• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 1366)
شنبه 15/11/1390 - 7:32 -0 تشکر 426668
آرزوی صاحب جواهر!

«آرزو دارم قصیده «هائیه» ازری در نامه عمل من نوشته شود و کتاب جواهر در نامه عمل او!»

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 15/11/1390 - 7:35 - 0 تشکر 426669

شاید اگر از یک طلبه مثل من این سؤال را بپرسی، بگوید عجیب‌ترین پدیده عصر ما «امام روح‌الله» بود که معادلات جهانی را بر هم زد و دین‌گرایی را احیاء کرد.

البته این دیدگاه استخوان‌داری است و عظمت شخصیت آقاسیدروح‌الله خمینی به واقع هر منصفی را خاضع می‌کند که «روح‌الله» پدیده‌ی شگفت‌آوری در عصر ما بود.

اما از پدیده‌های شگفت‌تر روزگار، تواضع این عالم عارف در برابر بزرگانی هم‌چون صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری است. خود «آقاسیدروح‌الله» که جهان را حیران کرده است، در مورد وضعیت درس‌های حوزه و وضع درسی می‌گوید :

«... از موضوعاتی که ما باید در فکر آینده‌اش باشیم وضع روحانیت است، وضع درسی روحانیت است. در مورد وضع درسی آن‌چه پرسیدم گفته‌اند خوب است. البته خوب داریم تا خوب. یک موقعی خوب است که صاحب جواهر و شیخ مرتضی تربیت می‌شود و یک موقعی خوب است که ماها بوجود می‌آییم، بین این دو خیلی فاصله است. برای اینکه افرادی مثل صاحب جواهر تربیت شوند، خود را مهیا کنند، تا فقه را به صورت قدیم تحصیل نمایند.»

صاحب جواهر یعنی نویسنده کتاب جواهرالکلام. این کتاب این‌قدر نزد علما عزیز و گران‌بهاست که نویسنده آن را که علامه محمدحسن نجفی باشد با کتابش می‌شناسند.

پس این «جواهرالکلام» چیست که علامه نجفی را به آن می‌شناسند و آقاسیدروح‌الله‌خمینی که جهان حیران اوست تواضع می‌کند پیش این نویسنده؟!

حال قدری این کلام علامه بزرگوار سید محسن امین برایمان ملموس می‌شود که:

«در فقه اسلام کتابی به همتایی «جواهرالکلام» نیست و یکی از علما گفته است: "اگر تاریخ‌نویس بخواهد رخ‌دادهای شگفت‌آور عصر صاحب جواهر را بنگارد شگفت‌تر از خود تألیف جواهرالکلام نخواهد یافت."... این کتاب در عین حال که مفصل و دربرگیرنده تمام فقه از اول تا آخر است...، دقت نظر و ژرف‌اندیشی در آن بکار رفته که خالی از حشو و زوائد است»

مرحوم علامه شیخ آقا بزرگ طهرانی می‌گفتند: جواهر بوستانی است که گل‌ها و میوه‌های آن در گلزار دانش‌مندان وجود ندارد. کتابی به جامعیت آن در استنباط احکام حلال و حرام نوشته نشده است.

شیخ عباس قمی خادم المحدثین می‌گفتند: صاحب جواهر با تألیف این کتاب شریف و جامع و مفید بر همه فقیهان منت نهاد.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 15/11/1390 - 7:35 - 0 تشکر 426670

اما شگفتی بزرگتر!

شگفت‌انگیز تر از همه‌ی اینها، این سخن خود علامه صاحب جواهر است که فرمود:

«آرزو دارم قصیده «هائیه» ازری در نامه عمل من نوشته شود و کتاب جواهر در نامه عمل او!»

فکر می‌کنید این قصیده چیست؟ قصیده‌ای است که «اُزری» شاعر عرب زبان خالصانه در مدح اهل بیت و محبت ایشان سروده است!

در یک بیت از آن می‌گوید: «بعد از دست یافتن به ولایت اهلبیت پیامبر حتی اگر آسمان به زمین بیاید باکی ندارم.»

جواهرالکلام 30 سال عمر گرفته است از علامه نجفی! و این شعر شاید در دو روز سروده شده باشد! شگفتا که این چه آرزویی است؟! وای که چقدر علما بامعرفت بودند و ما بی‌معرفتیم!

ممکن است صاحب جواهر شوخی می‌کند! «آرزو دارم قصیده «هائیه» ازری در نامه عمل من نوشته شود و کتاب جواهر در نامه عمل او!»

اما اگر کسی حقیقتا قدر ولایت و محبت اهلبیت را بداند، تعجبی نخواهد داشت، که در حدیث است: «اگر انس و جن بر محبت علی‌بن‌ابی‌طالب اجتماع می‌کردند، خدای سبحان آتش جهنم را نمی‌آفرید.»

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 15/11/1390 - 7:38 - 0 تشکر 426671

به نام خدا
عرض سلام و درود
قصیده هائیه ازری:
قصیده با مطلعی شکوهمند شروع می شود سپس به مدح پیامبر اکرم و آنگاه به موضوع مناقب امیرالمؤمنین علی علیه السلام می رسد. او در ضمن ابیات، رأی و نظر امامیه را در باب نبوت و امامت تبیین می کند و با طرح مباحث کلامی در این قصیده "امامت" را با دلیل و برهان قاطع ثابت می نماید. ضمنا دلاوری و پایداری بزرگمردان تاریخ به شیوه داستان منظوم بیان شده است. شاعر در این قصیده، حجاب را کنار گذاشته است چنانکه برخی از دشمنان، به او به جای "ازریه"، "کفریه" گفته اند. آنقدر این قصیده حائز اهمیت است که «صاحب جواهر» آرزو می کند که آن را در نامه اعمال او گذارند. شیخ عباس قمی هم بعضی از ابیات آن را در مفاتیح الجنان در کنار ادعیه معصومین، آورده است. شاید بتوان ادعا کرد که ازری با این قصیده در دوره معاصر ادب عرب، مکتبی پدید آورد که مورد تقلید شاعران بعد از او شد. او این قصیده را به علت ترس از دشمنان، در طوماری نوشته بود، بعد از مرگ او به دست سیدصدرالدین عاملی رسید، ولی متأسفانه نیمی از اشعار از بین رفته بود. در حال حاضر ابیات آن 587 بیت است.

این شاعر بزرگ هیچگاه دیوانش را جمع آوری نکرد. شیخ آقابزرگ تهرانی، مجموعه ای از قصائد او را که "هائیه" نیز ضمیمه آن بوده است در کتابخانه محمدعلی سبزواری دیده است. این قصیده برای اولین بار در نجف به چاپ رسید. بعد با عنوان "شمسیه" در بمبئی چاپ شد و بعد از انتشار "ازریه" همین قصیده شیخ ازری، به گفته شیخ محمدرضا مظفر، شیخ کاظم جابری، به تخمیس آن پرداخت. شیخ جابر بعد از آن، دچار اختلال حواس شد و این به سبب نفرین شیخ ازری بود که گفت: "هر که قصد تخمیس این قصیده را کند، به این بلا مبتلا شود. افراد دیگری هم، به شرح این قصیده پرداخته و یا در «رد و نقد» آن تلاش کرده اند. شیخ ملاکاظم، اشعاری دیگری هم سروده که از آن جمله میتوان گفت:
1- قصیده ای به مناسبت پیروزی سلیمان پاشا
2- 18 قصیده در مدح سلیمان شاوی
3- 5 قصیده در مدح پدر سلیمان (عبدالله)
4- قصایدی در مدح برادران و پسر سلیمان
5- اشعاری در شفاعت خواهی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام در دفع بلا از بغداد.
6- مرثیه ای درباره امام حسین علیه السلام
***
قصیده هائیّه فاضل اوحدى مادح آل احمدى جناب شیخ اُزرى رضوان‏اللّه علیه كه از شیخ‏الفقهاء العظام خاتم المجتهدین الفخام شیخ محمد حسن صاحب جواهر الكلام نقل شده كه آرزو مى‏كرد كه آن قصیده در نامه عمل او نوشته شود و جواهر در نامه عمل اُزْرى چند شعرى كه مناسب با این مقامست در اینجا ذكر نموده خود را به آن مشغول نمایم قال رحمهُ‏اللّهُ:

اِنَّ تِلْكَ الْقُلُوبَ اَقْلَقَها الْوَجْدُ
وَاَدْمى تِلْكَ الْعُیُونَ بُكاها
راستى كه این دلها را شوق پریشان كرده‏
و گریه این چشمها را خون آلود كرده‏
كانَ اَنْكَى الْخُطُوبِ لَمْ یُبْكِ مِنّى‏
مُقْلَةً لكِنِ الْهَوى اَبْكاها
جانگدازترین پیش‏آمدهاى مهم دیده‏ام را به گریه‏
نیاورد ولى هواى دوست آن را گریاند
كُلَّ یَوْمٍ لِلْحادِثاتِ عَوادٍ
لَیْسَ یَقْوى‏ رَضْوى‏ عَلى‏ مُلْتَقاها
هر روز را حوادث غم‏انگیز تازه‏ایست‏
كه كوه رضوى نیروى برخورد آنها را ندارد
كَیْفَ یُرْجَى الْخَلاصُ مِنْهُنَّ اِلاَّ
بِذِمامٍ مِنْ سَیِّدِ الرُّسْلِ طه‏
چسان مى‏توان از آنها نجات یافت جز
به عهد و پیمانى از سید رسولان «طه»
مَعْقِلُ الْخائِفِینَ مِنْ كُلِّ خَوْفٍ‏
اَوْفَرُ الْعُرْبِ ذِمَّةً اَوْفاها
دژ محكم ترسناكان از هر ترس‏
و كاملترین عرب در پیمان و با وفاترین آنها
مَصْدَرُ الْعِلْمِ لَیْسَ اِلاَّ لَدَیْهِ‏
خَبَرُ الْكائِناتِ مِنْ مُبْتَداها
سرچشمه علم است و نیست جز نزد او
خبر كائنات از آغاز (تا انجام)
فاضَ لِلْخَلْقِ مِنْهُ عِلْمٌ وَحِلْمٌ‏
اَخَذَتْ مِنْهُمَا الْعُقُولُ نُهاها
از آن بزرگوار باران علم و بردبارى بر خلق بارید
و خردها از آن علم و بردبارى خرد خویش را گرفتند
نَوَّهَتْ بِاسْمِهِ السَّمواتُ وَالْأَ
رْضُ كَما نَوَّهَتْ بِصُبْحٍ ذُكاها
بلند كرد نامش را آسمانها و زمین‏
چانچه بلند كرد نور صبح را روشنى و پرتوش‏
وَغَدَتْ تَنْشُرُ الْفَضآئِلَ عَنْهُ‏
كُلُّ قَوْمٍ عَلَى اخْتِلافِ لُغاها
و چنان شد كه فضائل او را منتشر ساختند
هر قومى به اختلاف لغات و زبانشان‏
طَرِبَتْ لاِسْمِهِ الثَّرى فَاسْتَطالَتْ‏
فَوْقَ عُلْوِیَّةِ السَّما سُفْلاها
بوجد و طرب آمد خاك از نام او و برتر گرفت‏
خود را از بلندترین آسمان پست‏ترین زمینها
جازَ مِنْ جَوْهَرِ التَّقَدُّسِ ذاتاً
تاهَتِ الْأَنْبِیاءُ فى‏ مَعْناها
ذاتش از گوهر تقدس گذشت‏
و پیمبران در فهم ذاتش حیران گشتند
لا تُجِلْ فى‏ صِفاتِ اَحْمَدَ فِكْراً
فَهِىَ الصُّورَةُ الَّتى‏ لَنْ تَراها
سمند فكر را در صفات احمد به جولان مینداز
زیرا كه صورت آن صفات را نخواهى دید
اَىُّ خَلْقٍ للَّهِ‏ِ اَعْظَمُ مِنْهُ‏
وَهُوَ الْغایَةُ الَّتِى اسْتَقْصاها
كدامیك از خلق خدا بزرگتر از اوست
و او است آن سرحد نهائى كه خدایش استقصاء كرده‏
قَلَّبَ الْخافِقَیْنِ ظَهْراً لِبَطْنٍ‏
فَرَاى‏ ذاتَ اَحْمَدٍ فَاجْتَباها
شرق و غرب عالم را زیر و رو كرد
تا بالاخره ذات احمد را دید و آن را برگزید
لَسْتُ اَنْسى لَهُ مَنازِلَ قُدْسٍ‏
قَدْ بَناهَا التُّقى فَاَعْلا بِناها
هرگز فراموش نكنم آن منازل قدسى راكه براى او
بنا كرد پرهیزكارى و برافراشت آن بنا را
وَرِجالاً اَعِزَّةً فى‏ بُیُوتٍ‏
اَذِنَ اللَّهُ اَنْ یُعَزَّ حِماها
و آن مردان با عزت در خانه‏هائى‏
كه خدا اجازه فرمود حریمشان عزیز و محترم باشد
سادَةٌ لا تُریدُ اِلاَّ رِضَى اللَّهِ‏
كَما لا یُریدُ اِلاَّ رِضاها
آن آقایان بزرگوارى كه جز رضاى خدا نمى‏خواستند
چنانچه خدا هم جز رضاى آنها را نمى‏خواست‏
خَصَّها مِنْ كَمالِهِ بِالْمَعانى‏
وَبِاَعْلى‏ اَسْمائِهِ سَمَّاها
آنان را به معانى كمال خویش مخصوص داشت‏
و به برترین نامهایش نامید
لَمْ یَكُونُوا لِلْعَرْشِ اِلاَّ كُنُوزاً
خافِیاتٍ سُبْحانَ مَنْ اَبْداها
اینان گنجینه‏هائى بودند كه در عرش‏
پنهان بودند منزه است آنكه آشكارشان كرد
كَمْ لَهُمْ اَ لْسُنٌ عَنِ اللَّهِ تُنْبى‏
هِىَ اَقْلامُ حِكْمَةٍ قَدْ بَراها
با چه زبانهاى زیادى كه از خدا خبر دادند
و آنان قلمهاى حكمتى بودند كه خدا تراشید
وَهُمُ الْأَعْیُنُ الصَّحیحاتُ تَهْدى‏
كُلَّ عَیْنٍ مَكْفُوفَةٍ عَیْناها
آنان چشمهاى صحیح و سالمى هستند كه راهنمائى كنند
هر چشم نابینائى را آن دو چشم صحیح آنان‏
عُلَماءٌ اَئِمَّةٌ حُكَماءٌ
یَهْتَدِى النَّجْمُ بِاِتِّباعِ هُداها
دانشمندان و پیشوایان و فرزانگانى كه‏
راه جوید ستاره به پیروى از راهنمائیشان‏
قادَةٌ عِلْمُهُمْ وَرَاْىُ حِجاهُمْ‏
مَسْمَعا كُلِّ حِكْمَةٍ مَنْظَراها
رهبرانى كه دانش و اندیشه‏هاى خردشان‏
مركز شنیدن و دیدن هر حكمتى است‏
ما اُبالى‏ وَلَوْ اُهیلَتْ عَلَى‏الْأَرْضِ‏
السَّمواتُ بَعْدَ نَیْلِ وِلاها
باكى ندارم اگرچه فرو ریزد بر زمین‏
آسمانها پس از آنكه بدوستى ایشان نائل گشته‏ام

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 15/11/1390 - 7:39 - 0 تشکر 426672

وفات صاحب قصیده که صاحب جواهر آرزویش را کرد:
وفات:
سرانجام این شاعر بزرگ شیعه، در سال 1212 یا 1213 در کرخ بغداد، در سن 70 سالگی از دنیا رحلت کرد و در کاظمین در مقبره ای که مخصوص خاندان او بود، دفن شد. ظاهرا او فقط یک دختر داشت و فرزند دیگری نداشت.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.