جام جم آنلاین: در دهه عدالت و پیشرفت و سال 91 هجری شمسی كه توسط رهبر معظم انقلاب به نام «تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی» نامگذاری شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی تبلیغ كالا و خدمات خارجی را كه مشابه داخلی دارد: ممنوع كرد و تبلیغات كالا و خدمات داخلی كه نام خارجی دارد نیز ممنوع شد.
به گزارش خبرنگار جامجم، منصور واعظی دبیر شورای فرهنگ عمومی در نشست رسانهای دستورالعمل تبلیغات محیطی كالا و خدمات كه ظهر دیروز در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، این مطلب را اعلام كرد و افزود: تبلیغ كالا و خدمات داخلی با سرمایه مشترك ایرانی و خارجی باید با نام ایرانی منطبق بر قانون ممنوعیت به كارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آییننامه اجرایی آن باشد.
وزارت ارشاد، مجری مصوبه جدید
دبیر شورای فرهنگ عمومی كه ریاست نهاد عمومی كتابخانههای كشور را نیز عهدهدار است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مجری این مصوبه دانست و افزود: دو سال قبل شورای فرهنگ عمومی اصلاح ساز و كارهای مناسب تبلیغی و فرهنگی را در دستوركار قرار داد و در این راستا متنی را تهیه كرد و در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داد. آنچه كه مصوب شد تحت عنوان سیاستها و تبلیغات عمومی است كه مسوول اجرای آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
واعظی تصریح كرد: تبلیغ كالا و خدمات خارجی و محصول مشترك نباید كالا و خدمات داخلی را بیارزش یا كمارزش نشان داده یا به هر نحو ضعیف كند. در مواردی كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای هریك از مواد و تبصرههای مصوبه ابهام داشته باشد نظر كارگروه تبلیغات محیطی شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای عمل خواهد بود.
عزم نهادها برای حمایت از كالاهای داخلی
این بار به نظر میرسد برای ممنوعیت تبلیغ كالاهای خارجی عزم جدی از سوی نهادهای مرتبط وجود دارد. سیدرمضان شجاعیكیاسری، عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «جامجم» ضمن دفاع از این تصمیم گفت: سال گذشته ممنوعیت تبلیغ كالاهای خارجی كه نمونه مشابه داخلی دارد، در راستای حمایت از تولیدات ملی در كمیسیون فرهنگی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.
عضو كمیسیون فرهنگی مجلس اظهار امیدواری كرد كه این تصمیم باعث شود تولیدكنندگان ایرانی سطح كالاهای خود را ارتقا بخشند.
چند روز قبل محمدهادی ایازی، معاون شهردار تهران هم گفته بود تبلیغ كالاهای صددرصد خارجی در بزرگراههای اصلی شهر ممنوع میشود.
ایازی كه سخنگوی شهرداری تهران نیز هست، گفته بود: امتیازی برای تبلیغات داخلی در نظر گرفتیم تا با این كار انگیزه تولید داخلی افزایش یابد. بر این اساس تصمیم گرفتیم اگر كسانی میخواهند كالای خارجی تبلیغ كنند، مبلغ بالاتری از آنها دریافت و در نقاطی خاص از شهر به آنها اجازه تبلیغ دهیم.
پیش از آن، مهدی عربزاده مقدم، معاون تبلیغات و درآمد سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی این سازمان گفته بود: باید مواظب باشیم عرصه برای تبلیغات تولیدكنندگان داخلی تنگ نشود.
فاطمه آلیا، عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش در گفتوگویی بیان كرده بود كه ابتدای تیر پایان تبلیغات كالاهای خارجی در بزرگراههای تهران است.
فرهنگستان زبان و ادب فارسی نهاد دیگری است كه نه تنها خواهان منع تبلیغات كالاهای خارجی در محیطهای تبلیغی است، بلكه در جهت منع تبلیغات كالاهای داخلی با عناوین و اسامی بیگانه نیز تلاش میكند. كارشناسان گروه واژهگزینی فرهنگستان بارها این دغدغه را در جلسات مختلف همچون جلسه شورای فرهنگ عمومی مطرح كردهاند.
جزئیات مصوبه
منصور واعظی تصریح كرد: تفاوت تبلیغات در محیط عمومی با رسانهها در این است كه محیط عمومی مال مردم است، اما در مورد رسانهها، مردم حق دارند كه آن رسانه را انتخاب كنند یا نكنند. برای همین حساسیتها وجود ندارد.
دبیركل نهاد كتابخانههای عمومی كشور گفت: تبلیغ كالا و خدمات خارجی كه مشابه داخلی ندارد با رعایت استفاده از حداكثر 20 درصد ظرفیت تبلیغات محیطی و صرفا با خط فارسی مجاز است و همچنین تبلیغات كالا و خدمات خارجی كه مشابه داخلی دارد در بزرگراهها، تابلوهای بزرگ شهری و بین شهری، پلهای عابر پیاده، تابلوهای الكترونیكی و... ممنوع است.
واعظی خاطرنشان كرد: تابلوی واحدهای صنفی باید صرفا به شناسه كاربردی واحدهای صنفی مربوط و معرفی آن اختصاص داده شود و در صورت اخذ نمایندگی از كالا و خدمات خارجی صرفا مجاز به استفاده از 10 درصد ظرفیت تابلوهاست.
سجاد روشنی - جامجم