• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن نصف جهان > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
نصف جهان (بازدید: 9704)
چهارشنبه 5/4/1387 - 10:58 -0 تشکر 45047
آشنایی با اصفهان(2)

آشنایی با استان اصفهان

اصفهان

موقعیت جغرافیایی استان اصفهان:

 

 استان اصفهان‌ با مساحتی‌ حدود 105937 كیلومتر مربع‌ در مركز ایران‌ واقع‌ شده‌است‌ و از شمال‌ به‌ استان‌های‌ مركزی‌، قم‌ و سمنان‌ و از جنوب‌ به‌ استان‌های‌ فارس‌ و كهگیلویه و بویراحمد، ازشرق‌ به‌ استان‌های‌ خراسان‌ و یزد و از غرب‌ به‌ استان‌های‌ لرستان‌ و چهار محال و بختیاری‌ محدود است‌.  شهراصفهان‌ مركز استان‌ است‌. براساس‌ آخرین‌ تقسیمات‌ كشوری‌، شهرستان‌های‌ استان‌ اصفهان‌ عبارتند از: اصفهان‌،اردستان‌، برخوارومیمه‌، خمینی شهر، خوانسار، سمیرم‌، شهرضا، فریدن‌، فریدون شهر، فلاورجان‌، كاشان‌،گلپایگان‌، لنجان‌، مباركه‌، نائین‌، نجف آباد و نطنز. در آبانماه‌ 1375، جمعیت‌ استان‌ اصفهان‌ 255/923/3 نفربوده‌ است‌. از این‌ تعداد 30/74 درصد در نقاط‌ شهری‌ و 67/25 درصد در نقاط‌ روستایی‌ سكونت‌ داشته‌ و بقیه‌غیر ساكن‌ بوده‌اند.

 

آب و هوا اصفهان:

آب‌ و هوای‌ استان اصفهان بطور كلی‌ معتدل‌ خشك‌ است‌، حداكثر درجه‌ حرارت‌ آن‌ در گرم‌ترین‌ روزتابستان‌ 6/40 درجه‌ و حداقل‌ درجه‌ حرارت‌ آن‌ در سردترین‌ روز زمستان‌ 6/10 درجه‌ و متوسط‌ درجه‌ حرارت‌سالانه‌ آن‌ 7/16 درجه‌ سانتی‌ گراد ثبت‌ شده‌ است‌. تعداد روزهای‌ یخبندان‌ استان‌ 76 روز و متوسط‌ میزان‌بارندگی‌ سالانه‌ آن‌ نیز 9/116 میلی‌متر گزارش‌ شده‌ است‌. شهر اصفهان‌ از نظر آب‌ و هوا ممتاز و فصول‌ چهارگانه‌منظمی‌ دارد و آغاز و پایان‌ هر فصل‌ آن‌ بخوبی‌ مشهود است‌.

 

تاریخ و فرهنگ اصفهان:

در كتاب‌های‌ تاریخی‌، اصفهان‌ را پایگاه‌ سپاهی‌ و دفاعی‌ معرفی‌ كرده‌اند كه‌ با افزایش‌ قلعه‌ها ودژها، امنیت‌ آن‌ نیز برای‌ سكونت‌ و شهرسازی‌ تضمین‌ گردیده‌ است‌. وجود قلاع‌ متعدد تاریخی‌ مانند قلعه‌آتشگاه‌، سارویه‌، تبرك‌،كهن‌دژ، گارددژ و... مؤید این‌ نظر است‌. استقرار جلگه‌ اصفهان‌ در میان‌ بیابان‌ و كوه‌های‌خشك‌ مركزی‌ ایران‌ از یك‌ طرف‌، و اهمیت‌ و موقعیت‌ ارتباطی‌ خاص‌ آن‌ در مركز فلات‌ پهناور ایران‌ از طرف‌دیگر، تاریخ‌ آن‌ را به‌ قدمت‌ كشور ایران‌، مرتبط‌ كرده‌ است‌. استان اصفهان‌ از جمله‌ استان‌هایی‌ است‌ كه‌ تركیب‌قومی‌ مختلفی‌ دارد،اكثریت‌ جمعیت‌ استان‌ را فارس‌ زبانها تشكیل‌ می‌دهند ولی‌ بختیاری‌ها، ارمنی‌ها، یهودی‌هاو تا حدودی‌ آذری‌ها نیز در قسمت‌هایی‌ از آن‌ اسكان‌ دارند. زبان‌ رایج‌ مردم‌ استان‌، فارسی‌ است‌ و زبانهای‌اقلیت‌های‌ ارمنی‌، عبری‌ وهمچنین‌ لری‌ نیز رواج‌ دارد.ادبا، شعرا و حكمای‌ صاحب‌ نظری‌ از این‌ شهر برخاسته‌ ویا در آن‌ زیسته‌اند.

اصفهان

اصفهان:

 اصفهان‌ در عهد اشكانیان‌ پایتخت‌ بود و در دوره‌ ساسانیان‌ تحت‌ نفوذ اسپوهران‌ یا اعضای‌ هفت‌ خانواده‌بزرگ‌ ایرانی‌ قرار داشت‌. بعد از اسلام‌ تا اوایل‌ قرن‌ چهارم‌ تحت‌ سلطه‌ عرب‌ها بود و در زمان‌ منصور خلیفه‌عباسی‌ مورد توجه‌ قرار گرفت‌. در سال‌ 319 ه.ق‌ مردآویج‌ زیاری‌ اصفهان‌ را به‌ پایتختی‌ برگزید و در سال‌ 327ه.ق‌ ركن‌ الدوله‌ دیلمی‌ نیز اصفهان‌ را به‌ پایتختی‌ انتخاب‌ كرد. این‌ شهر در سال‌ 443 ه. ق‌ به‌ دست‌ طغرل‌سلجوقی‌ فتح‌ شد. در دوره‌ سلجوقیان‌ عمارات‌، مساجد و كوشك‌های‌ متعددی‌ در اصفهان‌ بنا گردید. در سال‌639 ه.ق‌ تحت‌ سلطه‌ مغول‌ قرارگرفت‌. پس‌ از بازگشت‌ سپاه‌ مغول‌ این‌ شهر دوباره‌ رونق‌ یافت‌ ولی‌ در تاخت‌ وتاز تیمورلنگ‌ آسیب‌ فراوان‌ دید.

اصفهان

 با انتخاب‌ این‌ شهر در سال‌ 1000 ه.ق‌ به‌ عنوان‌ پایتخت‌ شاه‌عباس‌ صفوی‌،دوران‌ شكوفایی‌ دوباره‌ آن‌ آغاز شد. پس‌ از شاه‌ عباس‌ جانشینان‌ او كاخ‌ و باغ‌های‌ سعادت‌آباد و شهرك‌ فرح‌آباد راایجاد كردند. با سقوط‌ اصفهان‌ بدست‌ محمود افغان‌ و انقراض‌ سلسله‌ صفویه‌، موجبات‌ انحطاط‌ آن‌ فراهم‌ شد، ولی‌ در دوره‌ افشار رونقی‌ دوباره‌ یافت‌. در دوران‌ زندیه‌ و قاجاریه‌ در پی‌ انتقال‌ پایتختی‌ كشور به‌ ترتیب‌ به‌ شیرازو تهران‌ جریان‌ عمران‌ شهر بالنسبه‌ متوقف‌ شد. با حاكم‌ شدن‌ ظل‌السلطان‌ پسر ناصرالدین‌ شاه‌ قاجار در سال‌1276 ه.ق‌ بر اصفهان‌ انحطاط‌ دوباره‌ آن‌ آغاز شد. در دوره‌ پهلوی‌ توسعه‌ صنعتی‌ شهر و منطقه‌ اصفهان‌ آغاز شد. در طی‌ دو دهه‌ اخیر شهر اصفهان‌ توسعه‌فراوانی‌ یافته‌ و نوسازی‌های‌ جالب‌ توجهی‌ در آن‌ صورت‌ گرفته‌ است‌ و هم‌اكنون‌ یكی‌ از شهرهای‌ سیاحتی‌معروف‌ ایران‌ و جهان‌ است‌.

 

صنایع دستی و سوغاتی های اصفهان:

استان اصفهان‌ مظهر مهم‌ترین‌ كانون‌ صنایع‌ دستی‌ ایران‌ است‌. در این‌ استان‌ علاوه‌ برصنایع‌ سنتی‌ استان‌ اصفهان‌، تولید دیگر صنایع‌ دستی‌ مهم‌ سایر مناطق‌ و استانهای‌ ایران‌ نیز رواج‌ دارد. تولیدات‌صنایع‌ دستی‌ استان‌ اصفهان‌ به‌ دلیل‌ رونق‌ نسبی‌ صنعت‌ توریسم‌ بازاری‌ درخور توجه‌ دارد.مهمترین‌ صنایع‌ دستی‌ رایج‌ استان‌ اصفهان‌ عبارتند از: قالی‌ بافی‌، زری‌ بافی‌، قلم‌ كاری‌، میناسازی‌، خاتم‌سازی‌، منبت‌ كاری‌، قلم‌ زنی‌، نقره‌ كاری‌، زیورآلات‌ زنانه‌، كاشی‌، سرامیك‌ كه‌ همراه‌ با سوهان‌ و گز... در شمارسوغاتی‌های‌ مهّم‌ استان‌ اصفهان‌ به‌ شمار می‌آیند.

 

غذاهای محلی اصفهان:

غذاهای‌ محلی‌ ویژه‌ای‌ در مناطق‌ شهری‌ و روستایی‌ استان‌ اصفهان‌ تهیه‌ می‌گردند كه‌ از آن‌ جمله‌می‌توان‌ به‌ انواع‌ آش‌ (آش‌ هفت‌ قلم‌، آش‌ شلغم‌، آش‌ حبوبات‌، آش‌ جو، آش‌ بلغور و آش‌ جو)، انواع‌ آبگوشت‌(آبگوشت‌ عدس‌ و آبگوشت‌ اسفناج‌)، انواع‌ سوپ‌ (سوپ‌ لپه‌، سوپ‌ نخود و سوپ‌ گوجه‌فرنگی‌)، اشكنه‌ اصفهانی‌،انواع‌ خوراك‌ (خوراك‌ بادنجان‌، خوراك‌ دست‌ پیچ‌ و خوراك‌ كباب‌ كدو)، قیمه‌ ریزه‌، شامی‌ هویج‌، حریره‌، رشته‌شیر، تاس‌ كباب‌ سیب‌زمینی‌، خاگینه‌ با شیره‌، دم‌ پختك‌ ماش‌، اسلامبولی‌ پلو، كلم‌ پلو، سگمات‌، رب‌ انار، كیك‌كماج‌، هفت‌ ترشی‌ و ده‌ها نوع‌ خورشت‌ و چاشت‌ دیگر اشاره‌ نمود.

 

موزه چهل ستون اصفهان:

كاخ‌ چهل‌ ستون‌، درزمان‌ شاه‌ عباس‌ اول‌ و دوم‌ صفوی‌ و در سده‌ یازدهم‌ هجری‌قمری‌، میان‌ باغ‌ وسیعی‌ ساخته‌ شده‌ است‌. این‌ بنای‌ مشهور دارای‌ تالار آئینه‌ با سقف‌ طلا كاری‌ و اتاق‌هایی‌ درجبهه‌ شمالی‌ و جنوبی‌ با تزئینات‌ گچ‌ بری‌، آینه‌كاری‌ و نقاشی‌های‌ نفیس‌ و ارزنده‌ است‌. ایوان‌ رفیع‌ آن‌ با 20ستون‌ چوبی‌ ابهت‌ و عظمت‌ خاصی‌ به‌ آن‌ بخشیده‌ است‌. انعكاس‌ نقش‌ ستونها در استخر بزرگ‌ مقابل‌، زیبایی‌خاصی‌ دارد و نام‌ چهل‌ ستون‌ نیز از همین‌ انعكاس‌ ستون‌ها در آب‌ گرفته‌ شده‌ است‌.

 

سفر و اقامت اصفهان:

استان اصفهان‌ مظهر مهم‌ترین‌ كانون‌ صنایع‌ دستی‌ ایران‌ است‌. در این‌ استان‌ علاوه‌ بر صنایع‌ دستی‌كه‌ قدمت‌ و اشتهار ملی‌ دارند، دیگر صنایع‌ دستی‌ مهم‌ سایر مناطق‌ و استانهای‌ ایران‌ نیز رواج‌ دارد.

تولیدات‌صنایع‌ دستی‌ استان‌ اصفهان‌ به‌ دلیل‌ رونق‌ نسبی‌ صنعت‌ توریسم‌ بازاری‌ در خور توجه‌ دارد. مهم‌ترین‌ صنایع‌دستی‌ رایج‌ استان‌ اصفهان‌ عبارتند از: قالی‌ بافی‌، زری‌ بافی‌، قلم‌ كاری‌، مینا كاری‌، خاتم‌ سازی‌، منبت‌ كاری‌، قلم‌زنی‌، نقره‌ كاری‌، زیور آلات‌ دستی‌ زنانه‌، كاشی‌، سرامیك‌ كه‌ همراه‌ با سوهان‌ و گز و... در شمار سوغاتی‌های‌ مهّم‌اصفهان‌ می‌باشد.

 

باتلاق گاوخونی:

باتلاق‌ گاوخونی‌ معروف‌ترین‌ تالاب‌ فلات‌ مركزی‌ ایران‌ است‌. این‌ باتلاق‌ با 476 كیلومتر مربع‌مساحت‌، در 167 كیلومتری‌ جنوب‌ شرقی‌ اصفهان‌ قرار دارد.حداكثر عمق‌ آن‌ 150 سانتی‌ متر است‌. ارتفاع‌ آن‌ ازسطح‌ دریای‌ آزاد 1470 متر است‌. تالاب‌ گاوخونی‌ با ذخایر بیولوژیك‌، قابلیت‌های‌ پژوهشی‌ زیست‌ محیطی‌دارد و در شمار زیستگاه‌های‌ زمستانی‌ پرندگان‌ مهاجر محسوب‌ می‌شود و از ارزش‌های‌ تفرجگاهی‌ واكوتوریستی‌ نیز برخوردار است‌.

 

زاینده رود:

زاینده‌ رود مهم‌ترین‌ رودخانه‌ مركز فلات‌ ایران‌ است‌. این‌ رودخانه‌ به‌ دلیل‌ جوشش‌ چشمه‌های‌فراوان‌ از سرچشمه‌ تا مصب‌، به‌ زاینده‌ رود معروف‌ شده‌ است‌. این‌ رودخانه‌ از جبهه‌ شمال‌ شرقی‌ زردكوه‌بختیاری‌ سرچشمه‌ می‌گیرد و تا باتلاق‌ گاوخونی جریان‌ می‌یابد.

اصفهان

طول‌ این‌ رودخانه‌ حداكثر 420 كیلومتر وعرض‌ مسیر آن‌ از 10 تا 20 متر در دره‌ها و تا 800 متر در شهر اصفهان‌ متفاوت‌ است‌. از ابتدا تا انتهای‌ مسیرزاینده‌ رود، بیشه‌ زارهای‌ سرسبزی‌ در سواحل‌ آن‌ وجود دارند كه‌ در زیبائی‌، طراوت‌ و لطافت‌ آب‌ و هوا و چشم‌اندازهای‌ پیرامون‌ رودخانه‌ بسیار موثراند. از جاذبه‌های‌ ویژه‌ زاینده‌ رود، بستر، كناره‌ها و محیط‌ پیرامون‌ آن‌ است‌كه‌ این‌ رود را به‌ یكی‌ از مهم‌ترین‌ تفرجگاه‌های‌ استان‌ و شهر اصفهان‌ تبدیل‌ كرده‌ است‌.كناره‌های‌ این‌ رودخانه‌ بویژه‌ در مسیر عبور از شهر اصفهان‌، محدوده‌ پل زمان خان در حدود مرز اصفهان‌ وچهارمحال و بختیاری‌ و پشت‌ سد زاینده‌ رود از تفرجگاه‌های‌ مهم‌ منطقه‌ محسوب‌ می‌شوند.

 

چشمه ها در اصفهان:

چشمه آب سرخ فریزهند ، كاشان‌

چشمه آب معدنی ورتون در اصفهان

در  43 كیلومتری‌ جاده‌ اصفهان‌ به‌ یزد، در مسیر فرعی‌ به‌ ناحیه‌ ورتون‌چشمه‌های‌ معدنی‌ ورتون‌ قرار گرفته‌اند. آبگرم‌ ورتون‌ از دسته‌ آب‌های‌ كلروره‌ بی‌كربناته‌ و سولفاته‌ كلسیك‌ گرم‌است‌ كه‌ مصرف‌ آن‌ در ازدیاد ترشح‌ معده‌ و سهولت‌ كار گوارش‌، كبد، لوزالمعده‌ و روده‌ توصیه‌ شده‌ است‌.

اصفهان

وجودسولفات‌ سدیم‌ در تركیبات‌ این‌ آب‌ موجب‌ لینت‌ و تركیبات‌ آهن‌ آن‌ نیز به‌ درمان‌ كم‌ خونی‌ كمك‌ می‌كند.استحمام‌ در این‌ نوع‌ آب‌ها در تسكین‌ دردهای‌ عصبی‌ و رماتیسمی‌ موثر است‌.

 

آبشارها،اصفهان:

آبشار خضر ، سمیرم‌

آبشار كردعلیا ، اصفهان‌

این‌ آبشار در 90 كیلومتری‌ غرب‌ اصفهان‌ و در ارتفاعات‌ دالانكوه‌ قرار دارد، آب‌ این‌آبشار از ذوب‌ شدن‌ برف‌های‌ دالانكوه‌ بوجود می‌آید و در فصل‌ بهار منظره‌ بسیار زیبائی‌ ایجاد می‌كند.

اصفهان

آبشار سمیرم ، سمیرم‌‌

آبشار تخت سلیمان ، سمیرم‌

سایر آبشارها ، اصفهان:

 آبشارهای‌ دیگر استان‌ عبارتند از: آبشار آب‌ ملخ‌ (در سمیرم‌)و آبشار شالورا(در روستای‌ چرمهین‌).

 

قله ها و ارتفاعات،اصفهان:

کوه دارمه ، سمیرم‌‌

دینار كوه ، سمیرم‌

كوه كركس ، نطنز و کاشان‌

شاهانكوه ، فریدن‌

كوه ونیزان ، فریدن‌

سایر قله ها در اصفهان:

سایر ارتفاعات و قله های استان اصفهان عبارتند از: شاهان با ارتفاع 3040 متر، صفه با ارتفاع 2232متر، شاكوه با ارتفاع 2418 متر، كلاه قاضی با ارتفاع 2534 متر، دزقلا با ارتفاع 3251 متر، یخ آب با ارتفاع2288 متر، دیزاب با ارتفاع 2678 متر، گرم آباد با ارتفاع  3359 متر وغیره.

 

مناطق حفاظت شده ،اصفهان:

منطقه موته ، کاشان‌

منطقه كلاه قاضی:

این‌ منطقه‌ در 26 كیلومتری‌ جنوب‌ شهر اصفهان‌ واقع‌ شده‌ است‌.

گونه‌های‌ جانوری‌ آن‌ عبارتنداز: قوچ‌ و میش‌، آهو، پلنگ‌، خرگوش‌ وحشی‌، گرگ‌، كفتار، شغال‌، گربه‌ شفی‌، روباه‌، كبك‌، تیهو، گنجشك‌،كبوتر، جغد كوچك‌، خانواده‌ عقاب‌ها، خانواده‌ هدهد، بالابان‌، شاهین‌، كلاغ‌ سیاه‌، افعی‌ شاخ‌دار ایرانی‌ و مارجعفری‌.

 

منطقه قمشلو:

 این‌ منطقه‌ در غرب‌ اصفهان‌ واقع‌ شده‌ و 37000 هكتار مساحت‌ دارد و منطقه‌ای‌ كوهستانی‌ بااقلیمی‌ سرد و خشك‌ است‌. جانوران‌ آن‌ شامل‌ قوچ‌ و میش‌ ارمنی‌، كل‌ بز و آهو، كبك‌، تیهو، بلدرچین‌، هوبره‌،كركس‌، لاشخور و... می‌باشد.

اصفهان

روستاهای ویژه در اصفهان:

روستای ابیانه ، كاشان‌

روستای آران و بیدگل ، كاشان‌

روستای برسیان :

این‌ روستا در 36 كیلومتری‌ جنوب‌ شرقی‌ اصفهان‌ و 25 كیلومتری‌ شرق‌ جاده‌ آسفالته‌ اصفهان‌- زیار قرار گرفته‌ و زاینده رود نیز از جنوب‌ آن‌ می‌گذرد. این‌ روستا یك‌ مسجد جامع‌، چهار زیارتگاه‌ بنام‌های‌امامزاده‌ شاه‌ مراد، امامزاده‌ شاه‌ مردان‌، امامزاده‌ شاه‌ لنگر، امامزاده‌ شمس‌ الله و همچنین‌ یك‌ كاروانسرای‌ شاه‌عباسی‌ دارد. هوای‌ برسیان‌ معتدل‌ و خشك‌ است‌.

روستای فین بزرگ ، كاشان‌

روستای جندق ، نائین‌

روستای زواره ، اردستان‌

سایر روستاهای ویژه در  اصفهان:‌

 سایر روستاهای‌ جالب‌ توجه‌ استان اصفهان‌ عبارتند از: میمه‌، مورچه‌ خورت‌، مال‌واجرد، جزه‌ و دشتی‌ در شهرستان‌ اصفهان‌، قیص‌ آباد، نوگنبد و خور در شهرستان‌ نائین‌، قبركیخا و قلعه‌ سنگی‌در شهرستان‌ سمیرم‌، علویجه‌ در شهرستان‌ نجف آباد، چرمهین‌ در شهرستان‌ لنجان‌ و طرق‌ در شهرستان‌ نطنز كه‌هر یك‌ آثاری‌ دیدنی‌ دارند.

 

کاخ ها و عمارات در اصفهان:

 

باغ و كاخ تاریخی فین ، كاشان‌

 

عمارت عالیقاپو :

 این‌ قصر كه‌ «دولتخوانه‌ مباركه‌ نقش‌ جهان‌» و «قصر دولتخوانه‌» نام‌ داشت‌، نمونه‌منحصر به‌ فردی‌ از معماری‌ كاخ‌های‌ عهد صفوی‌ است‌. این‌ بنا به‌ امر شاه‌عباس‌ اول‌ ساخته‌ شده‌ است‌. شاه‌صفوی‌، سفیران‌ و شخصیت‌های‌ مهمّی‌ را در این‌ كاخ‌ به‌ حضور می‌پذیرفت‌.

اصفهان

مینیاتورهای‌ هنرمندانه‌ رضاعباسی‌،نقاش‌ معروف‌ عهد شاه‌عباس‌، نقاشی‌های‌ گل‌ و بوته‌، شاخ‌ و برگ‌، اشكال‌ وحوش‌ و طیور و گچ‌ بریهای‌ زیبای‌ آن‌به‌ شكل‌ انواع‌ جام‌ و صراحی‌ در تاق‌ها و دیوارها تعبیه‌ شده‌ است‌. گچ‌بریهای‌ «اتاق‌ صوت‌» با هدف‌ آكوستیك‌طراحی‌ و اجرا شده‌اند تا نغمه‌ها و صداها به‌ طور طبیعی‌ و دلنشین‌ شنیده‌ شوند. شاه‌ صفوی‌ و مهمانان‌ او، ازتالار همین‌ عمارت‌، مناظر بازی‌ چوگان‌، چراغانی‌، آتش‌ بازی‌ها و نمایش‌های‌ میدان‌ نقش‌ جهان‌ را تماشامی‌كرده‌اند.

 

                                                                                                   

 

 

خدایا ریشه ی شادی های مرا در غم دیگران قرار مده... 

 

پنج شنبه 13/4/1387 - 16:36 - 0 تشکر 46372

هو العزیز

سلام دوست عزیز

ممنون به خاطر تاپیک زیباتون .در مورد اصفهان هر چه بگیم باز هم گفتیم .

راستی یک پیشنهاد داشتم و آن اینکه اگه مطالبتون را توی همین تاپیک و طی چند مرحله می زدید تا دوستان هم در مورد هر کدام از مطالبی که گفتید نظر می دادن خیلی جالب می شد .

موفق باشید .

««« تبیان »»»

 

سه شنبه 5/6/1387 - 23:9 - 0 تشکر 54262

سلام

خیلی ممنون از این تاپیک قشنگتون به نظر من هرچی از اصفهان بگی کم گفتی

موفق باشید

فی امان الله

الهی و ربی من لی غیرک... 

چهارشنبه 6/6/1387 - 9:52 - 0 تشکر 54355

پایتخت فرهنگی ایران

«اصفهان در یک دوره بعد از آغاز اسلام، حدود 400 سال پایتخت بوده است؛ در دوران آل بویه، سلجوقیان و صفویه. این شهر بعد از بغداد که البته شهری ایرانی نیست ولی 500 سال پایتخت اسلام بود، بیشترین قدمت را دارد.»

مهندس ابوالحسین میرعمادی – دبیر ستاد مشورتی پایتخت فرهنگی – در ادامه، می افزاید: «علاوه بر این، اصفهان یک دوره 800 ساله قدمت و تمدن دارد که همین باعث شده در آنجا مکتبی هنری – فرهنگی به وجود بیاید؛ مکتبی که در تمام زمینه های فرهنگی و هنری مثل موسیقی، تئاتر، نقاشی، فرش و به ویژه معماری و شهرسازی، حرف های زیادی برای گفتن دارد».

پایتخت فرهنگی ایران
اصفهان تا دی ماه امسال پایتخت جهان اسلام است و با توجه به ظرفیت های این شهر به عنوان اولین شهر با جنبه های بین المللی و آینده نگرانه، پیشنهاد انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی ایران مطرح شده است.

عدالت،هماهنگی و یکنواختی از نظر فکر و اندیشه  و استفاده بجا از همه هنرها، در مکان ها و فضاها و احترام قائل شدن برای مردم، چیزی است که در معماری اصفهان به چشم می خورد. اگر قبول کنیم که اندیشه های ما در ساخت و سازهایمان نمود پیدا می کند، آن وقت باید بپذیریم که در ساخت اصفهان، نگاهی اندیشمند، آینده نگر و فیلسوفانه دیده می شود».

پایتخت فرهنگی ایران

او معتقد است فرهنگمان را گرد و غباری فراگرفته که باید آن را پاک کنیم و الگوی مناسب را نشان دهیم. این مسئله ای است که در پیشنهاد اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی، مدنظر ارائه کنندگان طرح است.

این برنامه با ارسال بیانیه، برگزاری سمینار، دعوت از اندیشمندان ایرانی و ارائه تجربه های سایر جاهای جهان، پیگیری می شود.

«فلورانس» و «سن پترزبورگ» پایتخت های دائمی فرهنگی ایتالیا و روسیه هستند که از نظر میرعمادی و با ارائه دلیل، برخی از شرایط اصفهان را نیز ندارند؛ مثل وجود کاخ های عظیم در سن پترزبورگ و معماری نامتناسب اطراف آن.

او می افزاید:

«اصفهان را باید از 20 وجه بررسی کرد؛ از نظر مسائلی مثل موجودیت این شهر، مسائل فنی مثل مقاومت در برابر زلزله، مسائل تاریخی، جغرافیایی سرمایه های انسانی و ...».
پایتخت فرهنگی ایران

این پیشنهاد از سوی انجمن مفاخر معماری ایران در جهت تمرکز زدایی از تهران و به دلیل تهاجم فرهنگی خودمان در ساخت و ساز نامتناسب و لجام گسیخته این شهر ارائه شده است.

یا علی مدد

 

 

خدایا ریشه ی شادی های مرا در غم دیگران قرار مده... 

 

چهارشنبه 6/6/1387 - 9:52 - 0 تشکر 54356

پایتخت فرهنگی ایران

«اصفهان در یک دوره بعد از آغاز اسلام، حدود 400 سال پایتخت بوده است؛ در دوران آل بویه، سلجوقیان و صفویه. این شهر بعد از بغداد که البته شهری ایرانی نیست ولی 500 سال پایتخت اسلام بود، بیشترین قدمت را دارد.»

مهندس ابوالحسین میرعمادی – دبیر ستاد مشورتی پایتخت فرهنگی – در ادامه، می افزاید: «علاوه بر این، اصفهان یک دوره 800 ساله قدمت و تمدن دارد که همین باعث شده در آنجا مکتبی هنری – فرهنگی به وجود بیاید؛ مکتبی که در تمام زمینه های فرهنگی و هنری مثل موسیقی، تئاتر، نقاشی، فرش و به ویژه معماری و شهرسازی، حرف های زیادی برای گفتن دارد».

پایتخت فرهنگی ایران
اصفهان تا دی ماه امسال پایتخت جهان اسلام است و با توجه به ظرفیت های این شهر به عنوان اولین شهر با جنبه های بین المللی و آینده نگرانه، پیشنهاد انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی ایران مطرح شده است.

عدالت،هماهنگی و یکنواختی از نظر فکر و اندیشه  و استفاده بجا از همه هنرها، در مکان ها و فضاها و احترام قائل شدن برای مردم، چیزی است که در معماری اصفهان به چشم می خورد. اگر قبول کنیم که اندیشه های ما در ساخت و سازهایمان نمود پیدا می کند، آن وقت باید بپذیریم که در ساخت اصفهان، نگاهی اندیشمند، آینده نگر و فیلسوفانه دیده می شود».

پایتخت فرهنگی ایران

او معتقد است فرهنگمان را گرد و غباری فراگرفته که باید آن را پاک کنیم و الگوی مناسب را نشان دهیم. این مسئله ای است که در پیشنهاد اصفهان به عنوان پایتخت دائمی فرهنگی، مدنظر ارائه کنندگان طرح است.

این برنامه با ارسال بیانیه، برگزاری سمینار، دعوت از اندیشمندان ایرانی و ارائه تجربه های سایر جاهای جهان، پیگیری می شود.

«فلورانس» و «سن پترزبورگ» پایتخت های دائمی فرهنگی ایتالیا و روسیه هستند که از نظر میرعمادی و با ارائه دلیل، برخی از شرایط اصفهان را نیز ندارند؛ مثل وجود کاخ های عظیم در سن پترزبورگ و معماری نامتناسب اطراف آن.

او می افزاید:

«اصفهان را باید از 20 وجه بررسی کرد؛ از نظر مسائلی مثل موجودیت این شهر، مسائل فنی مثل مقاومت در برابر زلزله، مسائل تاریخی، جغرافیایی سرمایه های انسانی و ...».
پایتخت فرهنگی ایران

این پیشنهاد از سوی انجمن مفاخر معماری ایران در جهت تمرکز زدایی از تهران و به دلیل تهاجم فرهنگی خودمان در ساخت و ساز نامتناسب و لجام گسیخته این شهر ارائه شده است.

یا علی مدد

 

 

خدایا ریشه ی شادی های مرا در غم دیگران قرار مده... 

 

شنبه 9/6/1387 - 21:33 - 0 تشکر 54509

خیلی ممنون از تاپیک زیبا تون. من از بین شهر هایی که تاحالا رفتم اصفهان از همه زیبا تر بوده . بیخودی نمی گن اصفهان نصف جهان

شنبه 9/6/1387 - 21:33 - 0 تشکر 54510

خیلی ممنون از تاپیک زیبا تون. من از بین شهر هایی که تاحالا رفتم اصفهان از همه زیبا تر بوده . بیخودی نمی گن اصفهان نصف جهان

چهارشنبه 13/6/1387 - 23:49 - 0 تشکر 55347

   "طبیعت اصفهان زیبا"
320249
===============================================================
320250
================================================================
320252

 

.....................................................................................................

روزی تو خواهی آمد از کوچه های باران 

تا از دلم بشویی غم های روزگاران

http://img1.tebyan.net/Big/1388/11/36222359111523534249227329396975323285.jpg

پنج شنبه 17/2/1388 - 13:56 - 0 تشکر 111070

واین است اصفهان...

زیباترین محراب در اصفهان

دانستنی هایی درباره مسجد امام‏ (اصفهان)

مسجد امام اصفهان

این مسجد در ضلع جنوبى میدان امام قرار دارد در سال 1020 هجرى به فرمان شاه‏ عباس اول در بیست و چهارمین سال سلطنت وى شروع شده و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسیده است. معمار و مهندس آن استاد على‏اكبر اصفهانى و ناظر ساختمان محب‏على بیك الله بوده‏ اند. این مسجد شاهكارهاى جاویدان از معمارى، كاشى‏كارى و نجّارى در قرن یازدهم هجرى است.

مسجد امام اصفهان

از نكات‌ جالب‌ توجه‌ این‌ مسجد، انعكاس‌ صوت‌ در مركز گنبد بزرگ‌ جنوبی‌ آن‌ است‌.

ارتفاع‌ گنبد مسجد 52 متر و ارتفاع‌ مناره‌های‌ داخل‌ آن 48 متر و ارتفاع‌ مناره‌های‌ سردر آن‌ در میدان‌ نقش‌ جهان  42 متر است‌.

قطعات‌ بزرگ‌ سنگ‌های‌ مرمر یكپارچه‌ و سنگاب‌های‌ نفیس‌، از دیدنی های‌ جالب‌ این‌ مسجد است‌.  كتیبه سردر مسجد به خط ثلث علیرضاى عباسى و مورخ به سال 1025 حاكى از آن است كه شاه عباس این مسجد را از مال خالص خود بنا كرده و ثواب آن را به روح جدا اعظم خود شاه طهماسب اهدا نموده است.  در ذیل این كتیبه به خط ثلث محمدرضا امامى، كتیبه دیگرى نصب شده كه به موجب آن مقام معمارى و مهندسى معمار مسجد امام استاد على اكبر اصفهان و ناظر ساختمان محب على بیك الله تجلیل شده است.

مسجد امام اصفهان

مسجد امام یكى از شاهكارهاى معمارى و كاشی كارى و حجارى ایران در قرن یازدهم هجرى است و آخرین سال تاریخى كه در مسجد دیده مى‏شود سال 1077 هجرى یعنى آخرین سال سلطنت شاه عباس دوم و 1078 هجرى یعنى اولین سال سلطنت شاه سلیمان است و معلوم مى‏دارد كه اتمام تزیینات مسجد در دوره جانشینان شاه عباس كبیر یعنى شاه صفى و شاه عباس دوم و شاه سلیمان صورت گرفته است. 

كتیبه‏هاى مسجد شاهكار خطاطان معروف عهد صفویه مانند علیرضا عباسى و عبدالباقى تبریزى و محمدرضا امامى است.

تزیینات عمده این مسجد از كاشی هاى خشت هفت رنگ است. در مدرسه جنوب غربى مسجد قطعه سنگ ساده‏اى به شكل شاخص در محل معینى تعبیه شده است كه ظهر حقیقى اصفهان را در چهار فصل سال نشان مى‏دهد و محاسبه آن را شیخ بهایى دانشمند فقیه و ریاضیدان معروف عهد شاه عباس انجام داده است.

مسجد امام اصفهان

این مسجد كه ساختمان آن در سال 1020 هجرى قمرى آغاز و در سال 1025به پایان رسید و براى تزیین آماده شد، از مهمترین مساجد عصر صفویه و در ضلع جنوبى میدان نقش جهان واقع است. تزیینات این مسجد كه از سال 1025، زمان سلطنت شاه عباس اول، آغاز شد تا زمان سلطنت دو تن از جانشینان او (صفى و عباس دوم) نیز ادامه یافت.

مسجد امام اصفهان

اسپرهاى طرفین در ورودى 8 لوحه با نوشته هایى مشكى بر زمینه فیروزه‏اى دارند كه در هر یك از این اسپرها 4 لوحه كار گذاشته شده. در جلو خان سردر مسجد نیز كتیبه هایى با عبارات و اشعارى وجود دارد. تخت سنگ بزرگى نیز در ضلع غربى جلوخان هست كه از نوشته‏ هاى آن تنها بسم الله الرحمن الرحیم به جا ماند. كتیبه نماى خارجى سردر، خط ثلث سفید بر زمینه كاشى خشت وجود دارد.

اشعارى به خط نستعلیق در اصلى مسجد را كه پوشش نقره و طلا دارد زینت بخشیده است؛ در این اشعار سال اتمام و نصب در 1038تا 1052ذكر شده است. اشعار فوق الذكر 16 بیت است كه هشت بیت آن بر یك لنگه و هشت بیت دیگر بر لنگه دیگر آن به طور برجسته نقش بسته است. این در، در ضلع جنوبى واقع است.

 كتیبه‏ هاى داخل مسجد را خوشنویسانى چون عبدالباقى تبریزى، محمد صالح اصفهانى محمدرضا امامى و محمد غنى نوشته‏اند كه از آن جمله‏اند: 

كتیبه ایوان بزرگ مسجد و اطراف محوطه زیرگنبد به خط عبدالباقى تبریزى كتیبه بالاى محراب مرمرى به خط محمد صالح اصفهان، كتیبه‏هاى چهلستون شرقى گنبد جنوبى به خط محمدرضا امامى و كتیبه داخل ایوان شمالى مسجد به خط عبدالباقى تبریزى.

این مسجد عظیم داراى دو شبستان قرینه در اضلاع شرقى و غربى صحن است. یكى از این شبستان ها (شبستان شرقى) بزرگ تر اما ساده و بى تزیین است و دیگرى (شبستان غربى) كوچكتر است اما تزییناتى با كاشی هاى خشت هفت رنگ دارد و محراب آن نیز از زیباترین محراب هاى مساجد اصفهان است.

مسجد امام اصفهان

در دو زاویه جنوب غربى و جنوب شرقى دو مدرسه به طور قرینه قرار دارد كه مدرسه زاویه جنوب شرقى را كه حجره‏هایى نیز براى سكونت طلاب دارد، مدرسه ناصرى و مدرسه زاویه جنوب غربى را سلیمانیه مى‏نامند.

ارتفاع ایوان بزرگ جنوبى مسجد 33 متر است و دو مناره در طرفین آن قرار گرفته‏اند كه ارتفاع هر یك از آنها 48 متر است. این دو مناره با كاشى تزیین شده‏اند و نام هاى محمد و على به طور تكرارى به خط بنایى بر بدنه آنها نقش بسته است.  گنبد بزرگ مسجد تزئینات جالبى از كاشی كارى دارد و نیز دارى كتیبه‏اى به خط ثلث سفید بر زمینه كاشى خشت لاجوردى است.

کاش در اين رمضان لايق ديدار شويم

سحري بانظرلطف توبيدار شويم

کاش منت بگذاري به سرم مهدي جان

تا که همسفره تو  لحظه ي ديدار شويم

 

پنج شنبه 17/2/1388 - 13:58 - 0 تشکر 111073

آشنایی مختصر با چهل ستون و مسجد جامع اصفهان

چهل ستون:

آشنایی مختصر با چهلستون و مسجد جامع اصفهان

 فضای كاخ چهل ستون، همان فضای قصه‌های هزار و یك شب به روایت شهرزاد قصه‌گوست. شاید از همین روست كه «آرتور دوگوبینو» می‌نویسد: «شهری همچون اصفهان ساخته نمی‌شد و چنین هنرهایی شكوفا نمی‌گشت، اگر پادشاهان و معماران بناهای پایتخت (منظور اصفهان) روزها و شب‌های خود را صرف شنیدن داستان‌های شگفت‌انگیز مربوط به فرشتگان نكرده بودند».

كاخ چهل ستون اصفهان یكی از كاخ‌های مهم سه‌گانه باقی‌مانده از عصر صفوی است كه هر چند در مقایسه با كاخ‌های پادشاهان پیشین عظمت كمتری داشت، اما به خاطر تزئینات بی‌نظیرش بسیار جذاب بود.

«مبارك‌ترین بناهای دنیا» مصرع آخر شعری است كه به حساب حروف ابجد، سال اتمام بنا را بازگو می‌كند و در كتیبه‌ای در كاخ از زیر گچ بیرون آمد. سال 1057 هجری! كاخ چهلستون شامل تالار سلطنتی، ایوان و چندین اتاق مرتبط با یكدیگر است و از جمله زیبایی‌های این كاخ، آیینه‌كاری‌ها، گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های عالی آن است.

آشنایی مختصر با چهلستون و مسجد جامع اصفهان

تا قبل از اینكه ایوان كاخ چهل ستون ساخته شود، تمام ایوان‌های بناها از سه طرف محصور بوده‌اند و فقط یك جانب آنها باز بوده است، اما در این ایوان، سه طرف باز و یك طرف بسته است.

به همین خاطر این ایوان فضای جدیدی در معماری ایرانی پدید آورد كه ارتباط بی‌نظیری بین بیرون و درون ساختمان ایجاد می‌كرد.

از جذابیت‌های دیگر این كاخ وجود باغ و استخر روبه‌روی كاخ است. انعكاس بنا در آب استخر حالتی خیال‌انگیز به آن می‌بخشد كه باید آن را تجربه كرد.     

مسجد جامع اصفهان:

آشنایی مختصر با چهلستون و مسجد جامع اصفهان

اگر تاریخ ایران را به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم‌بندی كنیم، به ترتیب معبد چغازنبیل، مجموعه تخت جمشید و مسجد جامع اصفهان بهترین گزینه‌های معماری این دوران‌ هستند.

مسجد جامع اصفهان موزه‌ای است از تحول و تكامل معماری ایرانی در طول چهارده قرن تاریخ ایران پس از اسلام. واقعیت عینی تونل زمان را با گشت زدن در مسجد جامع اصفهان می‌توان لمس كرد.

اینجا مكان مقدسی است كه در ابتدا جایگاه یك آتشكده عصر ساسانی بوده، سپس یك مسجد ساده در قرن دوم و سوم هجری بر روی آن بنا شده.

بعد از آن، دیلمیان، سلجوقیان، ایلخانیان، مظفریان، تیموریان، تركمن‌ها، صفوی‌ها، افغان‌ها و قاجارها یا توسعه‌اش داده‌اند یا مرمتش كرده‌اند.

آشنایی مختصر با چهلستون و مسجد جامع اصفهان

از طرفی طعمه حریق شده، از زلزله لرزیده و هم در جنگ بمباران شده و با این حال گنبد تاج‌الملك آن نهصد سال است كه بدون برداشتن حتی یك ترك به حیات خود ادامه می‌دهد و اغراق نیست اگر بگوییم این گنبد یكی از كامل‌ترین گنبدهای آجری بنا شده بر روی كره زمین است.

گفته می‌شود در مسجد جامع اصفهان از 484 تكنیك مختلف برای ساخت تاق‌های قوسی استفاده شده است. علاوه بر همه اینها زیباترین محراب گچبری شده مساجد ایران، محراب الجایتو را می‌توان در اینجا به تماشا ایستاد.

در مسجد جامع اصفهان شبستان صفویه، شبستان سلجوقی، شبستان آ‌ل‌مظفر، ایوان‌های چهار طرف، مسجد الجایتو، آرامگاه علامه مجلسی، صفه حكیم، صفه عمربن عبدالعزیز، محراب دراویش، حوض، صحن، گنبد نظام‌الملك ، گنبد تاج‌الملك و.. از آثاری هستند كه باید به دقت دیده شوند.

کاش در اين رمضان لايق ديدار شويم

سحري بانظرلطف توبيدار شويم

کاش منت بگذاري به سرم مهدي جان

تا که همسفره تو  لحظه ي ديدار شويم

 

پنج شنبه 17/2/1388 - 14:3 - 0 تشکر 111075

زاینده رود

زاینده رود

زاینده‌رود یكی از بزرگترین رودخانه‌های ایران است كه در مركز كشور، یعنی استان اصفهان، از مغرب به مشرق جریان دارد. این رودخانة مصّفا، رگ حیاتی و عامل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی اصفهان محسوب می‌شود. سرچشمه این رودخانه، دامنه‌های زردكوه بختیاری است كه در حد فاصل بین اصفهان و لرستان قرار دارد. سرچشمه زاینده‌رود به شكل حوضی مدور با مساحتی در حدود سیصد زرع می‌باشد كه به «چشمه جانان» معروف است. چشمة مذكور در این ناحیه می‌جوشد و به طرف مشرق سرازیر می‌شود. پس از طی سه فرسنگ، به چشمه دیگری به نام «چهل چشمه» می‌رسد. همچنین از سمت شمال این منطقه، یعنی ناحیة فریدن، دو چشمة بزرگ دیگر به نام «خُرِسنگ» و «كودَنگ» به جانانه‌رود ملحق می‌شود. انشعاب دیگری نیز به نام زرین‌رود از طرف جنوب یعنی چهارمحال به این رودخانه اضافه می‌شود. منبع اصلی انشعاب‌ اخیر زیر‌ِ كوهی قرار دارد كه زردكوه نامیده می‌شود.

زاینده رود

مافروخی در كتاب محاسن اصفهان نوشته است: ایل چهار لنگ در كنار رودخانة خُرِسنگ و كودنگ و ایل هفت لنگ در كنار رودخانة زرین رود زندگی می‌كرده‌اند. در كنار و اطراف جانانه‌رود هم، آبادیها و جمعیت‌هایی وجود داشته كه بر اثر كش‌مكش‌های قومی، به ویرانی كشانده و تبدیل به محل كشت و زرع شده‌اند.

اكثر كوههای این منطقه برف‌گیر است. دو چشمه دیگر نیز در این حوالی وجود دارد، كه یكی از آنها نمكین و شور است و حتی از آن نمك سفید و لطیفی استخراج می‌كنند. اما چشمة دیگر دارای آب شیرین است و با آن زراعت می‌نمایند.

عظمت رودخانه زاینده‌رود پس از الحاق آب كوهرنگ به آن، مشخص می‌شود. در حقیقت سرچشمة اصلی زاینده‌رود، كوهرنگ است كه باعث می‌شود در فصول مختلف رودخانه زاینده‌رود پر آب و با بركت باشد. اتصال آب كوهرنگ را به زاینده‌رود، به زمان صفوی و شاه طهماسب نسبت می‌دهند. اسكندربیك در عالم آرای عباسی می‌نویسد: شاه طهماسب به میر فضل الله شهرستانی حاكم آن نواحی دستور داد تا چشمة محمودی (چشمة كوهرنگ) را كه آب آن به طرف خوزستان هدر می‌رفته، به زاینده‌رود متصل نماید. اما به رغم انجام مقدمات كار و تلاش فراوان، وجود كوهی عظیم در حد فاصل بین این دو رود، همچنین وجود معادن گوگرد در آن كوه كه باعث خفگی می‌شد و عده‌ای از كارگران را به هلاكت رساند، این كار پس از صرف هزینه‌های سنگین متوقف گردید.

زاینده رود

در سال 1027 شاه عباس، محبعلی بیگ را جهت انجام این كار به كوهرنگ فرستاد، اما او هم كاری از پیش نبرد. سپس شاه عباس، امام قلیخان بیگلربیگی فارس و حسین‌خان حاكم لرستان را مأموریت داد، آنها نیز ناموفق بودند. سرانجام شاه عباس شخصاً اقدام نمود، و به طرف سرچشمة زاینده‌رود حركت كرد ولی اجل او را مهلت نداد. در زمان شاه عباس دوم نیز اقداماتی اساسی و جدی انجام گردید. حتی از مهندسین فرانسوی دعوت به عمل آمد، اما آنها نیز توفیقی نیافتند، زیرا كار سنگین و مخارج آن زیاد و بیشتر سال، هوای آنجا سرد و یخ‌بندان بود.

عاقبت در هفتم مهرماه سال 1327 شمسی مقدمات حفر تونل كوهرنگ آغاز و در 24 مهرماه سال 1332 شمسی تونل مزبور افتتاح و آب كوهرنگ به زاینده‌رود هدایت گردید.تونل كوهرنگ در ارتفاع 2700 متری كوه تعبیه گردیده. طول آن 2835 متر و قطر آن 11 متر مربع می‌باشد. این تونل به وسیله دریچه‌هایی باز و بسته می‌شود. عرض تونل 75/2 متر و ارتفاع آن 5/2 متر است. آب رودخانه زاینده‌رود پس از عبور از تونل مذكور هزاران هكتار زمین را مشروب كرده، پس از پیمودن 360 كیلومتر از راههای پرپیچ و خم و سرسبز و حاصلخیز، در 140 كیلومتری جنوب شرقی اصفهان به باتلاق گاوخونی می‌ریزد.

یكی دیگر از سرچشمه‌های معروف زاینده‌رود، «چشمة دیمه» است كه از نظر شرب و املاح، دارای سالم‌ترین و عالیترین نوع آب در جهان است. این چشمه در روستای دیمه نزدیك فارسان و پایین كوه، در سطح زمین قرار گرفته است كه آب آن در طول سال به طور یكنواخت از زمین می‌جوشد. در سالهای اخیر املاح معدنی آب این چشمه در آزمایشگاههای معتبری مورد آزمایش قرار گرفته و به دنبال تأیید كیفیت عالی آن، كارخانه‌ای بزرگ با سرمایه‌ای سنگین در شرف احداث است تا آب این چشمه به صورت بطرهای سربسته و بهداشتی. به كشورهای جهان صادر شود.

این رودخانه در كتب تاریخ و جغرافیا به نام‌های زاینده‌رود، زنده‌رود، زندرود، زرین‌رود، زرینه‌رود، زن رود و زندك‌رود آمده است، زیرا آب آن در طول مسیر زایش كرده، تزاید می‌یابد. و به همین مناسبت زاینده‌رود نامیده شده است. بعضی نیز آن را عامل سلامتی و زنده‌بودن می‌دانستند و نام زنده‌رود بر آن نهاده‌اند ماه فروخی در كتاب محاسن اصفهان می‌نویسد: موقعی كه عضدالدوله برای دیدار پدر و برادرانش به اصفهان آمد، از آب رودخانه فرات برای نوشیدن با خود آورده بود، وقتی آب گوارای زاینده‌رود را چشید، دستور داد آبهای فرات را ریختند و گفت: «با وجود زنده‌رود، فرات، شرب را نشاید.»

زاینده رود

از این رودخانه، جهت مشروب ساختن باغها و عمارتها و كشتزارهای داخلی اصفهان، پنج شاخة بزرگ، جدا شده كه در گویش اصفهان به آنها‌«مادی» می‌گویند. این مادیها به ترتیب زیر وارد اصفهان می‌شوند:

جوی شاه: كه آب آن مخصوص عمارتهای سلطنتی بوده و نصف مادی فرشادی آب داشته است.

مادی نیاصرم: این مادی كه از بزرگترین مادیهای اصفهان است از كنار پل مارنان از رود جدا شده، از جنب محله لنبان می‌گذرد به طرف شرق اصفهان جریان می‌یابد. این مادی، به هنگام پرآبی، دویست سنگ آب دارد.

مادی فرشادی: این مادی بالاتر از مادی نیاصرم از رودخانه جدا شده، محله‌های چهارسو و شمس‌آباد را مشروب می‌سازد و سپس از محلة خواجو می‌گذرد و آب آن به یك چهارم‌اب مادی نیاصرم می‌باشد.

مادی فدن: آب این مادی را سلاطین صفویه وقف سلامتی خود كرده بودند. این مادی بالاتر از سه مادی دیگر قرار داشت و به دروازه دولت می‌رفت. سپس در آنجا به شعبات كوچكی تقسیم می‌شد.

مادی تیران یا طهران: این مادی از مغرب شهر گذشته، به محلة بیدآباد و چهارسوق شیرازیها می‌رسید.

سایر مادیهای بزرگ شهر اصفهان عبارت‌اند از ناجوان، نایج، شایج، قمش، و عبدالله خان. بطور كلی از سرچشمة زاینده‌رود تا گاوخونی 154 مادی و نهر از این رودخانه جدا می‌شود. شاید كلمة مادی مربوط به زمان مادها باشد به علت آنكه آب را از چاهها به صورت قنات به روی زمین آورده و جاری می‌ساختند.

کاش در اين رمضان لايق ديدار شويم

سحري بانظرلطف توبيدار شويم

کاش منت بگذاري به سرم مهدي جان

تا که همسفره تو  لحظه ي ديدار شويم

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.