ایرنا : دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای روز شنبه به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان و سالروز ولادت حضرت ولیعصر (عج) گلچینی از بیانات آیتالله خامنهای را در مورد حضرت ولیعصر ارواحنا لهالفداء منتشر كرد كه مشروح آن چنین است:
**عید بزرگ و واقعی بودن ولادت امام زمان(عج) برای تمام بشریت
در دیدار اقشار مختلف مردم در تاریخ : 1374/10/17
این ولادت بزرگ [ولادت امام زمان (عج)] و این حقیقت عظیم، متعلّق به یك ملت و یك زمان خاص نیست؛ بلكه متعلق به بشرّیت است.
این "میثاق اللَّه الّذی أخذه و وكَّده"، میثاق خدا با انسان است. "وعد اللَّه الذی ضمنه (1)"؛ این، وعدهی خداست كه تحقّق آن را ضمانت كرده است. همه انسان های طول تاریخ، نسبت به این پدیده عظیم و شگفتآور، احساس نیاز معنوی و قلبی كردهاند؛ چون تاریخ، از اول تا امروز و از امروز تا لحظه طلوع آن خورشید جهانتاب، با ظلم و بدی و پلیدی آمیخته بوده است.
همه كسانی كه از ظلمی رنج بردهاند - چه آنهایی كه به خودشان ظلم شده است و رنج بردهاند و چه آنهایی كه به ستمكشیِ دیگران نگاه كردهاند و رنج بردهاند - با یاد ولادت این منجیِ عظیم تاریخ و بشر، در دلشان امیدی به وجود میآید.
امام زمان علیه السلام استمرار حركت دعوتهای الهی
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهی شعبان در تاریخ : 1384/06/29
وجود مقدس حضرت بقیةاللَّه (ارواحنافداه) استمرار حركت نبوتها و دعوتهای الهی است از اول تاریخ تا امروز؛ یعنی همانطور كه در دعای ندبه میخوانید، از "فبعض اسكنته جنّتك"- (1) كه حضرت آدم است- تا "الی ان انتهی الامر"- كه رسیدن به خاتمالانبیاء (صلّیاللَّهعلیه واله) هست - و بعد مسأله وصایت و اهل بیت آن بزرگوار، تا می رسد به امام زمان، همه، یك سلسله متصل و مرتبط به هم در تاریخ بشر است.
این، بدین معناست كه آن حركت عظیم نبوتها، آن دعوت الهی بوسیله پیامبران، در هیچ نقطه ایی متوقف نشده است.
بشر به پیامبر و به دعوت الهی و به داعیان الهی احتیاج داشته است و این احتیاج تا امروز باقی است و هر چه زمان گذشته، بشر به تعالیم انبیا نزدیك تر شده است. امروز جامعه بشری با پیشرفت فكر و مدنیت و معرفت، بسیاری از تعالیم انبیا را - كه دهها قرن پیش از این، برای بشر قابل درك نبود - درك كرده است. همین مسأله عدالت، مسأله آزادی، مسأله كرامت انسان - این حرف هایی كه امروز در دنیا رایج است- حرفهای انبیاست.
آن روز عامه مردم و افكار عمومی مردم این مفاهیم را درك نمی كردند. پی درپی آمدن پیغمبران و انتشار دعوت پیغمبران، این افكار را در ذهن مردم، در فطرت مردم، در دل مردم، نسل به نسل نهادینه كرده است. آن داعیان الهی، امروز سلسلهشان قطع نشده است و وجود مقدس بقیة اللَّه الاعظم (ارواحنا فداه) ادامه سلسله داعیان الهی است، كه در زیارت آل یاسین میخوانید: "السّلام علیك یا داعیاللَّه و ربّانی آیاته".(2) یعنی شما امروز همان دعوت ابراهیم، همان دعوت موسی، همان دعوت عیسی، همان دعوت همه پیغمبران و مصلحان الهی و دعوت پیامبر خاتم را در وجود حضرت بقیةاللَّه مجسم میبینید.
این بزرگوار، وارث همه آنهاست و دعوت و پرچم همه آنها را در دست دارد و دنیا را به همان معارفی كه انبیا در طول زمان آوردهاند و به بشر عرضه كردهاند، فرا میخواند. این، نكته مهمی است.
عدالت اجتماعی حكومت امام زمان (عج)،پس از گسترش ظلم
بیانات در دیدار مسئولان و كارگزاران نظام در تاریخ : 1368/11/09
در محیط سیاست داخلی، یكی از چیزهایی كه لازم است، "عدالت اجتماعی" است. بدون تأمین عدالت اجتماعی، جامعه ما اسلامی نخواهد بود. اگر كسی تصور كند كه ممكن است دین الهی و واقعی - نه فقط دین اسلام - تحقق پیدا كند، ولی در آن عدل اجتماعی به معنای صحیح و وسیع آن تحقق پیدا نكرده باشد، باید بداند كه اشتباه میكند.
هدف پیامبران، اقامه قسط است: "لیقوم النّاس بالقسط" (1) اصلا پیامبران آمدند تا اقامه قسط كنند. البته، اقامه قسط یك منزل در راه است و هدف نهایی نیست؛ لیكن آنها كه آمدند، كار اولشان این است كه اقامه قسط كنند و مردم را از شر ظلم و جور طاغیان و ظالمان نجات دهند. هدف حكومت ولیّعصر(عجّل اللَّه تعالی فرجه الشّریف ) در آخر زمان هم باز همین عدل است.
وقتی شما روایات مربوط به امام زمان (عج) و همچنین دعاها و زیارت های مربوط به ایشان را می خوانید، میبینید كه روی چه چیزی تكیه میشود: "وانت الّذی تملأ الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا". كلمه "بعد" در یكی دو دعا بیشتر نیست.
من یك وقت در نماز جمعه گفتم كه "تملأ الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا" را در جایی پیدا نكردم. گفتم: به جز دو جا، در روایات "كما ملئت ظلما و جورا" آمده است.
یكی از آن دو جا زیارت غیر معتبری است و دیگری كه زیارت نسبتا خوبی است، سند درستی ندارد. "سلام اللَّه الكامل التّام" (2)، آنجا هم "بعد ما ملئت ظلما و جورا" است. در همه این روایات و دعاها، مسأله آمدن امام زمان(عج) معلل به این شده كه آن بزرگوار بیاید و در دنیا قسط و عدل بیاورد. اصلا مشكل دنیا در این است كه قسط و عدل نیست. مشكل دنیا روزبه روز هم زیادتر میشود.
هماكنون تحولاتی در اوضاع جهان به چشم میخورد كه البته نمیدانیم در آینده چه خواهد شد. هنوز تكلیف دنیا و قطب بندیهای آن معلوم نیست. اقتدار شرق و غربی كه با همدیگر موازنه و رقابت و مسابقه داشتند، شكسته شد و دیگر مثل گذشته، شرق در مقابل غرب نیست.
وقتی شرق نیست، غرب هم دیگر به آن معنا وجود ندارد. الان هیچ معلوم نیست كه دنیا دست چه كسی است. البته امریكایی ها رو به تقویت هرچه بیشتر خودشان هستند و اروپا هم برای خودش فكری می كند؛ اگر چه امروز برای اروپا، فكر كردن سخت تر از پارسال است.
پارسال مثل همین روزها، اروپا در فكر اروپای متحد 1992 بود؛ ولی امروز دیگر این حرف خیلی معنا ندارد. تمام این تحولات عظیم، در كمتر از یك سال اتفاق افتاد. مقداری از قوام این اروپای متحد، به وجود آنچنان بلوك شرقی و آنچنان امریكایی بود.
امروز دیگر آن قوام هم نیست و دنیا، دنیایی است كه هنوز از لحاظ قطب بندی و مرجع سیاسی وضع روشنی ندارد؛ لیكن در بین همه این جنجال ها، ما شعلههای ظلم و جور و نظام ظالمانه و استكبار را مشاهده می كنیم كه روزبهروز مشتعلتر میشود: "كما ملئت ظلما و جورا".
الان دنیا از ظلم و جور پُرشده و واقعا ملتها پناهی ندارند. اگر ما خودمان را در سایه اسلام حفظ كنیم، میتوانیم پناه ملت ها باشیم. بنابراین، هدف بزرگ پیامبران و هدف قیام ولی عصر(عجّل اللَّه تعالی فرجه الشّریف) تأمین عدالت اجتماعی است. اولین ارزش در نظام ما از لحاظ عملی، باید تأمین عدالت اجتماعی باشد. این مهم باید در تمام برنامهریزی ها و عمل ها و امثال آن، مورد توجه قرار گیرد.
**امام زمان(عج) مصداق وعده الهی
سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و میهمانان داخلی و خارجی شركتكننده در سمینار "تبیین حكم تاریخی حضرت امام خمینی(ره)"، در سالروز میلاد امام عصر(عج) در تاریخ : 1369/12/11
درباره بركات این میلاد معظم و حقایقی كه در باب وجود اقدس ولیّ عصر (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) هست، من قادر نیستم سخن تازهای بگویم. درك مراتب معنوی و حقایق الهی در باب این قطب اعظم عالم امكان و خلیفه خدا و مظهر صفات و اسمای الهی، در حد زبان و بیان و قلب و فهمی همچون منِ قاصر نیست.
خود آنها باید درباره امام زمان سخن بگویند؛ همچنانكه خود آنها باید درباره علیبنابیطالب(علیه الصّلاة و السّلام ) و بقیه اولیا و اصفیای دین سخن بگویند.
ما همین قدر میدانیم كه وجود مقدس امام زمان، مصداق وعده الهی است. همین قدر میدانیم كه این بازمانده خاندان وحی و رسالت، عَلَم سرافراز خدا در زمین است. "السّلام علیك ایّها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرّحمة الواسعة وعدا غیر مكذوب"(1).
او وعده الهی و مصداق لطف خدا بر انسانیت و بشریت است. او مستوره و نمونه ای از اولیا و اصفیا و انبیا و برجسته ترین بندگان خداست. او نمایشگر مَبلغ فضل الهی بر بنیآدم است. اینها چیزهایی است كه خود آنان بیان فرمودند.
اگر ما بتوانیم در حد فهم قاصر و ناقص خودمان، رشحاتی از این گفتهها را درك كنیم و بفهمیم، خیلی بُرد كردهایم.
**یادكرد میلاد امام جواد و امام هادی(علیهماالسلام) در دعای روزهای رجب
بیانات در خطبههای نمازجمعه در تاریخ : 1377/08/08
من لازم بود از ولادت حضرت جواد الائمّه علیهالسّلام یاد كنم كه در آن دعای روزهای رجب میخوانیم: "اللّهم انّی اسئلك بالمولودین فی رجب محمّدبنعلی الثانی و ابنه علی بن محمّد المنتجب"(1).
هم میلاد حضرت جواد و هم میلاد حضرت هادی در این ماه بوده است كه باید از این دو روز تجلیل كنیم. من از زبان خودم و از دل شما، ارادت و اخلاص و ایمان بیشائبه خودمان را به آستان این دو امام همام عرض میكنم و امیدوارم خدای متعال ما را در دنیا و آخرت با معارف آنان و اشخاص آنان و یاد آنان زنده بدارد و محشور كند