• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 772)
جمعه 16/10/1390 - 21:21 -0 تشکر 412978
نشست تا ثریا

آزیتا حاجیان: مشتاقانه به سوی «ثریا» پر كشیدم
سیروس مقدم: همایون ارشادی به فیلمنامه وجبی نگاه نكرد

 

شست اختصاصی سرویس تلویزیون ایسنا با عوامل سریال «تا ثریا» پنجشنبه ـ پانزدهم دی ماه ـ با حضور سیروس مقدم (كارگردان)، سعید فرهادی(نویسنده)، آزیتا حاجیان، همایون ارشادی، مهران احمدی، هومن سیدی و حسین مهری (بازیگران این سریال) برگزار شد.

در این نشست عوامل «تا ثریا» از دغدغه‌هایشان برای ساخت، محدودیت‌ها و مسائل پیش‌روی این سریال گفتند.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست اختصاصی ایسنا با عوامل «تا ثریا» در ابتدا با صحبت‌های سیروس مقدم (كارگردان) این مجموعه آغاز شد.

 

*** «پایتخت» نسبت به «تا ثریا» در اولویت بود

 

مقدم درباره‌ی شروع سریال «تا ثریا» به خبرنگار ایسنا گفت: دقیقا بعد از پایان سریال «زیرهشت» كه یك سال و نیم گذشته به روی آنتن رفت، وارد ماجرای ساخت «تا ثریا» شدم. «تا ثریا» 30 قسمت با نگارش كامل بود كه توسط شبكه اول سیما به من پیشنهاد شد و از همان جا متوجه شدم كه سعید فرهادی متن را كار كرده است. من پیش از آن، یك تجربه قبلی با وی داشتم ولی تاكنون از نزدیك یكدیگر را ندیده بودیم تا اینكه برای ساخت «تا ثریا» همكاری‌مان را آغاز كردیم.

 

وی با اشاره به فیلمنامه سریال «تا ثریا»، توضیح داد: برای ساخت این سریال یكسری نقطه نظرات میان من، نویسنده و شبكه وجود داشت كه در نهایت به یكدیگر وصل شدیم، چیزهایی به فیلمنامه اضافه و كم كردیم ولی كلیت قصه «تا ثریا» سر جای خود باقی ماند و تغییری آنچنانی نكرد.

 

وی افزود: در آن سال پخش سریال «پایتخت» در اولویت قرار گرفت و تصمیم گرفتم كه بعد از پایان آن درگیر ساخت سریال «تا ثریا» شوم. در همان سال پس از خواندن فیلمنامه، مذاكرات ما با خانم آزیتا حاجیان شروع شد ولی به خاطر سریال «پایتخت» مدتی متوقف شد و پس از پایان آن شبكه اصرار داشت كه سریعا ساخت سریال «تا ثریا» را آغاز كنیم چرا كه فیلمنامه از همان ابتدا كامل بود و این مساله برای هر بازیگر، كارگردان و تهیه‌كننده‌ای ایده‌آل است كه با یك فیلمنامه كامل، ساخت را شروع كند كه همه اتفاقات در آن مشخص باشد. اصرار من به عنوان یك كارگردان این بود كه در سریال «تا ثریا» مراحل تصویب، گرفتن كد و ... رعایت شود كه خوشبختانه این مجموعه با پشت سر گذاشتن تمامی مراحل، پیش تولید آن را سریعا آغاز كردیم.

 

*** عاشق ثریا شدم و به سوی ایفای نقش او پركشیدم

 

در ادامه این نشست آزیتا حاجیان بازیگر نقش «ثریا» گفت: زمانی كه فیلمنامه را خواندم تسلیم مطلق شدم چرا كه عاشق ثریا شدم به این خاطر كه خیلی خوب نگارش شده بود و با توجه به تعاریفی كه از دخترم (مهراوه) درباره آقای سیروس مقدم شنیدم و تجربه‌های خوبی كه از همكاری با آقای مقدم داشت با یك گفت‌وگوی صمیمانه با تهیه‌كننده و كارگردان به توافق رسیدم و نقش ثریا را پذیرفتم.

 

وی با اشاره به ایفای نقش‌های قبلی خود كه با «ثریا»‌ متفاوت بود، خاطرنشان كرد: من در سریال «سفر سبز» كه چندین سال گذشته به روی آنتن رفت، نقشی را ایفا كردم كه فقط از لحاظ جایگاه اقتصادی كمی به ثریا نزدیك بود در حالی كه از لحاظ فرهنگی اصلا شبیه‌ «ثریا» نبود.

 

حاجیان در ادامه توضیح بیشتری درباره نقش خود در سریال «تا ثریا» داد و گفت: نقش «ثریا» برایم فوق‌العاده جذاب بود؛ چرا كه می‌توان شرایط گوناگونی را در آن تجربه كرد، در ساختار نگارش هم نقش ثریا خیلی عالی از آب در آمده بود چرا كه كاراكتر چند بعدی‌ای را نشان می‌دهد و كه می‌شد مانند یك انسان واقعی با آن برخورد كرد.

 

وی اضافه كرد: تاكنون سناریویی با این زیبایی ندیده بودم و زمانی كه نقش ثریا را در فیلمنامه خواندم مشتاقانه به سوی ایفای این نقش پر كشیدم، ایفای این نقش برایم یك آزمایش جدید بود كه ببینم دوباره می‌توانم عظم خود را جزم كنم و با همه انرژی‌ای كه دارم در خدمت نقشم قرار گیرم یا خیر؟

 

*** حضور سرهنگ، بعد از مرگش پررنگ‌تر می‌شود

 

در ادامه این نشست با عوامل سریال «تا ثریا»، سیروس مقدم در پاسخ به پرسشی درباره فوت سرهنگ و نقش او در داستان، عنوان كرد: نقش سرهنگ در «تا ثریا» فقط جسمش می‌میرد. بعد از مرگ وی تازه متوجه می‌شویم كه باز هم حضور دارد و شاید می‌توان گفت حضور وی در این سریال پررنگ خواهد شد.

 

آزیتا حاجیان در این‌ زمینه خاطرنشان كرد: حضور سرهنگ سریال «تا ثریا»، نقش تعیین‌كننده‌ای در زندگی ثریا داشت.

 

*** «تا ثریا»، سریالی با محوریت زنان

 

در بخش دیگری از این نشست، سعید فرهادی ـ نویسنده مجموعه «تا ثریا» ـ درباره موضوع این سریال به خبرنگار ایسنا، گفت: موضوع این سریال دقیقا یكی از مشكلات اقتصادی جامعه امروز است كه به عقیده من در طی این چند سال اخیر شدیدتر شده است و مردم به دنبال راهی برای فرار از این مشكل می‌گردند؛ یكی از راه‌حل‌هایی كه با وجود این مشكل مردم به آن روی می‌آورند و به این فكر می‌افتند. من آن را در بسیاری از خانواده‌ها مشاهده كردم و حتی برای خود من هم مساله شده بود كه چرا جامعه باید مردم را به این سمت بكشانند كه چنین راه‌حل‌هایی را انتخاب كنند، در ثانی این كه آیا این راه‌حل درست است یا نه باید گفت اكثریت افرادی كه دیده بودم وارد این مسیر شده‌اند با بحران‌های عجیب و غریبی روبه‌رو شده بودند.

 

او ادامه داد: استارت اولیه نگارش سریال «تا ثریا» از اینجا آغاز شد كه یك خانواده خیلی معمولی را به تصویر بكشم ولی سپس به این فكر افتادم كه در سریال‌های تلویزیونی نقش زنان كمرنگ‌تر شده است؛ به ویژه در سریال‌هایی كه یك زن میانسال محوریت اصلی كل قصه باشد چرا كه در اكثر سریال‌های تلویزیونی خانم‌هایی را در سریال می‌بینیم كه جوان هستند.

 

فرهادی خاطرنشان كرد: از سوی دیگر هم به این فكر بودم قشری از جامعه كه مظلوم واقع می‌شوند، زنان سرپرست خانوار هستند. ما همیشه سرپرستی خانوار را برای مردان گذشته‌ایم در حالی كه واقعیت این طور نیست و بسیاری از زنان در جامعه ما هستند كه بیش از مردان درگیر این مسئله‌اند ولی متاسفانه دیده نمی‌شوند. در نهایت این دو ایده با یكدیگر تلفیق شد تا قصه «تا ثریا» شكل گرفت.

 

*** «تا ثریا»، راه رفتن بر روی لبه تیغ

 

نویسنده سریال «تا ثریا» در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینكه آیا برای نگارش این سریال با محدودیت مواجه نشدید؟ یادآور شد: محدودیت‌ خاصی احساس نكردم و از همان ابتدا كه قصه‌ی «تا ثریا» را برای دكتر میر باقری ـ معاون پیشین سیما ـ تعریف كردم با استقبال و پشتیبانی از سوی وی روبرو شدم و ماجرا از همان جا شكل گرفت و نگارش این مجموعه را آغاز كردم كه طی شش ماه نگارش آن به پایان رسید.

 

وی افزود: به دلیل اینكه طرح اولیه سریال «تا ثریا» كامل بود، در نگارش آن خیلی دستم بسته نبود‌؛ بنابراین ترجیح سازمان صداوسیما این بود كه حتما نگارش آن به پایان برسد و بعد ساخت آن آغاز شود. بخش‌هایی از متن به خط قرمزها نزدیك می‌شد به همین خاطر سازمان صداوسیما ترجیح داد كارگردانی، مجموعه‌ی «تا ثریا» را بسازد كه بتواند خیلی خوب روی لبه‌ی تیغ راه برود، در نهایت اولین گزینه‌ای هم كه برای كارگردانی انتخاب شد سیروس مقدم بود.

 

*** فرصت نكردیم «تا ثریا» را دوباره ببینیم

 

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی این نشست كارگردان سریال «تا ثریا» درباره اینكه این مجموعه قرار بود در ماه رمضان گذشته به روی آنتن برود ولی این اتفاق نیفتاد، توضیح داد: تصمیم‌گیری درباره‌ی پخش سریال‌ها از عهده‌ی سازندگان خارج است و یكسری ملاحضات و دلایلی در این راستا وجود دارد كه شاید ما از آن مطلع نباشیم؛ این در حالی است كه به خود ما هم اعلام كرده بودند كه «تا ثریا» برای ماه رمضان آماده شود ولی این اتفاق نیفتاد و حتی زمانی كه تصویربرداری را شروع كردیم و به ما خبر دادند كه ماه رمضان پخش نشود كمی در پخش تصویربرداری خونسردانه عمل كردیم تا اینكه ناگهان به ما اطلاع دادند این سریال باید در پاییز و زمستان امسال به روی آنتن برود.

 

مقدم ادامه داد: این موضوع باعث شد خود به خود ما سرعت كارمان را در ساخت سریال «تا ثریا» بالا ببریم و باعث شد در پخش موسیقی كمی عقب بیفتیم و حتی فرصت نكردیم تا یك بار دیگر برگردیم و با هم سریال را تماشا كنیم تا ببنیم آیا ریتم هر قسمت از این مجموعه، ریتم كلی سریال، ریتم هیجانات، اپیزود بندی‌ها و ... نقطه‌های درستی است یا خیر؟ به همین خاطر این مسائل را در بسیاری از قسمت‌ها زمانی كه هر شب به روی آنتن می‌رود مشاهده می‌كنیم.

 

*** پخش زمستانی «تا ثریا» برای مقابله با ماهواره

 

سیروس مقدم خاطرنشان كرد: به هر حال این تصمیمی بود كه مدیران شبكه برای پخش سریال «تا ثریا» گرفتند. حدس و گمان شخصی من این است كه این سریال در شب‌های زمستان و پاییز كه پخش شد كه حجم سریال‌ها و برنامه‌های شبكه‌های ماهواره‌یی بیشتر می‌شود و رقابت جدی وجود دارد؛ چرا كه آنها برای ایجاد جذابیت در انواع و اقسام برنامه‌ها دستشان باز است و محدودیتی ندارند و می‌توانند مخاطبان ما را صید كنند.

 

همچنین او در این راستا ادامه داد: احساس می‌كنم سیاست تلویزیون برای پخش سریال «تا ثریا» این بود كه آنتن خودمان را با سریال‌های پربیننده گرم كند و هم مخاطب را به سمت و سوی كانال‌های خودمان برگرداند. كانال‌های ماهواره‌یی انواع و اقسام برنامه‌ها را برای ایجاد جذابیت دارند و هیچ محدودیتی در این بخش ندارند این در حالی است كه نه قانون، نه شرع و نه اخلاق به ما اجازه نمی‌دهد كه به سمت این نوع جذابیت‌ها برویم.

 

*** تلویزیون با جذب مخاطب تنور انتخابات را داغ نگه می‌دارد

 

مقدم در ادامه گفت: اینكه شما با یك قهرمانی با مشخصات ثریا و یك خانواده كاملا معمولی با یك قصه‌ی اجتماعی بتوانید با انواع و اقسام جذابیت‌ها رقابت كنید، نكته مثبتی است. به نظر می‌رسد هر كجا كه تلویزیون توانسته سریال‌های خوب با قصه‌های گرم و بازیگران خوب داشته باشد قطعا به لحاظ اشتراكات فرهنگی و ... كانال‌های خود ما بوده است.

 

كارگردان سریال «تا ثریا» ادامه داد: من فكر می‌كنم دلیل دیگر این موضوع این است كه برگزاری انتخابات نزدیك است و ما در اسفند ماه شاهد انتخاب خواهیم بود و طبیعتا مردم ما باید نگاهشان به وضعیت اجتماعی خودشان باشد و بیشتر به مسائل داخلی خود توجه كنند. تلویزیون یكی از مكان‌هایی است كه همیشه تنور انتخابات، مسائل سیاسی و رخدادهای این چنینی را داغ نگه داشته است.

 

وی افزود: رسانه وظیفه دارد مخاطب خود را سر جای خود بنشاند و به او بگوید من سر شما را گرم می‌كنم و پیام‌های اجتماعی برایتان دارم ولی مسائل سیاسی، اخبار اقتصادی و انتخاباتی هم نیز برایتان بازگو خواهم كرد. به عقیده من این تنور گرم احتیاج به یك محلی دارد كه مردم بیننده آن باشند. فكر می‌كنم دلیل اینكه چندین سریال خوب همزمان با یكدیگر به روی آنتن می‌روند همین است كه البته هر كدام بینندگان خودش را دارد.

 

*** در «تا ثریا» نقش منفی نداریم، همه خاكستری‌اند

 

در ادامه نشست اختصاصی ایسنا با عوامل سریال «تا ثریا» مهران احمدی ـ بازیگر نقش آقارضا ـ‌ توضیحی كلی درباره‌ی سریال داد و گفت: بزرگترین ویژگی این سریال این است كه هر یك از نقش‌ها در سریال در جایگاه خود تاثیرگذارند و اصلا نقش منفی یا مثبت نداریم؛ چرا كه در واقع در این سریال افراد معمولی حضور دارند كه به فراخور ارتباطات و روابط و موقعیت‌های اجتماعی كه برایشان پیش می‌آید، خصوصیات مثبت و منفی در آنها بروز می‌كند و همین مساله باعث می‌شود شكل افراد برای بینندگانی كه آن را دنبال می‌كنند، زنده و قابل باور شود.

 

وی خاطرنشان كرد: به عقیده من اگر مخاطبان، سریال «تا ثریا» را پذیرفته‌اند، به دلیل همین زنده بودن، جاری بودن و قابل لمس بودن شخصیت‌ها و روابط میان آنها بوده است.

 

او درباره نقش خود در سریال «تا ثریا» یادآور شد: آقا رضا در این سریال از جمله شخصیت‌هایی است كه قطعا تاثیرات خود را می‌گذارد و یا دیگران روی او تاثیر می‌گذارند و به فراخور اتفاقاتی كه برایش می‌افتد واكنش نشان می‌دهد.

 

بازیگر نقش آقا رضا در ادامه با تایید این كه نقش وی به صورت بالفعل شخصیت منفی نیست بلكه شرایط اجتماع او را به این سمت و سو می‌كشاند، خاطرنشان كرد: از همان ابتدا كه در حال خواندن متن فیلمنامه بودیم به این نتیجه رسیدیم كه نقش منفی و مثبت در سریال وجود نداشته باشد، این بدین معنی است كه نقش سفید و سیاهی در این سریال وجود ندارد و همه افراد خاكستری رنگ هستند ولی ممكن است خاكستری بودن آنها كمی به سمت سیاهی برود و یا بر عكس به سمت سفیدی سوق پیدا كند. هیچ یك از شخصیت‌های این مجموعه بد نیستند و هیچ یك هم خوب نیستند و تمام اتفاقات و حوادثی كه برایشان می‌افتد به خاطر عملكردهای آنان است چه مثبت و چه منفی هیچ تفاوتی ندارد. قصه «تا ثریا» نتیجه عملكرد و كارهایی است كه افراد انجام می‌دهند.

 

 

 

 

*** كامل بودن فیلمنامه، تكلیف بازیگر را روشن می‌كند

 

در ادامه صحبت‌های مهران احمدی، همایون ارشادی ـ بازیگر نقش سرهنگ در سریال «تا ثریا» ـ درباره كامل بودن فیلم‌نامه‌های تلویزیونی و تاثیرات آن بر ایفای نقش بازیگر گفت: اصولا فیلمنامه‌های سینمایی هم گاهی اوقات به هنگام آغاز ناقص هستند، خوشبختانه فیلنامه سریال «تا ثریا» تغییر آنچنانی نداشت و كامل بود. به عقیده، من كامل بودن فیلمنامه تكلیف بازیگر را با نقشی كه می‌خواهد ایفا كند، روشن می‌كند و روابط را كاملا احساس می‌كند و می‌داند كه حتی اگر در سریال حضور نداشته باشد در نهایت قرار است چه اتفاقی بیفتد.

 

این بازیگر ادامه داد: یكی از محسنات سریال «تا ثریا» كامل بودن فیلمنامه آن بود و از همان ابتدا همه چیز مشخص بود، البته ناقص بودن فیلمنامه‌ها بازی بازیگر را خراب نمی‌كند ولی كامل بودن آن كمك می‌كند تا بازی‌ها یكدست شود.

 

وی خاطرنشان كرد: در حقیقت ما در سریال «تا ثریا» بازی نمی‌كردیم بلكه زندگی می‌كردیم، چرا كه هیچ كس برای ایفای نقش خود نگرانی نداشت و انگار هیچ دوربینی در آن وجود داشت و فقط یك دوربین مخفی بود كه ما مقابل آن زندگی می‌كردیم.

 

*** چرا سرهنگ، سرهنگ شد؟

 

همایون ارشادی در پاسخ به اینكه جذابیت نقش سرهنگ در سریال «تا ثریا» برایتان چه بود؟ به خبرنگار ایسنا گفت: خودم هم نمی‌دانم و دلم می‌خواهد در همین جا از نویسنده سوال كنم كه چرا نقش من را دكتر یا مهندس انتخاب نكرده است چرا سرهنگ؟

 

سعید فرهادی، نویسنده «تا ثریا» نیز در پاسخ به این پرسش گفت: آنچه كه به عنوان یك نویسنده در شخصیت‌پردازی به آن توجه می‌كردم این بود كه افراد به صورت تك‌بعدی نباشند و دوگانگی در همه شخصیت‌های سریال دیده شود، چه در بعد ظاهری آنها، چه رفتار بیرونی و چه در سایر رفتارهای آنها. اگر بخواهم در این راستا مثالی بیاورم این است كه به عنوان مثال خانم حاجیان (ثریا) یك خانم چادری متدین است كه دائما به جلسه‌های قرآنی می‌رود، یك مادر است ولی از طرفی دیگر شاغل است و در بیمارستان سرپرستی چندین مرد دیگر را برعهده دارد كه این یك دوگانگی محسوب می‌شود.

 

وی افزود: در همه شخصیت‌های سریال «تا ثریا» این دوگانگی وجود دارد و درباره‌ی نقش سرهنگ هم به دلیل اینكه یك رابطه عاطفی با ثریا برقرار می‌كند، من فكر كردم كه این رابطه عاطفی برای اینكه دو گانگی شخصیت كاراكتر همایون ارشادی را داشته باشد بهتر است یك فرد نظامی باشد كه یك زندگی خشك را پشت سر گذاشته و هیچ‌گاه لذت عاطفی از زندگی‌اش نبرده است و پیش از این هم یك تجربه‌ای شبیه مرگ داشته و الان هم كه از حالت كما بیرون آمده فكر می‌كند دیگر نباید مثل قبل از كما رفتنش زندگی كند بنابراین می‌خواهد یك رابطه عاطفی خیلی سریع را در خود شكل دهد.

 

فرهادی ادامه داد: اگر سرهنگ، سرهنگ نبود و زندگی خشك قبل از كما را تجربه نمی‌كرد شاید به این سرعت وارد این رابطه عاطفی نمی‌شد و حتی تهدیداتی هم كه می‌كرد بعد دیگری از سرهنگ را نشان می‌دهد كه بی‌منطق نیست. سرهنگ فردی نظامی است كه 40 سال زندگی خشك و نظامی داشته و فقط دستور داده است و نمی‌تواند بپذیرد كه یك نفر با او بازی كند و حرفش را نپذیرد، او تحمل شنیدن نه گفتن را ندارد به همین خاطر دست به تهدید می‌زند. به عقیده من كلمه سرهنگ برای شخصیت خود سرهنگ خیلی كلیدی است.

 

*** همایون ارشادی، به فیلمنامه، وجبی نگاه نكرد

 

در ادامه همایون ارشادی به خبرنگار ایسنا گفت: من به عنوان ایفاگر نقش سرهنگ در سریال «تا ثریا»، اولین انتخاب نبودم بلكه دومین گزینه بودم. دلم می‌خواهد همین جا در جمع دوستان از آقای مقدم دلیل اینكه چرا گزینه اول را انتخاب نكردید را بپرسم؟

 

سیروس مقدم در پاسخ به این پرسش گفت: برای ایفای نقش سرهنگ دو گزینه بیشتر نداشتیم؛ گزینه اول برای ایفای نقش سرهنگ اتفاق نیفتاد به دلیل اینكه فكر می‌كردم نقش سرهنگ كمتر است و شاید در یك كار دیگر نقش سراسری‌تری را بتواند بازی كند بنابراین نپذیرفت ولی خوشبختانه آقای ارشادی به فیلمنامه به صورت وجبی و اندازه نگاه نكرد و نقش سرهنگ را پذیرفت. سال‌ها پیش تجربه‌ای را با همایون ارشادی در یك تله‌فیلم داشتم كه نقش فرشته مرگ را ایفا می‌كرد و یكی از دلایل انتخابم برای ایفای او در نقش سرهنگ این بود كه به نظرم با توجه به مشخصاتی كه نویسنده از نقش سرهنگ سریال به من داده بود مناسب است.

 

وی اضافه كرد: سرهنگ فردی بود كه در یك محیط نظامی تربیت شده بود كه حتی شكل بروز عواطف و احساساتش نسبت به اطرافیانش هم از كانال نظامی نگاه می‌كند. به عنوان مثال فرزندان خود را عاشقانه دوست دارد ولی شكل بروز این علاقه را هم نظامی‌گونه جلوه می‌دهد.

 

سیروس مقدم در پایان این بحث، اضافه كرد: برای انتخاب نقش سرهنگ می‌خواستم با یك صورت سرد، به ظاهر عبوس و حتی كمی خشم‌آلود روبرو شوم و بگویم این فرد علی‌رغم نظامی بودنش عواطف و احساسات دارد، به ظاهر آن توجه نكنید چرا كه شاید فرصتی برای بروز احساسات خود نداشته است. آقای ارشادی از جمله گزینه‌های بود كه این چند وجهی بودن را داشت؛ البته كاندیدای اول ما برای ایفای نقش سرهنگ هم این ویژگی‌ها را داشت اما سردی نگاه و صورت همایون ارشادی یك چیز تازه‌تری برای ما بود. با وجود حضور ارشادی در سریال «تا ثریا» در نقش سرهنگ، ‌یك سرهنگ نو و جدید را در تلویزیون به تصویر كشیدیم.

 

*** دوربین مخفی در «تا ثریا»

 

همایون ارشادی ـ بازیگر نقش سرهنگ ـ تاكید كرد: بازی‌ها را كه می‌بینم، احساس می‌كنم دوربین مخفی گذاشته بودند؛ به این معنی كه هیچكس بازی نمی‌كند، همه دارند زندگی می‌كنند. انگار همه چیز سیر طبیعی خود را طی می‌كند و در كنار آن یك دوربین هم گذاشته‌اند كه تصاویر مخفی می‌گیرد تا بعدا آنها را لو بدهد.

 

*** تلویزیون باید به جامعه نزدیك باشد

 

در بخش دیگری از نشست ایسنا، سیروس مقدم ـ كارگردان ـ درباره‌ی انتخاب بازیگران و تركیب آنها، گفت: من در مسیر سریال سازی‌ام تجربه‌ای را كسب كردم و سالیان سال، تلاش می‌كردم كه جامعه‌ام را به سریال‌ها و ویترین كارم نزدیك كنم. به همین خاطر الگوی انتخاب بازیگرانم و پارامترهای تصویر و انتخاب قصه‌ام، این بود، ولی به مرور زمان به خصوص از سریال «چهاردیواری» به بعد به این نتیجه رسیدم كه من باید سریالهایم را به جامعه نزدیك‌تر كنم و تا به حال مسیر را بر عكس رفته بودم. می‌شد نقش‌های این سریال را بازیگران ویترین‌دارتر، شیك و مرتب‌تر، با جذابیت‌های گیشه‌پسندتری انتخاب كرد ولی نمونه‌های این قشر در قصه اجتماعی «تا ثریا»‌ به نسبت واقعیت، خیلی دور می‌شد.

 

*** فكر می‌كردند مهران احمدفر، راننده كامیون است

 

كارگردان سریال «تا ثریا»، توضیح داد:‌ این سبك از انتخاب بازیگر از «چهار دیواری» شروع شد. انتخاب بازیگر، در «پایتخت»، به ‌نوعی است كه به ندرت می‌بینم. حتی در جلسه برآورد بودجه، ‌برخی از بازیگران را نمی‌شناختند و می‌گفتند چرا ما باید این بودجه را به آنها اختصاص دهیم. فكر می‌كردند كه مثلا احمد مهران‌فر، ‌راننده كامیون است كه من او را گذاشته‌ام بازی كند. ولی این كار باورپذیری نقش را زیاد می‌كرد. من به این نتیجه رسیدم كه اتفاقا من باید خودم را به جامعه‌ام نزدیك كنم نه این كه جامعه‌ام را به ایده‌آل‌های خوم نزدیك كنم. من باید نمونه‌های واقعی جامعه را انتخاب كنم.

 

وی تصریح كرد:‌ این الگو، الگوی انتخاب بازیگران این سریال شد. یعنی بازیگرانی كه كمتر دیده شده باشند و از كلیشه‌ها دور باشند؛ مثلا من برای انتخاب نقش آقا رضا می‌توانستم بازیگری را انتخاب می‌كردم كه چهره و شناخته شده باشد ولی در این صورت تماشاچی در همان پلان اول قضاوتش را كرده بود و می‌دانست این آدم قرار است بدمن قصه ماه باشد در صورتی كه قرار بود در مسیر سریال به این نتیجه برسد كه با یك نفر چطور برخورد كند؛ درست مثل زندگی خودمان. در تمام انتخاب‌ها با این مسیر و ذهنیت جلو رفتم كه كلیشه‌ها را كنار بگذارم و به سوپراستار بودن و ویترین كاری نداشته باشم و ببینم كدام آدم برای چه نقشی مناسب است، تلاش كنم تا بازیگران با نقششان بده بستان و زندگی كنند. به همین خاطر این سریال، از شروع تا پایان هیچ‌گاه بسته نبود و همیشه آماده بود تا آدم‌ها، ایده‌ها و تجاربشان از زندگی را وارد كار كنند و پیشنهاد دهند و بعد در تمرین اجرا شود.

 

*** حمید، فردین قصه «تا ثریا» بود

 

سیروس مقدم همچنین با اشاره به نقش حمید، تاكید كرد: به اعتقاد من، سخت‌ترین نقش این سریال نقش حمید بود. روز اولی كه فیلمنامه را خواندم، این مساله را گفتم و الان هم این را می‌گویم. این نقش واقعا در فیلمنامه ما كاركردی نداشت. من به هر بازیگری كه فیلمنامه را می‌دادم تا این نقش را بخواند، با این كه خیلی دوست داشت با من كار كند و به من احترام می‌گذاشت قبول نمی‌كرد. از بازیگران نام آشنا تا كسانی كه تازه داشتند تجربه می‌كردند بازی در نقش حمید را قبول نكردند. ولی به نظرم، هومن سیدی این هوش را داشت كه نقش حمید را كه در فیلمنامه‌ی ما قضاوت غلطی درباره‌اش انجام می‌شد، بپذیرد.

 

كارگردان «تا ثریا» ادامه داد: این نقش به ظاهر كاركردی در درام ندارد اما اساس قصه را حمید با تشویق ثریا به دادن این پول به آقا رضا شكل می‌دهد و علی‌رغم ظاهر ساده‌اش، خیلی نقش سخت و پیچیده‌ای بود. مردم باید او را دوست داشته باشند چون برخی از دوستان، می‌گویند فردین این سریال و ناجی خانواده آقا رضا، حمید است.

 

سیروس مقدم همچنین درباره بازی لیندا كیانی در «تا ثریا»‌، نیز گفت:‌ من با لیندا كیانی در دو تا سه كار، همكاری كرده‌ام اما بازی كردنش در این سریال برای من شگفت‌انگیز بود. این بازی، حاصل تلاش و زحمت خودش است. روزی كه او همه تراول‌هایش را گذاشت و با پنج هزار تومان در كیفش، سطح جنوب شهر را گشت، می‌خواست خودش را به طبقه‌ای كه قرار است بازی كند، نزدیك كند.

 

*** چیزی كه هومن سیدی به «تا ثریا» ‌اضافه كرد

 

هومن سیدی، بازیگر نقش حمید نیز درباره‌ی نقشش در «تا ثریا» توضیح داد: من با متنی روبه‌رو بودم كه متن بسیار درخشانی بود و نسبت به متن‌هایی كه به من پیشنهاد می‌شد یك سرو گردن بالاتر بود. من بعد از خواندن متن، دقیقا به مطلبی كه آقای مقدم می‌گوید رسیدم و پی‌بردم كه این نقش كاركرد و كاربردی در قصه ندارد. اما چیزی كه برای من جذاب بود، حضور پیدا كردن در كنار گروهی بود كه به اعتقادم همه چیزش درست بود. ممكن بود اگر حمید را از داستان دربیاوریم و چند بازی‌ای را كه دارد به كاراكتر دیگری واگذار كنیم، ماجرا حل شود اما این برای من كافی نبود یعنی من دلم می‌خواست در این متن با آقای مقدم حضور داشته باشم. بعد از این كه متوجه شدم دوستان دیگر قرار است چه نقش‌هایی را بازی كنند راغب‌تر شدم كه باشم. از آن جا به بعد خودخواهی من بود؛ چون فكر می‌كردم حالا كه آمده‌ام، باید به شكلی كه فكر می‌كنم درست است و می‌تواند شخصیت را كمی از متن فراتر ببرد، عمل كنم. سعید فرهادی هم در این زمینه كمك زیادی به من كرد كه جا دارد از او تشكر كنم. حتی موقعیت‌هایی پیش آمد كه او هر چیزی را كه به آنها فكر كرده بود دور می‌ریخت و به چیز دیگری می‌رسید.

 

سیدی تاكید كرد: من فكر می‌كنم اگر نقش حمید، به این شكل رسیده بیش از این كه من ‌بخواهم كاری كنم به باز بودن سعید فرهادی ربط داشت كه اجازه داد بتوانم در حیطه‌ای فراتر از متن عمل كنم. سیروس مقدم هم شرایط را فراهم و با فراغ بال نظرات را دریافت می‌كرد. ممكن بود آنها را انجام ندهد اما همین كه گوش می‌ كرد برای من یك دنیا ارزش داشت. برایم لذت‌بخش است كه با كارگردانی كار كردم كه خودش به تنهایی فكر نمی‌كند همه چیز دنیا را بلد است. وقتی از راس ماجرا این تزریق رخ می‌دهد باعث می‌شود بازیگران هم راحت‌تر باشند. فضا به قدری باز بود كه من به خودم این جسارت را می‌دادم تا نظر شخصی‌ام را بگویم. مجموعا خیلی خیلی خوشحالم كه این سریال اینقدر مخاطب پیدا كرده و خودمان هم راضی بودیم. مهم این بود كه «تا ثریا» مخاطب داشته باشد كه این اتفاق رخ داد.

 

در ادامه این بحث، سیرویس مقدم خاطرنشان كرد: هومن سیدی، یك ویژگی را به این نقش اضافه كرد كه من وقتی سریال را مونتاژ می‌كنم متوجه آن می‌شوم؛ باید كشف كرد كه این زیركی و حرفه‌یی‌گری از هوش او نشأت می‌گیرد و یا فطری است. ما كمك می‌كنیم و مثلا در مونتاژ یا فیلمبرداری به مخاطب یادآوری می‌كنیم حمید قرار است كاری انجام دهد اما اگر آن ویژگی خاص نباشد، همه این‌ها خاصیتش را از دست می‌دهد. این گرما را هومن سیدی حتی در خنثی‌ترین سكانس‌ها هم به حمید می‌دهد.

 

*** برای بازی ثریا، تمام ذخایر اجتماعی‌ام را بازخوانی كردم

 

در بخش دیگری از نشست ایسنا، آزیتا حاجیان با اشاره به حمایت خوب گروه بازیگران و عوامل، از سوی تهیه‌كننده درباره‌ی باورپذیر بودن شخصیت ثریا، گفت: من برای هر بعدی از شخصیت ثریا به ذخیره‌های عینی خودم مراجعه كردم تا آن را به دست بیاورم. این نقش روی كاغذ عالی پرورش داده شده بود. بعد با آقای مقدم و بقیه دوستان به طور جدی نقش را تحلیل می‌كردیم؛ من این حمایت را داشتم به اضافه این كه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و عاطفی را از هم تفكیك كردم و سعی كردم مثل بقیه‌ی نقش‌هایم ما به ازای آن را پیدا كنم. در هر آدمی یكی از ابعاد كه ما به‌ازای این بعد بود، وجود داشت. من روی این بعد تمركز می‌كردم و تمام ذخایرم از نظر زندگی اجتماعی از سال‌هایی كه كارم را شروع كردم، بازخوانی كردم؛ تمام خانم‌هایی را كه از این طبقه بودم در ذهنم مرور كردم و هر بعدی را كه نزدیك به ثریا بود از آنها گرفتم؛ به اضافه‌ی این كه حساس‌تر شدم و با دقت بیشتری دنبال ثریا گشتم.

 

وی تاكید كرد: ایفای ویژگی مادر بودن این شخصیت كاری نداشت؛ چون من مادر دو دختر هستم در این جا هم همین اتفاق افتاد این بعد از همه ابعاد برای من ملموس‌تر و ساده‌تر بود. این كه ثریا كارگر بود این كه 15 سال شوهر نداشت و تنهایی‌هایش و زنانگی‌اش را كاملا می‌توانستم درك كنم. درست است كه ثریا از من دور است ولی ما به لحاظ ماهوی به هم نزدیكیم؛ ما هر دو زنیم، مادریم ازدواج و تنهایی را تجربه كردیم. چیزهایی پایه‌ای در ما مشترك بود. در چیزهای دیگری كه نسبتا در سطح‌تر بود و آن را شرایط اجتماعی به ما تحمیل می‌كند، با هم فرق داشتیم كه آن را از روی تحقیق و مشاهده به دست آوردم.

 

بازیگر نقش ثریا ادامه داد:‌ ما، بازیگران سریال، نقش‌هایمان را زندگی كردیم و این شرایط برای ما توسط نویسنده و كارگردان ایجاد می‌شد كه بتوانیم زندگی كنیم. همه ما هم از تجربیات بازیگری‌مان استفاده كردیم كه بتوانیم آن را به زندگی نزدیك‌تر كنیم.

 

*** قصه پویا و عسل برای جوان‌پسند شدن قصه، پررنگ‌تر شد‌

 

سعید فرهادی ـ نویسنده «تا ثریا»‌ ـ‌ در بخش دیگری از نشست ایسنا،‌ درباره تغییرات متن و بازنویسی آن با توجه به تیم كارگردانی و بازیگران، گفت: تغییرات متن اصلا در حدی نبود كه اعمال آنها برایم آزاردهنده باشد؛ تغییرات جزئی اتفاق می‌افتاد و تا جایی كه مربوط به قصه بود می‌توانم بگویم 99 درصد قصه هیچ تغییری نكرده است. قصه پویا و عسل كمی پررنگ‌تر شد تا جذابیت‌های اولیه كار كمی بالاتر برود و از تلخی كار گرفته شود و همذات پنداری قشر نوجوان با كار، ‌بیشتر شود ولی در جاهای دیگر قصه تغییر عمده‌ای اتفاق نیفتاد.

 

وی تاكید كرد: همه تغییرات جزئی بود و تغییر دیالوگ‌هایی كه سر كار اتفاق می‌افتاد در راستای فضای شخصیت‌ها و قصه بود و به حدی نبود كه من به عنوان نویسنده موضع نگرفتم و نگفتم نباید این تغییرات را داد. بیشتر تغییراتی كه در دیالوگ‌های بازیگران اتفاق افتاد به این خاطر بود كه می‌خواستند شخصیت را برای خودشان كنند نه این كه بخواهند آن را تغییر دهند. اگر جاهایی مثلا دیالوگ‌های ثریا تغییر می‌كرد، احساس می‌كردم خانم حاجیان به قدری وارد شخصیت ثریا شده بود كه می‌دانست ثریا خانم، یك دیالوگ را به چه صورت می‌گوید. تغییرات دیالوگ‌ها برای من آزاردهنده نبود و 99 درصد قصه هم هیچ تغییری نكرد، صرفا یك سری قصه‌های جزئی اضافه شد و به جاهایی كه حس می‌كردیم كشش بیشتری برای تماشاگر دارد پرداخت بیشتری داشتیم تا حس خوبی به او بدهیم؛ مثلا در قضیه سرهنگ و ثریا در برخی جاها خیلی سریع از روی برخی مسائل گذشتیم ولی با مقدم به این نتیجه رسیدیم كه تماشاگر دوست دارد این رابطه نو را ببیند و در نتیجه بیشتر روی آن مكث كردیم. درباره‌ی عشق سرهنگ و ثریا كه خیلی روی آن حساسیت ایجاد شده، بخشی از آن را می‌پذیرم كه كم كاری از من بوده است. سن من پایین است و شاید تجربه عاطفی چندانی نداشتم.

 

*** علاقه سرهنگ و ثریا عشق پیری نبود

 

همایون ارشادی ـ بازیگر نقش سرهنگ ـ در ادامه سخنان فرهادی درباره رابطه سرهنگ و ثریا گفت: من فكرر می‌كنم رابطه بین سرهنگ و ثریا عشق نبود اما اگر داستان ادامه پیدا می‌كرد به یك رابطه عاشقانه تبدیل می‌شد. من معتقد بودم كه آنها یك دلبستگی، یك احتیاج و یا چیزی شبیه به یك عادت داشتند. این نمی‌توانست عشق باشد و چیزی باشد كه از سوی برخی عشق پیری نامیده شده؛ عشق پیری نبود. عشق می‌توانست بعدا شكل بگیرد.

 

آزیتا حاجیان نیز در این‌باره توضیح داد: هسته اصلی عاطفه بین این دو نفر ایجاد شد كه شاید بعدا می‌توانست به یك درخت بزرگ تبدیل شود و محبتی از جنس عشق بین آنها وجود داشت. این رابطه از جنس عشق پیری نبود. ما دو آدم بالغ، مجرد و بی‌تعهد به كس دیگری بودیم كه اگر حتی به بچه‌هایمان می‌گفتیم هیچ عواقبی نداشت.

 

ارشادی نیز در ادامه، اظهار نظر كرد: مشكل اینجا بود كه هیچ كس از رابطه این دو نفر و مسائل و مشكلات آنها خبر نداشت. اگر از روز اول همه می‌دانستند، مساله به این سختی و دشواری نبود. عشق، منطق نمی‌شناسد اما در این رابطه هنوز منطق وجود داشت و سرهنگ، پسرش را ترجیح می‌داد. رفتارها منطقی است و هیچ كس با هیچكس دیگر دشمنی ندارد.

 

همچنین سعید فرهادی، نویسنده سریال «تا ثریا» تصریح كرد: تمام روابطی را كه در این كار نوشتم یا خودم تجربه كردم یا از نزدیك در آدم‌های مختلف دیدم و خیلی برایم ملموس بوده است. اما یكی از نقطه ضعف‌هایم این است كه چون رابطه عاطفی سرهنگ و ثریا را تجربه نكردم نتوانستم به خوبی نشان دهم و حس می‌كنم كه اگر سنم بیشتر بود می‌توانستم به این رابطه عاطفی پرداخت بهتری بدهم.

 

وی تاكید كرد: من می‌دانستم كه این رابطه خیلی برایم ملموس نیست. همین دلیل ترفندی در نظر گرفتم و بیشتر، ابعاد بیرونی رابطه را نشان دادم. اما بعد داخلی آن و این كه بین سرهنگ و ثریا چه حرف‌ها و احساساتی رد و بدل شده را به عهده تماشاگر گذاشتم. این مسائل در سریال ندیدیم كه خیلی هم منطقی به نظر می‌آید، چون ثریا از فرهنگی آمده كه ازدواج درسن 50 سالگی تابو است. از طرفی شخصیت ثریا دلایل كافی دارد تا این را از همه حتی تماشاگر پنهان نگه دارد. این ترفندی بود كه از آن استفاده كردم تا ضعفی را كه از شناخت این رابطه دارم خیلی منطقی رفع كنم.

 

*** آزیتا حاجیان در نقش ثریا فرو رفت

 

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست، سعید فرهادی، با اشاره به حضور آزیتا حاجیان در نقش ثریا، گفت: اتفاق جالبی كه از روز اول دورخوانی تا پایان تصویربرداری افتاد این بود كه هر زمان كه خانم حاجیان را می‌دیدم انگار ثریا خانم را می‌دیدم و او شدیدا با من بحث می‌كرد كه تو من را بدبخت كردی. پذیرفتن آن برایم خیلی سخت بود اما بعد لبخند رضایتی می‌زدم كه چقدر او در نقش ثریا فرو رفته است.

 

آزیتا حاجیان نیز در ادامه این بحث، گفت: شب‌هایی بود كه من سكانس را می‌خواندم و از دست سعید فرهادی عصبانی می‌شدم و به او می‌گفتم تو برای چه این سكانس را اینطور نوشتی و بحث به آقای مقدم می‌كشید و دو نفری سعی می‌كردند من را قانع كنند كه چرا به این صورت است.

 

*** با تراژدی نمی‌توان شوخی كرد

 

در ادامه این نشست، سیروس مقدم، در پاسخ به پرسشی درباره تلخ بودن سریال «تا ثریا» با ذكر مثالی درباره دردی كه با داروی تلخ، تسكین پیدا می‌كند، به خبرنگار ایسنا گفت: اگر بخواهیم به دردهای جامعه بپردازیم باید به این تلخی رسید. می‌شود «تراژدی» را مثل «پایتخت» به شكل طنز هم نشان داد. اما اگر كمی در كمدی پایتخت را كم می‌كردم از این تلخ‌تر بود. خانواده‌ای كه 13 روز در پایتخت پشت یك كامیون زندگی می‌كند چه معنی می‌دهد؟ این مساله بسیار اشك‌انگیز است اما چون لحنش كمدی است به نظر می‌رسد شاد است. بعضی وقت‌ها نمی‌توان با تراژدی شوخی كرد. سقوط آدم‌ها را نمی‌توان به صورت خوش و خرم تعریف كرد به علاوه از قدیم گفته‌اند واقعیت تلخ است.

 

كارگردان سریال «تا ثریا» افزود: در «زیر هشت» هم درباره این مساله صحبت شد. زمانی هست كه تلخی كار با نشان دادن چیزهایی كه تلخ است ولی واقعیت ندارد، اتفاق می‌افتد در «زیرهشت» اینگونه بود و صحنه‌های دلخراشی مثل قطع شدن انگشت پخش می‌شد اما در «تا ثریا» بیش از یك اتفاق از این دست كه مربوط به افتاد سرهنگ از پله بود رخ نداد. هیچ ماجرای بیرونی تكان دهنده تلخ و حادثه دلخراش در آن وجود ندارد هر چه هست در روابط آدم‌ها است. آدم‌ها دروغی را می‌گویند و مجبورند به خاطر آن، دروغ‌های دیگری را بگویند؛ ما بدون اینكه دعوا و كتك‌كاری، آدم‌كشی و چاقوكشی را نشان دهیم به ذكر داستان می‌پردازیم ولی لحن كار حكم همان دارویی را دارد كه باید تلخی‌اش را تحمل كنیم.

 

*** «تا ثریا» به نسبت واقعیت شیرین است

 

سعید فرهادی نیز در ادامه این بحث عنوان كرد: به اعتقاد من «تا ثریا» نسبت به واقعیت خیلی شیرین‌تر است؛ من در مرحله تحقیق با یكسری از خانواده‌ها كه درگیر این قضیه بودند صحبت می‌كردم بسیار ناراحت می‌شدم و اشكم درمی‌آمد و به این فكر می‌كردم كه ای كاش می‌شد آن را نشان داد، اما می‌دیدم كه این بدبختی را نه در ایران و نه در هیچ جای دیگر نمی‌توان در تلویزیون نشان داد.

 

آزیتا حاجیان نیز در این زمینه گفت: زمانی هست كه وقتی مخاطب می‌خواهد پای تلویزیون بنشیند به استراحت و خستگی‌ در كردن فكر می‌كند اما رسانه قرار است مخاطب را به فكر وادارد و سوالی به سوالش اضافه كند و به او بگوید اگر اتفاق بدی در زندگی‌اش می‌افتد ممكن است به خاطر انتخاب‌های بدی باشد كه انجام داده است. رسانه تعهد و رسالتی برای به خود آوردن مخاطب دارد. اگر با این نگاه به سریال «تا ثریا» نگاه كنیم رهاورد خود را خواهد داشت. اگر آن را با این نگاه كه انعكاس مسائل اجتماعی است ببینیم از آن لذت می‌بریم.

 

همچنین سیروس مقدم در ادامه این بحث عنوان كرد: «تا ثریا» سریال تلخی است اما فكر نمی‌كنم تلخ‌تر از ابتذال، ربا و ناهنجارهایی باشد كه دلار و سكه و دلالی در فوتبال به وجود می‌آورد.

 

*** در «تا ثریا» دروغ گفتیم

 

در ادامه نشست ایسنا، مهران احمدی درباره‌ی تاكید سیما بر پرهیز از سیاه‌نمایی در سریال‌ها گفت: معضل اصلی جامعه ما اجتماعی است و نه سیاسی و حكومتی؛ من با كسانی كه همه چیز را می‌خواهند به گردن سیاست بیندازند مخالفم. كافی است یك فرد روشن‌بین فقط 10 دقیقه در كنار یك چهارراه بایستد تا با تلخی‌های جامعه مواجه شود. ما ملتی هستیم كه بیشتر به فكر خودمان هستیم و به فكر یك جامعه همكار و همیار فكر نمی‌كنیم به همین دلیل «تا ثریا» خیلی هم تلخ نیست حتی ما كمی در آن دروغ گفتیم؛ یعنی اگر قرار است فیلمی بسازیم كه منطبق با واقعیت‌های جامعه باشد خیلی تلخ‌تر از این‌ها خواهد بود.

 

مهران احمدی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به بازتاب سریال «تا ثریا» خاطرنشان كرد: بازتابی كه سریال داشت برای ما خیلی جالب بود. شاید جالب باشد این مساله را مطرح كنم كه همسرم در بانك با زن و شوهری مواجه شد كه در حالی كه دفترچه حساب در دستشان بود با اشاره به سریال «تا ثریا» می‌گفتند اشكالی ندارد كه سودمان كمتر شد اما در عوض خیالمان راحت است. این مساله، تاثیرگذاری سریال «تا ثریا» را نشان می‌دهد. اگر چندین همایش و خطابه و سخنرانی در این زمینه كه نزول و ربا در انتها به انحطاط كشیده می‌شود می‌گذاشتیم فایده‌ای را كه یك سریال می‌توانست داشته باشد نداشت. تلخی برای جامعه می‌تواند در حكم یك دارو عمل كند و ما باید بپذیریم كه جامعه‌مان از لحاظ اجتماعی و اقتصادی ناراحتی‌هایی دارد.

 

*** تا ثریا تلخ‌تر می‌شود

 

در بخش دیگری از نشست «تا ثریا»، مهران احمدی درباره‌ی تلخ بودن این سریال، گفت: در حال حاضر جاهای خوب سریال، شیرین‌ترین لحظات آن است؛ اشك‌انگیزترین قسمت‌های «تا ثریا» هنوز باقی مانده است.

 

همایون ارشادی نیز با تایید این مطلب خاطرنشان كرد: مردم با «تا ثریا» همدردی می‌كنند و می‌فهمند كه زندگی ما همین مسائل را دارد؛ دلیلی ندارد كه ما به دروغ بگوییم زندگی‌مان طنز و سرتاسر شیرین است.

 

همچنین آزیتا حاجیان در همین رابطه عنوان كرد: به نظر من شیرینی «تا ثریا»، شریك شدن ما در تلخی‌های مردم است؛ چه ما این تلخی‌ها را بگوییم و یا نگوییم، آنها در زندگی مردم وجود دارد و اینكه ما چنین مسائلی را مطرح كنیم برای مردم شیرین است.

 

وی ادامه داد: یكی از انگیزه‌هایی كه من خیلی بیشتر دوست دارم نقش طبقات محروم را بازی كنم این است كه یك خانم كارگر به این فكر می‌كند كه به او اهمیت داده شده است و وقتی یك كارگر با دیدن من به خاطر نقش ثریا از من تشكر می‌كند از هر چیزی برای من مهم‌تر است. مردم تلخی را دارند و این برایشان شیرین است كه ما به آنها فكر كردیم و اهمیت دادیم و نقششان را بازی كردیم به همین دلیل است كه پای سریال می‌نشینند. رد پای مردم در این سریال دیده می‌شود.

 

*** با ایجاد فضای كاذب نشاط و امید نمی‌توان جامعه را امیدوار كرد

 

در بخش پایانی نشست ایسنا سعید فرهادی درباره اینكه آیا «تا ثریا» قصد داشته با طرح مسائل خرد اقتصادی و انتقاد از آن به سیاست‌های كلان كشور نیز نقبی بزند؟ گفت:‌ مردم و مسوؤلان كلاف سردرگمی هستند كه نمی‌توان آنها را از هم جدا كرد و به این نتیجه رسید كه مشكل از كجا شروع شده است؛ من موقع نوشتن نمی‌توانستم و نمی‌خواستم یك مقصر پیدا كنم و به او شلیك كنم. شاید یكی از دلایلی كه مخاطب با سریال همراه شده، همین مساله است. سعی كردم در طول كار هیچكس را مقصر مطلق نكنم در صورتی كه تماشاگر اتفاقا دوست دارد یك مقصر پیدا شود ولی چیزی كه او را به فكر می‌اندازد این است كه نداند مقصر كیست و به سر منشا معضل فكر كند. به همین دلیل هم من سعی كردم هیچ پیام اخلاقی مستقیمی به مخاطب ندهم بلكه واقعیت را به او نشان دهم.

 

سیروس مقدم نیز در ادامه این بحث خاطرنشان كرد: با ایجاد فضای كاذب نشاط و امید نمی‌توان جامعه را امیدوار كرد. وگرنه تقریبا هیچ روزی نیست كه برای هر كس چند پیامك طنز ارسال نشود اما این نمی‌تواند فضا را كاملا شاد كند. این مثل یك موج، خنده سطحی ایجاد می‌كند و می‌رود اما مسائل و مشكلات را برطرف نمی‌كند.

 

وی تاكید كرد: وظیفه ما پند و اندرز دادن برای رفع معضلات جامعه نیست ما به عنوان هنرمند ممكن است حساسیتمان از دیگرانی كه در جامعه زندگی می‌كنند بالاتر باشد ما فقط زنگ خطر را به صدا درمی‌آوریم اما راه حل و درمان وظیفه ما نیست.

 

مقدم در پایان صحبت‌هایش به صحبت‌های سه هفته‌ی قبل آیت‌الله امامی كاشانی در نماز جمعه تهران درباره ربا اشاره و تاكید كرد: این مساله نشان می‌دهد ربا یك امر و خطر رایج در جامعه است و چیزی نیست كه من و سعید فرهادی برای اولین بار آن را كشف كرده باشیم. 

 

ایسنا

 

 

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

شنبه 17/10/1390 - 12:33 - 0 تشکر 413400

سلام
فیلم بسیارجالبیه
فقط اونجا که گفته بود حضور سرهنگ بعد از مرگش پررنگ تر می شه منظورش رو متوجه نشدم
یعنی در نقشی دیگه بازی می کنه؟؟
از مطلب جالبتون بسیار ممنون

کوله بارت را ببند

شاید ابن چند سحر فرصت آخر باشد

که به مقصد برسیم

بشناسیم خدا را

و بفهمیم که یک عمر چه غافل بودیم...

يکشنبه 18/10/1390 - 17:58 - 0 تشکر 414141

سلام

atiyeh74 عزیز شاید منظور آقای مقدم روح سرهنگ هستش و یا کارهایی که قبلاسرهنگ انجام دادن باید صبر کرد و

دید ولی در کل سریال خیلی خوبی هستش و سیروس مقدم در این کار خیلی موفق بودن و مخاطبان زیادی این سریال

رو پیگیری میکنند .




آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست

                                     هرکجا هست خدايا به سلامت دارش

دوشنبه 19/10/1390 - 17:2 - 0 تشکر 414513

سلام
بابت مطلب ممنونم درباره فیلم تا ثریا باید بگم که خب داستانی عام پسند و جذابی داره و خیلی خوبه
به نظر من چیزی که باعث شده فیلم موفق باشه هنرمندی بازیگرای فیلمه که خیلی خوب بازی میکن مثل
ازیتا حاجیان مهران احمدی حسین مهری هومن سیدی لیندا کیانی و .... که همه خیلی طبیعی بازی میکنن

شاید تقدیر قابل تغییرنباشد،اما تغییر قابل تقدیر است.
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.