“مرده شویی با دستگاه” از نگاه مراجع
مکانیزه شدن دنیای امروز به دامن احکام نیز کشیده شده است و شک و شبهه هایی در برخی مسائل ایجاد کرده است. اولین آثار این تغییرات درباره ذبح بود که تا مدتها نقل محافل علمی بود و نسبت به صحت آن تا مدتی و پس از آن نسبت به شرایط آن بحث های بسیاری میان فضلا و مراجع وجود داشت. در فرودین سال جاری نیز در خبرهای رسمی کشور سخنی از رونمایی دستگاه “مرده شور مکانیزه” در بهشت رضا (ع) در شهر مشهد مقدس، با حضور اصحاب رسانه مطرح شد.
غسل میت (مرده) واجب کفایی است یعنی حتما باید کسی میت را غسل دهد و اگر میتی بدون غسل دفن شود تمام کسانی که شاهد بودند و انجام ندادند مسئول هستند و همه مرتکب حرام شده اند. غسل میت شرایط خاصی دارد که در رساله های توضیح المسائل احکام آن توضیح داده شده است. هر کسی توانایی انجام آن را ندارد و این اعمال معمولا به دست افراد خاصی انجام می شود که شغل آنها شده است.
سالم یا آسیب دیده بودن میت(مرده) و نسبت جنسی آن با غسال (مرده شور) شرایطی است که انجام غسل را دچار مشکل می کند.
حکم این شکل از غسل را خبرنگار شیعه آن لاین از مراجع عظام پرسیده که پاسخ آن را ذیلا ذکر می کنیم:
در خبرها آمده بود: دستگاه مرده شور مکانیزه در بهشت رضا (ع) با حضور خبرنگاران رسانه ها در مشهد رونمایى شد. خواهشمند است حضرتعالى نظر فقهى خود را در این باره براى مقلدین بیان فرمائید. باتشکر
حضرت آیت الله سید علی خامنه ای: اگر با شرایطی که در رسالههای عملیه ذکر شده است انجام شود مانع ندارد.
حضرت آیت الله سید علی سیستانی: اگر با شرائط که در رساله عملی ذکر شده باشد اشکال ندارد.
حضرت آیت الله سید محمدصادق روحانی: ظاهر روایات این است که احیاء وظایف خاصه در غسل دادن میت بیان دارند که شده است و آنها مخالف است با عمل به مرده شور مکانیزه.
حضرت آیت الله شیخ خلیل مبشر کاشانی: چنانچه احکام و شرایطی که جهت غسل اموات در توضیح المسائل آمده است رعایت شود و غسال هنگام کلید زدن نیت غسل دادن نماید اشکال ندارد.
حضرت آیت الله شیخ ناصر مکارم شیرازی: در صورتی که شخص غسل دهنده نیت کند و کلید را بزند و بدن زیر نظر او شسته شود مانعی ندارد.
حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی: شخصی که دستگاه مرده شور مکانیزه را راه اندازی می کند باید هنگام زدن کلید استارت، نیت غسل کرده و اگر دستگاه غسل را به صورت ترتیبی و صحیح انجام دهد اشکالی ندارد