• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 1578)
چهارشنبه 30/1/1391 - 20:11 -0 تشکر 447099
چرا امام معصوم??

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


عصمت در لغت به معناى امساك و منع است.
ابن فارس مى گوید:
واژه ى عَصَم در لغت به معناى امساك و منع است (1) و در اصطلاح، نوعى مصونیت است كه با وجود آن انسان دچار گناه و لغزش نمى شود.

علامه طباطبایى مى گوید:
عصمت نوعى علم و دانش است كه صاحبش را از گناه و خطا باز مى دارد.(2)


دلیل عقلى
امامت مقام و منصبى است كه خداوند تعالى به امام ارزانى داشته است.

 امام شخصیتى است كه به غیر از دریافت و ابلاغ وحى، از تمام شئون پیامبر(صلى الله علیه وآله) برخوردار است و بدین روى مقام امامت از عصمت انفكاك ناپذیر است; زیرا «مقام امامت، آن گونه كه از كتاب و سنت بر مى آید، در رهبرى سیاسى جامعه ى اسلامى خلاصه نمى شود، بلكه دنباله ى نبوت و كامل كننده ى رسالت است. چنین تصویرى از مسئله، پیامبر و امام را در كنار هم مى نشاند و دلایل عقلى عصمت را به قلمرو امامت نیز مى كشاند. با این تفاوت كه در این جا، به جاى ابلاغ وحى، از تبیین معارف وحیانى سخن مى رود.» (3)


متكلمان و دانشندان برجسته ى شیعه براى اثبات و لزوم عصمت امام به دلایلى تمسك جسته اند كه به برخى از آنها اشاره مى شود:

1. برهان امتناع تسلسل
بر مبناى این برهان، امام باید معصوم باشد; چرا كه «اگر امام معصوم نباشد باید امام دیگرى باشد تا او را به راه صواب هدایت و خطاى او را اصلاح كند; پس آن امام دیگر، امام و معصوم است; اگر او هم معصوم نباشد، امام سوم لازم است و هكذا; و چون تسلسل محال است، باید به معصوم منتهى شود; پس امام باید معصوم باشد.(4)

علامه حلى در شرح تجرید الاعتقاد مى گوید:
اگر امام معصوم نباشد، تسلسل لازم مى آید و تسلسل باطل است (تالى); پس معصوم نبودن امام نیز باطل است (مقدّم).

بیان ملازمه این است كه مقتضى وجوب نصب امام عبارت است از امكان خطا و اشتباه مكلفان; پس اگر همین مقتضى در حق امام نیز ثابت باشد، او نیز نیاز به امام دیگرى دارد كه در این صورت تسلسل پیش مى آید; بنابراین باید به امامى منتهى شود كه او از خطا و اشتباه و گناه مصون است و او امام واقعى است.

_____________
1.احمد بن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج 4، ص 331. 
2.محمد حسین طباطبایى، المیزان، (اسماعیلیان، چ 1)، ج 5، ص 78.
3.حسن یوسفیان، پرسمان عصمت، تحقیق مركز مطالعات و پژوهش هاى فرهنگى حوزه علمیه، ص 52.
4.علامه شعرانى، ترجمه و شرح تجریدالاعتقاد، ص 510.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 31/1/1391 - 23:27 - 0 تشکر 447257

سلام.
مرسی. میخونم. فقط سوالی دارم که احتمالا در حیطه ی موضوع خاص تاپیکت نیست:)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

جمعه 1/2/1391 - 12:1 - 0 تشکر 447300

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;447257]سلام.
مرسی. میخونم. فقط سوالی دارم که احتمالا در حیطه ی موضوع خاص تاپیکت نیست:)

سلام خواهش میکنم
بفرمایید

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
شنبه 2/2/1391 - 23:10 - 0 تشکر 447577

سلام

سوالم اینه که با دادن مقام عصمت به ائمه آیا عدالت برقرار شده؟ (البته این فقط سواله، و الا تا الان با من بوده این سوال و عین حال هرگر هم به عدالت خدا شک نکردم)
اصلا چرا به من یا فلانی داده نشده؟

فکر میکنم میبینم عصمت به بزرگان هم داده شده ولی اونها با عبادت و تلاش به دست میارن درحالیکه ائمه از همون ابتدا معصوم بودند.
؟

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 3/2/1391 - 12:46 - 0 تشکر 447679

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;447577]سلام

سوالم اینه که با دادن مقام عصمت به ائمه آیا عدالت برقرار شده؟ (البته این فقط سواله، و الا تا الان با من بوده این سوال و عین حال هرگر هم به عدالت خدا شک نکردم)
اصلا چرا به من یا فلانی داده نشده؟

فکر میکنم میبینم عصمت به بزرگان هم داده شده ولی اونها با عبادت و تلاش به دست میارن درحالیکه ائمه از همون ابتدا معصوم بودند.
؟


سلام
باهم یه مروری بر این آیات داشته باشیم

و [یاد كن] هنگامى را كه از پیامبران پیمان گرفتیم و از تو و از نوح و ابراهیم و موسى و عیسى پسر مریم و از [همه] آنان پیمانى استوار گرفتیم (۷. احزاب)

و [یاد كن] هنگامى را كه خداوند از پیامبران پیمان گرفت كه هر گاه به شما كتاب و حكمتى دادم سپس شما را فرستاده‏اى آمد كه آنچه را با شماست تصدیق كرد البته به او ایمان بیاورید و حتما یاریش كنید آنگاه فرمود آیا اقرار كردید و در این باره پیمانم را پذیرفتید گفتند آرى اقرار كردیم فرمود پس گواه باشید و من با شما از گواهانم (۸۱. آل عمران)

پس  از ایشان پیمان گرفته شده و اگر جایی خلاف آن بروند مجازات سختتری دارند, مانند حضرت یونس(ع) و یا اخطار درباره اعلام نکردن ولایت حضرت علی(ع)

پس چنین قابلیت و ظرفیتی در معصومین هست و در ضمن تلاش در نگهداشتن آن بعهده خودشان هست

آیا بالا درباره پیامبران بود به این سخنان هم گوش بده کلیک

دعایی هم که حضرت ابراهیم (ع) درباره فرزندانشان میکنند, ولی خدا میگه,غیر از ظالمین...

میخوام در کل بهت بگم: پیمان , وفای به پیمان ,ظرفیت و قابلیت, تلاش, رسیدن به آن مرتبه یقین و... عواملی بودن که آنها انتخاب شدند و معصوم ماندند


وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 3/2/1391 - 13:37 - 0 تشکر 447687

jtayebe گفته است :


سلام
باهم یه مروری بر این آیات داشته باشیم

و [یاد كن] هنگامى را كه از پیامبران پیمان گرفتیم و از تو و از نوح و ابراهیم و موسى و عیسى پسر مریم و از [همه] آنان پیمانى استوار گرفتیم (۷. احزاب)

و [یاد كن] هنگامى را كه خداوند از پیامبران پیمان گرفت كه هر گاه به شما كتاب و حكمتى دادم سپس شما را فرستاده‏اى آمد كه آنچه را با شماست تصدیق كرد البته به او ایمان بیاورید و حتما یاریش كنید آنگاه فرمود آیا اقرار كردید و در این باره پیمانم را پذیرفتید گفتند آرى اقرار كردیم فرمود پس گواه باشید و من با شما از گواهانم (۸۱. آل عمران)

پس  از ایشان پیمان گرفته شده و اگر جایی خلاف آن بروند مجازات سختتری دارند, مانند حضرت یونس(ع) و یا اخطار درباره اعلام نکردن ولایت حضرت علی(ع)

پس چنین قابلیت و ظرفیتی در معصومین هست و در ضمن تلاش در نگهداشتن آن بعهده خودشان هست

آیا بالا درباره پیامبران بود به این سخنان هم گوش بده کلیک

دعایی هم که حضرت ابراهیم (ع) درباره فرزندانشان میکنند, ولی خدا میگه,غیر از ظالمین...

میخوام در کل بهت بگم: پیمان , وفای به پیمان ,ظرفیت و قابلیت, تلاش, رسیدن به آن مرتبه یقین و... عواملی بودن که آنها انتخاب شدند و معصوم ماندند


dehkade2010 گفته است :
[quote=jtayebe;393644;447679][quote=dehkade2010;591792;447577]سلام

سوالم اینه که با دادن مقام عصمت به ائمه آیا عدالت برقرار شده؟ (البته این فقط سواله، و الا تا الان با من بوده این سوال و عین حال هرگر هم به عدالت خدا شک نکردم)
اصلا چرا به من یا فلانی داده نشده؟

فکر میکنم میبینم عصمت به بزرگان هم داده شده ولی اونها با عبادت و تلاش به دست میارن درحالیکه ائمه از همون ابتدا معصوم بودند.
؟

سلام.

در مورد ظرفیت که گفتی، درسته ظرفیتها فرق میکنه، ولی این ظرفیت رو هم خدا به ائمه داده... از همون آغاز خلقت....


توی این صوتی که گذاشتی، انتهاش آیه ای رو میاره که حرفی باقی نمی مونه....
انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا .... خدا خواسته !

مقام عصمت حقی نیست که ما بخواییم بگیم چرا به ما داده نشده...
من اینطور برای خودم میگم که عصمت مقامی هست که مسئولیت خطیری رو برای ائمه آورده بنابراین وقتی به ما داده نشده یه راحتی و آسایشی بوده. مثل اینکه چرا زن نباید مرجع تقلید بشه، که اینطور باری از دوشش برداشته شده.

ولی در مورد ظرفیت.... خب همه ی ما آفریده ی خدا هستیم بنابراین ظرفیتی رو هم که ائمه داشتند رو خدا بهشون داده.... نمیگم خود ائمه تلاش نکردن، اما از اول خدا بهشون ظرفیت رو داد و بعدش مقام عصمت رو... درصورتی که به بقیه همچین چیزی داده نشده....

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 3/2/1391 - 19:49 - 0 تشکر 447820

هوالعزیز
سلام


2. برهان حفظ شریعت
آیین پاك و شریعت ناب محمدى(صلى الله علیه وآله) براى زمان محدودى نیامده، بلكه تا روز قیامت ضامن سعادت و رستگارى پیروان و رهروان خود است; بنابراین حفظ این آیین واجب است.

از سوى دیگر، پاسدارى از شریعت در صورتى امكان پذیر است كه حافظ و نگهبان و
پاسدار آن، شرایط لازم و كافى براى حفظ آن را داشته باشد; یعنى كسى كه مسئولیت حفظ شریعت را به عهده دارد، باید بتواند شریعت را بدون كم ترین تغییر و تحریف حفظ نماید و براى مكلفان بیان كند.

 بدین روى مى توان گفت:

1. شریعتى كه پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) آورده است بر عموم مكلفان تا روز قیامت واجب است; پس پیوسته به حافظى نیاز دارد كه بدون هرگونه تغییر و تحریفى آن را براى مكلفان بازگوید; زیرا در غیر این صورت، تكلیف به ما لایطاق لازم خواهد آمد.


2. آن ناقل و حافظ باید معصوم باشد; زیرا در غیر این صورت احتمال تغییر و تحریف در شریعت وجود دارد; بنابراین براى مصون ماندن آن از تغییر و تحریف، چاره اى جز این نیست كه حافظ آن مصون از هر خطا و گناه و اشتباه باشد و او كسى جز معصوم نیست.


به تعبیر علامه شعرانى:
امام حافظ شرع است; اگر معصوم نباشد چگونه حفظ شرع كند؟
 شرع را كسى باید حفظ كند كه به دو صفت، متصف باشد: یكى این كه همه ى اسرار شرع را نیك بداند، به راه یقینى، نه از طریق ظنى; و دیگر آن كه هواى خویش را در حفظ شرع به كار نبندد و احتمال چنین
امور در وى داده نشود; و آن غیر معصوم نباشد.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 3/2/1391 - 19:57 - 0 تشکر 447821

بنام خدا


سلام


وجود اختلاف در ظرفیت‏ها و استعدادها و مایه‏هاى درونى انسان‏ها امرى غیرقابل انكار است كه علاوه بر قرآن كریم و روایات معصومین(ع)، مشاهده و تجربه نیز آن را تأیید مى‏كند.
قرآن كریم در مورد عموم انسان‏ها مى‏فرماید:
و رفع بعضكم فوق بعض درجات؛و برخى از شما را بر برخى دیگر درجاتى برترى بخشیدیم(انعام، آیه 165). و در مورد پیامبران(ع) مى‏فرماید: منهم من كلم الله و رفع بعضهم درجات؛ خداوند با برخى از پیامبران(ع) گفتگو كرد و بعضى را درجاتى برترى بخشید(بقره، آیه 253). مراد از ظرفیت همان سرمایه‏هاى درونى و استعدادهاى مادى و معنوى نهفته در درون انسان است كه براساس حكمت الهى در انسان‏ها مختلف است و ممكن نیست انسان‏ها از نظر استعداد و هوش و فكر و ذوق و سلیقه یكسان باشند. هر چند پاره‏اى از اختلاف‏ها و تفاوت‏ها اكتسابى است و كوشش و تلاش انسان در ایجاد ظرفیت‏هاى گوناگون و امتیازها قابل تردید نیست ولى در عین حال این اختلاف در ظرفیت‏ها و سرمایه‏ها و استعدادهاى مادى و معنوى به طور تكوینى وجود دارد و عدالت به معناى قرار دادن هر چیزى در جایگاه مناسب و در خور آن ایجاب مى‏كند كه این اختلاف وجود داشته باشد.



خداوند در قرآن مجید مى‏فرماید:
ان الله اصطفى آدم و نوحا و آل ابراهیم و آل عمران على العالمین؛ خداوند آدم(ع) و نوح(ع) و خاندان ابراهیم و عمران را بر جهانیان برگزید(آل عمران، آیه 33). این انتخاب و گزینش از نظر تكوینى نیز ثابت است. یعنى خداوند آفرینش آنان را از آغاز، آفرینشى ممتاز قرار داد. اگرچه با داشتن این امتیاز، در انتخاب راه حق مجبور نبودند بلكه این راه را با اراده و اختیار خود مى‏پیمودند ولى در عین حال این آفرینش ویژه و ظرفیت گسترده آنها، زمینه‏ساز رهبرى جامعه و هدایت انسان‏ها گردید و سپس با اطاعت و پیروى فرمان خداوند و جهاد در راه او و استقامت و صبر و تلاش در راه هدف والا و مقدس خود به امتیازاتى اكتسابى نیز دست یافتند كه در كنار امتیازات ذاتى و خداداد آنها، از آنها انسان‏هایى برجسته و برگزیده ساخت.
هر چند این امتیازات ذاتى براى ایجاد سازمانى منظم و زمینه‏سازى براى رشد و تعالى بشر ضرروى و لازم است ولى مسؤولین بزرگ و همسنگ با آن امتیازها را به همراه دارد و دیگران كه از این امتیازها بى‏بهره‏اند مسؤولیت كمترى بر دوش دارند(تفسیر نمونه، ج 2، ذیل آیه 33 آل عمران)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

چهارشنبه 6/2/1391 - 10:16 - 0 تشکر 448401

هوالعزیز
سلام

ممنون نکا که در بحث شریک شدین
خداخیرتون بده

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 6/2/1391 - 10:22 - 0 تشکر 448402

دلیل نقلى

دلایل نقلى متعددى از آیات و روایات براى لزوم عصمت امام وجود دارد كه به برخى از آنها اشاره مى كنیم:


 آیه ى اولى الامر
خداوند تعالى مى فرماید:
(أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ)*
 از خدا و رسول و اولى الامر اطاعت كنید.

آیه ى شریفه بدون هیچ گونه قید و شرطى بر وجوب اطاعت از اولى الامر دلالت مى كند و در آیات دیگر هم چیزى كه مدلول این آیه را مقید كند وجود ندارد.
(أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ...)، معنایش این نیست كه اولى الامر را در جایى كه معصیت نكنند و تا به خطایشان واقف نشدید اطاعت كنید و هرگاه خطایى دیدید آن را با قرآن و سنت پیغمبر(صلى الله علیه وآله) راست نمایید.
به ویژه این كه خداوند قیدهاى واضح تر از این را كه به مراتب پایین تر از اطاعت مفترضه ى امام است بیان فرموده است; مثل:
(وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بِی ما لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما)**
به انسان نسبت به نیكى به پدر و مادر سفارش كردیم و اگر آنان تلاش كردند تا به آنچه علم ندارى به من شرك بورزى، از آنان اطاعت نكن.

پس چرا در این آیه كه اساس دین و ریشه ى تمام خوشبختى هاى انسانى است، چیزى از این قیود را ذكر نكرده است؟ با این كه در آن بین رسول و اولى الامر جمع كرده و براى هر دو یك اطاعت خواسته است.
براى رسول كه امر به معصیت خدا یا اشتباه در حكم محال است; و اگر در اولى الامر محال نبود، چاره اى نبود جز آن كه قید آن را ذكر نماید و (چون قید ذكر نشده) پس آیه مطلق است و لازمه اش آن است كه در اولى الامر هم قایل به عصمت شویم.»***

هم چنین خداوند تعالى در آیه ى شریفه به طور مطلق و بدون مقید كردن به چیزى، امر به اطاعت اولى الامر كرده است. از سوى دیگر، هیچ گاه خداوند كفر و عصیان را براى بندگانش نمى پسندد، حتى اگر به نحو اطاعت از شخص دیگرى باشد; بر این مبنا، اطاعت از اولى الامر، در صورتى كه به عصیان امر كنند، حرام است; در نتیجه، مقتضاى جمع بین این دو امر این است كه اولى الامر، كه اطاعتشان به طور
مطلق واجب است، تنها معصومان(علیهم السلام)هستند كه مطلقاً هیچ معصیتى از آنان صادر نمى شود.

_______________
*عنكبوت، آیه ى 8.
**ترجمه المیزان، ج 4، ص 568.
***محاضرات فى الالهیات، جعفر سبحانى، تلخیص على ربانى گلپایگانى، ص 541.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 8/2/1391 - 8:43 - 0 تشکر 448719

jtayebe گفته است :
[quote=jtayebe;393644;448401]
هوالعزیز
سلام

ممنون نکا که در بحث شریک شدین
خداخیرتون بده

بنام خدا
سلام
خواهش می كنم...انشالله پاسخم مفید بوده باشه...
ازشا هم ممنون بابت مطلب مفیدتون...

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.