عوامل «چك برگشتی» به پرسشها پاسخ دادند
امیر جعفری: مد شده كه مردم ما تلویزیون نگاه نمیكنند
نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «چك برگشتی» با حضور كاگردان، نویسنده و بازیگران این سریال، عصر روز یكشنبه (20 فروردین ماه)، در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ابتدای این نشست سیروس مقدم، كارگردان سریال نوروزی «چك برگشتی» با بیان اینكه قرار بود با سریال دیگری در خدمت مردم باشم، خاطرنشان كرد: بنا به دلایلی نشد و از طرفی مساله برگزار نشدن نقد و بررسی سریال «تا ثریا» عزم من را جزم كرد تا «چك برگشتی» را كار كنم.
وی دربارهی جزییات فیلمنامه «چك برگشتی» كه ابتدا طرح تكخطی یك تلهفیلم بود، توضیح داد: این طرح تكخطی كه حدود شش ماه پیش نوشته شده بود، قابلیت تبدیل شدن به سریال را داشت و معضلاتی كه میتوانست مطرح شود در آن اضافه شد، سپس طرح را به شبكه پیشنهاد دادیم و پس از مشورت و اعمال تغییراتی پذیرفته شد و در نهایت اینگونه شد كه طرح تكخطی تلهفیلم را تبدیل به سریال كردیم.
مقدم با بیان اینكه نسبت به سریال «زیر هشت» جفا و بیمهری شد، خاطرنشان كرد: تلاش كردم قصه «چك برگشتی» را با لحن شیرین شروع كنم. اما احساس خودم این است كه اگر در هر كاری توانسته باشم، انگشت بر یك رنج اجتماعی بگذارم، یك قدم جلو رفتم، حال لحنی كه كمدی داشته باشد یا اینكه مثل تراژدی «تا ثریا» باشد. در سریال «تا ثریا» در فضایی به شدت ملتهب و گیج، فضایی كه مرز بین امانت و خیانت شكسته شده بود، فضایی كه مرز بین شرع و عرف مخدوش شده بود، روبهرو بودیم كه این تنشهای پیچیده فضای رئال را میطلبید، در این شرایط من كارگردان نمیتوانستم بیرون بایستم و ماجرا را تعریف كنم، در نتیجه وارد ماجرا شدم؛ در ارتباط با موضوع «تا ثریا» نیز هیچ ضمانت و تضمینی وجود ندارد كه آدمهایی با دوزهای ایمان از لرزش مصون باشند یا اینكه هرگاه فقر دیده میشود و نیاز وجود دارد آن سوی دیگر راههایی پیدا میشود كه بشود شرافتمندانه زندگی كرد.
این كارگردان درباره موضوع و عنوان «چك برگشتی» اظهاركرد: عنوان «چك برگشتی» اولین عنوانی بود كه از همان ابتدا انتخاب شده بود، این سریال انگشت روی معضلات اجتماعی گذاشت، بدون استرس و تعلیق جذابیت زیادی داشت، به همین جهت ساختار آن آگاهانه طراحی شد؛ از طرفی دیگر «چك برگشتی» بحث روز جامعه بود، مساله بازار، پولی كه در چرخش است و بازنگری نسبت به آن وجود دارد، افرادی كه با اعتماد به قراردادهای شل اموال خود را به دیگران میسپارند و دادگاههایی كه وارد آن میشویم حتی دوستانی كه به خاطر مال دنیا درگیر هم شدهاند و پای آنها به دادگاه كشیده شده است.
سیروس مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه هیچ اجبار و اصراری وجود نداشت كه طرح با موضوع انتخابات كار شود، خاطرنشان كرد: این طرح ابتدا منتفی شد و در ادامه «چك برگشتی» هم منتفی شد كه در این شرایط ما سه راه داشتیم، اول اینكه طرح دیگری را بدهند كه اگر دوست داشتیم بپذیریم و كار كنیم، دوم اینكه كلا كار برای نوروز را منتفی كنیم و راه سوم اینكه كاری دیگر را انتخاب و بپذیرم كه راه سوم انتخاب شد و زمانی كه این كار پذیرفته شد احساس كردم چون به وادی انتخابات هم نزدیك هستیم كار با این مضمون نتیجه خواهد داد.
این كارگردان در پایان سخنان خود با بیان اینكه سه سریال همچنان به عنوان سریالهای برتر سال 90 بودند، خاطرنشان كرد: این سریال آنقدر برایمان به روز بود كه فضای تهییج و شادابی را به وجود آورد و من همیشه دلم میخواست كاری با این مضمون بسازم.
*** سروش صحت و اشاره به جسارت مدیران تلویزیون
در بخش دیگری از این نشست سروش صحت ـ نویسنده سریال «چك برگشتی» ـ در ابتدای سخنان خود با بیان اینكه در پرداخت شخصیتها و موضوع سریال از حد مقرر هم بیشتر رفتیم، خاطرنشان كرد: تلاش كردیم به سمتی برویم كه موضوع سریال، مساله و دغدغههای روز مردم باشد، در این شرایط اگر جسارت مدیران شبكه یك و سیروس مقدم نبود، رفتن به سراغ این موضوع برایمان سخت بود، اما با تجربه سیروس مقدم وارد فضاهای بازتری شدیم كه كوچكترین مسالهای در آن دیده نشد.
وی در ادامه دربارهی دو شخصیت و كاراكترهایی كه با موقعیتهای متفاوت در فیلمنامه رو به رو بودند، توضیح داد: سریال در ابتدا تلهفیلم بود، اما زمانی كه قرار شد به صورت سریال نوشته شود دو قسمت اول آن را نوشتیم با كاراكتر روحانی نه نماینده مجلس، اما بعد همه به این نتیجه رسیدیم كه با توجه به فضای اجتماعی و روز، كار را به گونهی دیگری بنویسیم، در نتیجه با پیشنهاد ایمان صفایی، كاراكتر روحانی تبدیل به نمایندهی مجلس شد كه جایگزین مناسبی هم شد و با موافقت كامل مدیران شبكه روبهرو شد.
وی در پایان با بیان اینكه زمان بسیار محدودی برای ساخت «چك برگشتی» وجود داشت، خاطرنشان كرد: بیستم بهمن لباس برای لباسشویی بردیم كه گفتند دیر است و برای شب عید آماده نمیشود، اما این سریال با همه این محدودیتها برای نوروز آماده شد.
*** هدایت هاشمی و تحسین هوشمندی تلویزیون
در ادامه این نشست، هدایت هاشمی ـ بازیگر سریال «چك برگشتی» ـ ابتدا با بیان اینكه تلویزیون اگر به مجموعه جدیدی از عوامل و بازیگران اعتماد كند، قطعا نتیجه خوبی به جا خواهد گذاشت، افزود: بعد از اتفاقات مباركی همچون «پایتخت» چرا این جریانسازی و حتی تقلید از این گونه سریالها اتفاق نمیافتد و باز هم همه به سراغ كلیشهها و كمدیهای تكراری میروند.
وی در ادامه با بیان اینكه هوشمندی تلویزیون در انتخاب عوامل و بازیگران را تحسین میكنم، خاطرنشان كرد: البته در گذشته این اشتباه در تلویزیون وجود داشت كه از بازیگران و عواملی استفاده میكرد كه چهره بودند و سابقه طولانی داشتند و قابل اعتمادتر بودند كه این هیچگاه افزایش كیفی را به وجود نمیآورد، اما اكنون میبینیم بزرگترین حسن و انتخاب این این بازیگران این بود كه همه مجموعهای بودند كه قبلا در تئاتر جمع بودند.
هاشمی در ادامه دربارهی نگاه جسورانه تلویزیون به ساخت این نوع سریال اظهار كرد: باید بگویم نگاه جسورانه تلویزیون به سبب مدیران آن بستری را فراهم كرد كه امتحان نشده بود، اما این بستر بستگی به شرایط دارد. این مساله را باید از نگاهی منصفانه ببینیم، در این مملكت گاهی از نگاهها و تندرویهایی بهره برده شده كه باعث شده آن بستر برای همیشه بسته شود.
هاشمی در بخش دیگری از این نشست درباره نقش خود در سریال «چك برگشتی» توضیح داد: فرصت پیشتولید این كار بسیار محدود بود اما شانسی كه در این مدت آوردم فعالیتهای انتخاباتی زیادی بود كه مساله روز كشورمان بود، در این شرایط مجموعهای از سیدیهای انتخاباتی را فراهم كردم و همه را زیر نظر قرار دادم، همچنین نیاز به یك لهجه تركیبی و شهرستانی داشتم كه توانستم آن را پیدا و بازی كنم.
وی در پایان مطالب خود خاطرنشان كرد: نكتهای كه وجود دارد این است كه اكنون فضای تلویزیون خیلی بهتر از سینما شده است، در سینما و تئاتر سنگ روی سنگ بند نیست.
*** امیر جعفری و نقد منتقدانی كه سریال نمیبینند
در بخش دیگری از این نشست امیر جعفری ـ بازیگر سریال «چك برگشتی» ـ ابتدا با بیان اینكه كار زنندهای است كه گروهی سریال را ندیده، نقد میكنند، خاطرنشان كرد: این سلیقهی شخصی مردم است كه سریالی مورد قبول واقع شود یا نه و همه بستگی به نظر مردم دارد كه این سریال را با «زیر هشت»، «چهار دیواری» یا چیز دیگری مقایسه كنند.
وی در ادامه درباره نقش خود در این سریال توضیح داد: قرار نیست كه ما كار عجیبی انجام دهیم من همیشه نقشم را از خودم رد میكنم و كار رئال انجام میدهم، قرار نیست كاریكاتور انجام دهم.
جعفری در پایان خاطرنشان كرد: دربارهی سینما، تلویزیون و تئاتر یك موقع تبی راه میافتد كه برایم عجیب است، اكنون نیز مد شده است كه مردم ما تلویزیون نگاه نمیكنند و به شبكههای دیگر روی میآورند، اما میخواهم این را بگویم كه بدترین كارهای ما خیلی بهتر از بهترین كارهای شبكههای دیگر است.
*** بهاره رهنما و تاكید بر وجه مردمسالاری «چك برگشتی»
بهاره رهنما كه در این نشست حضور داشت با بیان اینكه سریال «چك برگشتی» مردمسالارانهترین سریال بعد از انقلاب بود، خاطرنشان كرد: اگر قرار بود در پرداخت برخی شخصیتها شاهد اتفاقات جدیدتری باشیم و بیشتر به كاراكترها بپردازیم كه سریال تبدیل به یك سریال سیالی میشد و در این صورت راضی به همكاری نمیشدم.
وی در ادامه با بیان اینكه از قصههای كمدی سینما خسته شده بود و به این پروژه پیوست، افزود: برخی وقتها یك فرصت راه جدیدی را جلوی پای آدمی، باز میكند، اما فكر میكنم حسنی كه تلویزیون دارد این است كه تكلیف مدیران تلویزیون با خودشان و همه معلوم است.
*** صحبتهای كوتاه رامین فر و برق نورد
در ادامه ریما رامینفر در مقایسه «چك برگشتی» با «پایتخت» اظهار كرد: این دو سریال قطعا با هم تفاوت دارند، در «چك برگشتی» نقش من بین دو كاراكتر شرخر و كاندیدای مجلس میگذشت و یك نقش فرعی بود، اما چیزی كه من را وارد فضای كار كرد و به آن علاقه داشتم، ایجاد فضاهایی بود كه سیروس مقدم در آن نقش داشت. این فضاها به قدری باورپذیر بود كه دوست داشتم در آن حضور داشته باشم. اما از هر دو سریال به یك اندازه لذت بردم.
***
هومن برقنورد نیز در این نشست در سخنانی كوتاه دربارهی نقش خود در كاراكتر (احمد)، توضیح داد: روزی كه تست گریم و لباس داشتیم نگران این بودم كه صدایی كه انتخاب كرده بودم برای نقشم، زیاد جالب نباشد، اما زمانی كه مطرح كردم آن چیزی كه مد نظرم بود، حتی مورد توجه هم واقع شد.
ایسنا