• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 967)
جمعه 12/3/1391 - 19:19 -0 تشکر 458840
نگاه حرام

هر نگاه حرام شش ماه
شهادت را
به تاخیر می اندازد...
(شهید بیاری)

تصویر: برازجان - حرم شهدای گمنام

التماس دعا

اللهی قلبی محجوب و نفسی معیوب و عقلی مغلوب و هوائی غالب
و طاعتی قلیل و معصیتی کثیر و لسانی مقر بالذنوب،فکیف حیلتی
یا ستار العیوب و یا علام الغیوب و یا کاشف الکروب ،
اغفر ذنوبی کلها بحرمة محمد و آل محمد
یا غفار، یا غفار ، یا غفار..
 
 
tsh313@yahoo.com
جمعه 12/3/1391 - 20:21 - 0 تشکر 458842

سلام

جهت اطلاع این تاپیک به انجمن فرهنگ پایداری بیشتر می خوره تا اینجا!

          کربلای جبهه ها یادش به خیر       سرزمین نینوا یادش به خیر               

 

       "شادی روح امام و شهدا صلوات"          

 

                                               

 
 
يکشنبه 14/3/1391 - 0:33 - 0 تشکر 459014

sardarane_eshgh گفته است :
[quote=sardarane_eshgh;461195;458842]سلام

جهت اطلاع این تاپیک به انجمن فرهنگ پایداری بیشتر می خوره تا اینجا!

سلام عزیزم
شهدا خودشون یه حوزه علمیه سیار بودن

اللهم عجل لولیک الفرج
سه شنبه 16/3/1391 - 9:53 - 0 تشکر 459484

حقیقتا کلام زیبا و پر معنایی است. 


خدا در همین نزدیکی است
جمعه 19/3/1391 - 19:48 - 0 تشکر 460319

صاحبدل گفته است :

سلام عزیزم
شهدا خودشون یه حوزه علمیه سیار بودن

sardarane_eshgh گفته است :
[quote=صاحبدل;78644;459014][quote=sardarane_eshgh;461195;458842]سلام

جهت اطلاع این تاپیک به انجمن فرهنگ پایداری بیشتر می خوره تا اینجا!


سلام علیکم،

ممنونم بابت پاسختون...

التماس دعا

اللهی قلبی محجوب و نفسی معیوب و عقلی مغلوب و هوائی غالب
و طاعتی قلیل و معصیتی کثیر و لسانی مقر بالذنوب،فکیف حیلتی
یا ستار العیوب و یا علام الغیوب و یا کاشف الکروب ،
اغفر ذنوبی کلها بحرمة محمد و آل محمد
یا غفار، یا غفار ، یا غفار..
 
 
tsh313@yahoo.com
جمعه 23/4/1391 - 15:37 - 0 تشکر 471946

بسم رب المهدی
جمله ی زیبایی هست ....
اما نمیشه اون رو به عنوان یک حقیقت شرعی یا اعتقادی و اخلاقی متصل به خداوند دانست.

کلام اعتقادی اگر از طرف معصوم متصل به ذات خداوند نباشه نمیتونه مبنای اجرایی خاص هم داشته باشه.

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
شنبه 24/4/1391 - 1:29 - 0 تشکر 472173

tsh313 گفته است :


سلام علیکم،

ممنونم بابت پاسختون...

التماس دعا
صاحبدل گفته است :

سلام عزیزم
شهدا خودشون یه حوزه علمیه سیار بودن

sardarane_eshgh گفته است :
[quote=tsh313;696645;460319][quote=صاحبدل;78644;459014][quote=sardarane_eshgh;461195;458842]سلام

جهت اطلاع این تاپیک به انجمن فرهنگ پایداری بیشتر می خوره تا اینجا!

سلام
خواهش میکنم

اللهم عجل لولیک الفرج
شنبه 7/5/1391 - 23:29 - 0 تشکر 483479

hayat_e_tayebe گفته است :
[quote=hayat_e_tayebe;336051;471946]بسم رب المهدی
جمله ی زیبایی هست ....
اما نمیشه اون رو به عنوان یک حقیقت شرعی یا اعتقادی و اخلاقی متصل به خداوند دانست.

کلام اعتقادی اگر از طرف معصوم متصل به ذات خداوند نباشه نمیتونه مبنای اجرایی خاص هم داشته باشه.



سلام علیکم - درسته که کلام روایت شده از معصوم علیه السلام نیست اما با توجه روایات رسیده از معصومین علیهم السلام پیرامون پیامدهای بسیار بد چشم چرانی و معرفی نگاه حرام به عنوان مسبب گناهان دیگر نمیشه این جمله رو رد کرد...

اللهی قلبی محجوب و نفسی معیوب و عقلی مغلوب و هوائی غالب
و طاعتی قلیل و معصیتی کثیر و لسانی مقر بالذنوب،فکیف حیلتی
یا ستار العیوب و یا علام الغیوب و یا کاشف الکروب ،
اغفر ذنوبی کلها بحرمة محمد و آل محمد
یا غفار، یا غفار ، یا غفار..
 
 
tsh313@yahoo.com
يکشنبه 8/5/1391 - 0:36 - 0 تشکر 483510

tsh313 گفته است :
[quote=tsh313;696645;483479]
سلام علیکم - درسته که کلام روایت شده از معصوم علیه السلام نیست اما با توجه روایات رسیده از معصومین علیهم السلام پیرامون پیامدهای بسیار بد چشم چرانی و معرفی نگاه حرام به عنوان مسبب گناهان دیگر نمیشه این جمله رو رد کرد...


بسم رب المهدی

برادر محترم
یک موقع است که حکم داده میشه و یک موقع است که موضوع حکم بیان میشه !

در این جمله صراحتا حکم داده شده و حکم نیز تنها از آن خدا و رسول و اوصیاء او بیان شده و خواهد شد و حتی بیان چنین مسائلی از حیطه ی مراجع تقلید که قدرت اجتهاد در علوم حدیث و برداشت از آن هستند نیز خارج است. چرا که نعوذ بالله دروغ بستن به خدا و ائمه ی هدی علیهم السلام معنا پیدا میکنه.
همچنین در این جمله مصداق حکم نیز بیان نشده ؛ چون در تعریف مصداق حکم باید به عرض برسانیم که تعین مصداق حکم از جانب مقلدین علماء فقهی بر مبنای انعطاف اجرای احکام است که این مورد نیز اگر بگوئیم تنها شخص مقلد رو شامل میشه حرف به گزاف نگفته ایم .

حال شما بفرمائید این شهید عزیز بر چه مبنایی شش ماه بیان کرده اند و چرا فرضا به تعداد ماههای دیگر بیان نشده؟
این رو هم در نظر داشته باشیم که تبعات چشم چرانی هر چقدر زیاد هم باشد باید از جانب کسی بیان بشه که احاطه ی علمی و روحیش بر اندازه ی گناه و تبعاتش متصرف باشد که چنین قدرتی از کسی ساخته نیست مگر معصوم متصل به ذات خداوند .


آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
يکشنبه 8/5/1391 - 12:12 - 0 تشکر 483980


بسم رب المهدی

برادر محترم
یک موقع است که حکم داده میشه و یک موقع است که موضوع حکم بیان میشه !

در این جمله صراحتا حکم داده شده و حکم نیز تنها از آن خدا و رسول و اوصیاء او بیان شده و خواهد شد و حتی بیان چنین مسائلی از حیطه ی مراجع تقلید که قدرت اجتهاد در علوم حدیث و برداشت از آن هستند نیز خارج است. چرا که نعوذ بالله دروغ بستن به خدا و ائمه ی هدی علیهم السلام معنا پیدا میکنه.
همچنین در این جمله مصداق حکم نیز بیان نشده ؛ چون در تعریف مصداق حکم باید به عرض برسانیم که تعین مصداق حکم از جانب مقلدین علماء فقهی بر مبنای انعطاف اجرای احکام است که این مورد نیز اگر بگوئیم تنها شخص مقلد رو شامل میشه حرف به گزاف نگفته ایم .

حال شما بفرمائید این شهید عزیز بر چه مبنایی شش ماه بیان کرده اند و چرا فرضا به تعداد ماههای دیگر بیان نشده؟
این رو هم در نظر داشته باشیم که تبعات چشم چرانی هر چقدر زیاد هم باشد باید از جانب کسی بیان بشه که احاطه ی علمی و روحیش بر اندازه ی گناه و تبعاتش متصرف باشد که چنین قدرتی از کسی ساخته نیست مگر معصوم متصل به ذات خداوند .


[/quote]

سلام علیکم- اون طور که بنده از این جمله متوجه شدم اینه که "این جمله تنها در صدد بیان یک قبحه بزرگه" که نه از نظر مبانی علمی بیان شده و "عدد بیان شده(شش ماه) هم عدد کثرت است نه تعداد" بنابراین این جمله این به سادگی این مفهوم رو میرسونه که: "از چشم چرانی پرهیز کنید چون پیامد های خیلی بدی داره"

اللهی قلبی محجوب و نفسی معیوب و عقلی مغلوب و هوائی غالب
و طاعتی قلیل و معصیتی کثیر و لسانی مقر بالذنوب،فکیف حیلتی
یا ستار العیوب و یا علام الغیوب و یا کاشف الکروب ،
اغفر ذنوبی کلها بحرمة محمد و آل محمد
یا غفار، یا غفار ، یا غفار..
 
 
tsh313@yahoo.com
چهارشنبه 18/5/1391 - 4:24 - 0 تشکر 497005

بسم رب الحیدر

در عجم از این گونه جواب دادن !
دلیلی به پاسخ دیگر نیست اما از آنجایی که مشخص بشه دوستمون در اشتباه محض قرار دارند پاسخ میدم.....


بررسی میکنیم جمله رو تا ببینیم عدد نشان دهنده ی کثرت که دوستمون میفرمایند و البته قباحت نگاه حرام از دید ایشان و تاثیرش بر شهادت!! کاملا غیر منطقی و البته اشتباهه!

هر نگاه حرام شش ماه شهادت را به تاخیر می اندازد!

هر نگاه حرام: بلا استثنا تمام نگاههای حرام تمیز شده از نگاه حلال!
آن هم نگاه حرام صغیره و کبیره از طرف افراد کوچک ، بزرگ ، میانسال ، سالمند!
ضمنا فاعل استفاده شده مختص به نگاه حرام هستش و نه مثلا گناه غیبت کردن ، دروغ گفتن
پس باید منتظر این باشیم که در ادامه ، تاثیر هر گونه نگاه حرام رو چه چیزی میخواد معرفی کنه !


شش ماه : نه 5 ماه و 29 روز و نه شش ماه و یک روز !!!
یعنی دقیقا شش ماه ! قید زمان به شکل مطلق!
دوستمون گفتند عدد کثرت هست!
 عدد کثرت با علامتهای جمع همچون "ها" در کلمه هایی مانند "ماهها" ، "روزها" ، "سالها" و .... مشخص میشه ، نه در عددی همچون شش ماه یا یک ماه یا یک سال یا ده سال !

شهادت: مفعولی که تنها در یک مورد مشخص شده !
چه چیز را عقب می اندازد ؟
نماز را ؟ روزه را ؟ حج را ؟ یا صرفا شهادت را؟
اگر نگاه حرام بد است برای نماز و روزه و خمس و حج و ... هم بد است.نه صرفا برای عقب انداختن شهادت!!!

تاخیر می اندازد:
یعنی بلا استثنا همه  باید به شهادت برسند و اگر کسی نرسید یعنی همیشه نگاه حرام داشته!
اصلا ابتدای آغاز این نوع شهادت از کی و کجا آغاز میشه که تاخیرش رو بشه محاسبه کرد؟



در آخر برداشت نهایی دوستمون رو جدای از توضیحاتی که عرض کردم با جمله ی تاپیک در کنار هم قرار میدم تا هر خواننده ای خودش قضاوت کنه که اولی کجا و دومی کجا! :
( 1_ هر نگاه حرام شش ماه شهادت را به تاخیر می اندازد!
2_ این جمله این به سادگی این مفهوم رو میرسونه که: "از چشم چرانی پرهیز کنید چون پیامد های خیلی بدی داره" )


جل الخالق
واقعا جل الخالق از این مباحثی که رفقا مطرح میکنند!

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.