شناخت عوامل و راههای نفوذ تهاجم فرهنگی
برای مبارزه با این نفوذ ابتدا باید عوامل را شناخت . وبعد برای مبارزه با آن بر نامه ریزی کرد حقوق فرزندان :امام علی (ع) می فرماید : حق فرزند بپدرش اینست كه او را باسم خوب نام گذاری كند وبخوبی ,ادب و تربیتش نماید,وبوی قرآن را تعلیم دهد.امام صادق (ع) می فرماید: اگر از عمرت فقط دوروز باقی باقی باشد یك روز ش را به فراگیری ادب و تربیت اختصاص بده تا روز مگت از سرمایه های اخلاقی روز قلبت یاری بخواهی
امام سجاد (ع) می فرماید: حق فرزندت نسیت به تو اینست كه بدانی او از تو به وجود آمده ودر نیك وبد زندگی وابسته بتو است, بدانی كه در سرپرستی وی مسؤل ادب وتربت صحیح او هستی مسؤلی كه او را بخداوند بزرگ راهنمائی كنی ودر اطاعت از اوامر حق یاریش نمائی باید در حسن تربیت فرزندت توأم با احساس مسؤلیت باشد رفتار كسی كه بداند در حسن تربیت فرزند مأجور و مثابست در سوء رفتارش استحقاق عقاب وكیفر دارد 1.ص51حدیث تربیت جوان
علی (ع) فر مود پیامبر مكرم اسلام فرموده: به غلامان همان لباس را به پوشانید كه خود می پوشید و همان غذارا بخوارنید كه كه خود می خورید 2 ص9 رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید : از رحمت خدا دور باد آن پدر و مادری كه با رفتار و گفتار نادرستشان موجبات بدكاری فر زندان خود ونارضائی خویشتن را از وی فراهم آورند ص11
امام (ع) فرمود توجه تبلیغی خودرا به نسل جوان معطوف دار ونیروی خویش را در راه هدایت آنان بكار انداز زیرا جوانان زودتر حق را می پذیرند وسریعتر بهر خیر و صلاحی می گرایند .ص11
علی (ع) فرمود : عذر نادانی جوان پذرفته و مقبول است و دانش او در جوانی محدود و محصور ص23
حدیث تربیت از سخنان چهارده معصوم ناشرپیام آزادی 1361
یاد دادن ضرویات وقوانین اجتماعی : وضع زندگی انسان به مرحله ای می رسد كه به ضرورت وجود قوانین و مقراتی در زندگی خودرا محتاج می بیند
اگر چه خود را در ابتدا خود را آزاد از هر قید وبندی می بیند ولی زمانی كه وارد اجتماع می شود می بیند كه اگر قوانین ناشد در كارها دچار هرج ومرج خواهد شد اینجاست كه جایگاه تعلیم وتریبت خانوادگی نمایان می گردد , افرادی كه در خانواده ها داری نظم پرورش یافته اندبدون شك قوانین را محترم می شمارند وبرعكس واین خلاف مقرات عمل كردن است كه پایه واساس بسیاری از فعالیتها می گردد بنابر تجربه ای كه سالهای سال است در كلاسداری دارم بیان می كنم كه كودكان ونوجواننی كه اصول وقوانین را در منزل آموخته اند در كلاس درس نیز رعایت كرده وبسیار هم موفق هستد و بر عكس خانواده های كم اهمیت نسبت به قوانین در كلاس نیز ناهنجاری های را دارند كه در نهایت منجر به فساد در علم واخلاق و آثار نامتارفی در اجتماع می گردد.در هر حال این الزامات اجتماعی است كه منجر به عدالت میگرد و ریشه ی آن هم از خانئداه نشأت می گیرد.
منصور مقدم