وقتی به عمق فیلم می رویم حرف های زیادی واسه گفتن داره که شاید ما خیلی راحت از کنارش رد میشیم ...
" لطفا متن را بخوانید "
نمی دانم مازیار میری موقع ساخت فیلم"سعادت آباد" با نام قبلی راویولی، چقدر نگاهش به"درباره الی" بوده ولی هرچه كه هست وجوه مشترك این دو فیلم به ویژه در فرم و ساختار به وضوح نمایان است و این هیچ اشكالی ندارد زیرا تاثیرگرفتن از فیلمی تفكربرانگیز و كارگردانی خوش فكر برای هر فیلمسازی مایه افتخار و مباهات است.
"سعادت آباد" دنیایی پر تلاطم از روابط زناشویی را در منظر دید مخاطبان خود قرار می دهد؛ فیلم روی سه زوج از طبقه متوسط جامعه متمركز است و سعی می كند عواقب پنهان كاری همسران از یكدیگر را گوشزد كند. واقعا مگر می شود زن و شوهری كه سر روی یك بالین می گذارند و محرم یكدیگرند، از هم مخفی كاری كنند. اگر مخفی كاری هم باشد به نامحرم بودن آنها نسبت به یكدیگر بر می گردد.
فیلم می كوشد موقعیت زمانی و مكانی خویش را محدود كند تا بتواند به اندازه كافی ولازم، روی شخصیت هایش مانور دهد و احساس همذات پنداری مخاطب را برانگیزد. یكی از امتیاز های مهم فیلم اتفاقا همین بسته بودن و محبوس بودن لوكیشن فیلمبرداری ست كه دست مازیار میری جزئی نگر را باز گذاشته تا به خوبی به كمك فیلمبردار موفق خود، محمد آلادپوش فضایی را خلق كند كه جزئیات در صفحه تصویر و قاب فیلم و بعضا در پس زمینه كار بیداد كند خصوصا اینكه باز هم نقش فیلمنامه نویس مستقل و زوج شدنش با كارگردان اینجا كارایی خودش را نشان می دهد. امیر عربی كه پیش از این سریال پرطرفدار گاوصندوق را برای میری نوشته بود، در"سعادت آباد" هم زوج موفقی را با وی شكل داده و تم معمایی آن سریال متفاوت را منتهی در بستر روابط خانوادگی و بعضا زخم خورده به این فیلم هم منتقل كرده و از هیچ نكته ای به سادگی نگذشته است. سه زوج فیلم آنقدر عمیق و باورپذیر به تصویر كشیده می شوند كه مخاطب به خوبی به آنها نزدیك می شود و خودش را در میان این قشر می بیند و این یعنی مماس بودن سینما بر خانواده های ایرانی چه سنتی و چه مدرن.
یاسی و محسن و دختر 8 ساله شان كه كارگردان به قصد، كودك را از مهمانی دست جمعی دوستان حذف می كند، دكتر علی و لاله كه تازه زندگی شان پا گرفته و گویا روزهای آفتابی عمرشان را سپری می كنند و بهرام و تهمینه كه روابطشان تیره و تار گردیده. این شش كاراكتر فیلم آنقدر ارتباطاتشان تودرتو و پیچیده می شود كه بفهمیم دردشان چیست ولی خب بسیاری از این كنش ها و واكنش ها هم پنهان و پشت درب های بسته رخ می دهد كه نیاز به كشف و تحلیل دارد و تنها مخاطب بیدار سینماست كه به این نكات پی می برد.