• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 1472)
جمعه 12/3/1391 - 13:53 -0 تشکر 458806
جولان "دختران خواننده" در خیابان‌های تهران

خبرنگار جهان - چند روز پیش و در هوای مطبوع بهاری در حوالی چهارراه ولی‌ عصر تهران، قدم‌زنان در حال رفتن به محل کار خود بودم و البته غرق در افکار و مشغله‌‌های ذهنی خود که یکدفعه صدای خاص و نامفهومی از قسمت شمالی خیابان توجهم را به خود جلب کرد.

مثل این بود که در مسیر حرکت خود در منتهی‌الیه شمالی خیابان ولی‌ عصر در حال نزدیک شدن به منبع تولید این صدا هستم.

با کمی توجه بیشتر، این صدا واضح‌تر شد و حالا به راحتی می‌توانستم صدای آوازمانند زنانه‌ای را تشخیص دهم؛ زیاد به این صدای زنانه و البته پرطنین توجه نکردم و مسیرم در امتداد شمالی خیابان ولی عصر را در پیش گرفتم با این ذهنیت که احتمالا یکی از ماشین‌های شخصی عبوری از این محدوده، صدای ضبط ماشین خود را بلند کرده است.

اما در همین گیر و دار و وقتی چند قدمی در این مسیر بالاتر آمدم در کمال ناباوری با صحنه عجیبی مواجه شدم؛ دختری تقریبا 14ـ 15 ساله با پوشش شلوار جین و با یک بلیز کوتاه زنانه در حال نغمه‌سرایی و هنرنمایی با استفاده از یک آمپیلی‌فایر قابل حمل بود و البته این دختر خانم هنرمند آورازه‌خوان را(!) یک دختر دیگر که کمی کم ‌سن ‌و سال‌تر به نظر می‌رسید، مشایعت می‌کرد که این دختر مشایعت‌کننده زحمت نواختن "تنبک" به طرز هنرمندانه‌ای را می‌کشید!

جالب اینکه مضمون شعری هم که این این دختر خواننده برای اجرا در ملأ‌عام آن هم در شلوغی حوالی چهارراه ولی‌ عصر انتخاب کرده بود بسیار هم عاشقانه بود و چه زیبا از چشم و ابروی یار می‌گفت و درد عشقی که کشیده است!

اما در این میان، واکنش مردمی که در حال تردد از این محدوده بودند و با صحنه اجرای این موسیقی زنده(!) توسط این دختران آوازه‌خوان مواجه می‌شدند نیز جالب بود، اکثریت این جمعیت برای دقایقی بی‌خیال مقصد موردنظر خود شده و محو در اجرای این هنرمندان!

براستی مسئول و متولی بروز چنین رفتار‌هایی در سطح شهر آن هم در ملأ‌عام و با توصیف آنچه ذکر آن رفت، کیست؟ چه نهادی و مرجعی مسئولیت برخورد با چنین مواردی را بر عهده دارد؟ چرا باید فضای شهر به سمت‌وسویی برود که عده‌ای تا این حد و اندازه به خود اجازه بروز و ظهور رفتار‌های ساختارشکن و هنجارشکن دهند؟

پیش از این رفتارهای چند کودک و نوجوان که در مراکز عمومی، اتوبوس و مترو اقدام به خوانندگی می‌کردند را شاهد بودیم که البته ظاهرشان بیشتر به متکدیان شبیه بوده است اما حالا باید نظاره‌گر خوانندگی دخترکانی بزک‌کرده و محرک در خیابان‌های تهران باشیم آن هم در کمال آسودگی خاطر این مخدرات هنرمند!

جمعه 12/3/1391 - 14:30 - 0 تشکر 458809

:|
سلام
ناچاری ممکنه هر فردی را با هر مرام و عقیده ای به راهی بکشاند
باید یکی از دعاهای ما این باشد که خدایا بما روزی حلال در حدی که لایق هستیم عطا فرما تا در راه تو بندگی کنیم

راه حل های زیادی برای مشاغل به کار گرفته شده است
ولی یکی از یکی ناکارآمدتر!

چه شد که زنان جای مردان را گرفتند؟
در خرید کردن
(سوار اتوبوس هایی شوید که از میادین تره بار میگذرند, زنان جوان/میانسال/پیر به سختی بارها را به دوش می کشند, برای لقمه ای میوه درهم ...)
در آوردن نان در خانه
( در مترو زنان محصولات متنوع میفروشند و رقابت میکنند که چی بیاورند تا فروش داشته باشد, بعد تا قطار میرود داخل تونل , آقایان می آیند داخل واگن زنانه برای گدایی یا آدامس و...!!)
هر روز به دخترانی جوانی که در مترو فروشنده میشوند اضافه می شود!!
وارد هر مغازه ای که میشوی...لوازم فروشی/طلافروشی/لباس فروشی/هرچی فروشی چند خانم ایستاده اند! اگر هم خانمی نباشد, برگه ای روی شیشه است که به یک خانم نیازمندیم!!


هزاران دلیل در این گونه مطالب هست
پدران از کار افتاده
شوهران تربیت نشده برای کار (نداشتن جوهر کار)(بخور بخواب کارمه الله نگهدارمه!!)(همه دنبال میز و حقوق بالا هستند چون می بینند آقازادگان اینطورن!) (خب حالا که ما آقا زاده نیستیم باید بنشینیم؟)
نبود مالیات در اینگونه کارها
راحت بودن این کارها
نیازمند تخصص بالا نبودن
نخواستن سرمایه کلان
و تربیت نشدن درست

نگاه کنیم دقیقا کدوم قشر داره آسیب میبینه بیشتر؟ خانمی که تحصیلات یا تخصص یا هنر خاصی ندارد
پشت بندش خیلی خوب بلد نیست فکرهای اساسی برای زندگیش کند و تنها بفکر شکم سیرکردن می افتد یا خانواده ها از دخترانشان استفاده میکنند که شاید مردم دلشان بسوزد
بقول یکی از دختران فروشنده مترو, این بهتر از هرزگی است

چه می توانند انجام دهند؟
مامور گذاشتند و مداوم فروشنده ها را گرفتند, آیا تاثیری داشت ؟ خیر چون آنها ترفندهای دیگر داشتند
حال بیایند و این دخترک را بگیرند و ببرند , فردا روز آزاد می شود و میرود در خیابان دیگر, غیر این است؟
نیاز به فکر اساسی داریم

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 12/3/1391 - 23:13 - 0 تشکر 458858

با سلام



پاسخ شما در رابطه با کودکان کار و زنان سرپرست خانوار بود. میدونیم هر عملی هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد. نظرتون رو به مطلبی نوشته شده توسط آقای علی رمضانزاده جلب میکنم:



به راستی چگونه باید تمهیدی برای مقابله با مشاغل كاذب اندیشید؟مشاغلی كه اقتصاد و اجتماع را به صورتی یكسان مورد تهدید قرار می دهد و معمولادر نبود یك نظم اقتصادی و به دلیل فشار بیكاری بر روی افراد رخ می دهد.بدون شك ایجاد اشتغال یكی از مهم ترین راههای مقابله با تشكیل مشاغل كاذب است.



ایجاد مشاغل كاذب در جامعه به عنوان معضلی شناخته شده مطرح است.این معضل مدتهاست كه در جامعه وجود دارد . با توجه به اینكه مشاغل كاذب به سرمایه چندانی نیاز ندارد بنابراین عاملی شده تا امروزه درصد بسیاری از قشر جوان به دنبال ناكامی از پیداكردن شغل مناسب به این گونه مشاغل روی آورند.از این رو دسترسی به مشاغل كاذب برای جوانان قابل دسترس تر از مشاغل صنعتی یا دولتی می باشد.متاسفانه در مواردی فرد به اندازه ای در مشاغل كاذب غرق می شود كه حتی در صورت پیدا كردن شغلی ثابت و دائمی نیز حاضر نمی شود از مشاغل كاذب دست بر دارد.بنابر این در اینجا ما با معضلی پیچیده روبه رو هستیم . بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی، پزشكی، كشاورزی، شیمی، كامپیوتر، معماری، صنایع و... با اشباع بازار كار روبه رویند و به شغل مورد نظرشان دسترسی ندارند و معمولادر رشته ها و فعالیت هایی اشتغال دارند كه هیچ ربطی به تخصص شان ندارد. این امر باعث شده كه بیكاری دانشگاهیان پنج برابر بیش از میزان بیكاری در كل جامعه باشد.



نباید به صورت قطع پیامدهای بیكاری و ركود اقتصادی را در پدید آمدن جرم های جنایی كندو كاو كرد بلكه بسیاری معتقدند ركود اقتصادی می تواند موجب بزهكاری های خرده پا همچون تكدی گری شود كه تبعات بسیار بالایی برای جامعه دارد . متكدیان افرادی هستند كه بدون هیچ گونه زحمت قابل توجهی به كسب در آمد می پردازند. با این حال اغلب جامعه شناسان معتقدند تكدی گری تاثیرات منفی بسیاری بر اجتماع دارد. متكدیان كه بدون ارائه هیچ كار و خدمتی برای دیگران از آنها چشمداشت كمك و توقع پرداخت پول را دارند آثار و عوارض مختلفی در جامعه دارد، طبیعت وجود گدا علاوه بر زشت كردن چهره شهر و به جا گذاشتن تاثیرات روحی و روانی بر افراد می تواند عامل مهمی در تن پروری، كاهلی و گرایش به بی علاقگی به كار و تلاش باشد.



در واقع وقتی یك متكدی بتواند بدون زحمت و درد سر - از یك صبح تا به شام - صدها هزار تومان به جیب بزند و وقتی در پس پرده باندهایی باشند كه افراد را به گدایی وادارند و خود پول حاصله را به جیب بزنند، مشخص است كه این حركت چه ضربه ای به اقتصاد جامعه وارد خواهد ساخت. از سوی دیگر همان طور كه پیشتر گفته شد تكدی گری نتیجه فقر اقتصادی در جامعه است .



باوجود اینكه درآمدهای حاصل از برخی مشاغل كاذب در سطح بالایی است اكثرا این افراد ‏به مشاغل كاذب در جامعه روی می آورند و با توجه به اینكه از نوع فعالیت خود رضایت چندانی ندارند ‏پس از مدتی دچار اختلال شخصیت می شوند. این پدیده در رجوع افراد به بزهكاری و انواع جرایم یك عامل مكمل بیكاری خواهد بود. با توجه به تبعات شاید با صراحت بتوان شغل كاذب را بدتر از بیكاری دانست كه گروهی از جوانان جای جای كشورمان برای فرار از بیكاری به آنها روی می آورند. كارشناسان این افراد را زیر گروه جامعه آسیب دیده و بیكاران پنهان دسته بندی می كنند.با افزایش تقاضا برای ورود به بازار كار و ناتوانی در پاسخ دادن به نیازهای شغلی كارجویان، مشاغل كاذب جدیدی را به بیكاران تحمیل می كنند كه عناوینی مانند دادزن، گریه كن برای ترحیم، دلال، دستفروش، كارت پخش كن و وردست از آن جمله است. افزایش ورودی به بازار كار علاوه بر تشدید نرخ بیكاری، لطمات و آسیبهای دیگری را نیز متوجه این بازار می كند كه می توان به افزایش قراردادهای خارج از چارچوب قانون كار، عدم پرداخت دستمزد طبق مصوبه شورای عالی كار، بیمه نكردن، مخدوش شدن پرداخت سنوات، عیدی، پاداش و سایر مزایای شغلی اشاره كرد.در هر صورت مشاغل كاذب چهره شهرهای مختلف،مخصوصا كلانشهرها را از زیبایی خارج كرده و در این خصوص لازم است تمهیداتی جدی اندیشیده شود.بدیهی است كه با افزایش اشتغال در كشور مشاغل كاذب نیز به طور طبیعی كاهش خواهد یافت.در این صورت اشتغال در جامعه تعریفی واقعی و مناسب خواهد یافت و دیگر در كنار مشاغل طبیعی و معمولی شاهد ظهور و بروز مشاغل كاذب نخواهیم بود.



با وجود موارد آمده در نوشته بالا نباید از تاثیر ماهواره ها و دیگر رسانه های معاند خارج از کشور غافل شد که بنیاد خانواده و اعتقادات مردم را هدف گرفته اند. ازهم گسستگی این بیناد پایه ای جامعه و عدم صلاحیت کافی سرپرستان خانوار باعث ایجاد فضای اجتماعی نامطلوب برای رشد مردان و زنان آینده کشور می شود. طبق تحقیقات صورت گرفته کمیسیون اجتماعی 70% آسیبهای اجتماعی مربوط به هجمه های فرهنگی میباشد.

البته در مواردی اینچنین که هنجار شکنی محسوب میشه علاوه بر  مسائل مربوط به شغلهای کاذب نمیشه احتمال سازمان یافته بودن این چنین برنامه هایی رو با اهداف خاص در نظر نگرفت. الته برخود های سلبی و فرهنگسازی در کنار هم میتواند نتیجه بخش باشد .

پنج شنبه 18/3/1391 - 5:40 - 0 تشکر 459901

سلام

ما از مسئولین تقاضا میکنیم با این دختران شدیدا برخورد کنن

آره خدا خیرتون بده

درد اصلی این صدای دختر و تنبکه

 فقط این تنبکه صداش در نیاد...ما صدای این دختر رو نشنویم بقیه اش مهم نیست

به ما چه که اینا چه مشکلی دارن.....اصلا چرا این کارو میکنن؟!.....اصلا سرپرست دارن؟....یاخودشون سرپرست خانواده هستن؟.....اصلا مدرسه میرن؟

به ما چه

فقط این دختره نخونه و اون تنبک نزنه......بقیه اش مهم نیست

خب حتما خوشی زده زیر دلشون دیگه

واقعا که.....مردم از شکم سیری چه کارا که نمیکنن


ضمنا باید از این خبرنگارم تقدیر کرد.....معلومه خیلی درد کشیده هست

در معضلات اجتماعی هم دقیقا اون درد اصلی رو انعکاس میده

هوا هم مطبوع و بهاریه دیگه

چی از این بهتر؟

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

پنج شنبه 18/3/1391 - 16:25 - 0 تشکر 459977

با نام خداو سلام
مطلب جالب و پاسخهای مستدلی بود
عجب روزگاری شده

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 18/3/1391 - 20:28 - 0 تشکر 459998

whitephoenix گفته است :
[quote=whitephoenix;381933;458858]

با سلام



پاسخ شما در رابطه با کودکان کار و زنان سرپرست خانوار بود. میدونیم هر عملی هم جنبه فردی و هم جنبه اجتماعی دارد...

سلام

نه گرامی؛ بیشتر منظورم این بود که جای مرد و زن به دلایل مختلف عوض شده

خیلی ها هستن که سرپرست دارند ولی یا مجبور میشوند کمک حال زندگی باشند یا سرپرسته کاری نیست.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 21/3/1391 - 18:14 - 0 تشکر 460620

کاملا با حرف وحید موافق هستم این کارها همه از سر فقر در جامعه است اون جامعه شناس عزیزی که ازش مطلب نوشتید کاش یه توضیحی هم میدادن که چرا مشاغل کاذب در جامعه زیاد میشه آیا بزرگترین علتش فقر نیست؟؟
این نوع تیتر زدن این نوع خبر نوشتن از سر شکم سیرسیت نه از سر دلسوزی
که اگر این وسط دلی بخواد  سوخته بشه باید برای اون بچه سوخته بشه که به جای تحصیل یا بجای بازی کردن تو خیابونها به قول شما داره آوازه خونی میکنه
مطالب زیادی دارم بگم اما حیف.....

گدای فاطمه(س)

دوشنبه 22/3/1391 - 18:35 - 0 تشکر 460925

چه جمله خوبی بود روی جلد یک فیلم،نوشته بود:تا رازهایم را نمی دانی قضاوت نکن.

ماهی روحم به اقیانوس هم راضی نبود

طفلکی لالایی این برکه خوابش کرده است!

دوشنبه 22/3/1391 - 19:54 - 0 تشکر 460958

به نام خدا


ضمن اعلام همراهی با دوستان در ابراز همدردی با این دختران بی‌پناه، وقتی بعضی پیدا میشن که با سرمایه بیت المال آقازاده هاشون تو ناز و نعمت بزرگ میکنن این دخترکان هم این جوری بزرگ میشن


یا علی

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
سه شنبه 23/3/1391 - 15:20 - 0 تشکر 461227

با سلام


خود من هم با شیوه نگارش خبرنگار این خبرگزاری موافق نیستم اما باید به مطلب بیان شده توسط وی توجه کرد. دوستان من جبه گیری براساس احساسات چیزی نیست که ما رو به نتیجه برسونه . نوشته ای که از آقای رمضانزاده ارائه دادم کاملا مبین بود. درست است همه ما برای به دست آوردن نان حلال تلاش میکنیم ولی این دلیل نمیشود وقتی حرف از یک فساد مالی میشود همه بدون توجه به قانون خواستار کشته شدن فرد خاطی در اسرع وقت شویم و وقتی که پیرزنی را که دست گدایی دراز میکند میبینیم باز هم بر اساس احساسات تفکراتی را در ذهنمان پرورش دهیم. اگر کسی بگوید نمیداند اکثر و یا شاید بتوان گفت تمامی گدایان در تهران و شهرستانها زیر مجموعه باندهای کوچک و بزرگند میتوان او را شخصی کاملا دور از حوزه واقعیت دانست.شغلهای کاذب و کار آن پیرزن در اقتصاد کشور تاثیر سوع میگذارد. از یاد نبرید هنجار شکنی با هر اسم و عنوانی ضربه هایی برای سست کردن پایه های کشور است.دوستان مسئله اصلی در رابطه با این آوازه خوانان هنجار شکنی آنها است. عزیزان لطفا فرق کارگران زحمت کش را با این گدایان و این دخترهای آوازه خوان بیان کنید. فروان زنان سرپرست خانوار میشناسم که تن به این چنین کارهایی ندادند. فرق آن زحمتکشان با این راحت طلبان در چیست ؟ خودتان جواب دهید.... 


گفتم که 70% آسیبهای اجتماعی بر اثر تهاجمات فرهنگی است این ذهن من و شماست که تاثیر 30% و یا کمتر اقتصاد را چنان پرورش میدهد که اذهان عمومی آن را اصل و دیگر مسائل را فرع میپندارند. کشور باید فرهنگسازی کند ...بله درست است ولی تصمیم گیرنده نهایی شمائید. اگر به جای آن پسر 19 ساله در قضیه فساد بزرگ مالی بودید چه انتخابی میکردید؟لطفا این را از خودتان بپرسید....


فرهنگی که به واسطه قدمتش به آن مینازیم کجا باید خودش را نشان دهد؟؟؟؟


اگر قرار باشد فقط حرف های خشک مسلکانه از تمدن و فرهنک ایران زمین بزنیم و در عمل هیچ ، پس فرق ما با نازی های نژاد پرست چیست؟


باید اضافه کنم شاید مشکل این است همه میخواهند در پایتخت و یا جایی خوش آب و هوا دنبال کار بگردند در غیر این صورت من دوستانی رو میشناسم که حتی مدرک سیکل ندارند و حتی یک ریال در جیبشان نبوده اما به دنبال کار گشته و بعد از یکی دو سال توان مالی متوسطی دارند و برخی از اونها 5 نفر را اداره میکند. این نه اعجاز است و نه رانت خواری بلکه یک واقعیت است. البته من به دنبال توجیه کمبود اشتغال نیستم اما اگر نیازهای جامعه ما با کار کارگر و سرمایه دار ایرانی تامین نشود پس همان بهتر کارگر از افغانستان بیاید و متخصص از اروپا.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.