موسیقی عرفانی
این روزها توجه بسیاری به سمت موسیقیهای تلفیقی جلب شده است. این نوع موسیقی حاصل تلفیق 2 یا چند فرهنگ موسیقایی است، در تعریفی سادهتر میتوان گفت در این نوع موسیقی با تركیبی از سازهای ایرانی و غیرایرانی مواجه هستیم.
بسیاری كیهان كلهر را پایهگذار شیوه جدیتری از این نوع موسیقی در كشورمان میدانند. هماكنون بسیاری از خوانندگان ایرانی در این زمینه فعالیتهایی دارند و به سمت موسیقی تلفیقی جلب شدهاند كه حسین علیزاده، فرهاد فخرالدینی، كیوان ساكت، كیهان كلهر، محمد معتمدی، سیاوش ناظری از جمله چهرههای موفق این عرصه هستند.
به تازگی آلبومی در زمینه موسیقی تلفیقی منتشر شد با عنوان «حسرت دیدار» خوانندگی و آهنگسازی این آلبوم را محسن مرعشی انجام داده است و دارای 10 قطعه با عنوانهای آینه عشق، سرگشته، معبود، رقص مرگ، جام و باده، جنون، باز آید، بینشان، خاك درگاه و موزیك سرگشته است.
این آلبوم تلفیقی است از ساز تنبور با سایر سازهای ایرانی و همچنین غربی كه از سوی شركت آوای حنانه تهیه و روانه بازار موسیقی شده است.
اشعار «حسرت دیدار» از مولانا، یوسفعلی میرشكاك، حافظ و اسماعیل منصوری لاریجانی است. این آلبوم مضمونی عرفانی دارد و 2 ترانه آن نیز در مدح و وصف مولا علی(ع) ساخته شده است.
ریتم آرام و جذاب آلبوم «حسرت دیدار» این قابلیت را دارد كه مخاطبان بسیاری را به خود جلب كند. مرعشی این آلبوم را نوعی از موسیقی پاپ عرفانی میداند و از این طریق سعی دارد با ادامه همین مسیر آینده حرفهای خود را پیش ببرد.
میتوان از وجهی دیگر نیز آلبوم «حسرت دیدار» را درخور توجه دانست. مرعشی خواننده و آهنگساز جوانی است كه با امكانات كم در یكی از شهرهای شمالی كشور در حال فعالیت است و با همین امكانات محدود توانسته اثری خوب تولید كند.
این موضوع بیانگر توانایی خوب و ارزنده استعدادهای موسیقی است كه در سراسر كشور فعالیت دارند و اگر شرایط بهتری برای فعالیت آنها فراهم شود میتواند بر روند موسیقی كشورمان نیز تاثیرگذار باشد. منبع جام جم