• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 352)
دوشنبه 2/5/1391 - 1:1 -0 تشکر 477070
مهدویت و پیرامون آن

وظایف زمان انتظار از قول امامان 

1امام جواد (ع) : همانا قائم ما مهدی (عج) است که بر مسلمانان واجب است در زمان غیبت او منتظرش باشند و هنگام ظهورش از او اطاعت کنند.

منتخب الاثر صفحه 223

2. حضرت مهدی (ع) در نامه مبارکش به سفیر خود محمدبن عثمان فرمود : برای تعجیل فرج زیاد دعا کنید ، چون همین دعا موجب فرج شماست.

منتخب الاثر صفحه 268

3. امام جواد (ع) : حضرت ( مهدی عج ) دارای غیبتی است که روزهایش زیاد و مدتش طولانی ، پس افراد مخلص منتظر ظهور او هستند و افراد شکاک منکر او هستند.

منتخب الاثر صفحه 224

4. امام کاظم (ع) : خوش به حال شیعیان ما که در زمان غیبت قائم ما به دوستی ما چنگ می زنند و در دوستی ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستیم ، آنها به پیشوائی ما راضی شدند و ما هم به شیعه بودن آنها راضی و خشنودیم و خوشا به حال آنها ، به خدا قسم آنها در روز قیامت با ما و مرتبه ما هستند.

بحارالانوار جلد 51 صفحه 151

5. حضرت محمد (ص) : مردم ! بشارت باد بر شما فرج (( مهدی )) (عج) ، چون وعده خدا تخلف پذیر نیست و حکم او برگشت ندارد و او حکیم و آگاه است و براستی فتح الهی نزدیک است. 

یوم الخلاص صفحه 226

6. امام صادق (ع) به زراره فرمود : اگر زمان غیبت را درک کردی ، این دعا را همیشه داشته باش :

خدایا ، خودت را به من بشناسان ، چون اگر خودت را به من نشناسی ، پیامبرت را نخواهم شناخت ، خدایا رسول خود را به من معرفی کن چون اگر رسول تو را نشناسم ، حجت تو را نخواهم شناخت ، خدایا حجت خود را به من معرفی کن زیرا اگر حجت تو را نشناسم از دین خود گمراه شده ام. 

بحارالانوار جلد 52 صفحه 146

7. حضرت محمد (ص) : کسی که در زمان غیبت ، حضرت قائم را که از فرزندان من است ، انکار کند همانند مردگان جاهلیت مرده است.   

بحارالانوار جلد 51 صفحه 73

8. امام صادق (ع) : آیا ملاک قبولی اعمال بندگان را به شما خبر دهم ؟ روای گفت : بله ، امام فرمود : ملاک قبولی اعمال عبارتند از : 1.شهادت این که معبودی به جز خدا نیست و حضرت محمد (ص) بنده و رسول اوست 2.اقرار و اعتراف به دستور الهی 3.ولایت اهل بیت (ع) 4.برائت از دشمنان اهل بیت (ع) 5.تسلیم در مقابل اهل بیت 6.تقوی 7.کوشش در راه خدا و آرامش 8.انتظار حضرت مهدی (عج)  

 

دوشنبه 2/5/1391 - 0:59 - 0 تشکر 477069

احادیث مهدوی 

1. امام رضا (ع) : به نقل از پدران بزرگوارش فرمود : رسول خدا (ص) فرمود : برترین اعمال امت من انتظار فرج از خدای عزوجل میباشد. 

بحارالانوار جلد 52 صفحه 122

2. رسول خدا (ص) : و انتظار فرج عبادت است.

بحارالانوار جلد 52 صفحه 122

3. رسول خدا (ص) : برترین عبادت انتظار فرج است.

بحارالانوار جلد 52 صفحه 125

4. مردی از امام علی (ع) سوال کرد : محبوب ترین اعمال پیش خدا کدام است ؟ امام (ع) فرمود : انتظار فرج.

بحارالانوارجلد 52 صفحه 122

5. امام سجاد (ع) فرمود : انتظار فرج از بزرگترین گشایشهاست.

بحارالانوار جلد 52 صفحه 122

6. امام جواد (ع) : با ارزش ترین اعمال شیعیان ما انتظار فرج است. 

منتخب الاثر صفحه 223

7. امام زین العابدین (ع) فرمود : انتظار فرج از جمله بزرگترین اعمال انسان است. 

یوم الخلاص فی ظل القائم المهدی صفحه 232

8. امام صادق (ع) : اگر کسی که منتظر حضرت است ( حضرت مهدی عج) از دنیا برود و حضرت بعد از او قیام کند اجر او همانند اجر کسی است که زمان او را درک کرده ، پس بکوشید و منتظر باشید ، گوارا باد بر شما ای یاران مورد لطف خدا. 

کتاب غیبت نعمانی صفحه 200

9. مولا امیرالمومنین علی (ع) : کسی که مطیع فرمان ما باشد در حظیرة القدس با ما خواهد بود ، و کسی که منتظر امر ما باشد همانند کسی است که در راه خدا به خونش در غلتیده باشد. 

بحارالانوار جلد 52 صفحه 123

10. امام صادق (ع) : کسی که مایل است جزء یاران حضرت مهدی (عج) قرار گیرد ، باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوی و اخلاق نیکو توءم گردد.

بحارالانوار جلد 52 صفحه 140

دوشنبه 2/5/1391 - 1:5 - 0 تشکر 477072

آگاهی برخی از شیعیان از تولد حضرت  

البته چنین نبود كه كسی از تولد آخرین حجت خدا آگاهی نداشته و یا پس از تولد، آن حضرت را ندیده باشد. برخی از شیعیان مورد اعتماد و عده‌ای از وكلای امام عسكری ـ علیه السلام ـ و كسانی كه در خانه امام مشغول خدمت بودند از این امر با خبر بودند. شیخ مفید از تعدادی از اصحاب، خادمان و یاران نزدیك امام عسكری ـ علیه السلام ـ روایت كرده كه آنان موفق به دیدار امام زمان ـ علیه السلام ـ شده‌اند. محمد بن اسماعیل بن موسی بن جعفر، حكیمه خاتون دختر امام جواد ـ علیه السلام ـ ، ابوعلی بن مطهر، عمرو اهوازی و ابونصر طریف خدمتگزار خانه امام، از آن جمله بودند.[1]

لبته چنین نبود كه كسی از تولد آخرین حجت خدا آگاهی نداشته و یا پس از تولد، آن حضرت را ندیده باشد. برخی از شیعیان مورد اعتماد و عده‌ای از وكلای امام عسكری ـ علیه السلام ـ و كسانی كه در خانه امام مشغول خدمت بودند از این امر با خبر بودند. شیخ مفید از تعدادی از اصحاب، خادمان و یاران نزدیك امام عسكری ـ علیه السلام ـ روایت كرده كه آنان موفق به دیدار امام زمان ـ علیه السلام ـ شده‌اند. محمد بن اسماعیل بن موسی بن جعفر، حكیمه خاتون دختر امام جواد ـ علیه السلام ـ ، ابوعلی بن مطهر، عمرو اهوازی و ابونصر طریف خدمتگزار خانه امام، از آن جمله بودند.[1]

بدین ترتیب امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ فرزند خود را به برخی نشان داد و ایشان را جانشین خویش معرفی كرد. شیخ كلینی از ضوء بن علی عِجًلی روایت كرده كه مردی ایرانی از اهالی فارس به او گفته بود: به منظور خدمت در منزل امام عسكری ـ علیه السلام ـ به سامرا رفتم و امام مرا به عنوان مسئول خرید خانه پذیرفت. وی می‌گوید: روزی حضرت عسكری ـ علیه السلام ـ فرزند خود را به من نشان داد و فرمود: «هذا صاحبكم»؛ وی اظهار می‌كند كه پس از آن نیز تا رحلت امام آن كودك را ندیده است. او می‌افزاید: در زمانی كه وی آن حضرت را دید، حدود دو سال سن داشته است.[2]


شاید پر اهمیت‌ترین دیدار اصحاب امام عسكری ـ علیه السلام ـ از حضرت بقیه الله ـ علیه السلام ـ زمانی بود كه محمدبن عثمان عمری از وكلای خاص امام زمان ـ علیه السلام ـ همراه با چهل نفر دیگر در خدمت امام بودند. آن حضرت فرزند خود را به آنان نشان داد و فرمود:


هذا إمامكم من بعدی و خلیفتی علیكم، أطیعوه ولا تتفرقوا من بعدی فی أدیانكم لتهلكوا، أما انكم لاترونه بعد یومكم هذا. این امام شما پس از من و جانشین من در میان شماست. از او فرمان برید و پس از من در دین خود اختلاف نكنید كه در این صورت هلاك می‌شوید و پس از این هرگز او را نخواهید دید. در ادامه این روایت آمده است كه: چند روز پس از آن، امام عسكری ـ علیه السلام ـ رحلت كرد.[3]

همین روایت را شیخ طوسی نیز نقل كرده و برخی رجال شیعه را كه در این جمع چهل نفری حضور داشتند، نام برده كه از آن جمله: علی بن بلال، احمد بن هلال، محمدبن معاویه بن حكیم و حسن بن ایوب بن نوح بوده‌اند.

[4] نام بردن از آن حضرت در آن دوران ممنوع بود و امام عسكری ـ علیه السلام ـ تأكید داشتند كه تنها با عنوان الحجه من آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ از ایشان نام برند.[5]

--------------------------------
[1] . الارشاد، ص 350ـ 351 و نك؛ ینابیع المودّه، ص 461.
[2] . الكافی، ج 1، ص 514.
[3] . منتخب الاثر، ص 355 از كمال الدین، و نك: ینابیع المودّه، ص 460؛ الغیبه، طوسی، ص 217.
[4] . منتخب الاثر، ص 355.
[5] . كشف الغمه، ج 2، ص 449.

دوشنبه 2/5/1391 - 1:7 - 0 تشکر 477073

سفارش امام زمان (عج) به آخرین نائب خود چه بود  

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام سید‌محمد صادق جلالی سفارش امام زمان (عج) به آخرین نائب و شروع غیبت کبری و لزوم توجه مردم به امر ظهور حضرت را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام سید‌محمد صادق جلالی گفت: از 15 شعبان تا اول ماه مبارک رمضان حوادث مهمی در تاریخ اسلام اتفاق افتاده که یکی از آنها سفارش امام زمان (عج) به آخرین نائبشان محمد سمری در زمان غیبت صغری و این که علامت شروع غیبت کبری نشان داده شده است.

وی افزود: امام زمان (عج) هم در 15 شعبان 255به دنیا آمد‌ه‌اند و هم در 15 شعبان سال 329 شروع غیبت کبری ایشان بوده است که در این روز آخرین نائب امام (عج) به نام محمد سمری از دنیا رفته‌اند.

حجت‌الاسلام جلالی افزود: 6 روز قبل از وفات آخرین نائب امام زمان (عج) امام به ایشان فرمود، تا 6 روز دیگر از دنیا می‌روی، اما بعد از خودت هیچ نائبی معرفی نکن و سپس نامه‌ای به ایشان داد که هر کس بعد از این ادعا کند که مرا دیده و نائب خاص من است و از جانب من سخنی بگوید، دروغ گفته است.

امام جماعت خبرگزاری فارس افزود: البته متاسفانه برخی از خطبا در مساجد به اشتباه این مسئله را عنوان می‌کنند که هر کس به طور مطلق ادعا کند، امام زمان را دیده است، دروغ گفته، در حالی که در طول تاریخ بزرگانی مانند سید بحر‌العلوم و شیخ مفید و بزرگان دیگر امام زمان را دیده‌اند و حتی تن (آهنگ) صدای امام را می‌شناختند، به گونه‌ای که یک روز سیدمهدی بحر‌العلوم با عده‌ای از پله‌های سرداب امام زمان (عج) پایین می‌رفتند که ناگهان توقف کرده که وقتی از او سوال شد، چرا ایستادی؟ گفت: امام زمان در قسمت پایین سرداب مشغول مناجات است بنابراین نمی‌خواهم مزاحم مناجات امام شوم.

حجت‌الاسلام جلالی گفت: امام به آخرین نائب فرمودند هر کسی که ادعا کند که از این پس نائب و جانشین خاص من است و مرا دیده و نماینده خاص من است و از من مطلبی بیان کند، او کذاب است، وگرنه طبق حدیث اکثر علما مجتهدان و فقهای بزرگ نائب عام امام زمان هستند.

وی تاکید کرد: همچنین از وظایف مهم منتظران امام زمان (عج) ترویج آن حضرت در بین مردم و دعای فراوان برای فرج و خواندن دعای ندبه در روزهای جمعه و عید قربان و عید فطر است.

حجت الاسلام جلالی گفت: امام زمان 4 نائب در دوره غیبت صغری داشته‌اند که اولین آنها، عثمان‌ابن سعید بوده که ایشان نائب امام هادی(ع)، امام حسن عسکری و امام زمان (عج) بوده‌اند، دومین نائب فرزند صالح وی به نام محمد‌ابن عثمان که وقتی از ایشان سوال شد آخرین بار چه وقت امام زمان را دیده‌ای، گفت: امام زمان را در کنار رکن یمانی در قسمت مستجار خانه خدا در مکه دیده‌ام که حضرت دعا می‌فرمود«اللهم‌ انجز ما وعدتنی» و سپس دعا برای فرج به درگاه خدا عرضه می‌داشت، یعنی خدایا به آنچه وعده کرده‌ای وفا کن.

وی گفت: یکی از نشانه‌های سعادت مرد این است که فرزند صالح داشته باشد و امام زمان (عج) به دومین نائب خود فرمودند، تو فرزند صالح پدرت و نائب من هستی.

وی گفت: سومین نائب امام زمان حسین‌ابن روح نوبختی از بزرگان علما و فقها بوده است و چهارمین نائب محمد سمری بوده که این دو نائب امام در بین 15 شعبان تا ماه مبارک رمضان از دنیا رفته‌اند.

حجت الاسلام جلالی گفت: از سفارشات امام زمان (عج) به شیعیان یکی خواندن دعای ندبه در روزهای جمعه، عید فطر و عید قربان، دوم صدقه دادن برای سلامتی و ظهور امام زمان (عج) سوم در مجالس مربوط به امام زمان همانند مجالس امام حسین (ع) مردم پرشور شرکت کنند، چهارم دعای یا الله یا رحمان یا مقلب‌القلوب ثبت قلوبنا علی دینک، چهارم توجه دادن مردم به امر ظهور امام زمان و پنجم خواندن دعای «اللهم عرفنی نفسک، فانک ان لم تعرفنی نفسک، لم اعرف نبیک، اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک، اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی»

دوشنبه 2/5/1391 - 1:16 - 0 تشکر 477076

باور قلبی مهمترین شاخص برای ارتباط با امام زمان(عج) است 
حجت‌الاسلام اشرفی:

گروه سیاسی و اجتماعی: باور قلبی بزرگترین و مهمترین شاخص برای ارتباط با امام عصر(عج) در جامعه منتظر است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه اردبیل، حجت‌الاسلام اشرفی، روحانی مستقر در شهرستان نیر، شنبه، 17 تیرماه در همایش مهدویت در این شهرستان به وظایف منتظران از دیدگاه روایت اشاره كرد و گفت: حضرت صادق(ع) از پیامبر(ص) نقل فرمود: «خوشا به حال كسی كه قائم اهل بیت(ع) مرا درک كند و پیش از قیام او به او اقتدا كند، دوست او را دوست بدارد و از دشمن او بیزاری بجوید و به ولایت امامان و هادیان پیش از او قائل باشد، آنان دوستان من هستند و صاحبان دوستی و مودت من هستند و گرامی‌ترین امت من هستند بر من».

وی با تأكید بر اینكه برای ارتباط با امام زمان باید باور قلبی داشته باشیم افزود: ارتباط حضرت از جمله اموری است كه باید به آن باور داشت البته ارتباط و دیدار نیاز به طی مراحل و شرایط دارد و پیمودن این مراحل زمینه‌ساز وصال خواهد شد البته از این مهم نباید غافل شد كه به صورت قطعی نمی‌توان طی این مراحل را منجر به دیدار حضرت دانست مهم آن است كه ما مورد توجه آن حضرت قرار خواهیم گرفت.

حجت‌الاسلام اشرفی به حدیثی از پیامبر اكرم(ص) اشاره كرد كه فرمودند: «هرگاه بنده‌ای چهل روز اعمالش را برای خدا خالص گرداند چشمه‌های حكمت در قلبش به جوشش در آمده بر زبانش جاری می‌شود».

دوشنبه 2/5/1391 - 1:19 - 0 تشکر 477078

اعتقاد به مهدویت جزء هویت شیعه است 

نمایندگی اداره كل تبلیغات اسلامی: معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان مركزی گفت: اعتقاد به مهدویت اختصاص به شیعه ندارد بلكه همه مذاهب در انتظار كسی هستند كه جهان را پر از عدل و داد كند؛ لذا اعتقاد به مهدویت جزء هویت شیعه است.

حجت‌الاسلام داوود چمانی، معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره كل تبلیغات اسلامی استان مركزی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) شعبه مركزی، گفت: اعتقاد مهدویت اختصاص به شیعه ندارد بلكه همه مذاهب در انتظار كسی هستند كه جهان را پر از عدل و داد كند اما شیعه اعتقاد دارد كه آن امام در قید حیات هستند و به اذن پروردگار زمانی ظهور خواهند كرد و دنیا به یمن وجود او روی آرامش را به خود خواهد دید، لذا اعتقاد به مهدویت جزء هویت شیعه است.

وی اظهار كرد: یكی از مهم‌ترین مباحث مهدویت مسئله انتظار است كه در روایات هم به آن سفارش شده است و هم در باره منتظران امام زمان(عج) و فضیلت انتظار مطالب مهمی بیان شده است، منتهی نكته مهم این است كه انتظار باید ما را به تكاپو و فعالیت وادار كند كه هر انقلابی نیاز به مقدمات و سرمایه انسانی دارد و در انقلاب امام عصر(عج) نیز نیاز به افراد لایق و شایسته خواهد بود تا آن امام را یاری كنند.

چمانی تصریح كرد: شیعیان در عصر غیبت وظایفی دارند كه عمل به آن می‌تواند در رسیدن به معرفت مهدوی اثرگذار باشد كه از جمله آن روحیه اطاعت‌پذیری و ولایت‌مداری و خودسازی و دوری از رذائل عقیدتی و اخلاقی و رعایت تقوای الهی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی است كه ارتباط حقیقی و پیوند عمیق روحی و معنوی جامعه شیعی را به امام زمان(عج) برقرار می‌كند.

معاون فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اداره كل تبلیغات اسلامی استان مركزی در پایان خاطرنشان كرد: در عصر غیبت كبری كه جامعه اسلامی محروم از وجود ظاهری امام عصر(عج)است طبق فرمایش آن بزرگوار و دیگر معصومین(ع) فقهای جامع الشرایط به‌عنوان نواب عام امام زمان(عج) محسوب می‌شوند كه در قالب ولایت فقیه تجلی پیدا كرده است كه مردم وظیفه دارند از آن تبعیت كنند تا دچار انحرافات فكری و عملی و اخلاقی نشوند.

دوشنبه 2/5/1391 - 1:21 - 0 تشکر 477079

چند نفر از اصحاب امام زمان(عج) زن هستند؟  

ایسنا: قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: همه اصحاب امام زمان (عج) جوان و 50 نفرشان زن هستند.

حجت‌الاسلام کلباسی تصریح كرد:با بیان اینکه یاران مخلص امام دوازدهم در زمان ظهور حضرت 313 نفرهستند که 50 نفر از این یاران را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: در زمان به زمین آمدن حضرت عیسی (ع) نیز كه به همراه امام زمان (عج) خواهند آمد، 800 نفر از پیروان ایشان زن هستند و این امر نشان می‌دهد که زنان نقش موثری در انتظار منجی دارند.

كلباسی با بیان اینکه در قرآن 280 قصه وجود دارد، خاطرنشان کرد: قصه تولد حضرت موسی (ع) شبیه تولد امام زمان (عج) است و همان‌طور که فرعون نتوانست مانع به دنیا آمدن حضرت موسی (ع) شود، طاغوت زمان امام حسن عسكری (ع) نیز نتوانست مانع تولد فرزند ایشان شود

دوشنبه 2/5/1391 - 1:27 - 0 تشکر 477080

چگونگی ولادت حجت حق بر روی زمین  

مولود مسعود در بدو تولد گفت : شهادت می‌دهم به وحدانیت پروردگار و رسالت حضرت محمد(ص)،سپس بر امیرالمومنین(ع) و ائمه طاهرین (ع) درود فرستاد و چون به نام پدرش رسید دیدگان گشود و سلام کرد.

حکیمه دختر امام محمد تقی (ع) نقل می کند که امام حسن عسکری (ع) مرا خواست و فرمود : عمه امشب نیمه شعبان است نزد ما افطار کن که خدواند در این شب فرخنده شخصی را متولد می سازد که حجت او در روی زمین می باشد.

عرض کردم : مادر این فرزند مبارک کیست؟  فرمود : نرجس.

گفتم : فدایت شوم اثری از حاملگی در این بانوی گرامی ندیدم!

فرمود : برای همین می گویم نزد ما باش. وارد خانه شدم سلام کردم بانوی عالی مقام نرجس خاتون آمد کفش از پای من بیرون آورد و گفت :ای بانوی من شب بخیر!گفتم:بانوی من و خاندان ما تویی!گفت:نه،من کجا و این مقام بزرگ؟ گفتم : دخترجان امشب خدواند پسری به تو عنایت می فرماید : که سرور دو جهان خواهد بود. تا این کلام از من شنید با کمال حجب و حیا نشست. پس از اقامه نماز افطار کردم و خوابیدم،سحرگاه برای انجام نماز شب برخاستم.بعد از نماز دیدم نرجس خوابیده و از وضع حمل او خبری نیست.پس از تعقیب نماز دوباره خوابیدم که پس از لحظه ای با اضطراب بیدار شدم دیدم نرجس نیز بیدار است ولی هیچگونه علامتی در وی مشهود نیست .

نزدیک بود که در وعده امام (ع) تردید کنم که ناگهان امام(ع)در مکانی که تشریف داشتند با صدای بلند مرا صدا زده فرمودند : عمه : وقت نزدیک است!

همین که صدای مبارک امام حسن عسکری (ع) را شنیدم مشغول خواندن سوره المسجده و یس شدم. در این موقع نرجس با حال اضطراب از خواب برخاست . من به وی نزدیک شدم و نام خدا را بر زبان جاری کردم و پرسیدم : آیا درخود چیزی احساس می کنی؟ گفت : آری.

گفتم : ناراحت مباش و دل قوی دار،این همان مژده است که به تو دادم.

اندکی بعد صاحب الامر سلام الله علیه متولد شد آن ماه پاره را دیدم که مواضع هفتگانه سجده را روی زمین گذاشته و ذکر حق می گوید. او را در آغوش گرفتم در حالی که بر خلاف نوزادان دیگر از آلایش ولادت پاک و پاکیزه بود.

در این هنگام امام عسکری (ع) صدا زد : عمه جان ! فرزندم را نزد من بیاور،و او را نزد پدر بزرگوارش بردم،او را به سینه چسبانید و زبان در دهانش گذارد و دست بر چشم و گوش او کشید و فرمود فرزندم با من حرف بزن! آن مولود مسعود گفت : شهادت می دهم به وحدانیت پروردگار و رسالت حضرت محمد(ص)،سپس بر امیرالمومنین(ع) و ائمه طاهرین (ع) درود فرستاد و چون به نام پدرش رسید دیدگان گشود و سلام کرد.

امام(ع) فرمود : عمه جان :او را نزد مادرش ببر تا به او نیز سلام کند و باز نزد من برگردان. او را نزد مادرش بردم سلام کرد،مادر نیز جواب سلامش را داد،سپس او را پیش امام حسن عسکری (ع)برگردانیدم 1.

جمعه پاتزدهم شعبان سال 255 هجری در شهر سامرا حضرت مهدی (عج) چشم به جهان گشود.

زادروز یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) بر تمامی عاشقان و شیفتگان عدالت و رستگاری در سراسر عالم بویژه بر شیعیان جهان مبارک باد.

1- بخار ،ج51،ص2                     

دوشنبه 2/5/1391 - 1:28 - 0 تشکر 477082

هنرهای مهدویان  

 «دستگیری از نیازمندان»نخستین و عام ترین هنر دوستداران حضرت مهدی(ع) است.
ایشان هر کجا نیازمندی را بیابند حتّی بی آن که تقاضای او را بشنوند برای یاری رساندن به او مهیّا شده، از ریختن آبروی دیگران سخت پرهیز می کنند.
مسکین و بی کس و فقیر را اطعام می نماید، در راه ماندگان را بی نیاز می سازند و قرض وامداران را ادا می کنند. اینان از احوال خویشان و همسایگان و دوستان و رفقای خود، آگاه اند و هرگز خود را به بی خیالی نمی زنند.
از ثروت و دارایی و علم و هنر خود به دیگران می بخشند و آن گاه که چیزی برای عطا ندارند کلام شیرین و لبخند مهربانشان، دل درمندان را تسکین می دهد.
دستان پر برکتشان، تواناتر باد!
«گشاده دستی» نیز از دیگر هنرهای یاران حضرت قائم(ع) است. اینان به وقت دارایی از آن چه روزی شان شده به دیگران انفاق کرده و صدقه می دهند و یقین دارند هر عمل خیرشان چون بذری است که هفتصد دانه می دهد و این همه برای خداوند که بخشنده ی مطلق است البتّه گران نیست. 
شایان ذکر است که آن ها در این مورد نیز همچون موارد دیگر رعایت اعتدال را می نمایند و نه چندان خسّت و بخل به خرج می دهند که گویی دستشان به گردنشان آویخته باشد و نه آن قدر بی حساب و
کتاب می بخشند که در آینده به حسرت بنشینند و انگشت ندامت به دندان گزند. ناگفته پیداست که این مخلصان، هنر معنویشان را با منّت و اذیّت باطل نکرده و بی ریا و بی چشم داشت، به سوی نیکی شتابانند.
«دست بر سر یتیم کشیدن » یکی دیگر از هنرهای یاران امام مهدی (ع)است و پیروان ایشان بالاترین و ارزنده ترین رتبه های این رشته را از آن خود ساخته اند. اینان باور دارند که یتیمان در اموالشان حقّی دارند، پس حق آن ها را با مهربانی و عطوفت ادا می کنند و نه تنها از نظر اقتصادی و مالی تلاش می کنند تا یتیمان را بی نیاز سازند، بلکه از لحاظ روحی نیز پیوند عاطفی با آن ها برقرار کرده و بر سرشان دست نوازش می کشند.
«دست به دعا برداشتن »از قدیمی ترین هنرهای بشری است امّا یاران مهدی(ع) وقتی دستان سبزشان به دعا برداشته می شود و وجود جاریشان چون رودی پرتلاطم به دریای بیکران عظمت سبحانی متصل می گردد، زبانشان عاشقانه ترین کلمات را بر زبان می راند و فرشتگان الهی را به تحسین و ستایش وا می دارد. دعای «عرفه»(1)شان غوغایی در سکوت برپا می کند، «مناجات خمس عشر» (2) شان عرش را به لرزه می اندازد، «مناجات امام علی(ع)در مسجد کوفه»(3) را که قرائت
می کنند، جبرئیل امین لذّتی بی حدّ و حصر می برد و...
از سوی دیگر وجود خالص آن ها، خود دعای مجسّم شده است. «کمیل»اند و«آل یاسین»(4)، «رجبیّه »اند(5) و «امّ داوود»(6)، «رمضان»اند و«مجیر»(7). اینان خود، خود «مکارم اخلاق »اند.(8)
«دست به سلاح بودن » نیز از هنرهای دستی یاران حضرت حجّت (ع)است. آنان که به واقع نه در شعار، از پیروان به حقّ امامند همواره از آمادگی نظامی برخوردارند و اگر در شرایطی، زر و زور و تزویر، بخواهند ایشان را به زیر سلطه ی خود درآورند از نثار خونشان هیچ دریغ نمی کنند و وارد معامله ای بزرگ با خداوند می شوند. جان را می دهند و بهشت را می خرند و از زمین تا ملکوت در حالی که فریاد «هیهات منّا الذّلِِة»شان به گوش می رسد، با پای سر می دوند.
پیشانی بندهای «یا زهرا»یشان همیشه دم دست است. زبانشان یکسره لبّیک «هل من ناصر ینصرنی»حسین را زمزمه می کند، مظلومیت حسین را تاب نمی آورند و پای در رکاب امام زمانشان دارند. چقدر خدا به ایشان مباهات می کند!

پی نوشت ها :

1. اشاره به دعای معروف «عرفه»امام حسین(ع) که در روز عرفه نهم ذی حجّه خوانده می شود.
2. «مناجات خمس عشر »پانزده دعا از امام سجاد (ع ) است که با عناوین مناجات التائبین، مناجات الشاکین، مناجات الخائفین و در اوایل کتاب مفاتیح الجنان ذکر شده است.
3. این مناجات در مفاتیح الجنان، در ضمن «اعمال مسجد بزرگ کوفه » آمده است.
4. «آل یاسین » نام یکی از زیارت های معروف امام زمان(ع)است که بسیار به خواندن آن سفارش شده است.
5. اشاره به دعاها و زیارت های ماه رجب است.
6. «امّ داوود »نام دعایی است که در نیمه ی ماه رجب خوانده می شود.
7. «مجیر»نام دعای مشهوری از پیامبر اکرم (ص) که در اوایل مفاتیح الجنان آمده است.
8. اشاره به دعای معروف «مکارم الاخلاق »امام سجّاد (ع) که در انتهای کتاب مفاتیح الجنان آمده است.

منبع: نشریه موعود نوجوان، ش24.
نویسنده: سهیلا صلاحی اصفهانی

دوشنبه 2/5/1391 - 1:51 - 0 تشکر 477085

انتظار و منتظر در فرهنگ اسلامی 

1. امام صادق (ع) : از امام صادق (ع) نقل شده است که در مورد آیه (( هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب )) فرمود : متقین ، شیعیان علی بن ابیطالب (ع) هستند و غیب هم حضرت مهدی (عج) غایب است. 
یوم الخلاص صفحه 223 ، الزام الناصب صفحه 137

2. امام صادق (ع) : نزدیکترین حالت بندگان به خدا و خشنودی او از آنها هنگامی است که حجت خدا در میان آنها نباشد و برای آنها ظاهر نشود و آنها محل او را ندانند. ولی در عین حال معتقد باشند که حجت خدا هست ، در این زمان شب و روز در انتظار فرج باشند. 
بحارالانوار جلد 52 ، صفحه 145

3. حضرت محمد (ص) : خوشا به حال کسانی که در غیبت حضرت مهدی (عج) صبور باشند و خوشا به حال کسانی که در محبت ورزیدن در راه اهل بیت (ع) استوار ماندند ، خداوند آنها را در کتابش این طور توصیف نموده است : سوره مجادله آیه 22 (( آنها که به جهان غیب ایمان آوردند )) آنها حزب الله هستند ، آگاه باشید به درستی که حزب الله رستگار است. 
بحارالانوار جلد 52 صفحه 143

4. امام باقر (ع) : کسی که در حال انتظار امام زمان (عج) مرده باشد ، زیان نکرده اگرچه در میان خیمه با لشگر حضرت نمرده باشد. ( یعنی هرجا بمیرد ، پاداش شهید را دارد ) 
منتخب الاثر صفحه 498 

5. امام باقر (ع) : زمانی بر مردم می آید که امام و پیشوای آنان غیبت میکند ، پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان بر فرمان ما استوار و ثابت قدم باشند. 
بحارالانوار جلد 52 صفحه 145 

6. امام رضا (ع) : شکیبائی و انتظار فرج چقدر نیکو است ، آیا گفته خدا را شنیدید که فرمود ( سوره هود آیه 93 ) : شما منتظر باشید که من هم با شما منتظرم . و همچنین فرمود : ( سوره یونس آیه 20 ) انتظار بکشید که من هم با شما از انتظار کشندگانم . بنابراین صبور باشید ، چون فرج بعد از زمان یاس و ناامیدی می رسد و افراد قبل از شما صبورتر بودند. 
بحارالانوار جلد 52 صفحه 629 

7. امام صادق (ع) : تقوی و پاکدامنی و درستی و انتظار فرج با صبر و بردباری از راه و رسم ائمه (ع) است. بحارالانوار جلد 52 صفحه 122 
8. حضرت محمد (ص) : به زودی بعد از شما گروهی می آیند که پاداش یک نفر از آنها به اندازه پاداش پنجاه نفر از شماست . آنها گفتند : ای رسول خدا ، ما در جنگ بدر و احد و حنین با تو بودیم و درباره ما قرآن نازل شد. رسول خدا (ص) فرمود : آنچه را که آنها به دوش گرفتند ، اگر بر دوش شما می نهادند ، مثل آنها صبر و استقامت نمی کردید. 
بحارالانوار جلد 52 صفحه 130 

9. امام صادق (ع) : کسی که در انتظار امام دوازدهم (ع) است ، همانند کسی است که شمشیر را در رکاب رسول خدا (ص) برهنه کرده و از او دفاع میکند. 
بحارالانوار جلد 52 صفحه 129 

10. امام سجاد (ع) : کسی که در زمان غیبت قائم ما بر ولایت ما استوار باشد ، خداوند پاداش هزار شهید از شهدای جنگ بدر و احد را به او خواهد داد. 
بحارالانوار جلد 52 صفحه 125 

11. امام حسن عسگری (ع) به ابن بابویه فرمود : بر تو باد به صبر و انتظار فرج ، چون پیامبر گرامی (ص) فرمود : برترین اعمال امتم انتظار فرج است. 
منتخب الاثر صفحه 234 

12. امام صادق (ع) : به خدا قسم عبادت پنهانی شما در زمان غیبت در حکومت باطل از عبادت کسی که خدا را در زمان امام حاضر و دولت حق عبادت میکند برتر است. 
یوم الخلاص صفحه 243 

13. امام حسین (ع) : حضرت مهدی دارای غیبتی است که گروهی در آن مرحله مرتد میشوند و گروهی ثابت قدم می مانند و اظهار خشنودی میکنند.افراد مرتد به آنها می گویند (( این وعده کی خواهد بود اگر شما راستگو هستید ؟ ( منظور از وعده ظهور حضرت مهدی (عج) است ) )) ولی کسی که در زمان غیبت در مقابل اذیت و آزار و تکذیب آنها صبور باشد ، مجاهدی است که با شمشیر در کنار رسول خدا (ص) جهاد کرده است. بحارالانوار جلد 51 صفحه 133

منبع:سایت عصر ظهور

دوشنبه 2/5/1391 - 1:56 - 0 تشکر 477086

سند ذكر «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ»  

برخی می‏پرسند عبارت «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» که پس از صلوات بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله) فرستاده می‏شود، آیا در احادیث معصومان(علیهم السلام) وارد شده و مَنصوص است و یا از چیزهایی است که علاقه‏مندان و ارادتمندان به آقا امام زمان علیه السلام، خودشان، پس از صلوات، آن را اضافه کرده‏اند؟

در پاسخ به این پرسش، به حدیث زیر توجه کنید که امام صادق علیه السلام می‏فرمایند:

«مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ مِن اَلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم؛ هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»، از دنیا نمی‏رود مگر آن که قائم آل محمد (صلی الله علیه و آله) را درک می‏کند. (1)

منبع:

1. سفینة البحار، حاج شیخ عباس قمّی، ج 2، ص49.

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.