• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مدیریت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مدیریت (بازدید: 551)
دوشنبه 2/5/1391 - 22:59 -0 تشکر 478175
دایره‌المعارف مدیریت

دایره‌المعارف مدیریت
گذار ازفوردیسم به پسافوردیسم شیوه‌های تولید ژاپنی



مدیریت آمریكایی با گسترش سیستم تولید انبوه به صنایع مختلف توانست موفقیت بی‌نظیری را در بازارهای جهانی كسب كند. اما به طور همزمان برخی شركت‌های ژاپنی شیوه دیگری را در مدیریت به كار می‌گرفتند كه تولید انعطاف‌پذیر نامیده شد. در این بخش ویژگی‌های متفاوت این دو شیوه مدیریت برشمرده خواهد شد.

نظریه مربوط به بهبود مستمر را كایزن (kaizen) می‌نامند. این آموزه را كلید موفقیت در شیوه‌های تولید ژاپنی‌ها می‌دانند. برخلاف مدل قدیمی‌تر آمریكایی كه در آن نوآوری‌ها به صورت موردی و غالبا هنگام تغییر خط تولید انجام می‌شود، سیستم تولید ژاپنی‌ها به گونه‌ای برپا شده كه مشوق دگرگونی و بهسازی مستمر به عنوان بخشی از عملیات روزمره است. مدیریت برای رسیدن به كایزن از تجارب جمعی تمام كارگران و كاركنان محیط كار در حل مشترك مشكلات سود می‌جوید.
گروه‌های كار در محیط كارخانه‌ای كه با این شیوه مدیریت می‌شود، در مورد فرآیندهای تولید از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند. اگر ماشینی خراب شود یا خط تولیدی آهسته كار كند، غالبا خود كارگران ابزارها را تعمیر و تنگناها را رفع می‌كنند.
این رهیافت با رهیافت اتومبیل‌سازان دیترویت كاملا متفاوت است. در آنجا هنگامی كه ماشینی دچار اشكال می‌شوند، ابتدا باید به اطلاع سرپرستان خط تولید برسد كه به نوبه خود تكنسین‌هایی را به كارخانه فرا می‌خوانند تا مشكل را برطرف سازند.
رهیافت گروه كاری باعث كاهش خرابی دستگاه‌ها می‌شود و خط تولید بدون دردسر كار می‌كند؛ زیرا كارگرانی كه با فرآیند تولید سر و كار دارند، در پیش‌بینی مشكلات آماده‌ترند و هنگامی كه مساله‌ای پدید آید، با سرعت و كارآیی بیشتری آنها را حل می‌كنند. داده‌های موجود این واقعیت‌ها را تایید می‌كنند.
بنا به پژوهشی كه جیمز هاربر در مورد صنایع اتومبیل‌سازی انجام داده است، ماشین‌آلات آمریكایی بیش از 50 درصد از زمان، غیرقابل بهره‌برداری بوده‌اند در حالی كه ماشین‌آلات در كارخانجات اتومبیل‌سازی ژاپن، كمتر از 15 درصد از زمان غیرقابل بهره‌برداری بوده‌اند.
مدل كارگروهی، كارگران برخوردار از چند مهارت را تشویق می‌كند تا خود را بیشتر رشد دهند و این امر منجر به كارآیی بیشتر آنها در محیط می‌گردد.
تك‌تك كارگران با درگیر شدن در چند وظیفه تولیدی در محیط كارخانه، درك بسیار بهتری از فرآیند سراسری تولید می‌یابند و این دانش به‌صورتی كارآمد در چارچوب شرایط كارگروهی به كار برده می‌شود تا به دقت مسائل و مشكلات تعیین شود و پیشنهاداتی برای بهبود در كار داده شود.
شركت‌های ژاپنی برای اینكه كارگران دریابند كه چگونه كارشان در فرآیند بزرگ‌تر تولید گنجانده می‌شود، تمام اطلاعات كامپیوتری تولید شده در شركت را در دسترس كاركنان قرار می‌دهند. یكی از مدیران ژاپنی اهمیت شراكت كارگران را در اطلاعات چنین توضیح می‌دهد: «یكی از مهم‌ترین مشغله‌های فكری ما این است كه كاری كنیم تا همه كاركنانمان همكاری كاملی داشته باشند و از آنها بخواهیم تا پیوسته خود را بهبود دهند.
برای رسیدن به این منظور، ضروری است كه انواع اطلاعات را به طور یكسان در اختیار همه قرار دهیم... هر كارمند حق دستیابی به «تمام» اطلاعات كامپیوتری شده شركت را دارد.»
برخلاف مدل‌های قدیمی‌تر كه در آنها تصمیم‌گیری پیوسته در سطوح بالاتر سلسله مراتب مدیریت انجام می‌گیرد، در مدل كارگروهی ژاپنی هدف این است كه صلاحیت تصمیم‌گیری در نردبان مدیریتی تا حد امكان به مركز تولید نزدیك باشد. این مدل اوضاع و احوالی مساوات‌طلبانه در كارخانه به وجود می‌آورد و از برخورد میان مدیریت و كارگران می‌كاهد. در بسیاری از كارخانه‌های اتومبیل‌سازی ژاپنی، كارگران و مدیریت دارای یك كافه‌تریا و محل پارك اتومبیل مشتركی هستند. مدیران مانند كارگران یونیفورم شركت را می‌پوشند و برای تقویت رابطه كاری بازتر و نزدیك‌تر در نیمكت‌هایی نزدیك به خط تولید می‌نشینند.
از آنجا كه بخش اعظم مدیران مستقیما از نیروی كار استخدام شده‌اند، نیازهای خاص كاركنان را در گروه‌های كاری بهتر درك می‌كنند و بهتر می‌توانند پیوندهای قوی شخصی را با اعضای گروه كاری تحكیم بخشند.
در نظام ژاپنی كارگران حتی در «محافل كیفی» خاصی گرد می‌آیند تا قبل یا بعد از ساعات معمولی كار برای بهبود فرآیند تولید بحث نمایند. در پژوهشی كه اخیرا انجام شده مشخص گردیده كه 76 درصد از كارگران ژاپنی در محافل كیفی شركت می‌كنند.
منبع: پاپان «كار»، ترجمه حسن مرتضوی، انتشارات آمه

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.