• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن کارآفرینی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
کارآفرینی (بازدید: 215)
دوشنبه 2/5/1391 - 23:44 -0 تشکر 478237
رفتار نادرست در محل کار‌

یافتن شغل مناسب می‌تواند حدود ۳ تا ۱۵ ماه طول بکشد، اما برای از دست دادن آن تنها چند روز یا چند هفته کافی‌ است. در اینجا به ۹ مورد از کشنده‌ترین سموم حرفه‌ای اشاره می‌کنیم: ‌


۱) فقدان مهارتهای اجتماعی:‌
اندکی محبوبیت می‌تواند در پیشرفت هر شخص بسیار سودمند باشد. تحقیقات مراجع معتبری چون مرکز تجارت و بازرگانی‌ هاروارد، نشان می‌دهد که افراد بدون تردید و با کمال علاقه حاضرند با همکارانی که چندان ماهر نبوده، اما دوست‌داشتنی هستند کار کنند و علاقه‌ای به کار با افراد بسیار ماهر اما فاقد نقاط مثبت شخصیتی ندارند. محققین متوجه شده‌اند که اگر کارمندی محبوب نباشد، مهارت او هم بی‌فایده خواهد بود چون توسط دیگر همکاران نادیده گرفته خواهد شد. ‌
۲) نداشتن روحیه همکاری: ‌
سازمانها و ادارات برای مقابله با کارکنانی که موجب واژگونی کارهای گروهی می‌شوند، روشهای متعددی دارند. افرادی که مدام با همکاران خود مخالفت کرده و در فضای عمومی به تخریب آنان دست می‌زنند، دیر یا زود کار خود را از دست می‌دهند. ‌
۳) نرسیدن به ضرب الاجل:‌
اگر آخرین فرصت انجام کاری روز چهارشنبه است، تحویل آن در اولین ساعات روز پنج‌شنبه فایده‌ای نخواهد داشت. سازمانها به افرادی قابل اتکا نیاز دارند. نرسیدن به ضرب‌الاجل نه تنها رفتاری غیرحرفه‌ای است، بلکه می‌تواند موجب از بین رفتن نتایج کار دیگران و برهم خوردن برنامه کاری افراد دیگر شده، وجهه مدیر شخص را از بین ببرد. هنگامی که تعهدی می‌دهید، بهترین کار این است که کمتر وعده داده و بیشتر عمل کنید و در صورت لزوم تا صبح بیدار مانده، کار را تمام کنید. ‌
۴) رسیدگی به امور خصوصی در ساعات کاری:‌
تماسهای تلفنی شخصی را به حداقل و کوتاه‌ترین مدت رسانده و از پاسخ دادن به تلفنهایی که موجب پریشانی شما می‌شوند، خودداری کنید. در ضمن در ای-میلهایتان از نوشتن مطالبی که نمی‌خواهید توسط رئیستان خوانده شود، خودداری کنید. بسیاری از سیستمها پیامهای پاک شده را در یک فایل اصلی نگه می‌دارند. ‌
۵) منزوی بودن: ‌
خود را از دیگران جدا نکنید. در محل کار با افراد هم رشته و همکار خود آشنا شده و با آنها رفاقت کنید. کسانی که ارتباطات موثری ایجاد می‌کنند، می‌توانند با اطلاع داشتن از چند و چون کارها، سریع‌تر از حد معمول مراحل اداری کارها را گذرانده و موفقتر عمل کنند. این اشخاص در تیمهای موفقتر به کار گرفته شده و گزارش کار بهتری دریافت خواهند کرد، زودتر ترفیع گرفته و معمولا در فهرست پاداش هستند. ‌
۶) ترس از ریسک یا شکست: ‌
اگر به خودتان اعتقاد نداشته باشید، کس دیگری هم به شما اطمینان نخواهد داشت. سعی کنید همواره در حالت توانا باشید. به جای اینکه بگویید <تا بحال چنین کاری انجام نداده‌ام> بگویید <می‌توانم خیلی زود از آن سر در بیاورم.> از شکست و اشتباه نترسید. اگر اشتباه کردید، به آن اعتراف کرده و به کار ادامه دهید. از همه مهمتر اینکه هر موقعیتی را به چشم فرصتی برای آموختن در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که به تدریج، ترس از ریسک، بسیار مخرب‌تر از اشباهات احتمالی خواهد بود. ‌
۷) نداشتن هدف:‌
شکست در نرسیدن به هدف نیست، بلکه در نداشتن هدف است. برای خود اهدافی درنظر بگیرید و برنامه روزانه خود را بر مبنای رسیدن به آنها تنظیم کنید. اولویتهای خود را بشناسید و بر اموری متمرکز شوید که حامی اهداف شما باشند.
۸) بی‌توجهی به ظاهر:‌
خوب یا بد، ظاهر مهم است. افراد از ظاهر شما نتایج مختلفی استخراج می‌کنند. پس هرگز با ظاهری آشفته و با البسه نامناسب در محل کار حاضر نشوید. صادق باشید، خوب صحبت کنید و از به کار بردن اصطلاحات عامیانه و عبارات پرکننده چون <به اصطلاح> و <به قول معروف> و… خودداری کنید. تصویر شما باید سرشار از شایستگی، شخصیت و تعهد باشد. ‌
۹) بی‌ملاحظه بودن:‌
اتاقها، راهروها، آسانسور و دستشویی و حتی سرویس اداره، قلمرو شخصی شما نیست. مراقب باشید که کجا گفتگویی را شروع کرده، چه می‌گویید و طرف صحبتتان کیست. لطیفه‌های ناجور تعریف نکنید، از برملا کردن اسرار شرکت، شایعه‌پراکنی درباره همکاران و اظهارنظر شخصی درباره مذهب، نژاد، لهجه و رئیس خود بپرهیزید.

دوشنبه 2/5/1391 - 23:45 - 0 تشکر 478238

برای چه کسی کار می‌کنید؟

همیشه بیش از آنچه مزد می‌گیری کار کن، تا روزی بیش از آنچه کار می‌کنی مزد بگیری. اخیراً به رستورانی رفتم و با یک گارسون بدخلق روبه‌رو شدم. او با رفتارش به من گفت: چه کسی به تو اجازه داده به این رستوران بیائی؟
در حدود ۲۰ دقیقه طول کشید تا برایم یک فنجان قهوه آورد وقتی فنجان را روی میز گذاشت تقریباً بیشتر قهوه در نعلبکی ریخته شده بود. من از او درباره شغل و رئیسش سؤال کردم، او گفت: مطمئنم که حاضر نیستم باقی عمرم را برای این آدم خسیس کار کنم
متأسفانه او یک نکته بسیار مهم را درباره زندگی و کار فراموش‌ کرده بود. ”شما برای رئیستان کار نمی‌کنید، شما برای خودتان کار می‌کنید
ممکن است هیچ‌یک از کارفرمایان شما ایده‌آل نباشند و همکارانتان نیز موجوداتی تنبل باشند با همه اینها هنگامی‌که قراردادتان را امضاء می‌کنید وظیفه شما این است که به بهترین نحوی که می‌توانید کار کنید، نه اینکه برای کسی‌که به شما حقوق می‌دهد دردسر درست کنید
در واقع زمانی که برای کارتان تنها نیمی از توانائی‌تان را به‌کار می‌گیرید شما بیش از رئیستان متضرر می‌شوید. او تنها کمی پول از دست می‌دهد اما شما اشتیاق و عزت نفستان را از دست می‌دهید

اگر کار خوبی داشتم
عده‌ای از مردم فکر می‌کنند که بعضی از کارها جذاب و برخی ملا‌ل‌آور است. اما این چنین نیست. یک شخص بانشاط می‌تواند یک شغل کسالت‌آور را تبدیل به کاری شادی‌بخش کند
لذت بردن از کار یک انتخاب است. برادرم کریستوفر، می‌داند که چگونه یک کار مزخرف را به کاری به یاد ماندنی تبدیل کند! من اگر مجبور باشم از کسی برای کندن چاله یا رنگ کردن سقف کمک بگیرم. به‌طور قطع او را انتخاب می‌کنم. او سعی می‌کند هر کاری را لذت‌بخش کند. خوردن یک غذای ساده با کریس لذت‌بخش‌تر از شرکت در یک مهمانی است

نکته
شما بهترین چیزی را که می‌توانید باشید از خود بروز دهید نه برای اینکه دیگران را مجذوب کنید. شما بهترین کاری را که می‌توانید انجام دهید زیرا این تنها راهی است که می‌توانید از کارتان لذت ببرید

دوشنبه 2/5/1391 - 23:46 - 0 تشکر 478240

چطور با حسادت در محل کار و همکاران حسود کنار بیاییم 

حسادت در محل کار بر روابط شما با همکارانتان فشار آورده و مشکلات روانشناسی بسیاری را ایجاد می کند. وقتی یاد بگیرید که چه چیز موجب این احساسات ناخوشایند در محل کار می شود، احتمال کاهش آن بیشتر می شود.

خیلی سخت است که وقتی همکارانتان با حسادتشان ناراحتتان می کنند از موفقیتتان لذت ببرید. متاسفانه، اگر فرد موفقی باشید چه بخواهید و چه نخواهید حسادت همکارانتان را در محل کار جلب می کنید. اگر شما هم چنین همکارانی در محیط کارتان دارید، نکات زیر می تواند در برخورد با آنها برایتان مفید باشد.

چطور با حسادت در محل کار کنار بیاییم؟

۱٫ نشان دهید که حس رقابت ندارید.

بیشتر وقت ها حس حسادت در همکارانتان زمانی پدید می آید که فکر کنند شما با آنها دشمنی دارید. اگر این حس دشمنی در شما وجود دارد، وقتش رسیده که همکارانتان را افرادی ببینید که با کمک آنها باید کار را به درستی و به موقع به اتمام برسانید، نه رقیبانی که می خواهند تلاش های شما را بدزدند یا به نفع خودشان شما را خراب کنند. البته این کار زمان می برد اما همکارانتان از تلاش های شما برای شرکت در کار گروهی تقدیر می کنند و دیگر در برابر شما احساس تهدید نمی کنند. حتی اگر این حس دشمنی در شما وجود نداشته باشد و همکارانتان به خاطر تجربیات بد گذشته شان به اشتباه چنین نظری نسبت به شما دارند باید همین کارها را انجام دهید.

۲٫ دوستانه رفتار کنید.

یکی دیگر از دلایلی که باعث به وجود آمدن حس حسادت در محل کار می شود این است که همکارانتان تصور می کنند شما آنها را تحویل نمی گیرید. اگر از شرکت در بحث های خصوصی آنها یا بیرون رفتن با آنها خودداری کنید ممکن است فکر کنند که آنها را تحویل نمی گیرید. حتی اگر واقعاً از آن دسته از همکارانتان زیاد خوشتان نیاید باید سعی کنید آن را نشان ندهید. چند لحظه هم که شده خودتان را جای آنها بگذارید. آنوقت چه احساسی داشتید؟ ببینید می توانید وجه اشتراکی بین خودتان و آنها پیدا کنید. ممکن هر دو شما طرفدار یک تیم فوتبال باشید یا یک خواننده یا یک فیلم خاص.

۳٫ کمک کنید.

با پیشنهاد کمک به همکارانتان به آنها نشان می دهید که غیر از خودتان به آنها هم اهمیت می دهید. اشتباهات آنها را تشخیص دهید، پیشنهادی برای رفع آن بدهید و برنامه ها و نقشه های جایگزی به آنها معرفی کنید. وقتی بدون اینکه خودشان از شما خواسته باشند این کارها را انجام دهید نظر بسیار مثبتی نسبت به شما پیدا می کنند.

۴٫ تحسین کنید.

خیلی از همکاران به این خاطر حسادت می کنند که اعتماد به نفس بالایی ندارند. چون احساس حقارت می کنند وقتی می بینند که یکی کاری را بهتر از آنها انجام می دهد طبیعی است که حسادت کنند. شما می توانید با تعریف و تمجید از کارهای آنها وضعیت را بهتر کنید. وقتی کار خوبی از آنها مشاهده کردید از آن تعریف کنید و اینکار مداوم باشد. این باعث می شود انگیزه بیشتری برای انجام کارهای بهتر پیدا کنند. اعتماد به نفسشان بالا می رود و مطمئناً پیشرفت می کنند. بعد وقتی خود را با شما برابر ببینند دیگر دلیلی برای حسادت کردن پیدا نمی کنند.

برای کنار آمدن با حسادت در محل کار خیلی مهم است که از منطقه امن خودتان بیرون بیایید و سعی کنید خودتان را جای دیگران بگذارید. وقتی بفهمید چرا چنین احساسی داشتند متوجه می شوید که چطور باید به آنها کمک کنید.

۵٫ رفتار خودتان را بسنجید.

قبل از اینکه از همکارانتان عصبانی شوید سعی کنید یک دقیقه هم که شده به رفتار خودتان فکر کنید. آیا کاری کرده اید که حسادت آنها را تحریک کند؟ مثلاً چند روز پیش که وارد اداره شدید درمورد ترفیع جدیدتان به آنها پز دادید یا فخرکردید که برای پروژه جدید رئیس شما را انتخاب کرده است؟ گاهی اوقات بدون اینکه متوجه باشید خودتان با اعمالتان حسادت دیگران را تحریک می کنید. اگر اینطور است سعی کنید این رفتارها را کنار بگذارید و همیشه یادتان باشد که فقط شما در آن اداره کار نمی کنید.

۶٫ تصویرتان را تغییر دهید.

بااینکه نباید به خاطر همکارانتان خیلی خودتان را عوض کنید اما می توانید با تغییر تصویرتان در ذهن آنها حس حسادتشان را کمتر کنید. اگر همکارانتان فکر کنند که شما فردی باانگیزه هستید که موفقیت همه اعضای گروه را می خواهید، موفقیتتان با حسادت کمتری دیده می شود.پس سعی کنید تصویری که همکارانتان از شما ساخته اند را تغییر دهید.

۷٫ به دیگران اعتبار بخشید.

هرزمان که موقعیت این را داشتید که اعتبار یک تصمیم یا پروژه ای که خوب بوده را با دیگران تقسیم کنید، حتماً اینکار را بکنید. وقتی هر از گاهی باعث شوید که دیگران هم بدرخشند برایشان سخت تر خواهد بود که به شما حسادت کنند. فقط گفتن چیزهایی به همین سادگی، “بله این سخنرانی خیلی خوب پیش رفت. می توانید از آقای X به خاطر گرافیک های عالی که برایمان درست کرده بودند تشکر کنید” فضای محیط را تغییر می دهد.

ممکن است موقعیت هایی برایتان پیش بیاید که یکی یا چند نفر از همکارانتان برایتان توطئه کنند. برای کنار آمدن به چنین موقعیت هایی خودتان را از هر غیبت یا شایع پراکنی که در اداره اتفاق می افتد دور کنید و فقط روی کارتان تمرکز کنید.

۸٫ از مقامات بالا دوستانی دست و پا کنید.

همکاران حسود ممکن است محل کار را به یک میدان جنگ برای شما تبدیل کنند به خاطر همین لازم است که حتماً دوستانی در محل کار برای خودتان داشته باشید. اگر بتوانید در پست های بالاتر از خودتان دوستانی داشته باشید خیلی بهتر خواهد بود. با کمک آن دوستان می توانید بدون اینکه به اعتبار تان در محل کار صدمه ای وارد شود، توطئه های ناشی از حسادت آنها را خنثی کنید.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.