میدانهای خالی در شهر شلوغ
(صحبتهای طاهر شیخ الحكمایی، مجسمه ساز و رئیس انجمن هنرمندان مجسمهساز)
هنر شهری در سالهای اخیر به یكی از دغدغههای هنرمندان بویژه مجسمهسازان تبدیل شده است و آنها همواره در تلاش هستند تا با هنر دست و پروراندن سنگ و گل بتوانند چهره زمخت، بیرنگ و رو و خشن شهر را تلطیف كنند.شهری كه شهروندانش همواره درگیر زندگی پردغدغه و شلوغ بوده و قطعا این همه ازدحام و ترافیك تاثیر مستقیمی روی روحیه و زندگی اجتماعی و فردیشان میگذارد.در این میان مجسمهها و آثار حجمی در فضاهای مختلف شهری میتواند به تلطیف روحیه، آرامش شهروندان و خروج از فضای شهرهای صنعتی و ایجاد حس نوستالژیك به شهری كه در آن زندگی میكنیم، كمك كند. از سوی دیگر به گفته بسیاری از كارشناسان، آثار حجمی و ساخت مجسمههای فاخر و جانمایی آن در مناطق مختلف شهر میتواند به بحث گردشگری شهری نیز كمك شایانی كند.
نشانههای شهری نماد فرهنگ و هویت جمعی
نشانهها و مجسمههای شهری آثاری هستند برای تمامی فصول یكی از بهترین امكانات را برای تغییر فضا و سیمای شهرها به وجود میآورند. مجسمهها و به طور كلی نشانههای شهری، نه تنها به غنای بصری شهر و فضای زندگی مردم كمك میكنند، بلكه به عنوان نمادها و نشانههایی از فرهنگ و هویت جمعی ما قابل استناد هستند و از این بابت است كه باید رویكردی تازهتر و جدیتر به آنها داشت.نشانههای شهری بخشی از خاطرات مردم شهر هستند. تهران، شهر تعریف شدهای برای شهروندانش نبوده و در گذر زمان اندك اندك بر وسعت آن افزوده شده است. بر این اساس داشتههای خود را حفظ نكرده و همواره هر آنچه از گذشته برایمان باقی مانده یا نابود شده یا در حال تخریب است. او معتقد است تهران شهر وسیعی است و میتواند نشانهها و مجسمههای بیشماری را در خود جای دهد و با گذشت زمان، این آثار به بخشی از خاطرات مردم تبدیل شود. همان گونه كه هماكنون برج آزادی یا مجسمه فردوسی تبدیل به بخشی از خاطرات مردم و حتی نشانهای برای آنها شده است.در چند سال اخیر اگرچه مجسمههای زیادی ساخته شده است، اما هیچكدام از آنها تاثیر مجسمههایی همچون مجسمه میدان فردوسی یا مجسمه میدان حر را بر شهروندان نگذاشته است، میگوید: «پیش از انقلاب تعداد مجسمههای ساخته شده بسیار اندك و در نتیجه میزان توجه به آنها بسیار زیاد بود. از سوی دیگر این مجسمهها با گذشت زمان به بخشی از تاریخ شهر تبدیل شده است. قطعا اگر اكنون مجسمه فردوسی از میدان فردوسی برداشته شود، مردم بشدت جای خالی آن را احساس میكنند. چونچشم و نگاه شهروندان به این مجسمه عادت كرده است. قطعا اگر مجسمههای ساخته شده در سالهای اخیر نیز شامل این گذر زمان شوند، تاثیرگذار خواهند بود. مثالی درباره ساخت برج میلاد زمان زیادی از ساخت برج میلاد در تهران نگذشته است، اما هم اكنون این برج به یكی از المانهای ساختمانسازی در تهران تبدیل شده است و مردم در كنار آن، لحظهها و خاطرات خود را ثبت میكنند. قطعا با گذر زمان این برج همانند برج آزادی و به بخشی از خاطرات بدل خواهد شد. منبع: جام جم