با توجه به به نهم ربیع روز تاجگذاری سرور همه ما امام عصر ارواحنا فداه توجه شما ر ا به این چند سطر جلب می کنم:
درباره تاریخ دقیق مرگ خلیفه ثانی باید عرض کنم که :
طبق منابع تاریخی خلیفه دوم در بیست وششم ذی الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت. بنابراین وی در آخر ذیحجه یا اول محرم درگذشته است. این مطلب را همه ی مورخان اعم از شیعه و سنی در آثار خود آورده اند. لذا مراسم عمرکشان ( عید زهرا ) که عده ای در ماه ربیع الاول برگزار می کنند اساسا و آنهم با تاخیر حدود هفتاد روز ه نمی تواند وجهی داشته باشد.
برای اطمینان می توان به منابع تاریخی زیر مراجعه کرد که به اتفاق همین مطلب را بیان کرده اند:
برخی منابع
1.تاریخالیعقوبى ج2 ص 159 قرن:
2.تاریخیعقوبى/ترجمه ج2 ص 49
3.التنبیهوالإشراف ص 250 قرن:
4.مروجالذهب ج2 ص 304 قرن:
5.مروجالذهب،ج2،ص:321 قرن:
6.الفتوح ج2 ص:323 قرن:
7.مسارّ الشیعه شیخ مفید (ره) پیشوای بزرگ شیعیان ( که خوشبختانه نسخه خطی این کتاب ایشان با دستخط خودشان هم اکنون موجود است و در آن مرگ عمر در ذی الحجه ذکر شده است. ایشان می فرمایند: او در روز 26 ذی الحجه سال 23 مجروح شد و در 27 همان ماه درگذشت. این مطلب از ابن ادریس هم گذارش ده است که شیخ مفید این نظر را دارد.
* منابع تاریخی دیگر :
8.الإمامةوالسیاسة ج1 ص 39
9.المعارف ص 183
10.أنسابالأشراف،ج10،ص:417
11.الطبقاتالکبرى،ج3،ص:258 :191
12. علامه مجلسی(ره) بحارالانوار، ج31، ص 118 )
گرچه علامه در یک جا به حدیث مجهولی درباره ربیع الاول اشاره ای دارد. که دو راوی ان ضعیف است.
13. شیخ بهائی توضیح المقاصد ص 33
14.ابن ادریس حلی (صاحب سرائر) درباره تاریخ نهم ربیع می گوید: مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ ( هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است.) سپس وی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته،می فرماید: الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک.( شیعه و سنی بر آن اتفاق نظر دارند. )سرائر ج 1 ص 418
منبع شناسی روایت نهم ربیع:
علامه مجلسی این روایت را به نقل از دو منبع در کتاب بحار اورده است:
الف: زوائد الفوائد نوشته سید علی بن طاووس
ب: کتاب المحتضر نوشته حسن بن سلیمان حلی (قرن 8)
البته در پاورقی بحار (ج 31 ص 129) دو منبع دیگر هم ذکر شده است:
الف: مصباح الانوار از هاشم بن محمد
ب: دلائل الامامه صاحب طبری
در کتاب طبری که این روایت دیده نمی شود (تحقیق موسسه بعثت چ 1 قم 1413)
مصباح الانوار هم هم اکنون موجود نیست و در نسخ خطی باقی مانده از کتاب سخنی یافت نشده است (جلد اول)
کتاب زوائد الفوائد هم که اداب مستحبی رابیان می کند و نیز کتاب محتضر از قرن ششم عقب تر نمی روند و انچه امروزه مطرح است مربوط به قرن هفتم و هشتم است.
درباره سند روایت هم که در ان علی بن مظاهر واسطی و.... سخن بسیار است.
انگیزه ی ابولولو در قتل عمر :
درباره قاتل عمر که فیروز ابولؤلؤة نام دارد (مروج الذهب ج 2 ص 352) (ابن سعد در طبقات الکبری ج 3 ص 350) واقعیت اینست که طبق منابع تاریخی ، مسلمان یا زردشتی یا نصرانی (تاریخ طبری ج 3 ص 263 و الاستیعاب ج 3 ص 1155) بودن او معلوم نیست: اینکه آیا او از زردشتی های هم پیمان با مسلمانان بوده یا نصرانی بوده یا مسلمان شده بود معلوم نیست.
همچنین دلیلی بر شیعه بودن او وجود ندارد و این در حقیقت سخنی بدون مدرک است و باعث وهن مذهب است که ما حرفی بدون سند را قبول نمائیم. انگیزه ی او در کشتن عمر بن خطاب نیز یک انگیزه شخصی بوده : در واقع او نسبت به گزاف بودن مالیاتِ مقرّر اعتراض داشت و نزد عمر شکایت برد ولی عمر مالیاتش را تخفیف نداد لذا نقشه ی قتل عمر را طراحی کرد.
مسعودی می نویسد: عمر اجازه ورود عجمان را به مدینه نمی داد. مغیره نامه به او نوشت که من غلامی دارم که نقاش و نجار و اهنگر است و برای مدینه سودمند است. پس از ان عمر به او اجازه داد.. مغیره روزی دو درهم از او می گرفتابولولو از این باج به عمر شکایت برد. عمر به او گفت: چه کارهائی می دانی؟ گفت نقاشی و... گفت: باجی که می دهی در مقابل کارهائی که می دانی زیاد نیست! ابو لو لو غر غر کنان رفت. چندی بعد عمر به او گفت شنیده ام که گفته ای اگر بخواهم می توان اسیابی بسازم که با باد حرکت کند؟ ابو لولو گفت: اسیابی برای تو بسازم که مردم از ان گفتگو کنند و.... عمر سحرگاه می رفت که ابولولو سه ضربه به او زد یکی به زیر شکم او خورد و... دوازده تن از اهل مسجد را هم زخمی کرد که شش تای انان کشته شدند و بعد ابولولو خود را با خنجر به قتل رساند (مروج الذهب ج 2 ص 352).
مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی احتمال داده است برخی از بزرگان قریش مثل مغیرة ( مالک ابولولو ) در ترورِ عمر نقش داشته اند تاریخ تحلیلی اسلام ص 129 و 130
همچنین برخی از محققان با توجه به سخنانِ کعب الاحبارِ یهودی قبل از ترورِ عُمَر احتمال داده اند که کعب الاحبار از نقشه ی ترورِ عُمَر آگاه بوده است. استاد رسول جعفریان در تاریخ خلفا این دیدگاه را نقد کرده اند.ر.ک. تاریخ خلفا صفحه 105تا 109 .
در یک کلام نمی توان مسائل مربوط به ابولولو را – که با عموم تواریخ شیعه و سنی تعارض دارند - باور کرد.( درباره خودکشی ابولولو نیز به منابعی که در فوق ذکر شد مراجعه فرمایید. استاد رسول جعفریان معتقد است قصه های عوامانه زیادی در قرن 6 و 7 در میان شیعیان درباره ابولولو رواج یافته که فاقد مستند تاریخی و علمی است. وی با اینکه از اشتباهات عمر دفاع نمی کند با این حال دفاع از ابولولو را نیز ناروا می داند. ر.ک. تاریخ خلفا ص 110 )
منبع:اسک دین