• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 1663)
شنبه 13/3/1391 - 0:10 -0 تشکر 458863
چرا و چگونه باید به كار و سرمایه ایرانی تكیه كنیم؟


با صدور یك كالا از كشوری به كشور دیگر چه بسا فرهنگ آن كشور نیز صادر می گردد. در بسیاری موارد صدور كالایی خاص، بهانه و محملی می شود برای انتقال آداب و رسوم كشور صادر كننده. تأكید ها و توصیه های مقام عظمای ولایت در مصرف كالای وطنی را در اثرگذاری فرهنگی كالای خارجی باید جستجو كرد. بسیار اتفاق می افتد كه اغلب كالاهای وارداتی بر اساس ذوق و سلیقه‌ی كشور واردكننده‌ی آن كالا ساخته نمی شود، بلكه هدف ایجاد نیاز كاذب و تغییر فرهنگ در مصرف كننده است.


 

مقدمه

پیشرفت روز افزون ایران اسلامی در عرصه های گوناگون علمی، فن آوری، فرهنگی و اجتماعی، در وهله‌ی نخست مرهون عنایت خداوند و خدا باوری مردم مسلمان و پیرو اهل بیت این مرز و بوم،  در وهله‌ی بعد در گرو مهابت، صلابت، تدبیر و دوراندیشی رهبر فرزانه‌ی انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی و پیروی صادقانه و بی چون و چرای مردم ولایت مدار از ولی فقیه شان، همچنین در سایه‌ی تلاش فرد فرد آحاد جامعه در مقابل ورشكستگی اقتصادی و بحرانهای اجتماعی و فرهنگی جهان غرب كه یكی  از نماد های آن امروزه در اعتراض 99 در صدی(جنبش وال استریت) ساكنان این منطقه از جهان است، می باشد. این تحولات را باید به فال نیك گرفت.

 

 

تولید ملی در گرو حمایت از كار و سرمایه‌ی ایرانی

 

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خویش با تبریك فرا رسیدن سال نو، به تحلیل رویداد های مهم سال 1390 پرداخته و سال 1391 را سال «تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه‌ی ایرانی» نامیدند. این نامگذاری تأكیدی حكیمانه بر دغدغه های چندین ساله‌ی متولیان امر صنعت و تولید كشور می باشد. ایشان در این پیام آغاز سال نو را به همه‌ی مردم ایران و هم میهنان خارج از كشور و به آنهایی كه نوروز را گرامی می دارند، به خانواده های(شهیدان، جانبازان و ایثار گران) تبریك گفته و از خداوند خواستند برای ملت ایران نشاط، پیروزی مقدر نماید. ایشان سال گذشته را سالی پر حادثه تلقی نمودند. از دیدگاه معظم له سال 1390 با شعار «جهاد اقتصادی» سال شكوفایی اقتدار ایران اسلامی بود كه دشمنان حركت های خصمانه‌ی خود را برای در هم شكستن این اقتدار در عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی نسبت به ملت ایران آغاز نمودند. اما ملت و مسئولین با حربه‌ی تدبیر هوشمندانه‌ مقابله به مثل نمودند. تأكید ایشان به شكوفایی تولید داخلی دشمن را ناكام گذاشت، اینكه اگر ملت با همّت، عزم،آگاهی و هوشمندی در همراهی با مسئولان بتوانند مشكل تولید را حل نمایند بر چالش های پیش رو فائق خواهند آمد. از نگاه ایشان رونق تولید داخلی راهگشای معضل تورم، اشتغال و...بوده و زمینه‌ی انتظام بخشی و قوام اقتصاد داخلی را سبب خواهد گردید. معظم له حمایت از كار و سرمایه‌ی كارگر و سرمایه گذار ایرانی را منوط به استحكام بخشی و تقویت تولید ملی دانسته و وظیفه‌ی دولت را پشتیبانی نمودن از تولیدات صنعتی و كشاورزی ارزیابی نمودند و مردم را به مصرف تولید داخلی ترغیب نمودند: «ما باید عادت كنیم، برای خودمان فرهنگ كنیم، بر ای خودمان فریضه بدانیم كه هر كالایی كه مشابه داخلی آن وجود دارد، آن كالا را از تولید داخلی مصرف كنیم و از مصرف تولیدات خارجی به جد پرهیز كنیم ...»1. ایشان در پایان پیام اظهار امیدواری نمودند كه با این رویكرد، ملت در سال 1391 نیز توانسته باشد برتوطئه‌ی دشمنان و كید بد خواهان فائق آید. رهبر معظم انقلاب اسلامی با ارزیابی دقیق اوضاع كشور كه از مجاری مختلف و با غور و بررسی برایشان این مهم مسجل می شود،  شعار سال را تعیین می نمایند و بنظر می رسد یكی از علت های این نامگذاری برجسته نمودن ارزش های متعالی جامعه می باشد. تحریم های دشمن به ویژه از نوع اقتصادی آن از دیگر انگیزه های این نامگذاری می تواند باشد؛ زیرا در سختی و فشار است كه می شود كشور را ساخت و به عبارتی باید تحریم دشمن را به فرصت طلایی برای شكوفایی و رشد تولید ملی تبدیل نمود. اگر به واقع شعارهای منتخب ایشان درست سیاستگذاری و اجرا شود، تا رسیدن به خود كفایی و پیشرفت  مطلوب فاصله‌ی چندانی نخواهیم داشت. ایشان با این شعار دور نمای فعالیت اقتصادی، اجتماعی آحاد جامعه را برای سال جاری تبیین نمودند. تأكید بر تداوم «جهاد اقتصادی» و قرار دادن عنوان«تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه‌ی ایرانی» نشان دهنده‌ی عنایت ویژه‌ی ایشان به حوزه‌ی اقتصاد و معیشت مردم در دهه‌ی پیشرفت و عدالت می باشد. لازمه‌ی تحقق این شعار حیاتی كوشش و تلاش جهاد گونه و ایثار گرانه است و نیاز چندانی به تبلیغات پر طمطراق و هزینه بر، به برگزاری سمینار، جشنواره، همایش، گرد همایی پی در پی و بی خاصیت با صرف هزینه های میلیاردی از جیب ملت  نیست. رهبری انقلاب در شعار امسال فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تك تك آحاد جامعه را مشخص نمودند كه نقش مردم در تحقق آن نه تنها كمتر از دولت و حلقه های اصلی اقتصاد و تولید یعنی كارگران و سرمایه گذاران نیست بلكه بسیار اساسی و تعیین كننده است چرا كه اقبال و روی آوردن  مردم به مصنوعات داخلی ریشه در فرهنگ و عادت های ملی و قومی دارد و این مهم اگر با استقبال مردمی مواجه نگردد وابستگی، در جا زدن و در نهایت ركود اقتصادی را موجب خواهد شد.

از این روست كه رهبری معظم انقلاب اسلامی نقش و سهم مردم را در محقق شدن شعار سال، مهم ترین سهم یعنی استقبال مردم از تولید ملی عنوان می نمایند. ایشان مرغوبیت،  كیفیت، استحكام، قیمت تمام شده‌ی پایین محصول تولید داخل را از مزایای آن می دانند و در این زمینه همراهی بخش های دولتی، مجلس را با بخش های تولیدی متذكر می شوند. معظم له فرهنگ غلط مباهات به مصرف كالاهای خارجی را مورد نكوهش قرار داده و در این زمینه خاطر نشان می سازند:«... برخی تولیدات داخلی به خاطر این فرهنگ غلط با مارك خارجی به فروش می رسد اما این مسأله به ضرر كشور است... مردم عزیز با همت و اراده‌ی خود این فرهنگ غلط را اصلاح كنند كه این خود نوعی جهاد اقتصادی است...»

2.

صدور یك كالا به مثابه‌ی صدور فرهنگ

با صدور یك كالا از كشوری به كشور دیگر چه بسا فرهنگ آن كشور نیز صادر می گردد. در بسیاری موارد صدور كالایی خاص، بهانه و محملی می شود برای انتقال آداب و رسوم كشور صادر كننده. تأكید ها و توصیه های مقام عظمای ولایت در مصرف كالای وطنی را در اثرگذاری فرهنگی كالای خارجی باید جستجو كرد. بسیار اتفاق می افتد كه اغلب كالاهای وارداتی بر اساس ذوق و سلیقه‌ی كشور واردكننده‌ی آن كالا ساخته نمی شود،  بلكه هدف ایجاد نیاز كاذب  و تغییر فرهنگ در مصرف كننده است. به نیازهای از این دست  باید پشت و پا زد تا به قول مقام معظم رهبری مردم نه تنها برای تقویت چرخه‌ی اقتصادی كشور و ایجاد رفاه اجتماعی كالای ساخت وطن بخرند بلكه به داشتن و تولید آن نیز فخر و مباهات بكنند.

 

 

علاج این درد مزمن

 

 تلقی برتری كالای خارجی بر تولیدات مشابه داخلی آنچنان در اذهان برخی از ماها رسوخ كرده كه در بسیاری موارد تولید كننده‌ی وطنی را، به خاطر جلب نظر مشتری، به وسوسه می اندازد كه دست به دامن برند های خارجی  بشود تا از این طریق به زعم خودش هم ارزش و اعتبار كالای خود را بالا برده و هم با قیمت بالاتری آن را به فروش برساند در عین حال رنگ و لعاب فرنگی نیز به آن بدهد. در این خصوص قبل از انقلاب نگارنده شاهد فروشنده‌ی دوره گردی بودم كه در محله‌ی ما بساط پهن كرده بود و برچسب خارجی را بر روی تولیدات كیفی داخلی می زد. مورد دیگر به چند سال قبل بر می گردد موضوع از این قرار بود كه یك ابزار لوله كشی از مغازه ای از مركز ابزار و یراق  خریداری نمودم كه برچسب كشور آلمان را داشت. چون كیفیت خیلی پایینی داشت به قیمت اش معترض شدم ولی فروشنده گفت الا و بلا كه جنس درجه یك و محصول كشور آلمان است. آن را به یكی از دوستان كه در همان نزدیكی  مغازه داشت نشان دادم گفت: از اجناس كیفیت پایین چینی است و دوهزار توان بیشتر نمی ارزد در صورتی شانزده هزار تومان آب خورده بود كه عودت داده شد.

 

 

جایگاه رسانه با رویكرد ابزار تبلیغ

 

باعزم  اراده ی ملی برای اصلاح ساختار فكری استفاده از كالای خارجی باید تدابیری اندیشید كه بخشی از آن متوجه  نهادهای فرهنگی است . بخش دیگر وظیفه‌ی تولید كننده است. بی شك عمده‌ی   دید گاه مردم به اولویت استفاده از اجناس غیر وطنی به كم كاری سازمان ها و نهاد های متولی فرهنگ بر می گردد  و بخش ناچیز آن نیز به كیفیت پایین تولید و این در حالی است كه با كمال تأسف رسانه ها  بسترهای لازم را برای مصرف هر چه بیشتر مصنوعات خارجی مهیا می سازند. حال باید از خود پرسید در قبال اختصاص حجم وسیعی از فضای تبلیغاتی كشور به این امر، از مصرف كننده ی داخلی چه انتظاری باید داشت؟ این در صورتی است كه برند های معروف  دنیا علاوه براهمیت دادن به كیفیت كالا از ابزار رسانه‌ نیز بخوبی بهره می جویند. رسانه‌ی ملی در این زمینه به عنوان پر مخاطب ترین و با نفوذ ترین؛  می تواند خیلی مؤثر باشد. در صحنه آرایی غالب فیلم ها و زنجیره های پخش شده از این رسانه كمتر می توان  نشان كالای ساخت داخل را گرفت. در این خصوص، اگر كار فرهنگی با استفاده از طیف گسترده‌ای از نیروهای متعهد، مؤمن، خوش فكر و صاحب بیان شیوا و...صورت پذیرد خیلی از باورهای غلط مردم نسبت به مصرف كالای تولید داخل اصلاح خواهد شد. در این راستا رسانه به ویژه سیما می تواند با تولید برنامه های متنوع و پر محتوا نگاه ها و دیدگاهای مردم را به مصرف كالای تولید داخل معطوف نموده و با رویكرد مثبت مردم، بخش قابل توجهی از معضلات جامعه از جمله بیكاری را حل نماید. حس خود باوری و اعتماد به نفس كمك اساسی به حل مشكل خواهد نمود. این روحیات را در مقاطع مختلف عمر پر بركت جمهوری اسلامی ایران از جمله در شرایط سخت و طاقت فرسای هشت سال جنگ تحمیلی آزموده‌ایم.

 

 

راهكارها

 

- ارتقاء كیفی تولید ملی بدون رفع مشكلات سر راه آن امكان پذیر نخواهد بود. نخستین گام در این خصوص، آسیب شناسی صنایع داخلی و افزایش تولید واحد های بالقوه تولیدی و بالا بردن كیفیت محصولات تولیدی و فراهم نمودن تسهیلات در سرمایه گذاری است.

- توسعه‌ی گردشگری یكی از روش های جذب سرمایه است كه می تواند در تقویت تولید ملی مؤثر باشد.

- سوق دادن منابع پولی و بانكی در مسیر تولید و تأمین نقدینگی مورد نیاز در راستای فعالیت های اقتصادی مولد، سبب ارتقاء تولید ملی خواهد بود.

- دولت می تواند با اخذ تدابیر تشویقی و دادن تسهیلات از جمله نگرفتن مالیات در سال های نخست تولید و دادن وام های بلند مدت و با سود بانكی پایین تولید كننده را مجاب به تولید كالای كیفی بنماید.

- برای عملیاتی نمودن حمایت از تولید داخلی باید مهمترین چالش فرهنگی پیش رو یعنی پدیده‌ی كیفیت بالا و برتری كالای خارجی در باور های افراد جامعه را از بین برد.پدیده‌ای كه به لطائف الحیل و با شگرد های خاص در ذهن اغلب افراد ایرانی جای گرفته. وادادگی و دلبسته بودن به كالای خارجی كه مقام معظم رهبری از آن به:«فرهنگ غلط تفاخر و مصرف كالای خارجی»3 تعبیر می نمایند می شود گفت آفتی است كه متأسفانه ریشه در دوران ظلمانی گذشته‌ی تاریخی كشور ما دارد. البته امروزه با تولیدات مرغوب و معتنابه این گرایش یك نوع بیماری و به عبارت دیگر همسویی با فرهنگ بیگانه است كه باید علاج شود. باید این باور غلط را به چالش كشید اما چگونه؟ این امر ممكن نمی شود مگر با تغییر فرهنگ و ذائقه‌ی مصرف. كشور هایی چون: تایوان ، مالزی، سنگاپور، چین، ژاپن، كره‌ی جنوبی، آلمان و... می توانند به عنوان الگوهای موفقی معرفی شوند كه در اندك زمان ممكن توانستند با اتكا بر نیرو های مولد خود ره صد ساله را یك شبه بپیمایند. بطور قطع حمایت مردم از تولیدات ملی در موفق عمل نمودن این كشورها تأثر گذار بوده است.در این راستا، ایران اسلامی یكی از راه های تحقق شعار رهبری را سرمشق قرار دادن روند پیشرفت كشور های مذكور می تواند قرار دهد.

- براساس رهنمود ها و تأكیدات مكرر رهبری معظم انقلاب اسلامی، صاحبان حرف، صنایع، تولید كنندگان و سرمایه گذاران برای جلب نظر و كسب رضایت مصرف كننده و در نهایت برای منتفع شدن خود نیازمند ارتقاء كیفیت محصولات و مصنوعات خود هستند تا از رهگذر آن در بالندگی، سازندگی، آبادانی، توسعه و استقلال كشور احساس غرور و افتخار بكنند.

- تولید كننده و سرمایه گذار داخلی باید این اصل را پذیرا باشد كه مصرف كننده‌ یكی از زنجیره های اساسی تولید است.به عبارت دیگر با حذف خریدار و مصرف كننده، تولید كننده فی النفسه محلی از اعراب  نخواهد داشت. بنا براین از یك سو هم نهادهای سیاست گذار دولتی و هم تولید كنندگان در قبال آنها مسئولیت دارند از دیگر سو، یكایك مردم ایران باید خود را ملزم بدانند به عنوان یك وظیفه‌ی  ملی از مصنوعات داخلی استفاده نمایند و از تولید كننده بجد ارتقای كیفیت را مطالبه نمایند.

-  توصیه‌ی اكید رهبری معظم انقلاب اسلامی به تلاش همگان در ارتقاء تولید ملی: از دولت گرفته تا مجلس، دستگاه قضا و سایر متولیان و صنعت گران و تولید كنندگان بخش های مختلف تولیدی،  باید در سر لوحه‌ی كارها قرار گیرد.

رونق بخشی تولید با تولید كالای بی كیفیت در تعارض آشكار می باشد.           

- تولید كیفی اشتیاق مردم به مصرف را مضاعف می كند. در این راستا مراكز نظارتی نباید به هیچ وجه به تولید كننده اجازه‌ی تولید كالای نامرغوب را بدهد. متولیان وظیفه دارند ساز و كارهای لازم را در این خصوص مهیا نمایند و مقررات دست و پا گیر را از سر راه تولید كننده‌ بردارند.

- حمایت از تولید ملی، كار و سرمایه‌ی ایرانی به تأمین امنیت سرمایه نیاز دارد و حیاتی ترین اقدام در این زمینه مبارزه‌ی جدی با فساد اقتصادی است.

- باید جامعه را از زندگی و اقتصاد وابسته به دولت دور نگه داشت.

- دولتمردان باید از توصیه ها و راهكارهای اقتصادی اقتصاددان های مجرب و متعهد و مسلمان كمال استفاده را ببرند.

- باید آفت ها و آسیب های ناشی از معتاد شدن به مصرف كالای ساخت خارج را در ضربه زدن به تولید داخلی عالمانه و به كرات در جامعه مطرح كرد و این كار میسر نخواهد شد مگر با تغییر الگوی فرهنگ مصرف و شیوه‌ی زندگی مردم كه با توجه به استیلای استفاده از این نوع كالا تغییر ذائقه ی جامعه كاری خواهد بود پر زحمت  درعین حال ممكن.

-  برای محقق شدن شعار امسال بایسته است سیاستگذاران، متولیان حوزه‌ی اقتصاد، كارشناسان؛ در همگامی با مردم كمر همت ببندند و صد البته از مؤلفه های اساسی ارتقاء تولید ملی برنامه ریزی دقیق و موشكافانه است. در این ارتباط باید بخش های خصوصی و دولتی با یكدیگر همگامی و ارتباطی تنگاتنگ داشته باشند.

- فراهم نمودن زیر ساخت های لازم برای شكوفایی و رونق توسعه‌ی ملی امری است ضروری. برای نیل به خود كفایی معقول و مطلوب و افزایش فرصت های شغلی باید ضمن حمایت از تولید كننده به جذب سرمایه گذاری جدید نیز پرداخت.

- باید نگرش كلی معطوف به این باشد كه تولید و تولید كننده‌ی وطنی به معنای واقعی كلمه از چتر حمایت های مادی و معنوی نهادهای متولی برخوردار گردد.

- در قبال تولید كیفی و انبوه است كه اشتغال جایگاه خود را باز می یابد و به تبع آن سرمایه گذار داخلی و خارجی با اشتیاق و با سرازیر نمودن دارایی های خود وارد عرصه‌ی تولید و سازندگی می شود.

- یكی از راه ای ترغیب مصرف كننده و خریدار به استفاده از تولید داخل مرغوبیت كالا و داشتن قیمت رقابتی آن است.

- از دیگر ملزومات سرمایه گذاری و تولید، اطمینان بخش بودن آن و به عبارت دیگر باور امنیت شغلی و سرمایه‌ای برای فرد می باشد. چرا كه اگر در این عرصه دغدغه‌ی امنیت و احساس ناامنی باشد تولید كننده و فعال اقتصادی فارغ البال و آسوده خاطر نخواهد توانست به فعالیت بپردازد.

- فعال اقتصادی باید چشم انداز مثبت و روشنی از آینده پیش رو داشته باشد. از بهره وری و بازدهی سرمایه‌اش مطمئن باشد. در این خصوص دولت به عنوان حامی و پشتیبان  می تواند با دادن تضمین های قابل قبولی وضعیت با ثباتی برای وی فراهم نماید.

- سرمایه گذار و تولید كننده به امنیت در بازار فروش نیز نیازمند است.

- محقق شدن شعار كلیدی امسال در سایه‌ی همكاری دولت و ملت وبا پرداختن به كیفیت تولید و از قبل آن هدایت نمودن مصرف كننده‌ی داخلی به استفاده از كالای كیفی مرغوب و ارزان در مقایسه با كالای مشابه خارجی میسر خواهد شد.

- در راستای نیل به خود كفایی، دولت و بخش های وابسته به آن به عنوان متولی و حامی تولید كننده و صنعت گر داخلی به جهت اجرای قانون هدفمندی یارانه ها باید  پرداختن به حوزه های صنعت، كشاورزی و خدمات را از اولویت های نخست و پایه‌ای خویش قرار دهند.

- باید موانع ناشی از نبود اطمینان به سرمایه گذاری را از بین برد. بی ثباتی در تصمیم گیری سیاست گذاران، برخوردهای دوگانه و غیرعقلایی با فعالان عرصه‌ی اقتصاد و تولید بدون لحاظ كردن پیامد های سوء این رفتارها سبب می شود كه آرامش خاطر و اطمینان در دراز مدت از آنها سلب گردد.

-  در بعد سرمایه گذاری خارجی، كشور شاهد اعمال محدودیت های بازدارنده ی مجامع بین المللی برای جلوگیری از رشد علمی و صنعتی می باشد.باید این امر بسیار جدی تلقی شده و آثار سوء آنها مورد مطالعه قرار گرفته و در رفع آن كوشید.

- نبود نظارت قابل قبول بر ورود كالای قاچاق از مبادی غیررسمی و احیاناً رسمی به اشباع بازار های داخلی و اختلال در امر تولید منجر شده و عدم توان رقابت سالم را برای تولید كننده داخلی ـ كه بعضاً خرده پا نیز هستند ـ به دنبال خواهد داشت و انگیزه‌ی تولید،خلاقیت و نوآوری را از تولید كننده و فعال اقتصادی سلب خواهد كرد و تا آنجا پیش خواهد رفت كه مصنوعات ساخت داخل در شرایط كیفی مساوی و یا حتی با مرغوبیت بالا با عنایت به فرهنگ غلط رغبت استفاده از اجناس خارجی با عدم استقبال در بازار عرضه و تقاضا روبرو خواهد شد.

- مراقبت بر ورود متاع خارجی بویژه در شرایطی كه محدودیت های اعمال شده برای جلوگیری از پیشرفت علمی و صنعتی كشور در سال های اخیر سیرصعودی داشته، اهمیتی دوچندان می یابد و حمایت اصولی و جدی از تولید و سرمایه ملی را به عنوان یكی از نماد های حفظ نظام جمهوری اسلامی می طلبد.

- بر هر صاحب نظر و اهل فن مبرهن است كه پویایی و رشد تولیدات داخل در كنار استقبال مصرف كننده‌ی داخلی در گرو صادرات و یافتن بازارهای فراملی  است فلذا باید رفع مشكلات و موانع موجود در این راه با برنامه ریزی مدون و اصولی در راستای بالندگی تولید ملی در اولویت قرار گیرد.

-  تعامل مدام و منطقی با تولید كنندگان سایر كشورها برغنای تولید داخلی(از نظر كمی و كیفی) خواهد افزود و غفلت از بازارهای خارجی به نفع صنایع داخلی نخواهد بود. از آنجا كه صدور محصولات داخلی از سویی ارز آوری داشته و از سوی دیگر تبادل اقتصادی و خروج كالا موجبات تنظیم روابط خارجی با سایر كشورها در بعد سیاست خارجی شده و آثار مثبت در تأمین امنیت ملی را به دنبال خواهد داشت و در این راستا ست كه صادر كننده‌ی محصول كیفی وطنی باید با شیوه های منطقی مورد تشویق قرار گیرد. به حد اقل رساندن عملیات بانكی، گمركی و بوجود آوردن تسهیلاتی كه موجب تسریع در صادرات گردد از جمله‌ی آنهاست.

- به معنای واقعی كلمه باید به كیفیت كالای تولیدی بها داد  والا شعار برتری كالای ایرانی ما را بی نیاز از مراجعه به مصرف كالای خارجی نخواهد كرد.

      

نتیجه گیری

بدون تردید جامعه ی عمل پوشاندن به شعار محوری مقام عظمای ولایت در سال 1391 بسیاری از طرح های خائنانه‌ی دشمنان ملت مسلمان ایران را خنثی خواهد نمود. تلاش بدخواهان برای اعمال انواع تحریم ها و ایجاد بحران ها سبب می شود تا ملت رشید ایران اسلامی در رسیدن به خود كفایی كامل گام های اساسی بردارد. با توجه به این كه دهه‌ی چهارم دهه‌ی پیشرفت و عدالت تعیین شده است. حمایت عملی از تولیدات ملی می تواند موتور محرك این سیاست راهبردی باشد. نامگذاری امسال در راستای محقق شدن شعار سال قبل باید پیگیری گردد. در واقع مجاهدت اقتصادی مد نظر رهبری معظم انقلاب در شعار امسال باید متجلی شود كه از نخستین ثمرات آن تولید ملی، اشتغال زایی مولد و مشاركت حد اكثری سرمایه گذار داخلی و درنهایت خارجی باید باشد (در سایه‌ی سیاست گذاری های اصولی). برای جامعه عمل پوشیدن به این مهم بایسته است كه همه‌ی مسئولان و متولیان با یكدیگر همدلی و همكاری داشته باشند. زیرا بدون تعامل منطقی قوای سه گانه، نظام بانكی پیشرو، فعالان صنعت، تجارت و تولید به ویژه سازمان حمایت از تولید كنندگان و مصرف كنندگان شعار امسال محقق نخواهد شد. تقویت تولید ملی و پرداختن به كار و سرمایه در نهایت تقویت جایگاه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را موجب خواهد شد. زیرا از یك سو یك كشور اسلامی مقتدر از حیث اقتصادی باید حرف برای گفتن به مخاطبانش  داشته و الگوی مناسبی برای ملت بپا خواسته‌، مستضعف و محروم  باشد و از سوی دیگر  قدرت بازدارندگی در قبال  استكبار و جهان خوران  زیادی  خواه بعون الله داشته باشد خواهد .

                        

منابع

1- پیام نوروزی سال 1391 حضرت آیت الله العظمی حسینی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی.

2- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حضرت ثامن الححج، علی بن موسی الرضا(ع) در فروردین ماه 1391

- همان

منبع : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.