«صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین»
{خداوندا!ما را به} راه کسانی که آنها را مشمول نعمت خود ساختی {هدایت کن} نه غضب شدگان و گمراهان!
در قرآن،افرادی همانند فرعون،قارون،ابولهب و امت هایی هم چون قوم عاد،ثمود و بنی اسرائیل،به عنوان غضب شدگان
معرفی شده اند.در آیات متعددی از قرآن،ویژگی های گمراهان و غضب شدگان و مصادیق آنها بیان شده است؛
از جمله:
*منافقان و مشرکان و بدگمانان به خداوند
*کافران به آیات الهی و قاتلان انبیای عظام
*اهل کتاب که در برابر دعوت به حق سرکشی کرده اند
*فراریان از جهاد
*پذیرندگان و جایگزین کنندگان کفر با ایمان
*پذیرندگان ولایت دشمنان خدا و دوستداران رابطه با دشمنان خدا.
بنی اسرائیل-که داستان زندگی و تمدن آنها در قرآن بیان شده است-زمانی بر مردم روزگار خویش برتری داشتند:
«فضلتکم علی العالمین» لیکن بعد از این فضیلت و برتری،به خاطر کردار و رفتار خودشان،دچار قهر و غضب
خداوند شدند:«وباووا بغضب من الله»این تغییر سرنوشت،به علت تغییر در رفتار و کردار آنان بوده است:
«ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم.»دانشمندان یهود،دستورات و قوانین آسمانی تورات را تحریف کردند:
«یحرفون الکلم»وتجار و ثروتمندان آنان نیز به ربا و حرام خواری و رفاه طلبی روی آوردند:«و اخذهم الربا»
و عموم مردم نیز در برابر دعوت به جهاد و مبارزه،از روی تن پروری و ترس،از رفتن به جبهه نبردو
ورود به سرزمین مقدس،سرباز زدند:«فاذهب انت و ربک فقاتلا انا هاهنا قاعدون»
به خاطر این انحرافات،خدا آنان را از اوج لذت و فضیلت،به نهایت ذلت و سرافکندگی مبتلا ساخت.
ما در هرنماز، از خداوند می خواهیم که ما را مانند غضب شدگان قرار ندهد؛یعنی نه اهل تحریف آیات،
نه اهل ربا و نه اهل فرار از جهاد.همچنین می خواهیم که همانند گمراهان نباشیم؛آنان که حق را رها کرده
و به سراغ باطل می روند و در دین و باور خود،غلو و افراط کرده یا از هوا و هوس خود یادیگران پیروی می کنند:
«قل یا اهل الکتاب لاتغلوا فی دینکم غیرالحق ولاتتبعوا اهواء قوم قدضلوا من قبل و اضلوا کثیرا وضلوا عن سواء السبیل؛
بگو!ای اهل کتاب!در دینتان به ناحق غلو نکنید و به دنبال خواهش های گمراهان پیش از خود نروید،که آنان افراد زیادی
را گمراه کرده و از راه راست گمراه شده اند.»
انسان در این سوره،عشق و علاقه و تولای خود را به انبیا،شهدا،صالحان و راه آنان اظهار و ابراز داشته واز
مغضوبان و گمراهان تاریخ نیز برائت و دوری می جوید و این مصداق تولی و تبری است.
********************************
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی
1-سوره نساء/116؛سوره فتح/6
2-سوره بقره/61
3-سوره آل عمران/110-120
4-سوره انفال/16
5-سوره بقره/108؛سوره نحل/106
6-سوره ممتحنه/1
7-سوره بقره/47
8-همان/61
9-سوره رعد/11
10-سوره نساء/46
11-همان/161
12-سوره مائده/24
13-همان/77