• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 2278)
سه شنبه 21/3/1387 - 22:54 -0 تشکر 42883
مهدی (عج) ازدیدگاه واقعی اهل سنت

بـــإســـم ربّ الــمــهــدی

قال رسول الله (ص): (( لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد، لطول الله ذلک الیوم ، حتی یخرج رجل من ولدی ، فیملؤها عدلاًو قسطاً کما ملئت جوراً و ظلماً .)) مسند احمد1/99
تنها اختلافی که بین کافـّه مسلمین پیرامون مهدی موعود(عج) وجود دارد،اختلاف در ولادت اوست.اکثریت اهل سنت قائلند ، مهدی (عج) درآخر الزمان ولادت می یابد.لکن شیعه بر این باور است که ایشان در سال 255 هجری قمری درسامرا ولادت یافته اند وپدر بزرگوارشان حضرت عسکری(ع) می باشند.

تعداد روایاتی که پیرامون مهدی موعود (عج) درکتب اهل سنت و شیعه موجود می باشد بر این قراراست:
1.بشارت به ظهور. 657 روایت
2.اوازاهل بیت پیامبرمکرم اسلام(ص)است. 389 روایت
3
.او از اولاد امام حسن عسکری(ع)است. 146 روایت
4.غیبت وعمرطولانی دارد. 409 روایت
5.روایات پیرامون ولادتش. 214 روایت
و......

ابن خلدون و احمد المصری تنها کسانی هستند که تاکنون پیرامون تضعیف روایات مهدویت کوشیده اند که با مقابله شدید علماء اهل تسنن مواجه شده اند.
از جمله رسائلی که در رد ابن خلدون نوشته شده ، رساله ((ابراز الوهم المکنون من کلام ابن خلدون)) می باشد که توسط استادِ ابن خلدون آقای احمد محمد صدیق نوشته شده.

ازجمله کتب اهل سنت پیرامون مهدی صاحب الزمان (عج) :
کتاب((صفة المهدی)) نوشته الحافظ ابو نعیم الاصفهانی.
کتاب((البیان فی اخبار صاحب الزمان))نوشته الکنجی الشافعی.
کتاب((البرهان فی علامات مهدی آخر الزمان))نوشته ملا علی المتقی.
کتاب((اخبار المهدی))نوشته عباد بن یعقوب الرواجنی.
کتاب((العرف الوردی فی اخبار المهدی))نوشته سیوطی.
کتاب((القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر))نوشته ابن حجر.
کتاب((عقد الورد فی اخبار الامام المنتظر))نوشته شیخ جمال الدین الدمشقی.

اشاره ای به مقابله علماء اهل سنت با نظریه ابن خلدون ومخالفین مهدویت :
((مشکل،مشکلِ یک یا دو حدیث یا دو روایت نیست.بلکه مجموعه ای از احادیث است.....چرا باید این تعداد روایت را رد کنیم ؟ آیا همه این روایات فاسدند ؟ اگر چنین چیزی باشد باید کلا پایه دین و شریعت از بین رود . چرا که نتیجه اش شک وظن فاسد به سایر روایات وارده ازجانب نبی اکرم (ص) است.....هنگامی که ما دقت نظر در ظهور مهدی داشته باشیم ، حرج و مانعی از قبول آن یا حداقل عدم رفض وعدم رد آن نداریم . چرا که ادله فراوانی پیرامون این مساله از ناقلین معتبر وجود دارد که بسیاری از آنها در کتب صحیح مسلم و بخاری موجودند. و........ .))

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

پنج شنبه 23/3/1387 - 0:29 - 0 تشکر 43026

سلام

دستتون درد نکنه؛ واقعا مبحث لازم و بجایی بود...

اتفاقا من هم در این رابطه مشکل دارم؛ یعنی نمیدونم که دقیقا اعتقادات اهل سنت با ما شیعیان چه فرقی داره (جز همونی که گفتین). ممنون میشم اگه سایر احادیثی رو که باعث اختلاف بین این دو مذهب شده رو هم ثبت کنین...

یه چیز دیگه هم فکر کنم بگم بد نیست... تا جاییکه من اطلاع دارم اختلاف اصلی بین شیعه و سنی سر احادیث و معتبر بودن اونها نیست، چون که فکر نمیکنم طرفین برای برتری دادن خود دست به کارهایی مثل نوشتن احادیث غیرواقعی و جعلی بکنن. از نظر من مشکل برسر نوع تحلیل هاست... اینکه امام زمان -عجل الله- موقع ظهور متولد میشه شاید بخاطر غیرمعقول بودنشه که از طرف اهل تسنن رد میشه نه صرفا شکل احادیث پیامبر خدا و ائمه...

اینها حرف های من بود، اگه ایرادی داره ممنون میشم که روشنم کنید...

یاحق

مجتبی 

در نگاه آنانکه پرواز را نمی فهمند،                                                                        
هرچه اوج بگیری، کوچکتر می شوی...                                         
پنج شنبه 23/3/1387 - 1:0 - 0 تشکر 43035

با سلام خدمت کلیه دوستان .بالاخص آقا مجتبی و حیات طیبه عزیز .
بنده قصد ندارم که مطالبی که بیان میکنم خشک و طولانی باشه.ولی گاهی لازمه .به هر حال خوندن مطالب زیر خالی از لطف نیست.

اولا وجود مهدی(عج) از نظر شیعه و سنی به تواتر ثابت شده .لکن اخیرا افکار مغالطه آمیز فرقه وهابیت است که فقط آنرا انکار می کند
.

اهل سنت خود بر این باورند كه مهدى از دودمان مبارك رسول خدا صلى اللّه علیه و آله وسلم است. براى نمونه :
دانشمندان بعد از صحاح سته كه در باب حضرت مهدی روایت نقل كرده اند , عبارتند از :
1 ـ « ابن قتیبه دینوری » در كتاب خودش « غریب الحدیث
» .
2 ـ « ابوبكر بن ابی خیثمه » و « زهیر بن حرب » كه ابن خلدون در مقدمه تاریخش می گوید : « ابوبكر بن ابی خیثمه بنا به روایت السهیلی در جمع آوری احادیث وارده پیرامون مهدی (عج ) زحمت بسیار كشیده است
»
3 ـ « حافظ ابو نعیم » است كه سیوطی در كتاب « الجامع الصغیر » خود و در كتاب دیگرش « العرف الوردی » از وی نام برده است . او احادیثی را كه ابونعیم درباره حضرت مهدی (عج ) آورده است جمع آوری كرده , تلخیص نموده و در كتاب خود العرف الوردی درج نموده و احادیث بسیاری بر آن افزوده است . ابو نعیم اصفهانی آنچه بیان كرده است در كتابهای اربعین و فوائد و عوالی او می توان مشاهده كرد
.
4 ـ « حافظ ابوالحسن مناوی » در كتاب « ملاحم » خود
.
5 ـ « حافظ دارقطنی » در مسند علی , مسند فاطمه و كتاب جرح و تعدیل
.
6 ـ « حافظ طیرانی » در « معجم صغیر » و « معجم اوسط » و « معجم كبیر
»
7 ـ « حاكم نیشابوری » در مستدرك صحیحین
.
8 ـ « ابواسحاق ثعلبی » در تفسیر كبیر و عراش و قصص الانبیا

9 ـ « ابن عبد ربه اندلسی » در كتاب الاستیعاب
.
10 ـ « جلال الدین سیوطی » بخشی از كتاب « الحاوی للفتاوی » خود را به نام العرف الوردی فی اخبار المهدی آورده است كه در آن چهل حدیث از ابونعیم اصفهانی جمع آوری كرده و تلخیص نموده و آنچه از قلم افتاده بدان افزوده است
.
احادیث و روایاتی كه سیطوی نقل كرده است بیش از دویست حدیث است و در آن حدیث صحیح , حسن , ضعیف و مجعول وجود دارد. وی هر گاه حدیثی را می آورد به ذكر اسامی كسانی كه آن حدیث را نقل نموده اند , می پردازد. ابو داود و ابن ماجد و الحاكم نیشابوری از ام سلمه نقل كرده اند كه از پیامبر اكرم (ص ) شنیدم كه فرمود « المهدی من عترتی و من ولد فاطمه » , مهدی (عج ) از خاندانم از فرزندان فاطمه (س ) است
.
11 ـ « ابوبكر خطیب بغدادی » در كتاب تاریخ بغداد
.
12 ـ « حمید قرطبی » در كتاب الجمع بین الصحیحین
.
13 ـ « حسین بن مسعود فرا » در كتاب مصابیح السنه
.
14 ـ « عماد الدین ابن كثیر » در كتاب الفتن و الملاحم
.
او می گوید : « بخشی جداگانه به بیان مساله مهدی اختصاص دادم و الحمد و المنه
»
15 ـ « ابن حجر مكی » فقیه سنی كه در اثر خود « القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر » به ذكر مساله امام زمان (عج ) پرداخته است . « برزنجی » در كتابش « الاشاعه » این موضوع را بیان كرده و از آن نقل نموده است و همچنین « السفارینی » در « لوامع الانوار البهیه » خود
.
16 ـ « ابن عساكر » در كتاب تاریخ الكبیر لدمشق
.
17 ـ مفسر قرآن « محمود بن عمر زمخشری » در تفسیر كشاف
.
18 ـ « ابن خشاب بغدادی » در تاریخ موالید و وفیات الائمه
.
19 ـ « علی المتقی الهندی » صاحب « كنزل العمال » كه « ملاعلی القاری الحنفی » در كتاب « المرقاه شرح المشكاه » از این رساله نام برده است و بعد از او برزنجی در كتاب الاشاعه خود
.
20 ـ « ملا علی القاری » در كتاب « المشرب الوردی فی مذهب المهدی
» .
21 ـ « مرعی بن یوسف حنبلی » در كتاب « فوائد الفكر فی ظهور المهدی المنتظر » كه السفارینی در « لواع الانوار البهیه » از او یاد كرده است
.
22 ـ « محمد بن علی شوكانی » در اثر خود « التوضیح فی تواتر ما جا فی المهدی المنتظر و الدجال و المسیح » پیرامون حضرت مهدی (عج ) و دو مساله نزول عیسی (ع ) و خروج دجال صحبت نموده است كه صدیق حسن در كتاب خود « الاذاعه » از آن یاد كرده و مطالبی را از آن نقل كرده است
.
23 ـ « امیر محمد بن اسماعیل صنعانی » مولف كتاب « سبل الاسلام » كه صدیق حسن در كتاب « الاذاعه » خود می گوید « المنیر محمد بن اسماعیل صنعانی (یمانی ) احادیث مبنی بر خروج مهدی (عج ) و اینكه او از آل محمد(ص ) و در آخر الزمان ظاهر می شود را جمع آوری كرده است
. »
سپس می گوید : « تعیین زمان خروج او نیامده است ولی او پیش از خروج دجال ظهور می كند
. »
24 ـ « حافظ ابوالحسن محمد بن الحسن ابدی سجزی » در كتاب خود به نام « مناقب الشافعی
»
25 ـ « ابن القیم » در كتابش « المنار
»
26 ـ « ابن یوسف المرعی » در كتابش « فوائد الفكر فی ظهور المهدی المنتظر
»
27 ـ « شیخ محمد سفارینی » در كتاب « لوامع الانوار البهیه
. »
28 ـ « البیهقی » در « دلایل النبوه
»
29 ـ « ابن خزیمه » در كتاب خود
.
30 ـ « البیهقی » در « دلائل النبوه
»
31 ـ « ابن جریر » در « تهذیب الاثار
»
32 ـ « ابن مندره » در تاریخ اصبهان
.
33 ـ « ابوالحسن الحربی » در « الاول من الحربیات
»
34 ـ « ابوعمرو الدانی » در سنن خود
.
35 ـ « ابوغنم الكانی » در كتاب « الفتن
»
36 ـ « الدیلمی » در « مسند الفردوس
»
37 ـ « ابوبكر الاسكاف » در « فوائد الاخبار
»
38 ـ « ابوحسین بن المنادی » در كتاب « الملاحم
»
39 ـ « ابن سعد » در « الطبقات
»
40 ـ الرویانی در مسند خود
.

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

يکشنبه 2/4/1387 - 23:10 - 0 تشکر 44619

1. ابو سعید خدری از پیامبر (ص) روایت کرده که : ساکنین آسمان و زمین از حضرت مهدی (عج) راضی خواهند بود.آسمان قطره ای از قطره های خود را وا نمیگذاردمگر اینکه آن را فرو میریزد وزمین هم گیاهی از گیاهان خود را نگه نمی دارد جز آنکه آن را خارج میسازد تا آنجا که اموات آرزوی زنده شدن را دارند.             
(کتاب الفتن لابن حماد جلد 1 صفحه 357 حدیث1037 )

2.ان المهدی(عج) هو الذی ینزل علیه عیسی ابن مریم  : قطعا مهدی (عج) همان کسی است که حضرت عیسی بر او نازل میشود.
(کتاب الفتن لابن حماد جلد 1 صفحه 373 حدیث1103 )

3.لا یخرج المهدی حتی ترقی الظلمه
(کتاب الفتن لابن حماد جلد 1 صفحه 333 حدیث 956 )

یا علی

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

يکشنبه 2/4/1387 - 23:15 - 0 تشکر 44621

قران بارها گفته که پایان جهان به دست متقین است والعاقبه للتقوی یا والعاقبه للمتقین و به مومنین وعده داده که آنها را حاکمان بلا منازع روی زمین قرار دهد به صورتی که دین قدرت یابد و ترسی برای مومنین وجود نداشته باشد .

اعراف 128 : ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبه للمتقین (زمین برای خداست به وهر کس بخواهد خواهد داد و عاقبت برای متقین است .

انبیاء  105 : ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض لله یورثها عبادی الصالحون(زمین برای خداست و آنرا به بندگان صالحش خواهد داد)

قصص 5 : و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین(خدا می خواهد که بر مستضعفین منت گذارد و آنها را امامان و وارثین قرار دهد)

نور آیه 55 : وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِكُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ (خدا به مومنینی که عمل صالح انجام دهند وعده داده که آنها را در روی زمین جانشین قرار دهد و دینی که مورد رضایت اوست را قدرت دهد و ترسشان را به امنیت مبدل سازدبه صورتی که خدا را عبادت کنند و کسی را شریک او نکنند )

این وعده جز با آمدن منجی یا همان مهدی موعود که در کتب شیعه و سنی به آن اشاره شده محقق نخواهد شد و اگر اهل سنت از آن بی خبرند به خاطر بیخبری آنها از حقایق مندرج در کتابهایشان است .

به عنوان نمونه به منابع زیر توجه کنید:

مهدی از فرزندان فاطمه است

مسلم و أبو داود و النسّائی و ابن ماجة و البیهقی و آخرون: «المهدی من عترتی من ولد فاطمة»

] سنن أبی داود: 4/107 الحدیث 4284، سنن ابن ماجة: 2/1368 الحدیث 4084، الكامل:3/196الحدیث 12/697، المستدرك على الصحیحین: 4/601 الحدیث 8672/380، الغیبة للطوسی: 186 الحدیث 145 و 188 الحدیث 148، فردوس الأخبار: 4/497 الحدیث 6943، مصابیح السنّة: 3/492 الحدیث 4211، مجمع البیان: 4/68 (الجزء 17)، العمدة لابن البطریق:433 الحدیث 909 و 436 الحدیث 920، جامع الاصول: 11/49 الحدیث 7812، مشكاة المصابیح: 3/170 الحدیث 5453/17، جامع الصغیر: 2/552 الحدیث 9241، كنز العمّال:14/264 الحدیث 38662، ینابیع المودّة: 188]

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

دوشنبه 17/4/1387 - 22:43 - 0 تشکر 47009

همانطور که گذشت اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت بر این عقیده اند که مهدی موعود متولد نشده .
اما تعداد کثیری از مورخان و محدثان اهل سنت که بیش از صد نفرتعدادشان برآورد شده تولد آن حضرت را درکتب خود ذکر و تایید کرده اند. از جمله :

ابن حجر هیتمی،الصواعق المحرقه،ط2،قاهره،1385هـ.ق،ص208.

شبراوی،الاتحاف بحب الاشراف،ط2،قم،منشورات الرضی،1363هـ.ش،ص179.

محمد امین بغدادی سویدی،سبائک الذهب فی معرفه قبایل العرب،بیروت دارصعب،ص78.

مومن شبلنجی،نورالابصار،قاهره،مکتبة المشهد الحسینی،ص168.

شیح محمد صبان،اسعاف الراغبین،(در حاشیه نور الابصار)ص141.

ابن اثیر،الکامل فی التاریخ،بیروت،دار صادر،ج7،ص274(حوادث سال 260).

حمدالله مستوفی،تاریخ گزیده،چاپ دوم،تهران،انتشارات امیر کبیر،1362هـ.ش،ص207.

ابن طولون،الائمه الاثنی عشر،قم،منشورات الرضی،ص117.

ابن صباغ مالکی الفصول المهمه،(بی تا)،ص310،.

شیخ سلیمان قندوزی، ینابیع الموده، بیروت،موسسه الاعلمی للمطبوعات،ج3،ص36.

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

جمعه 28/4/1387 - 23:20 - 0 تشکر 48318

با سلام و تشکر ازشما  دوست گرامی

متاسفانه موضوعی که در مورد برادران اهل سنت مطرح هست اینه که این برادران مسلمان ما با حقیقت آشنایی کامل دارند ولی یه جورایی لجاجت می ورزند و نمی خوان قبول کنن که شیعه بر حق هست .

یا علی

شنبه 29/4/1387 - 13:39 - 0 تشکر 48387


در اكثر روایات كه علمای اهل سنت از پیامبر(ص ) روایت كرده اند , حضرت مهدی (عج ) را از دودمان امام حسین (ع ) دانسته اند , آنهم با مشخصاتی كه همان موقع از زبان پیامبر نقل شده است . می توان گفت : قدیمی ترین مدركی كه بدست ما رسیده است , مسند احمد حنبل پیشوای فرقه حنبلی اهل سنت است كه احادیث مهدی (عج ) را ثبت و ضبط كرده است كه این احادیث در مجلدات یك , دو , سه و پنجم ذكر شده است . پس از وی « محمد بن اسماعیل بخاری » , نامی ترین محدث عامه و معاصر امام حسن عسگری (ع ) است كه در كتاب صحیح خود « كتاب الاحكام » احادیث « دوازده پیشوای بعد از پیامبر اسلام كه همگی از قریش خواهند بود و عزت اسلام بستگی به وجود آنها دارد » را نقل نموده است .
علاوه بر این , بخاری در همان كتاب , موضوعی در باب نزول عیسی بن مریم (ع ) پرداخته كه به همكاری وی به امام زمان اشاره كرده است
.
بعد از وی « ابن ماجه قزوینی » در كتاب « سنن » خود كه آن هم از صحاح عامه است , احادیث مهدی (عج ) را در بخش مخصوص « باب خروج المهدی » آورده است . در همان عصر « ابو داود سیستانی » در كتاب « سنن » خود روایات مهدی موعود را در بحثی از آن به عنوان « كتاب المهدی » بیان داشته است و باز در همین عصر « ترمذی » در كتاب « الفتن » از سنن خود بابی و فصلی به نام ماجا المهدی (عج ) بیان نموده كه روایات مربوطه را در آن ذكر كرده است
.


مسئله اعتقاد به امام زمان (عج ) قبل از اینكه یك عقیده و ایده شیعی باشد یك مسئله اسلامی است , بلكه فراتر از آن , یك مسئله جهانی و كلی است و می توان گفت آن مقداری كه در ماخذ و منابع اولیه اهل تسنن در شان ایشان از پیامبر اكرم (ص ) روایت شده است , در منابع شیعه به آن مقدار وجود ندارد. روایات و احادیث مربوط به حضرت ولی عصر(عج ) را هم اكنون در آن منابع قدیمی عامه از مسند احمد حنبل و پنج صحیح از صحاح سته اهل سنت تا در دائره المعارف فرید وجدی و حتی معاصرین به وفور می بینیم
.
با این وصف باعث كمال تاسف و تعجب است كه به مرور ایام , برخی از مسلمین نسبت به این مسئله بی تفاوت مانده و حتی جمعی از آنان به دیده شك و تردید نگریسته , و زبان خود را به ایراد و اعتراض گشوده اند , گویی كه فقط مذهب شیعه است كه عقیده به مسئله امام المنتظر دارد. تا جایی كه حتی مسئله مهدی (عج ) را ساخته و پرداخته جامعه شیعه دانسته و گفته اند : « اهل سنت در این مورد نظری بیان ننموده است
. »

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

شنبه 29/4/1387 - 15:29 - 0 تشکر 48394

بسم رب المهدی
با سلام خدمت دوستان عزیزم

جناب منتظر عشق از زحماتی که برای اینگونه مباحث میکشید ممنونم .

خدمت اقا مهدی 313 هم عرض کنم نمیشه این طوری گفت ....یعنی در جایگاهی نیستیم که به عنوان یک فرد سنی جواب بدیم . اونها هم دلایل خودشون رو میارند و اکثرا هم سعیشون اینه با دلیل حرف بزنند . به قول خودمون کیلویی صحبت نمیکنند !! و ما هم نباید کشکی بگیم ماها بر حقیم!


در مورد بحث مهدویت همان طور که در صحبتای منتظر عشق هم بود ، این مطلب یه مطلب جهانیه ! وابسته به گروه خاصی نیست و کسی هم نمیتونه اون رو رد کن اما اثباتش مهمه و چگونگی وجود شخصی با خصوصیات امام زمان باید مشخص بشه تا قابل درک باشه

متاسفانه دوستان اهل تسننمون در انجمن نمیاند که عقاید شخصی خودشون رو بگند در نتیجه ماها تنها میتونیم به کتب ، منابع یا کلا اثار بزرگانشون در این زمینه اکتفا کنیم و در همین حد هم برای ما خیلی مفید و سودمنده

یه موردی رو بگم از مباحثی که با یکی از دوستان سنی داشتم پیرامون حضرت مهدی ، ایشان میگفت ما دنبال نشانه های امام زمان نمیریم ، چون چیزی که وجود نداره رو نمیشه ثابت کرد !!

نمیدونم مبنای حرفش چی بود ولی وقتی ادم فکر میکنه روی این حرفش میبینیم ماها واقعا برای اثبات اماممون خیلی مشکل داریم . خیلی باید زحمت کشید و خیلی باید دقت کرد و خلاصه حرفم اینکه این قدری باید قوی شد تا با دلیل و سند حرف بزنیم و این وظیفه تک تک بچه های شیعه است یاعلی مدد

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
شنبه 26/5/1387 - 20:32 - 0 تشکر 52626

السلام علیکم یا اهل بیت النبوه

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان معارفی . بعد از مدتی دوری از تبیان و دوستان خوبم بنا به دلایلی از جمله پایین بودن سرعت اینترنت اصفهان ، با فرارسیدن ایام ولادت حضرت بقیه الله (عج) مطلبی رو پیرامون مبحث موجود ثبت میکنم


اعتقاد به مهدویت، اختصاص به شیعه ندارد، بلکه بر اساس روایات فراوانى که از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم)ی رسیده، علماى اهل سنّت نیز این موضوع را قبول دارند.
ولى معمولا آنان، تولّد حضرت مهدى را انکار مىکنند و مىگویند: شخصیّتى که پیامبر اکرم از قیام او خبر داده، هنوز متولّد نشده است و در آینده تولّد خواهد یافت
.

شبراوى شافعى در «الاتّحاف» گوید:«شیعه عقیده دارد مهدى موعود ـ که احادیث صحیحه درباره او وارد شده ـ همان پسر حسن عسکرى است و در آخر الزّمان ظهور خواهد کرد، ولى صحیح آن است که او هنوز متولّد نشده و در آینده متولّد مىشود و او از اشراف اهل بیت کریم است.»

ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه، ذیل خطبه 16 مىگوید: «اکثر محدّثین عقیده دارند مهدى موعود از نسل فاطمه(علیها السلام) است و اصحاب ما معتزله آن را انکار ندارند و در کتب خود به نام او تصریح کرده اند و شیوخ ما به او اعتراف نموده اند. منتها او به عقیده ما هنوز متولّد نشده و بعداً متولّد خواهد گردید.»با این حال، تعدادى از مورّخان و محدّثان اهل سنّت، تولّد آن حضرت را ذکر کرده و آن را یک واقعیت دانسته اند ، از جمله
:

1 ـ عزّالدّین ابن اثیر (متوفّاى 630) در حوادث سال 260 هجرى مىنویسد:«ابو محمّد عسکرى (امام حسن عسکرى) در سال 232 متولّد شد و در سال 260 وفات یافت و او پدر محمّد است که شیعه او را «منتَظَر» نامند


2 ـ عماد الدّین ابوالفداء اسماعیل بن نورالدّین شافعى (متوفّاى 732) گوید:«على هادى (امام دهم) در سال 254 هجرى در سامرّا وفات یافت. او پدر حسن عسکرى است و حسن عسکرى یازدهمین امام از ائمّه دوازده گانه است و او پدر محمّد منتظَر صاحب سرداب است و در سال 255 متولّد شده است


3 ـ ابن حجر هیتمى مکّى شافعى (متوفّاى 974) در «الصّواق المحرقه» مىنویسد: «حسن عسکرى در سامرّا وفات یافت، عمرش 28 سال بود و به قولى او را مسموم کردند و از خود فرزندى جز ابوالقاسم محمّد حجّت باقى نگذاشت، عمر او به وقت وفات پدرش پنج سال بود، لیکن خدا در آن کمى سنّ، به وى حکمتِ امامت را عطا کرده بود و «قائم منتظَر» نامیده مىشود


4 ـ نورالدّین على بن محمّد بن صبّاغ مالکى (متوفّاى 855) گوید:«مدّت امامت امام حسن عسکرى دو سال بود. او بعد از خودش فرزندش «حجّت قائم» را باقى گذاشت که براى حکومتِ حقّ، انتظارش کشیده مىشود. پدرش او را مخفى نگهداشته و پنهانش کرده بود و آن به علّت سختى کار و خوف از سلطان وقت بود


5 ـ ابوالعبّاس احمدبن یوسف دمشقى قرمانى (متوفّاى 1019) در «اخبار الدُّوَل و آثار الأُوَل» مىنویسد:«فصل یازدهم کتاب در بیان حال خلف صالح امام ابى القاسم محمّد فرزند حسن عسکرى است که عمرش به وقت وفات پدرش پنج سال بود، لیکن خدا به وى حکمت عطا فرمود، چنان که به یحیى(علیه السلام) داده شد، او متوسّط القامه، زیباموى، زیبابینى و گشاده پیشانى بود.»معلوم مىشود که تولّد حضرت مهدى براى این نویسنده و مورّخ سنّى به قدرى واضح و یقینى بوده که حتّى به بیانِ قیافه و شمائل آن حضرت نیز پرداخته و از او به نام «الخلف الصّالح» یاد کرده است
.

ادامه دارد ...

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

شنبه 26/5/1387 - 20:42 - 0 تشکر 52632

6 ـ حافظ ابوعبدالله محمّد بن یوسف کنجى شافعى (متوفّاى 658) در «کفایة الطّالب» مىنویسد:«امام عسکرى روز جمعه هشتم ربیع الاوّل در سال 260 در سامرّا از دنیا رفت و در خانه اى که پدرش در آن دفن شده بود، دفن گردید، پسرش را بعد از خود گذاشت و اوست امام منتظَر.

کتاب کفایة الطّالب را در اینجا تمام کرده و حالات او را در کتابى مخصوص مىنگاریم.»ناگفته نماند که کتاب ویژه این عالمِ سنّى درباره حضرت مهدى(علیه السلام)، البیان فى اخبار صاحب الزّمان نام دارد
.

7 ـ خواجه پارسا از بزرگان مذهب حنفى در کتاب «فضل الخطاب» مىنویسد:«ابو محمّد حسن عسکرى بعد از خودش جز فرزندى به نام ابوالقاسم محمّد منتظَر که مرسوم به قائم و حجّت و مهدى و صاحب الزّمان است بر جاى نگذاشت. شب میلاد او نیمه شعبان سال 255 هجرى و مادرش امّ ولد بوده که نرجس نامیده شده است


8 ـ ابن طلحه کمال الدّین شافعى (متوفّاى 654) در کتاب ارزشمندش به نام «مطالب السَّئُول فى مناقب آلالرّسول» مىنویسد:«امّا در مناقب ابو محمّد حسن عسکرى همین بس که بزرگترین منقبب و مزیّتى که خدا به او داده آن است که مهدى موعود از صلب اوست... مادرش کنِیرى است به نام صیقل و نام خودش محمّد، کنیه اش ابوالقاسم، لقبش «حجّت» و «خلف صالح» و به قولى «منتظَر» است


9 ـ شمس الدّین ابوالمظفّر سبط بن جوزى حنفى (متوفّاى 654) در کتاب معروفش «تذکرةالخواصّ» مىنویسد:«محمّد بن حسن بن على بن محمّد بن على بن موسى الرّضا بن جعفر بن على بن الحسین بن على بن ابیطالب، کنیه اش ابوعبدالله و ابوالقاسم است. و او خلف حجّت، صاحب الزّمان، قائم منتظَر و آخرین ائمّه است. خبر داد ما را عبدالعزیز بن محمود بن بزّاز از ابن عمر گفت: رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود: «خارج مىشود در آخر الزّمان مردى از فرزندانم که اسم او مثل اسم من و کنیه او مثل کنیه من است، زمین را پر از عدل مىکند، همان طور که پر از ظلم شده باشد، این همان مهدى است


10 ـ عبدالوّهاب شعرانى شافعى مصرى (متوفّاى 973) در کتابش به نام «الیواقیت والجواهر» مىنویسد:«... او از اولاد امام حسن عسکرى و تولدّش در نیمه شعبان سال 255 واقع است و او باقى مىماند تا با عیسى بن مریم(علیه السلام) اجتماع کند. و عمر شریفش تا زمانِ ما که اکنون سال 958 است، 706 سال مىباشد

از حضرت مهدى(علیه السلام)، مطالبى ارزنده تحت عنوان توقیعات و نامه هاى آن حضرت به نوّاب اربعه و بعضى از اَعلامِ خاصّانِ مورد اعتماد او، نقل گردیده که در مجامع حدیثى از قبیل: بحارالانوار، احتجاج طبرسى، غیبت نعمانى، غیبت شیخ طوسى و اکمال الدّین شیخ صدوق، روایت شده است.

یا علی مدد

خدا را جدی بگیرید .          امام زمانتان را جدی بگیرید .         در امورتان جدی باشید .

*انجمن معارف به دنبال بهترین هاست*
*اگر یکی از بهترین هایید*
*همین الآن کلیک کنید*

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.