خداوند
در قرآن با آیه های زیادی ایمان آوردندگان را مخاطب قرار داده است. در این
آیه ها یا دستوراتی داده شده و یا نکاتی متذکر شده است. صرف نظر از علائم
و خصوصیات مومنان که مخاطبان این دست از آیات هستند، یکی از مطالب جالب،
نکته ای است که رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم
به عنوان داناترین فرد از مقصود خداوند، بیان فرموده اند. ایشان بنا به
نقل بسیاری از کتب اهل سنت، امیر و رئیسی برای مومنان مخاطب این آیات
معرفی نموده اند. اینک به نص کلام پیامبر گرامی صلوات الله علیه وآله توجه فرمایید:
خداوند هیچ آیه ای که در آن “یا ایها الذین آمنوا“ است را نازل نفرمود، مگر آن که علی راس آن مومنان و امیر ایشان می باشد (1).
با توجه به تصریح پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، شیعیان مولا علی علیه السلام
را به عنوان امیرالمومنین می شناسند و بدین جهت از ایشان پیروی می کنند.
اما کسان دیگری هم هستند که لقب امیرالمومنین را بر خود نهادند و دسته ای
از مسلمانان آنان را بدین نام شناختند.
حال باید سوال کرد که آیا هرکس به هر وسیله ای بر کرسی حکومت قرار گرفت، می تواند خود را به نامی که به تصریح پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم مربوط به مولا علی علیه السلام است، بنامد؟ خلفایی که پس از ارتحال نبی اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، به اشکال مختلف در جایگاه حاکم اسلامی قرار گرفتند، با چه مستندی این لقب گران سنگ را بر خود نهادند و با اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم
تنها یک نفر را به عنوان امیرالمومنین معرفی کرده بودند، مصادیق دیگری را
نیز برای این نام معرفی کردند، تا جایی که امثال معاویه و یزید نیز در این
لقب طمع کردند؟
1- حلیة الاولیاء، ابی نعیم اصفهانی، جلد1، صفحه64
کفایةالطالب، کنجی شافعی، صفحه54
التذکرة، سبط بن الجوزی، صفحه15، طبع نجف اشرف
الصواعق المحرقة، ابن حجر، صفحه 76
کنزالعمال، متقی هندی، جلد6، صفحه291
تاریخ الخلفاء، صفحه116، طبع لاهور
الدرالمنثور، سیوطی، جلد1، صفحه104، ناشر: دارالمعرفة للطباعة والنشر، بیروت، لبنان
مناقب خوارزمی، صفحه266، حدیث250
ینابیع المودة، صفحه125، طبع اسلامبول
فضایل الصحابة، احمد بن حنبل، صفحه189، مخطوط
منبع