر را به نام روز قلم نامگذاری کرده‌اند تا از اهالی قلم هم، در کنار سایر گروه‌های صنفی و اجتماعی یادی شود.

باور کنید سخت است، خیلی سخت، اینکه بخواهی قلم بگیری دستت و از روز قلم بنویسی تا اهالی قلم بخوانندش، وقتی از قلم حرف می‌زنیم صحبت از چیزی است که دیرینگی‌اش به وسعت تاریخ است.

نمی‌دانم کدام سال بوده، اما می‌گویند در زمان‌های خیلی دور در 14 تیر هوشنگ، پادشاه پیشدادی ایران، نویسندگان و کاتبان را به رسمیت شناخته است و آنان را گرامی داشته و این روز از آن زمان‌ها روز قلم شده است.

بعد هم که مسلمان شدیم و با جان و دل، گوش به قرآن سپردیم، سوگند خداوند به قلم، ما را بیش از هر چیز به تقدس آن واقف کرد، حالا هم که 14 تیر را فرصتی دانسته‌ایم برای بزرگداشت قلم و اهالی قلم یادداشتی و قلمی بزنیم.

قلم دانشمندان در طول تاریخ پس از اسلام در راه معرفت و شناخت هرچه بیشتر آیات الهی گام برداشته و حلقه‌ وصلی میان فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها بوده است.

جایگاه قلم آن‌قدر وسیع و شگفت‌انگیز است که خداوند در والاترین کتاب آفرینش با سوره‌ای از آن یاد و به آن سوگند می‌خورد.

استقامت و استواری ملک و دین و تحقق عیش صالح، به برکت قلم و در سایه‌سار قلم است.

قلم است که دعوت‌کننده به حق است، قلم است که مایه نورانیت دل‌ها و جان‌هاست، قلم است که چون از دل سخن گوید و از سر اخلاص به جولان آید بر دل‌ها نشیند، قلم است که یک کلمه و حکم آن می‌تواند موجب نجات انسان و یا جامعه‌ای شود و در صورت خطا و منحرف بودن‌ می‌تواند انسان و یا انسان‌هایی را گمراه کند.

*قلم وسیله تجلی خدا در آفرینش است

بی‌شک هیچ تعریفی درباره قلم به زیبایی و ژرفناکی کلام خداوند در قرآن نیست؛ «نون و القلم و ما یسطرون» و سوگند خوردن خداوند به قلم بیش از هر مطلبی بیانگر جایگاه والای قلم است سوگند خداوند یعنی که قلم برایش عزیز بوده و هرچه برای او عزیز است در دل و جان ما جای دارد.

در زبان عربی می‌گویند قلم و در زبان فارسی کلک و خامه، اما چه فرقی دارد هرچه که نامیده شود در میان ایرانیان و مسلمانان جایگاهی ژرف دارد، حال ما که هم ایرانی هستیم و هم مسلمان، ارزش قلم برایمان دوچندان است.

قلم باید آزاد باشد، قلم بدون آزادی زیبا نیست اما گاهی اهالی قلم راه گم می‌کنند و آنچه نباید را پیش می‌آورند البته ما همیشه افراط را آزادی تلقی می‌کنیم شاید یکی از دلایل مهار قلم، ولنگاری است که برخی تجربه‌ها مانند وقایع شهریور 1320 آن‌ را دامن زده است.

اما در طی چند سالی که از این نامگذاری می‌گذرد، در روز قلم به غیر از دو برنامه در کل کشور و آن هم در تهران، آن هم با حضور تعداد محدودی از اهالی قلم، خبر دیگری از ویژه برنامه‌های این روز در جامعه منعکس نمی‌شود.

بی‌گمان فلسفه نامگذاری روز قلم در همین دو برنامه محدود خلاصه نمی‌شود و کسانی که این روز را در تقویم رسمی جمهوری اسلامی جای داده‌اند اهداف به مراتب وسیع‌تری در نظر داشته‌اند که اکنون به دلایل گوناگون به طور کامل تحقق نیافته و مجموع برنامه‌های روز قلم به همین برنامه‌های محدود خلاصه شده است.

روزگار اهالی قلم، در ایران بستگی به وضعیت مردم دارد به این دلیل که اهالی قلم هم حساس هستند و هم عنصر اندیشه برای آن‌ها و مردم یک ویژگی مشترک است.

*اهالی قلم در میان واژگان خود نفس می‌کشند

در دوره‌های مختلف تاریخی در این کشور اهالی قلم پابه‌پای آحاد جامعه بوده‌اند و همانطور که مردم ما برای اعتقادات و حفظ حریم میهن شهید داده‌اند، نویسندگان هم شهید شده و هم در راه وطن شهید تقدیم کرده‌اند و نویسندگان ایرانی در میان مردم خود با تمام وجود زندگی می‌کنند و از رهگذر روزمرگی‌های جامعه در میان واژگان و مخلوقات ادبی خود نفس می‌کشند.

امید است مسئولان امر نسبت به روز قلم بیشتر توجه کرده و پاسداشت اهالی قلم را یکی از برنامه‌های خود بدانند و با تقدیر و پاسداشت این روز از قلم و جایگاه آن در کشور حفاظت کنند.

----------------------------

یادداشت از عادل اربابی

----------------------------

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.