• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1146)
يکشنبه 27/1/1391 - 22:48 -0 تشکر 446525
رابطه اعجاز قرآن و نبوت پیامبر

به نام خدا
آنچه در این مبحث در پی آنیم:
پاسخ به سوال زیر:

اگر اعجاز با نبوت رابطة علّی و معلولی دارد و جز انبیاء کس دیگری نمی تواند به آن دست پیدا كند، پس ما چگونه، اعجاز قرآن را درك كنیم؛ تا ببینیم که می توانیم آیه و سوره ای مثل قرآن بیاوریم یا نه؟

با ما همراه باشید.

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

يکشنبه 27/1/1391 - 22:49 - 0 تشکر 446528

در تعریف اعجاز گفته شده است:

«المعجزه هو الامر الخارق العادة، المطابق للدعوی، المقرون بالتحدّی، المتحذر علی الخلق اتیان مثله»


معجزه امر خارق العاده ای است كه با ادعای نبی مطابقت دارد و همراه با تحدّی (مبارزه طلبی) است، به گونه ای كه بشر از آوردن مثل آن ناتوان است.

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

يکشنبه 27/1/1391 - 22:51 - 0 تشکر 446529

با توجه به این تعریف و مؤلفه های آن اولاً، معجزات تمام انبیای الهی همگی، اموری ممكن؛ ولی خارق عادت است؛ یعنی محال عادی است نه محال عقلی؛ مثلاً عادتاً محال است كه در یك چشم برهم زدن چوب و عصا تبدیل به اژدها شود؛ چرا كه اساساً عناصر مادّی چوب و سنگ و خاك و گیاه در طبیعت به صورت تدریجی تبدیل به مار می شود. هر مار و عقربی كه امروزه زنده است و می خزد، در گذشته جزئی از آن خاك و كرة زمین بوده است، اگر چوبی بپوسد و خاك شود، جزء مواد غذایی گیاه می شود و اگر این گیاه را ماری بخورد، همین مواد در آینده و پس از تولید مثل، تبدیل به ماری دیگر می گردد. این راه عادی و تدریجی تبدیل شدن ذرات چوب به مار است ولی در معجزه این راه متعارف و عادی طی نمی شود؛ بلكه از راه غیر عادی و خارق العاده كه آن هم مورد تأیید عقل و بر اساس «علت و معلول» است، پدید می آید. صاحب معجزه، به اذن الهی، از راه علل ناپیدایی كه خود بدان آگاه است، به سرعت چوب را تبدیل به مار می كند و این كار را افراد عادی بشر نمی توانند و از علل ناپیدایی آن هم خبر ندارد.[2]


پس معجزه طبق قانون علّی و معلولی عمل می كند و خرق عادت است نه خرق قانون علیّت.


ثانیاً؛ یكی از ویژگی های مهم معجزه آن است كه با وجود آنكه «تحدّی» می كند و مخالفان و منكران را به مبارزه طلبی دعوت می كند؛ هیچ كس توان مبارزه و معارضه ی با آن را ندارد، لذا معجزه همواره شكست ناپذیر است؛ به این خاطر كه معجزه به یك مبداء شكست ناپذیر متكی است كه همان قدرت لایزال و بی بدیل خداوند باشد.
...........................................................
ادامه دارد

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

دوشنبه 28/1/1391 - 15:43 - 0 تشکر 446705

معجزه برای تأیید انسان كامل و ولی الله می آمد كه ارتباط و دسترسی او به مبادی عالیة ماوراء طبیعت و علل خفیه به مراتب بیشتر از دسترسی دیگران است.از این رو امكان ندارد كه روزی انسان بر اثر پیشرفت علوم بتواند این علل خفیه را بشناسد؛ زیرا چنین امور غیبی از قلمرو فكر و اندیشه و تجربه بشر عادی بیرون است. تنها راه رسیدن به آنها قداست روح و طهارت نفس است كه از تهذیب نفس به طریق مشروع حاصل می شود واین فقط مخصوص انبیاء و اولیای الهی است.

افزون بر آن، از آنجا كه هدف و ضرورت وحی و ارسال رسولان، هدایت و سعادت بشر بوده است، اگر قرار باشد چنین امور خارق العاده ای به دست پیامبر نمایان و مدعیان دروغین بیفتد، با حكمت خداوند و لطف او سازگاری ندارد؛ چگونه ممكن است كه خدای حكیم به چنین دروغگویان منحرفی اجازه دهد كه با اعجاز، مردم را منحرف سازند!


با توجه به آنچه گفته شد می توان گفت: درست است كه معجزه طبق قانون علّی و معلولی عمل می كند و کسی غیر از انبیاء الهی توان آوردن آن را ندارد؛ اما این مسئله هیچ ربطی به فهم و درك معجزه و تشخیص اعجاز انبیای راستین الهی از انبیای دروغین ندارد؛ چرا كه راه شناخت معجزة واقعی از غیر آن، بستگی به چیزهای دیگری دارد غیر از دانستن رابطة علّی و معلولی آن.


تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

دوشنبه 28/1/1391 - 15:44 - 0 تشکر 446706

از این رو برای تشخیص اعجاز در قرآن باید بین افراد متخصص و كارشناس؛ مثلاً فن سخنوری و فصاحت و بلاغت و بین مردم عادی و تودة مردم فرق گذاشت. گروه اول با این كه متخصص ادبیات عرب است، فصاحت، بلاغت، نظم و اسلوب جدید و بی نظیر آیات قرآن را تشخیص می دهد؛ اما هرگز نمی تواند بفهمد چرا و چگونه و از كجا چنین شده یا علل خفیة آن كدامند. تنها چیزی كه به آن اعتراف دارند این است كه این كلام با این ویژگی های خاص خودش فوق توان و طاقت بشری است؛ نه ما و نه هیچ كس دیگر نمی توانیم همانند آنرا بیاوریم.


و از طرفی، برخی معاندانی كه اعجاز قرآن را نپذیرفتند دست به معادل سازی زدند و خواستند آیاتی همچون قرآن بیاورند، برای همیشه در تاریخ مفتضح و رسوا شدند. (افرادی چون مسیلمة كذاب، سجاع بنت حارث، نفسر بن حارث، ابن مقنّع، ابو شاكر دیصانی و...).
------------------------------------

ادامه دارد....

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

دوشنبه 28/1/1391 - 17:14 - 0 تشکر 446734

به نام خدا
با عرض سلام ودرود
و تشکر از جناب دکتر عزیز

كسی كه می خواد كلامی مثل كلام خدا رو بیاره باید
اولا در فصاحت و بلاغت بی بدیل باشد
دوم اینكه از غیب خبر داشته باشد و حوادث آینده را پیشگویی كنه.
سوم مطالبی رو كه می گه متناقض نباشد و خلاف آن ثابت نشه .
چهارم اینكه گفتار و كلمات آن ملال آور نباشه و دارای هارمونی و آهنگ خاصی باشه كه جذاب باشه .
و پنجم اینكه مشتمل بر قوانینی باشه كه در تمام جوامع قابل اجرا باشه و به كسی ظلم وتعدی نشه.
والبته اعجاز قرآن به همینجا ختم نمی شه ولی كلامی با این ویژگی ها رو كسی نمی تونه بیاره و قرآن هماورد طلبی نموده و تا امروز كسی چنین مطلبی را ارائه نداده .
مطالب خنده آوری را كه بعضی آورده اند هر كسی كه اندك دانشی و اطلاعاتی در مورد قرآن داشته باشه اونها را مضحك می دونه و غیر قابل مقایسه .

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 1/2/1391 - 12:27 - 0 تشکر 447302

با سلام و احترام

در هر حال برای اثبات معجزه بودن قرآن و تصدیق گفتار نبی، لازم نیست که همة افراد بشر در تمام زمان ها و مکان ها، به اعجاز آن پی ببرند؛ زیرا بسیاری از معجزات دارای محدودیت زمانی و مكانی بوده است، مثل اژدها شدن عصای موسی ـ علیه السّلام ـ که در برهه ای از زمان و در مکان خاص واقع شد، و ادراک بعضی از معجزات موانع دیگری دارد، مثل آگاه نبودن توده ی مردم از فنون و قواعد ادبیات عرب که مانع از تشخیص اعجاز قرآن می شود. پس برای تشخیص اعجاز قرآن، به خصوص جنبة اعجاز ادبی آن، دو راه در پیش است یا باید خود انسان اهلِ فن و متخصص ادبیات عرب؛ شد و یا این که به اهل تشخیص و كارشناسان این فن مراجعه و اعتماد کند. خوشبختانه با رجوع به مدارك و اسناد تاریخی می توان اثبات كرد كه از زمان نزول قرآن تاكنون همة سخن دانان و متخصصان ادبیات عرب، اعم از دوست و دشمن، اعتراف دارند كه این كلام با این خصوصیات و ویژگی هایش بی نظیر و خارق العاده، و ایجاد آن از توان بشر عادی خارج است. ناتوانی مدعیان از مقابله با قرآن، به نقل متواتر و نص قطعی ثابت است.


در آخر ذكر این نكته ضروری است كه اعجاز قرآن فقط به این بُعد از اعجاز (اعجاز ادبی: فصاحت، بلاغت، سبك و اسلوب جدید) خلاصه نمی شود؛ زیرا قرآن معجزه ای است برای تمام بشر در همة اعصار، لذا جنبه های اعجاز آن متعدد است.
===================================
ادامه دارد....

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

دوشنبه 4/2/1391 - 19:25 - 0 تشکر 448079

برخی از وجوه اعجاز قرآن عبارتند از:

الف) اعجاز غیبی قرآن كه خبر از حوادث گذشته، حال و آینده داده است؛


ب) اعجاز علمی قرآن؛


ج) هماهنگی و عدم اختلاف و تناقض در آیات؛


د) اعجاز تشریعی؛


هـ) علو معانی و معارف؛


و) اُمی بودن آورندة آن.


بنابراین قرآن كریم، برای هر کس، فراخور شأن وی معجزه است، برای بلیغان و فصیحان (متخصصان ادبیات) در بلاغت و فصاحت برای حكما و فلاسفه در حكمت، و معارف بلند، برای علماء سرشارترین گنجینه علمی معجزه آساست و نظام مندی و برای قانون گذاران هم اجتماعی ترین و جامع ترین قانون است و ... خلاصه معجزه ای است برای همة عالمیان.


پس معلوم شد كه برای راهیابی به جنبه های مختلف اعجاز قرآن راههای بسیاری وجود دارد و منحصر به یک جنبة اعجازی نیست.


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:


1. جوادی آملی، عبدالله، وحی و نبوت در قرآن، مؤسسه انتشارات اسراء، چاپ اول، قم 1381.


2. سعیدی روشن، محمد باقر، علوم قرآنی، مؤسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی (ره)، چاپ اول، قم 1377.

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

دوشنبه 4/2/1391 - 19:31 - 0 تشکر 448081

منبع مطالب این مبحث:
مقاله ارتباط اعجاز قرآن و نبی
پایگاه اندیشه قم

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.