• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1626)
دوشنبه 2/5/1391 - 18:48 -0 تشکر 477934
رویای صادقه

 دو واژه «رؤیا» و «خواب» را مترادف می دانند، و از مصادیق «رأی؛ دیدن» است. یعنی چیزی را در خواب می بیند.

و این واژه «6 بار در قرآن آمده است. و در لسان قرآن، رؤیا به معنی حتمی بودن وقوع آنها\" است.

به این معنا هر آیه ای كه از قرآن واژه «رؤیا» را ذكر كرده؛ آن رؤیا صادقانه و وقوع آن قعطی است.

دوشنبه 2/5/1391 - 18:49 - 0 تشکر 477936

نگاه اسلام به رؤیا

.
پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرماید:

.

خواب و رؤیا بر سه قسم است: یا بشارتی از سوی خداوند است یا غم و اندوهی از طرف شیطان است یا مشكلات روزمره انسان است.

.

كسانی كه خواب می بینند چند دسته اند:


دسته اول: كسانی كه روح كامل و مجردی دارند و بعد از خواب رفتن حواس، با عالم دیگری مرتبط شده و حقایقی را صاف و روشن از دنیای دیگر دریافت می كنند. و دیگر نیازی به تأویل نیست.

..
دسته دوم: كسانی كه دارای روح متوسط هستند و در عالم رؤیا حقایق را همراه با تشبیه و تخیل دریافت می كنند؛ این گونه خواب ها نیاز به تأویل دارد.

.
دسته سوم: كسانی هستند كه روح آنان به قدری متلاطم و ناموزون است كه خواب آنها مفهومی ندارد؛ این گونه خواب ها قابل تعبیر نیست.

.
قرآن در سوره های مختلفی به رؤیاها پرداخته و سه دسته فوق اشاره كرده است.

دوشنبه 2/5/1391 - 18:49 - 0 تشکر 477937

نمونه هایی از رؤیاهای صادقانه در قرآن:

..
الف) رؤیای یوسف ـ علیه السّلام ـ درباره سجده یازده ستاره و ماه و خورشید بر او (یوسف/5).
ب) رؤیای دویار زندانی یوسف ـ علیه السّلام ـ كه یكی آزاد و دیگری اعدام شد. (یوسف/41).
ج) رؤیای پادشاه مصر درباره گاو لاغر و چاق (یوسف/49 ـ‌35).
د) رؤیای پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ درباره فتح مكه (فتح/27).
هـ ) رؤیای مادر موسی ـ علیه السّلام ـ درباره گذاشتن بچه در داخل صندوق 38 و 39).
و) رؤیای حضرت ابراهیم ـ علیه السّلام ـ درباره ذبح فرزندش اسماعیل. (صافات/10).[6]

.

.
در نتیجه قرآن، رؤیا را یك اصل مسلم می داند و حاصل فعل و انفعالات مغزی و احاطه نفس و روح انسان بر آن معرفی می كند. اما تمامی رؤیاها را قابل اعتنا و تعبیر نمی داند. روح سالم و پاك، اندیشه ناب، ایمان، حتی غذا و... در رؤیاهای صادقانه دخیل است.

دوشنبه 2/5/1391 - 18:50 - 0 تشکر 477940

نبی و رؤیا

.
«نبی» در اصل «نبیء» بوده، همزه آن تبدیل به یاء شده و ادغام گردیده است. بعضی آن را از نبوت گرفته اند كه به معنای رفعت و بلندی است جمع آن، نبییون و انبیاء است. نبی اگر به معنای فاعل باشد معنایش خبر دهنده است زیرا نبی از جانب خواب خبر می دهد. اگر به معنای مفعول باشد؛‌معنایش خبر داده شده است كه نبی از جانب خدا خبر داده می شود. بیشتر لغویون به معنای فاعلی گرفته اند «المخبر عن الله»

.

«كلمه نبی به معنای كسی است كه رؤیاها را می بیند. در حالی كه هیچ یكی از لغویون از واژه «نبی» رؤیا را استنباط نكرده اند، شاید معنای اصطلاحی نبی نویسنده را دچار اشتباه كرده است .

.

آیات متعددی در قرآن بیانگر آن است كه بین نبی و رسول فرق است و آن دو را جدا از هم آورده است «كان رسولاً نبیاً»

.

هر دو ارتباط با خواب و نزول وحی از آسمان دارند اما كیفیت ارتباط با خواب و دریافت وحی، نبی اخص از رسول است.

..

برای مثال: خداوند در سوره شوری آیه 51 می فرماید: پیامبران از سه طریق با خداوند ارتباط برقرار می كنند.

.

الف. از طریق الهام در قلب یا رؤیا.

ب. سخن گفتن در پس پرده.

ج. دریافت وحی از طریق فرشته وحی.

...
ارتباط نبی با خداوند از طریق الهام در قلب (در حال بیداری یا خواب)‌و رؤیا. و شنیدن صدای وحی از پس پرده (در حال بیداری) ممكن است اما ارتباط مستقیم با فرشته وحی ندارد.

.
مؤید این مطلب، حدیثی از امام باقر ـ علیه السّلام ـ در ذیل آیه «كان رسولاً نبیاً» نقل شده است كه:

.

«نبی كسی است كه در خواب می بیند و در بیداری صدا را می شنود و وی آشكارا فرشته وحی را نمی بیند.»

.

در نتیجه می توان گفت: انبیاء را رؤیا بین و ارتباط نبی را با خواب از طریق رؤیا معرفی كرده است.

.

با بررسی به عمل آمده در كتاب های لغت مانند: لسان العرب، مجمع البحرین، العین، قاموس قرآن، معجم المقاییس، نبی را رؤیا بین معرفی نكرده اند بلكه نبی را به معنای رفعت و بلندی معنا كرده اند كه خبر خدا را می آورد.

.

نبی همچون رسول بر وی وحی نازل می شود. و دریافت وحی و ارتباط او با خداوند از طریق الهام در قلب، رؤیا، شنیدن صدای وحی، از پس پرده بوده است لذا نمی توان نبی را فقط رؤیا بین معرفی كرد.

دوشنبه 2/5/1391 - 18:52 - 0 تشکر 477943

در تاریخ 17/8/1373 پیکر شهیدی که پس از 12 سال از منطقه‌ی عملیاتی والفجر مقدماتی آورده شده بود، در قطعه‌ی ثامن‌الائمه گلستان شهدای اصفهان به نام شهید گمنام دفن گردید.
چهار سال بعد شبی مادر ایشان خواب دید. از طرف قبرستان خیابان فیض وارد گلستان شهدای اصفهان گردید. از قسمتی که مرقد آیت‌الله فاضل هندی و آیت‌الله خراسانی است پله‌هایی در جلوی او نمایان گردید و با پایین رفتن به باغی وارد شد، که در محفلی نورانی عده‌ای از علما از جمله آیت‌الله خراسانی و آیت‌الله ارباب تشریف دارند.
ایشان آن‌ها را قسم داد که قبر فرزندش را به او نشان بدهند. مرحوم آیت‌الله خراسانی(ایشان سال‌ها قبل از انقلاب وفات یافته است) گفت: قبر فرزند شما را آقای مکی‌نژاد می‌داند. به ایشان بگو شهید گمنامی را که در نزدیکی آیت‌الله اشرفی اصفهانی مدفون شده به شما نشان بدهد.
آن زمان من (آقای مکی‌نژاد) در مشهد بودم و قضیه‌ی خواب را از حاج آقا ناظم شنیدم. اکنون آن شهید گمنام سنگ قبر جدیدی دارد: شهید مهدی شریفی، فرزند احمد، متولد 1339
کتاب لحظه های آسمانی، ص84
راوی: اسدالله مکی ‌نژاد (نماینده‌ ی بنیاد شهید در گلستان شهدای اصفهان)

دوشنبه 2/5/1391 - 18:53 - 0 تشکر 477946

ماجرای رویای صادقه آیت الله مرعشی و زیارت حضرت فاطمه(س)

جلوه‌هایی از مقام و منزلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی ها را می‌توان در سیره و کلام بزرگان مشاهده کرد؛ اما یکی از ویژگی‌های این مجلله عـظیم‌الشـان که مبین جایگاه والای ایشان است شباهت به جده‌اش حضرت زهرا سلام الله علیه در معیارهای ارزشی است.

شبکه ایران نوشت: همان گونه که پیامبر (ص) در شان حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود:‌ "فداها ابوها": (پدرش به فدایش باد)، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام نیز در شان حضرت معصومه علیها سلام فرمود: "فداها ابوها"

 "روزی عده ای از شیعیان وارد مدینه شدند و پرسش‌هایی داشتند که می خواستند از محضر امام کاظم(ع) بپرسند. امام(ع) درسفر بودند، پرسش‌های خود را نوشته به دودمان امامت تقدیم نمودند، چون عزم سفر کردند برای پاسخ پرسش‌های خود به منزل امام(ع) شرفیاب شدند، امام کاظم(ع) مراجعت نفرموده بود و آنها امکان توقف نداشتند، از این رو حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسش‌ها را نوشتند و به آنها تسلیم نمودند، آنها با مسرت فراوان ازمدینه منوره خارج شدند، در بیرون مدینه با امام کاظم(ع) مصادف شدند و داستان خود را برای آن حضرت شرح دادند. هنگامی که امام(ع) پرسش‌های آنان و پاسخ‌های حضرت معصومه(س) راملاحظه کردند، سه بار فرمودند: "فداها ابوها"

دوشنبه 2/5/1391 - 18:59 - 0 تشکر 477959

همچنین حضرت معصومه علیها سلام همنام حضرت فاطمه زهراست و چون جده‌ بزرگوار خویش داراى مقام شفاعت ‏است و به واسطه این بانوى گرامى بسیارى ازشیعیان داخل بهشت مى‏گردند. در این‏باره امام صادق(ع) مى‏فرماید: آگاه باشید، براى بهشت هشت دراست؛ سه تا از آنها به سوى قم‏باز مى‏شود. در آنجا بانویى قبض روح مى‏شود. او از جمله‏ فرزندانم، و نامش فاطمه دختر موسى است. به شفاعت او همه شیعیان‏ داخل بهشت مى‏گردند.


اما یکی از گفتنی‏های در خور تامل در شان و مقام حضرت معصومه(س)، تجلی و برابری بارگاه ایشان با حضرت زهرا(س) است؛ حکایتی که سبب شد عالم فرزانه و عارف زاهد حضرت آیت الله مرعشی نجفی را به مدت شصت‌سال نخستین زائر حضرت معصومه(س) کند و در این مدت یکى از پرشکوهترین نمازهاى جماعت شهر قم به امامت این مرجع بزرگ تقلید برگزار شود.

دوشنبه 2/5/1391 - 19:0 - 0 تشکر 477961

آقای شیخ عبدالله موسیانی (از شاگردان آیه الله مرعشی) نقل می کنند که: حضرت آیه الله مرعشی نجفی به طلاب می فرمودند:علت آمدن من به قم این بود که پدرم (که از زهاد و عباد معروف بود) چهل شب در حرم حضرت علی (ع) بیتوته نمود که آن حضرت را ببیند، شبی در حالت مکاشفه حضرت را دیده بود که به ایشان می فرمایند: سید محمود چه می خواهی؟ عرض می کند: می خواهم بدانم قبر حضرت فاطمه زهرا(ع) کجا است؟ تا آن را زیارت کنم.  حضرت فرمود : من که نمی توانم (بر خلاف وصیت آن حضرت) قبر او را معلوم کنم.  عرض کرد: پس من هنگام زیارت چه کنم؟ حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه زهرا(ع) را به فاطمه معصومه (س) عنایت فرموده است، پس هر کس بخواهد حضرت زهرا(ع) را درک کند به زیارت فاطمه معصومه(س) برود. آیه الله مرعشی می فرمودند: پدرم مرا سفارش می کرد که من قادر به زیارت ایشان نیستم اما تو یه زیارت آن حضرت برو. لذا من به خاطر همین سفارش، برای زیارت فاطمه معصومه(س) و ثامن الائمه(ع) آمدم و به اصرار موسس حوزه علمیه قم (آیه الله حائری) در قم ماندگار شدم. آیه الله مرعشی در آن زمان می فرمودند: شصت سال است که من اول زائر حضرتم.

دوشنبه 2/5/1391 - 19:0 - 0 تشکر 477965

در برخى از یادداشت‌هاى معظم له آمده است :هنگامى که در قم سکونت کردم (1343 ق )، صبح‌ها در حرم حضرت معصومه علیهاالسّلام اقامه نماز جماعت نمى‌شد و من تنها کسى بودم که این سنّت را در آنجا رواج دادم و از شصت سال پیش به این طرف صبح زود و پیش از باز شدن درهاى حرم مطهر و زودتر از دیگران مى‌رفتم و منتظر مى‌ایستادم . این انتظار گاهى یک ساعت قبل از طلوع فجر بود تا خدّام درها را باز کنند زمستان و تابستان نداشت. در زمستان‌ها، هنگامى که برف همه جا را مى‌پوشاند، بیلچه‌اى کوچک به دست مى‌گرفتم و راه خود را به طرف صحن باز مى کردم تا خود را به حرم مطهر برسانم . در آغاز خود به تنهایى نماز مى خواندم . تا پس از مدتى یک نفر به من اقتدا کرد و پس از آن کم کم افراد دیگر اقتدا کردند و به این ترتیب نماز جماعت را در حرم مطهر آغاز کردم و تا امروز که شصت سال از آن تاریخ مى گذرد، ادامه دارد. آهسته آهسته ظهرها و شبها نیز اضافه شد و از آن پس روزى سه بار در مسجد بالاسر حضرت معصومه علیهاالسّلام و صحن شریف نماز مى‌خوانم .

دوشنبه 2/5/1391 - 20:15 - 0 تشکر 478053

از استاد رها سپاسگزاریم به خاطر این مبحث شیرین
طاعات قبول و التماس دعا

نصرالدین کریمی(مُبین)
سه شنبه 3/5/1391 - 12:43 - 0 تشکر 478506

yamohammad133yaali گفته است :
[quote=yamohammad133yaali;678915;478053]از استاد رها سپاسگزاریم به خاطر این مبحث شیرین
طاعات قبول و التماس دعا



طاعات و عبادات شما نیز مقبول درگاه الهی
متشكرم از حضور قشنگتون
التماس دعا

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.