• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1864)
يکشنبه 25/10/1390 - 10:50 -0 تشکر 417014
دردسرهای یك درخت

درباره ی چیستی " شجره ی منهیّه " حرف ها زده اند . شریعتی در « جهان بینی و ایدئولوژی » ، مطهری در « انسان و ایمان » ، امام راحل در كتاب « سرالصلوة » .

دكتر شریعتی می گوید : میوه ی ممنوعه همان آگاهی است و اگر آدم به آن درخت نزدیك نمی شد خلیفه ی خدا نبود . ما نیز به میزانی كه به آن درخت نزدیك شویم استعداد عصیان می یابیم و از درون عصیان ، آگاهی بوجود می آید .

برداشت شریعتی تا حد زیادی برگرفته از آموزه های تورات عهدعتیق است ، و ظاهرا آقای مكارم در همان زمان این نكته را به ایشان متذكر می شوند . اما شریعتی می گوید : اگر ما تفسیر صافی را نگاه كنیم درباره ی درخت ممنوعه می نویسد : العلم ، النور ، المحبه ، الولایه . انسان به میزانی كه به آگاهی برسد محیط بهشتی برایش زمینی می شود یعنی انسان از جنت هبوط نمی كند بلكه جنت از چشم انسان هبوط می كند . (جهان بینی و ایدئولوژی/صفحه 272 تا 274 )

شهید مطهری می گوید : سنت به ما آموخته است شجره ی ممنوعه همان طمع ، حرص و یا چیزی از این دست بوده و شیطان وسوسه گر همواره بر ضد عقل و مطابق هوای نفس حیوانی وسوسه می كند ... آری ، برای ما كه چنین آموخته ایم آنچه در « سفرتكوین » می بینیم سخت شگفت آور است .

پس با این وجود شهید مطهری ، هم سخن دكترشریعتی و هم فصل « سفرتكوین » كتاب مقدس را بی اساس می داند و بنظر ایشان میوه ی ممنوعه همان حرص ، طمع و خلاصه چیز بدی است . (انسان و ایمان/صفحه 20 و 21)

امام خمینی می گوید : حضرت آدم در حال جذبه و در بهشت لقاء بود . و بر این اساس توجهی به شجره ی طبیعت نمی كرد . از یك سو خداوند اراده نمود تا رحمتش را در عالم دنیا بگستراند و از سویی دیگر اگر آدم در این حال باقی بود از سبیل سیر كمال كه در قوس صعودی نقش می بندد خارج و از آدمیت ساقط می شد . پس خداوند نفس اماره را از درون و شیطان را از بیرون بر او مسلط كرد تا آدم را از محو به صحو بكشانند و از بهشت لقا و جذبه ی الهی خارج نمایند . اینطور بود كه آدم به شجره ی ممنوعه كه مبدا بسط كمالات و منشا گشایش ابواب فیوضات است نزدیك شد . (سرالصلوة /صفحه46 و 47)

از سخن امام راحل چند نكته استنباط می شود : 1) میوه ی ممنوعه بهانه ای بود برای هبوط آدم از مرحله ی قرب قبل از تنزل و حالت جذبه ی الهیه كه دو نتیجه در پی داشت : وسعت یافتن دامنه ی رحمت پروردگار در نشئه ی دنیا و ابقای آدمیت آدم . 2) خداوند در اصل می خواست با منع كردن آدم از نزدیكی به آن درخت وی را به تناول از آن ترغیب نماید . چنانكه در حدیث آمده : الانسان حریص بما مُنع ، یعنی انسان به چیزی كه از آن منع شود حریص است . 3) آدم در ازای از دست دادن جذبه ی الهی به تعلیم اسماء و صفات توفیق یافت كه برایش بسیار با ارزش بود .

شریعتی می گوید میوه ی ممنوعه چیز خوبی است اما سخن وی التقاطی است از تورات عهدعتیق . شهید مطهری میوه ی ممنوعه را تعبیر می كند به حرص ، طمع یا چیز بدی كه خداوند استعمال آن را برای انسان حرام كرده . و حضرت امام این میوه را مبدا بسط كمالات و منشا گشایش ابواب فیض می داند . بنظر من كلام امام خمینی هم عقلی است و هم قرآنی . هم جامع است هم مانع . و بر این اساس من نظریه ی ایشان را می پسندم و می پذیرم . والسلام

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.