ممنوعیت تبلیغات كالاهای خارجی ، عزم عمومی برای حمایت از تولید ملی ، توسعه بازار صادرات، توجه به استانداردهای لازم و كیفیتبخشی به كالاهای داخلی از جمله اقداماتی است كه توسط مدیران صنعت بخش خصوصی و دولتی به مرحله اجرا گذاشته شده است.
این عزم ملی با حمایت ستاد مبارزه با كالای قاچاق ، كنترل مبادی ورودی و بازارچههای مرزی قطعا میتواند چشمانداز خوبی را برای تولید و مصرف كالای داخلی ترسیم كند.
براساس اطلاعات به دست آمده در یكی از استانهای كشور كه از جمعیت یك میلیون و 200 هزار نفری برخوردار است، سالانه حدود 15 هزار ازدواج زوجهای جوان در آن صورت میگیرد، این آمار دارای معنی و مفهوم زیادی در توجه به تولید و مصرف كالا دارد، یعنی با آغاز یك زندگی مشترك، باید دهها قلم كالا به عنوان جهیزیه خریداری كرد.
این اقلام در مقایسه با جمعیت كشور با توجه به جوان بودن آن، میتواند رقم بالا و قابل توجهی باشد و به چرخه تولید چنین كالاهایی سرعت دهد؛ در صورتی كه این 15هزار زوج جوان همه از كالاهای داخلی و تولید ملی حمایت كنند و محصولات داخلی را در زندگی خود به كار گیرند، حدود 45درصد از ظرفیت خالی تولید استان مورد نظر پر خواهد شد و سرانه نرخ بیكاری را بشدت كاهش میدهد.
ما برای رسیدن به این مقصود باید گامهای اساسی برداریم كه مهمترین آن اعتمادسازی و جلب رضایتمندی شهروندان و مشتریان نسبت به مرغوبیت كالاهای داخلی است.
اعتمادی كه میتواند رضایتمندی مشتری و مصرفكننده را به خود معطوف كند.
هر چند به اذعان بسیاری از مسوولان و دستاندركاران صنعت ، برخی از كالاهای داخلی از لحاظ كیفیت، مرغوبیت و مقرون به صرفه بودن آن با كالای مشابه خارجی خود قابل مقایسه نیست، اما بهدلیل بیتوجهی به برخی استانداردها نتوانسته است توجه مصرفكنندگان و شهروندان را به خود جلب كند كه برای تحقق این امر باید مدیران تولید، دستاندركاران صنعت تبلیغات و دولتمردان تلاش خود را برای اعتمادسازی به كار گیرند.
برای تحقق این امر برگزاری نمایشگاههایی در همه استانها برای معرفی چنین كالاهایی كه از استانداردهای لازم برخوردار بوده و كیفیت آن مورد قبول همه مسوولان باشد، ضروری به نظر میرسد.
این امر زمانی جامه عمل میپوشدكه متولیان امر و وزارتخانههای مربوط ضمانت محصول تولیدی را برعهده بگیرند تا اطمینان خاطری برای مشتریان شود.
محمد خامهیار - جامجم