عملكرد افراد در سازمان متأثر از دو نوع رابطه است. در صورتى كه این روابط براى افراد سازمان رضایتبخش باشد عملكرد آنها و همچنین اثربخشى و كارآیى آنها در سازمان به شدت افزایش پیدا مىكند. اما اگر این روابط براى افراد سازمان رضایتبخش نباشند، نه تنها عملكرد افراد در سازمان ضعیف شده و هیچگاه اثربخش و كارآ نمىباشند، بلكه چه بسا موجب غیبت متناوب و مستمر افراد شده كه در نهایت سازمان را ترك خواهند كرد. این دو نوع روابط عبارتند از :
1. پاداش درونى افراد و رضایتبخشى : میان پاداش درونى افراد و رضایتبخشى او رابطه مستقیمى وجود دارد. هرقدر این رابطه واقعبینانهتر باشد؛ یعنى افراد از درون خود با تمام وجود نسبت به كار، حوزه كارى، و مقام و موقعیت خود در سازمان احساس رضایت كند، به همان میزان عملكرد افراد بهبود خواهد یافت.
2. پاداش بیرونى افراد و رضایتبخشى : همچنین میان پاداش بیرونى و رضایتبخشى افراد رابطه وجود دارد؛ یعنى به هر اندازهاى كه افراد دیگر همانند دیگر اعضاى سازمان، افراد جامعه، خانواده و همسن و سالان، همدورهها و نخبگان علمى، نسبت به كار، حوزه كارى و مقام و موقعیت افراد، نگاه مثبت داشته باشد به همان اندازه افراد احساس رضایت مىكند. به هر اندازهاى كه افراد در سازمان احساس رضایت كند به همان اندازه عملكرد آنها بهبود یافه و در نتیجه اثربخشى و كارآیى سازمان افرایش پیدا مىكند.