محدودیت ها برچیده شد/ حضور بازیگران در تبلیغات تلویزیونی مجاز شد
با وجود ممنوعیت حضور هنرمندان در تبلیغات تجاری، واحد بازرگانی صدا و سیما طی بخشنامه ای این مسئله را بلامانع اعلام کرد.
به گزارش بانی فیلم، از اواخر دهه 80 تاکنون، وزارت ارشاد شرکت هنرمندان و به ویژه بازیگران را در تبلیغات بازرگانی غیرقانونی دانسته است و برهمین اساس، چند سالی است که از حضور چهره های آشنا و سرشناس در آگهی ها خبری نیست.
محمدرضا گلزار، محمدرضا فروتن، بهرام رادان، پژمان بازغی، مهران مدیری، علی صادقی، رضا داودنژاد، حسین رضازاده و جمشید مشایخی از آخرین چهره هایی بودند که در اینگونه تبلیغات طی سال های 85 تا 87 حاضر شدند. با این وصف در حال حاضر می توان چهره هنرمندان یا ورزشکاران خارجی از جمله جورج کلونی، کریستیانو رونالدو و آندره آغاسی را در برخی تبلیغات روی بیلبوردها مشاهده کرد.
ضمن اینکه ممنوعیت استفاده از تصویر بازیگران در تبلیغات، سازندگان تیزرها را به این فکر انداخت تا از صدای آنها در آگهی ها بهره ببرند. سیامک انصاری، آتنه فقیه نصیری، آتیلا پسیانی و... از بازیگرانی هستند که صدایشان را می توان در چند تیزر تبلیغاتی تشخیص داد.
اما در دستورالعمل جدیدی که با امضای عباس مهدوی مهر، مدیر کل بازرگانی صدا و سیما اواسط اردیبهشت امسال به شرکت های تبلیغاتی ارسال شده، آمده: «به منظور ارتقاء ظرفیت و بهبود سطح کیفی آگهی های بازرگانی، به اطلاع می رساند استفاده از تصاویر هنرمندان و بازیگران سریال ها و انیمیشن های ایرانی در تولید کالاها و محصولات داخلی حسب نظر اداره کل بازرگانی بلامانع می باشد.»
پژمان بازغی اواخر سال 89 در این باره به ماهنامه مدیریت ارتباطات گفته بود: «در تلویزیون ما قانونی وجود دارد با این مضمون که کسانی که قبل یا بعد از تیزرهای تبلیغاتی، مشغول همکاری در سریال ها یا برنامه های دیگر تلویزیون هستند، تبلیغات برایشان ممنوع است؛ این یعنی تلویزیون تکلیف خودش را روشن کرده و اگر شما بازیگر فلان سریال هستید، نمی توانید همزمان تیزر تلویزیونی هم داشته باشید».
او در ادامه از این ممنوعیت گله کرده و گفته بود اصلاً دلیل این ممنوعیت را نمی داند.
به نظر می رسد حالا با این بخشنامه و تصمیم جدید صدا و سیما، بزودی شاهد حضور بازیگران و چهره های هنری، فرهنگی و ورزشی در تبلیغات تلویزیونی باشیم. تصمیمی که احتمالاً به دلیل نزول کیفیت آگهی های بازرگانی صدا و سیما اتخاذ شده تا با توجه به روند افزایشی زمان پخش این تبلیغات و واکنش های منفی مخاطبان، به عنوان یک راهکار نجات دهنده کاربرد پیدا کند.