دعا به صورت نماآهنگ از رسانه ملی
همزمان با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، مركز موسیقی و سرود صدا و سیما در حال آماده كردن یكصد نماآهنگ با درونمایه ادعیههای مذهبی است كه 30 نماآهنگ آن به دعاهای ماه رمضان اختصاص دارد و هر روز از شبكههای تلویزیونی پخش میشود.
به گزارش خبرنگار ما، پیش از این اعلام شده بود كه یكصد نماآهنگ كه دربردارنده ادعیه مختلف است، ازسوی این مركز تهیه خواهد شد. هماكنون 30 قسمت از این برنامه برای پخش در ماه مبارك رمضان آماده شده است كه در ایام ماه مهمانی خداوند از دریچه رسانه ملی، مهمان خانههایمان میشوند.
حسین تقیپور، رئیس مركز موسیقی صدا و سیما درباره ساخت این نماآهنگها به جامجم میگوید: تا پیش از این در ساخت نماآهنگها، آواهای آیینی با كلام همراه میشد و صدای موسیقی در آنها شنیده نمیشد، اما در این دوره در ساخت نماآهنگهای دعای روزهای ماه مبارك رمضان زیر صدای خواننده از موسیقی هم استفاده كردهایم و این موضوع باعث شده این نماآهنگها با كارهایی كه پیش از این انجام شده متفاوت باشد. وی ادامه میدهد: این نماآهنگها آثار خوبی است كه از نظر گرافیكی نیز روی آنها خیلی كار شده و به نظر میرسد كه مخاطبان بسیاری را جذب كند.
رئیس مركز موسیقی صدا و سیما ادامه میدهد: البته كار كردن روی دعاهایی چون سمات و... نیز ادامه دارد و تا پایان سال بیش از یكصد دعا به صورت نماآهنگ برای پخش در شبكههای تلویزیونی عرضه خواهد شد.
ساخت نماآهنگهای شاد
این مركز همچنین در حال ساخت نماآهنگهایی برای ایام عید فطر است. تقیپور در این باره توضیح میدهد: قصد داریم نماآهنگهایی كه برای این ایام میسازیم شاد باشد. این نماآهنگها كه در دست تهیه است با لهجهها و زبانهای مختلفی كه در كشورمان وجود دارد، ساخته میشود.
به گفته او، تاكنون روی زبانهای آذری، كردی، لری، عربی و فارسی برای ساخت برنامههای عید فطر كار شدهاست.
احمدعلی راغب، عضو شورای عالی شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما نیز درباره ساخت این نماآهنگها به جامجم میگوید: موسیقیای كه روی دعاها قرار میگیرد، اركسترال نیست و به نوعی است كه میتوان گفت تفكربرانگیز است، چون باعث ایجاد ارتباط فكری و معنوی مخاطب با محتوای ادعیه میشود.
این آهنگساز كشورمان میافزاید: موسیقیهایی كه روی این دعاها قرار داده شده پس از كارشناسیهای گسترده تنظیم شده است و میتوانم بگویم در این زمینه كاملا هوشمندانه عمل كردهایم.
راغب همچنین تاكید میكند: در اجرای این موسیقیها از نوازندگان چیرهدست استفاده شده تا جذابیت بصری خوبی برای مخاطب ایجاد كند. از طرف دیگر قرابتهایی میان موسیقی و تصاویری كه روی این نماآهنگها قرار داده شده وجود دارد كه میتواند به تلطیف حال و هوای مخاطب و ایجاد ارتباط بیشتر میان آنها بینجامد.
سعی در الگوسازی
كارشناس ارشد موسیقی مركز موسیقی صدا و سیما اظهار میكند: ما در این مركز سعی میكنیم برنامههایی تولید كنیم كه بتواند الگویی برای ساخت برنامه از سوی دیگر نهادهای مرتبط باشد. راغب در پایان سخنانش میگوید: مطمئن هستم جوانان از این نماآهنگها استقبال میكنند و با توجه به معنویت و حال و هوای ویژهای كه ماه رمضان دارد، این دعاها را ابزاری خواهند دانست برای زلالتر شدن روحشان.
به گزارش جامجم، این نماآهنگهای تولیدی كه شامل دعاهای ماه مبارك رمضان است با آهنگسازی داوود ورزیده، صدای حمید شرافتمند و همكاری جواد اشرفیان به مناسبت ماه پرفیض و پربركت رمضان در مركز موسیقی و سرود صداوسیما تولید و برای بهرهبرداری و پخش در اختیار شبكههای مختلف رسانه ملی قرار گرفته است. منبع :جام چم