• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 614)
پنج شنبه 1/4/1391 - 4:5 -0 تشکر 464016
گفتگو با حضرت موعود (عج) با نثر و نظم

السلام علیک یا بقیت الله
السلام علیک یا ابا صالح المهدی (ارواحنا له الفداء)

آقاجان: ما برای توجیه نابینایی خود ترا غایب خواندیم.
مولاجان! غیبت تهمت بزرگی از جانب ما بر ساحت مقدس توست اگر با آن ترا غایب بدانیم در حالی که تو حاضری و ما  وسیله ی دریافت سیمای پاکت که همان قلب سلیم، چشم با بصیرت، نفس سالم و بدون هوا، طاعت کثیر و خالص و زبان ذاکر به ذکر حق است را نداریم و جار میزنیم که تو غایبی؟! غافل از اینکه ما از درک حضورت عاجزیم و تمنای ظهورت را داریم .
ما باید با فراهم آوردن اسباب لازم ترا بیاوریم نه آنکه بیایی.
ما باید ترا با جان و دل مطالبه کنیم نه با خواندنت خسته و درمانده شویم.
ما باید برای آوردنت آماده شویم و بزودی ترا خواهیم آورد و بر دیدگانمان خواهیم نشاند و از تو خواهیم خواست تا عدالت علوی را برایمان جاری سازی که ما بیش از هر چیز تشنه ی علی و عدالتش و خاندان پاکش هستیم.
انشاءالله

نصرالدین کریمی(مُبین)
پنج شنبه 1/4/1391 - 23:40 - 0 تشکر 464338

شادیِّ دل


بیا تا نو بهاران رونقی دیگر بگیرد


بیا تا غم بمیرد شادیِّ دل سر بگیرد


بیا تا باغ دین اندر قدوم باغبانش


گلش گردد شکوفا، گلشنش هم بَر بگیرد


بیا ای مظهر حق تا ز افشا، این حقایق


ز این پژمردگی گردد جدا و پر بگیرد


بیا منجی، بشر در اوج جهل است و پریشانی


شده مبهوت این مات و پی ِ رهبر بگیرد


بشر دنبال هر فانوس رفت و شد پشیمان


بیا تا نور راه خود، ز آن اختر بگیرد


به هر هویی هیاهویی بپا در لشگر ما شد


بیا تا نظم این لشگر ، ز سر لشگر بگیرد


زمین شد بی قرار و آسمان هم در تب و تابست


بیا ای محور هستی، زمان لنگر بگیرد


بیا تا اشک چون باران، نبارم بر سر دامان


وگرنه دیده ی پر خون ،ره  باور بگیرد


تنم بر خاک و جان بر لب رسیده از غم هجران


بیا تاجسم رنجورم، نمی جوهر بگیرد


عطش در آب و آتش در یم و باران شده جلاد


گشایش را «مبین » از ساقی کوثر بگیرد


نصرالدین کریمی (مبین) از زیاران


وزن شعر: مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن

نصرالدین کریمی(مُبین)
پنج شنبه 1/4/1391 - 23:43 - 0 تشکر 464340

رنجور زخم کهنه ام و دل شکسته ام


با این دل شکسته براهت نشسته ام


دل نا امید از همه شد دیده منتظر


ای نازنین جان و دلم بر تو بسته ام


نصرالدین کریمی (مبین) از زیاران


وزن شعر: مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن

نصرالدین کریمی(مُبین)
يکشنبه 4/4/1391 - 17:20 - 0 تشکر 465275

بیا ای امید امیدواران
و ای منتظر منتظران
و پناهگاه مستضعفان
که بشر از جهل و خودکامگی به تنگ آمده
و بی صبرانه منتظر فرج است
بیا...

نصرالدین کریمی (مبین) از زیاران

نصرالدین کریمی(مُبین)
پنج شنبه 8/4/1391 - 1:4 - 0 تشکر 466867

قفلها وا میشود... انشاءالله

السلام علیک یا بقیه الله


السلام علیک یا ابا صالح المهدی،  ادرکنی، ادرکنی، ادرکنی


روح ما با مهدی زهرا شکوفـــــــا میشود       


                              بندهای جان مـــــــا از نام او وا میشود


انتظارش میکشم با دیــــــــدگان پر گنه          


                            عشق در دستان نــــــاز او هویدا میشود


مینشینم بر رهش با کوله بـــــاری از گنه          


                             تا ز رحمت آن دلش کی جانب ما میشود


بین خود با او بنا کردم چــو سدی از گنه       


                           اشکهایم پشت سد حـــــــل معما میشود


از گنه در انتظارش مات و حیران مانده ام      


                              مطمئنم عقــده ام روزی ولی وا میشود


بــاور نا بــــاوران روزی رسد از گرد ره        


                               با وجود نازنینش حــــــق هویدا میشود


از حقوق این بشر دنیا دمـــــادم دم زند        


                           پشت دنیا با همین حربه نگر تـــــا میشود


گردن گردنکشان را اوفقط خواهد شکست    


                               با ضعیفان در کنـــــــار او مدارا میشود


مهـــــــدی موعود باشد منجی کل بشر      


                              با ظهـــــــور او تمام قفلهـــــا وا میشود


انتظارش بهترین اعمــــال این امت بود   


                           چون گشایش با ظهورش کــار دنیا میشود


در کنـــــار کعبه او با نغمه ی داوودیش   


                          زنـدگی بخشد بمـا، همچو مسیحا میشود


سینه مالامال دردست ای مبینا ایـن بدان  


                           با ظهور او دوا  ایـــــــــن دردِ دلها میشود


نصرالدین کریمی (مبین) از زیاران

نصرالدین کریمی(مُبین)
جمعه 9/4/1391 - 19:24 - 0 تشکر 467301

در طلب آرزو


باز دلم پر زند، سوی امــــــــــــــــــــام زمان


نام قشگنش بَرَد، دل زهمه انس و جـــــــان


جان شده سرمست او ،دل شده پابست تو


بوسه زند دست او ،جمله ی هفت آسمـــان


من که گدای تــــوام، مست نوای تــــــــوام


جان بفدای تــــــــوام ،کی بدهی پس نشان


دل ز غمت خون شده، دیده دگرگون شده


عقل چو مجنون شده، آی و مــــــرا وارهان


بـــــــــــــاغ ولا را ثمر ،دین ز تو شد معتبر


بر من مسکین نظر، ای شه کون و مکان


دیده ز تو دیده ور، دل به تو مشتاق تـــــر


جان بزند بال و پر، رحم نمــــــــــا مهربان


بـــــــــــــاغ و بهار همه، ای پسر فاطمه


دل شده پر واهمه، نیست بغیرت امـــان


شام سیه کن سحر، با مــــــدد از دادگر


منتقم خون جگر، بانگ بــــــــرآور بخوان


در پـــــــــــــی تو کو به کو، در طلبِ آرزو


دیده شده در سفر، دل شده هر سو روان


ره شده پر پیچ و خم، در طلبت ای صنم


لطف «مبین» شاملم، تا نشوم خسته جان


نصرالدین کریمی (مبین) از زیاران

نصرالدین کریمی(مُبین)
جمعه 9/4/1391 - 20:5 - 0 تشکر 467356

(بزم حضور)
در هـوای انتــظارت می‎زنم پر نازنین
بر ســرایت تا نهـایت می‎زنم در نازنین

در فضـای دلنـشین بزم دلچسب حضور
جام شوق دیدنت را می‎كـشم سر نازنین

می‎روم تا انتـهای خـط عشــق انتظار
تا نشـینم از فراقت كـنج سـنگر نازنین

از خیـابان وصـالت بگذرم چون سایه ای
تا نشــان یابم ز روی ماهت آخر نازنین

خاك پایت را كه بوی سیب شیرین می دهد
چون تبـرك می‎نهـم بر سینه و سر نازنین

گـم نشـد هرگـز تبـسم از لبـم با نام تو
یاد تو كــرده بپـا در سـینه محشر نازنین

می‎سـپارم انتـظارم را به دست لحظه ها
از اسـارت تا رهـایی می‎زنم سـر نازنین

بهروز ((رها))

يکشنبه 18/4/1391 - 19:12 - 0 تشکر 470114

دوستان بزرگوار انجمن ادبیات
با سلام منظومه ی ابر غیبت بر اساس یکی از روایات منقول از حضرت امام جعفر صادق (ع) سروده شده است بدلیل آنکه ممکن است برداشتهای مختلفی از آن شود عین ترجمه ی روایت نیز در همین مبحث می آید تا دوستان عزیز انجمن ،ضمن مطالعه ی اشعار بتوانند به متن روایت نیز مراجعه نمایند.

نصرالدین کریمی(مُبین)
يکشنبه 18/4/1391 - 19:17 - 0 تشکر 470115

برداشت سیاسی ممنوع


ابر غیبت


ابر غیبت کرده پنهانت چـــــــــــرا                                کی شود روشن ز رویت دیده ها


در غیابت باغ بی بــــــــار و برست                                 بـــــــــاد پاییزی نماید بس جفا


رسمِ بــــــد گردیده خصم جان ما                                  پشتمان در زیــر غم گشته دو تا


مهربانی گــــــــوهری کمیاب شد                                 مهر و مه در عشوه و نـــاز و ادا


آشنایان دور از هم در کنـــــــــار                                  دوست شـد بیگانه، دشمن آشنا


شد حیا هم بـــی حیا در این زمان                              شرمساری داستـــــــان قصه ها


آشکارست هر چه باطل در جهان                                آیه های نـــــــــــور قرآن در خفا


ارزش انسان شــــده دوز و کلک                               راستی مفقود و بس هم بـی بها


صف به صف در انتظار کعبه ایم                                   حاجیان هم فکرشان غیر خــدا


سایه افکندست چتر ظلم و جور                                  شــــام گشته روزِ روشن بهر ما


ظرف دین را واژگون گردیده بین                                  در عمل شـــد دینمان بی محتوا


بین ز اهل حق چه پیشی جسته اند                           در رقابت اهـــــل باطل ،هر کجا


جنس مردان و زنان را کــــن نظر                                 میکند برخود، همان جنس اکتفا


حرمت پیران نباشد بـــــــر جوان                                   بس ادب نایاب شــد در بچه ها


کفر و کافر یکه تــــاز عالم است                                  مومنان خاموش و ایمان در خفا


غیر شــــــــد بهتر زخویشان همه                              قطع گـــــــردیده صله در بین ما


خیرخواهی شد غریب و شر عزیز                              راه شر بـــازست و بسته خیرها


زندگی از لغو و بیهوده پـُــر است                                کــــور و کـــر از بهر آیــــات خدا


جابجا شـــــد هر حرامی با حلال                               اهــل تقـــوا را بُوَد بس عقده ها


شد گنه در نزد مردم چون سبک                                نــــــــام هدیه گشته نام ارتشا


چاپلوسان عهده دار کــار و بـــار                                 شد فراوان چاپلوسی، هـر کجا


در ره خشم خــــــــدا از مسلمین                             خرج میگردد بسی سرمایه هـا


شد معین قیمت هـــــــــر منصبی                            صنــــدلیها دارد ارزش بهر مــــا


همت مردم شده دراین زمــــــان                               شهوت و سیری، از سرتا به پا


کار مردم سخت گیر پـــارتیست                                  گـــر شود حتی کمک بر بینوا


شد کسالت چیره بــــر طاعاتمان                                برنمــــاز و وقت آن، بی اعتنا


در منابر صحبت از تقــــــوا شود                                  منبری هم خــود نیارد آن بجا


در قضاوت حق مردم پــایمــــال                                  دادرس بویـــی نبرده از خــدا


گر نکرده یک گنه، روزی کسی                                 دل غمین باشد، بگیرد او عزا


همچو حیوانات مــردان و زنـــان                                گشته فحشا منتشر، در هرکجا


بدعتی نو میرسد هــــــر سال نو                               دیــــن و ایمان آنزمان، اندر فنا


شد فراوان مال و سرمایه ولــــی                              بی زکات و خمس باشد، آن بلا


از هـــــــوا شد پر درون نفسمان                                هم نباشد بـــــــاک از روز جزا


منکــــــــــرات منتشر در جامعه                                 بسته راه خیر را در هــر سرا


گر کسی خواهد شود ناهی ز زشت                           میشود آمــــــاج تهمت، افترا


حـــــــال دنیا رو به آبادی رود                                      بیشتر از آن شده ویــرانه ها


شغل بــرخی کم فروشی میشود                              عده ای غرقند در سود ربــــا


هر دمـــــــی آید بلایی بر سرم                                  ده خداوندا نجــــــــــاتم از بلا


ایــــن سفینه رو به طوفان میرود                                بارالها تو رســـــان یک ناخدا


شد «مبین» دریـــا و صحرا و زمین                             در نــوا یـــــــا مهدی زهرا بیا



هذا من فضل ربی/ نصرالدین کریمی (مبین) از زیاران


جمعه 16/04/91/ شانزدهم شعبان 1433/پایان سرودن قصیده ساعت 23:10



وزن شعر: فاعلاتن فاعلاتن فاعلن

نصرالدین کریمی(مُبین)
يکشنبه 18/4/1391 - 19:18 - 0 تشکر 470116

امام صادق علیه السلام به یکی از یاران خود فرمودند:


1.هنگامی که ظلم و ستم همه جا فراگیر شده باشد؛*


2. قرآن فرسوده، و بدعتهائی از روی هوا و هوس در آن آمده؛


3. آئین خدا بی محتوا شده، همانند ظرفی که آن را واژگون سازند؛*


4. هنگامی که ببینی اهل باطل بر اهل حق پیشی گرفته اند؛*


5. مردان به مردان و زنان به زنان قناعت کنند؛*


6. افراد با ایمان سکوت اختیار کرده اند؛*


7. کوچکترها احترام بزرگترها را رعایت نمی کنند؛*


8. پیوند خویشاوندی بریده شده؛*


9. مداحی و چاپلوسی فراوان شده؛*


10. آشکارا شراب نوشیده شود؛


11. راه های خیر منقطع و راه های شر مورد توجه قرار گرفته؛*


12. حلال، تحریم شود و حرام، مجاز شمرده شود؛*


13. قوانین و فرمانهای دینی طبق تمایلات اشخاص تفسیر گردد؛


14. از افراد با ایمان، چنان سلب ایمان شود که جز با دل، نتوانند ابراز تنفّر کنند؛


15. سرمایه های عظیم در راه خشم خدا صرف گردد؛*


16. رشوه خواری در میان کارکنان دولت رایج گردد؛*


17. پستهای حسّاس به مزایده گذارده میشود؛*


18. (بعضی از) مردان از خود فروشی زنان خود، ارتزاق کنند؛


19. قمار آشکار گردد؛


20. سرگرمیهای ناسالم چنان رواج پیدا کنند که هیچکس جرأت جلوگیری از آن نداشته باشد؛


21. شنیدن حقائق قرآن بر مردم گران آید، امّا شنیدن باطل سهل و آسان؛*


22. هنگامی که ببینی همسایه، همسایه خود را از ترس زبانش احترام می کند؛


23. مساجد را به زیورها بیارایند؛*


24. برای غیر خدا به حجّ خانه خدا بشتابند؛*


25. مردم سنگدل شوند؛


26. مردم طرفدار کسی باشند که پیروز است (خواه بر حق باشد یا باطل)؛


27. آنها که به دنبال حلال هستند نکوهش شوند و آنها که به دنبال حرامند ستایش؛*


28. آلات لهو و لعب در مکه و مدینه آشکار گردد؛


29. اگر کسی اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کند، به او توصیه میکند که این کار وظیفه تو نیست؛*


30. مساجد پر از کسانی است که از خدا نمیترسند؛


31. تمام همّت مردم، شکم و فرجشان است؛*


32. امکانات مادی و دنیوی فراوان می گردد و دنیا به مردم روی میکند؛


33. زنان خود را در اختیار افراد بی یمان می گذارند؛


34. ویرانگری (به وسیله جنگها) بر عمران و آبادانی پیشی میگیرد؛*


35. پرچمهای حق پرستی فرسوده و کهنه می گردد؛


36. درآمد زندگی بعضی تنها از طریق کم فروشی می شود؛*


37. کسانی هستند که با سرمایه فراوان، در حالی که در عمرشان حتّی یک مرتبه هم زکات نپرداخته اند؛*


38. مردم، عصرها در حال نئشگی و صبحگاهان مستند؛


39. هنگامی که ببینی مردم، همه به یکدیگر نگاه می کنند و از فاسدان شرور، تقلید می نمایند؛


40. هر سال فساد و بدعتی نو، پدیدار میشود؛*


41. مردم و محافل، همه پیرو ثروتمندان خود خواه میشوند؛


42. در حضور جمع، همانند حیوانات مرتکب اعمال جنسی میشوند؛*


43. اموال زیاد را، در غیر راه خدا مصرف میکنند، امّا در راه، خدا از مقدار کمی مضایقه میدارند؛*


44. افرادی پیدا می شوند که اگر یک روز گناه کبیره ای انجام ندهند، غمگینند؛*


45. حکومت به دست زنان می افتد؛


46. نسیمها به سود منافقان میوزد و هیچ جریانی به سود افراد با ایمان نیست؛


47. دادرسان بر خلاف فرمان خدا قضاوت می کنند؛*


48. بر فراز منابر، دعوت به تقوا می شود، ولی دعوت کننده خود به آن عمل نمیکند؛*


49. مردم نسبت به وقت نماز بی اعتناء می شوند؛*


50. حتّی کمک به نیازمندان، با توصیه و پارتی بازی صورت میگیرد، نه برای خدا؛*


...در چنین زمانی مراقب خویش باش و از خدا تقاضای نجات و رهایی از این وضع ناهنجار کن! (که فرج نزدیک


است!)*[21] [21] .  بحارالانوار ج 52 ص 256

نصرالدین کریمی(مُبین)
يکشنبه 18/4/1391 - 20:36 - 0 تشکر 470163

سلام

ممنون از این سرودۀ مستند و دلنشین

آهنگ و محتوا دست به دست هم داده بودن تا اثری ارزشمند و دلنشین شاهد باشیم

آجرکم الله

یا علی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.