• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2510)
چهارشنبه 8/3/1387 - 9:45 -0 تشکر 41199
دعا

سلام دوستان

خیلی مواقع دعا میکنیم اما جواب نمیبینیم دفعه بعد دستامونو میبریم بالا و دعا میکنیم بازم جواب نمیبینیم دفعه بعد دستامونو میبریم بالا و زار زار اشک میریزیم و دعا میکنیم بازم جواب نمیگیریم چرا؟ مگه خدا نگفته ادعونی استجب لکم ؟ پس معنی این جمله چیه ؟ واقعا فکر میکنید چه شرایط دیگه ای باید رعایت بشه تا جواب ببینیم؟ اصلا معنی دعا کردن چیه ؟

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

چهارشنبه 8/3/1387 - 12:54 - 0 تشکر 41217

بسم رب المهدی

با سلام
مبحث قشنگی رو بیان کردید که من هم دوست دارم ریشه ای و بنیادی بهش پرداخته بشه و دوستانمون هم کمکمون کنند در این رابطه .فکر میکنم کسی نباشه که این مورد رو به عنوان مشکل خودش بیان نکنه . یا اگرم هست خیلی کمند این افرادگاهی میشه ادم خیلی خودشو به اب و اتیش میزنه برای دعاهاش ولی اثری نداره . خیلی وقتای دیگه هم برعکس . هنوز خود طرف چیزی از خدا نخواسته بهش داده شده .

خود من شخصا این جور وقتا میگم بادا باد . هر چی میخواد بشه . ولی شاید درست نباشه ... شاید خدا انتظار دعای بیشتری از من داره ! شاید خدا بیشتر دوست داره بندش ناله کنه درخواست کنه باهاش حرف بزنه . ادعونی استجب لکم هم این حدی که فکر من قد میده برای اینه که بنده ها ، غیر از در خونه خدا جایی دیگه نرند . ولی این مورد هم باز سوال میشه که اگه قرار باشه جایی دیگه نرند نباید خدا حاجتشونو بده ؟؟؟؟ شرایطش رو هم نمیدونم . شاید اصلی ترینش اعتقاد به ولایت امیرالمونین و واسطه قرار دادن اهل بیت باشه . چون غیر از اونها شرط دیگه ای هم باشه فرعی محسوب میشه دیگه ! نمیدونم
علی علی

حیات طیبه
ای خوش انکو که بود عاقبت کار بخیر

آقا جان اگر قرار باشد من هم مثل ژول ورن دور دنيا را درهشتاد روز بچرخم ،
ترجيح ميدهم دور تو بچرخم
چون تو هم دنياي مني هم عقبي مني
چهارشنبه 8/3/1387 - 21:37 - 0 تشکر 41308

دوست عزیز دعا در هر شرایطی برآورده می شود فقط نوع برآورده شدن آن فرق دارد

برای بعضی ها همان طور که دوست دارند و آرزو کرده اند برآورده می شود

برای بعضی ها به صورت حسنه در آخرت بهشان داده می شود و.......

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

شنبه 11/3/1387 - 4:51 - 0 تشکر 41587

اخلاص ، اخلاص ، اخلاص داشته باشیمخودش میده حاجتمونو

http://rahpoyvesal.blogfa.com
چهارشنبه 15/3/1387 - 16:12 - 0 تشکر 42193

سلام دوستان

ممنونم از پاسخ های سه دوست محترم . همه این چیز هایی که شماها فرمودید شاملش میشه . اما شرایط استجابت دعا چیه ؟

 "ادعونی استجب لکم " همه چیز در همین یک جمله نهفته

در سنت دعا سه قید اصلی نهفته است :

1. ادعونی : این کلمه به این معناست مرا بخوانید . یعنی فقط از من کمک بخواهید . درخواستتان را فقط از من بخواهید . مثلا فردی که برای شفای بیماری به دکتر امید بسته ممکن است دعایش مستجاب نشود باید به این امید داشته باشد که خدا اگر بخواهد با واسطه اش که همان پزشک است بیمارش را شفا می دهد .

2 . استجب : از استجابت می آید و استجابت به معنای جواب دادن است .خداوند میگوید هر که مرا بخواند جوابش را میدهم . حال جواب دادن به این معنا نیست که هر جوابی که ما دوست داریم بدهد . شاید هر جوابی که به مصلحتمان است را بدهد و شاید جوابی که ما دوست داریم بدهد در آینده یا حتی در قیامت بدهد .

3. لکم : به معنای برای شما است . یعنی خدا برای شما و به نفع شما جواب میدهد . هر آنچه که ما میخواهیم به نفع ما نیست . همان طور که گفتم ممکن است در یک زمان خاص به نفعمان نباشد  . اگر تا زمانی که زنده ایم موقعی به نفع مان بود به ما عطا میکند ولی اگر نبود در قیامت به صورت پاداش به انسان عطا میشود . انسان اگر میدانست این پاداش به چه اندازه است آرزو میکرد که ای کاش هیچ یک ازخواسته ها و دعاهایش در دنیا مستجاب نشود.

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

شنبه 25/8/1387 - 20:42 - 0 تشکر 70938

اوقات وجایگاه های نیایش


زمان های به جا آوردن دعا ، به دو گونه تقسیم گردیده اند :


متعین و غیر متعین !


زمان های متعین از جانب شارع تعیین می گردد . مثل اوقات نماز های پنجگانه ، ادای مراسم حج ،گرفتن روزه در سی روز ماه مبارک رمضان و...!

زمانهای نامتعین ونسبی ، عبارت می باشند از: بلند کردن دست دعا درهرفرصت وساعت ولحظه ای از شبانه روز . واینها منوط به حوادث پیرامون ویاوابسته به اعمال شخصی نیایشگران است !


فلهذا ، «کوتاه ترین اندیشه ای که درمغز خطور می کند ویا درخواستی که پنهانی از ذهن آدمی می گذرد ، می تواند انسان را دربرابر خدا قرار دهد؛ دراین صورت برای یافتن هر راهی ازنیایش می توان الهام گرفت ».


اینکه برای نیایش ، اوقات وروز هایی متعین گردیده ، به دلیل فضیلت همان روز ها می باشد که حاوی صفاو پاکی است وبه قول شاعر : « هرجا که صفا است درآن نور خدا هست »


مثلا" روز های عرفه و وقوف درآن – که حج بدون آن تکمیل نمی شود - واین دارای فضایلی است که حجاج بیت الله الحرام ازآن برخوردار می گردند و خدا درآن روز به ملائیکه می فرماید: به بندگانم نگاه کنید که چگونه از اطراف عالم با تحمل شداید ومشقات به اینجا آمده اند! آیا می دانید ک اینها از من چه می خواهند؟ ملائیکه پاسخ می دهند:


درخواست مغفرت وآمرزش وبخشش ! خدا می فرماید : گواه باشیدکه من آنها را بخشیدم."


ایام ماه پربرکت صیام ، - که مسلمانان همه ساله یک ماه را مهمان خدامی باشند- یکی دیگر از اوقات ویا زمان های متعّین می باشد و همچنان روز های جمعه، که سعادت دستیابی آن درهرهفته یکبار برمسلمان میسر می شود!


وهمین طور از اوقات متعینی که برای نیایش تثبیت گردیده ، عبارت می باشد از راز ونیاز کردن متعاقب نماز های فرض ، بالاخص سحرگاهان است ! و در روایاتی مشخص شده است که دعا در اوقات وزمان های زیر بهتر ومناسب تر می باشد وآنها عبارت اند از :


نیایش میان اذان واقامت


هنگام سجده در نماز


هنگام بانک خروس ، هدایتی که از پیامبر بزرگوار اسلام دراین رابطه صادر شده ، اینست که: « هنگامی که بانک خروس را شنیدید ، طالب فضل واحسان خدا شوید . چون او درآن هنگام فرشته ای را دیده است وهنگامی که آواز خر را شنیدید ، به سوی خدا پناه ببرید ، زیرا آ ن خر شیطان را دیده است. » ( این حدیث شریف در صحیح بخاری وصحیح مسلم واردشده است )

شرح این واقعه را مرغ سحر داند و بس


تو چه دانی كه شب سوختگان چون گذرد


راجع به دعای شب ، رسول اکرم « صلی الله علیه وسلم » فرموده اند:


" درشب ساعتی وجود دارد که هیچ بنده مسلمان با او مصادف نمی شود از الله تعالی درآن خیری بطلبد ، چه از امور دنیا باشد و چه از امور آخرت ، مگر آنکه الله تعالی آن را می دهد وآن ساعت در همه شب هاست " ( صحیح المسلم )


برخیز كه عاشقان به شب راز كنند

گرد در و بام دوســــت پرواز كنند

هر در كــه بود فراز بر خود بند ند

الا در دوست را كــه شب بـاز كنند



درحدیت دیگری از امام بخاری که به او انسان مومن به دعا کردن ترغیب شده توجه می کنیم ، که آن را حضرت ابو هریره « رض» روایت کرده است :


« پرودگار هرشب درآسمان دنیا فرود می آید . درآن وقت که ثلث اخیر شب باقی بماند ، می گوید : کیست که به من دعا کند ، اجابت می کنم ، کیست که از من سوالی کند برایش بدهم وکیست که ازمن طلب مغفرت کند برایش مغفرت کنم . »



بر مومن است تا حلاوت عبادت خالص در شب و رازگویی با خداوند عالمیان را دریابد .زیرا شب فرصتی مناسب ‏تر برای عبادت عاری از ریاست. چنانچه قرآن عظیم الشان می‏فرماید: «انّ ناشئة اللّیل هی اشدّ وطأً و اقوم قیلا» پس فقط صاحبان خلوص و عاشقان عبادت خدا، شیرینی راز و نیاز با او را درمی‌یابند .




هرگاه ما به توضیح هریکی ا ز مسایل فوق بپردازیم ، بحث ما به درازا می کشد. پس بایست با اختصار بحث را پیگیری نماییم . از ا ینجمله با اتکا به تعلیمات قرآنی به فضیلت جمعه وهکذا سحر اشاره می کنیم وبعد به توضیح اماکن دعا می پردازیم :

درسوره مبارکه یوسف نکته ظریفی راجع به دعای حضرت یعقوب علیه ا لسلام آمده . آن حضرت بعدازآنکه بزرگوارانه از خطای فرزندان خود – که با حالتی نادم وشرمسار از پدرتقاضای عفو وبخشش را کردند – اغماض می فرماید ودربرابر تقاضای آنان وعده می سپارد تا درحق آنهااز بارگاه خدا طلب آمرزش کند.



برخی از تفاسیر می نویسند : این وعده چنین توجیه شده است که حضرت یعقوب علیه ا لسلام می خواست دروقت اجابت دعا برای شان استغفار کند . درروایتی ازرسول اکرم « صلی الله علیه وسلم » آمده است:


« این که برادرم یعقوب (ع) به فرزندان خود گفت : به زودی برای تان از پروردگارم طلب مغفرت می کنم ؛ منظورش این بود که شب جمعه فرابرسد» ودرروایات دیگری فرموده اند: « منظورش هنگام سحر بوده است . چون دعای سحر مستجاب است .»


با این اشاره درمی یابیم که بهترین فرصت وزمان نیایش درهنگام سحر به دست می آید. خوشا به حال آنهایی که ازاین فضیلت همواره قلب های شان را صیقل بخشیده اند ودرخلوت آن خاشعانه وبا کمال فروتنی به درگاه خدا اشک ریخته اند . اینها همه برای ما درس های بزرگی است . آری ، درسهای آموزنده ای که اتفاقا" نتایج آن طوری محسوس بوده است که در دوران واوقات مملو از اخلاص و صفا، که ازآن جمله جهاد درراه خدا بوده ، عملی که پس از انجام دعا ونیایش وعذر وزاری به درگاه خدا انجام پذیرفته ومجاهدین ازآن به نتایجی دست یافته اند ، که دراین زمینه، در بحث مربوط به آن ان شاء الله تماس بیشتری خواهیم گرفت .


حال بیاییم برسر این مساله ، که اماکن وجایگاه های بهتر ومناسب تر برای دعا ها کدام اند؟:


مساجد ، به دلیل برخورداری شان ازفضایل به عنوان جاهای محبوب خدا برای نیایش نام برده شده اند . مسلما" درمیان مساجد وعبادتگاه ها ، درجات ومراتبی وجود دارد که کعبه مشرفه به حیث قبلهء مسلمین دارای فضیلتی بزرگ برای ادای عبادت ونیایش وراز ونیاز است .


وهمچنین مسجد النبی « صلی الله علیه وآله وسلم » است که نسبت به سایر مساجد از فضیلت و برتری خاصی برخوردار می باشد.


هرگاه دعا ها درفضای آگنده از عطر خلوصی که سکوت وخلوت درآن حکمفرما باشد ، نسبت به جاهایی که مملو از همهمه وازدحام اند، بیشتر دارای تاثیرات خاصی می باشد.


زیرا انجام دعا دراماکن خلوت ، آداب بهتری را درقبال می داشته می باشدوزمینه تقویت نیروی سنجش و تشخیص رابهتر وخوبتر آماده می گرداند .


مپندار ازآن درکه هرگز ببست


که نومید گردد برآورده دست


همه طاعت آرندومسکین نیاز


بیا تابه درگاه مسکین نواز


چو شاخ برهنه برآریم دست


که بی برگ ازاین بیش نتوان نشست


***


دعا درسایر ادیان ومذاهب



هیچ مذهبی خالی از مراسم دعا ونیایش نیست .


ما مسلمان ها را اعقاد براینست که نه تنها انسان ها – که هر دین وآینی که باشند- بلکه جمادات وحیوانات وحشرات به پیشگاه آفریدگارشان ،که همان ذات یکتا ویگانه است ، به دعا ونیایش می پردازند.


هرگیاهی که از زمین روید


وحده لا شریک له گوید

modares_psy@yahoo.com

چهارشنبه 13/9/1387 - 12:18 - 0 تشکر 75002

من نزدیکم !

و اذا سألک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوة الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی ولیومنوا بی لعلهم یرشدون.

و هنگامی که بندگان من از تو درباره ی من سوال میکنند (بگو) من نزدیکم! دعای دعا کننده را به هنگامی که من را میخوانند پاسخ می گویم، پس آنها باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان بیاورند تا راه یابند (و به مقصد برسند). سوره بقره /آیه 186 

درآیه بالا ، خداوند هفت بار از ضمیر متکلم من استفاده کرده است.چنین چیزی در آیات دیگر قرآن سابقه ندارد. افزون بر این ، وجود تاکید های فراوان دیگر در آیه نشان از اهتمام ویژه آن نسبت به موضوع آیه دارد : ای پیامبر! هرگاه بندگان از تو در باره ی من میپرسند ، من قطعا به آنان نزدیکم و همیشه پاسخ هر دعا کننده ای را میدهم . به شرط آنکه حقیقتا بخواهد.

خدا به بندگان خویش نزدیک است و بین او و بندگانش فاصله ای نیست.به همین سبب هرچه که آنها بخواهند ، پیش از این که دیگران بفهمند ، او می داند. از طرف دیگر همه قدرت ها دردست اوست و چه کسی شایسته تر برای اجابت خواسته ها؟

بر اساس آیه ،خداوند هر دعایی را پاسخ میدهد چیزی که هست به شرط آن که حقیقتا دعا باشد. گاه دعا کردن لقلقه ی زبان میشود ولی درون انسان چیز دیگری می طلبد. ممکن است کسی برای فرج امام زمان _علیه السلام_ دعا کند ولی وقتی به درون خود مینگرد شوقی برای آن نمیبیند. کارهای او که مورد پسند ایشان نیست گواه بر میزان اشتیاق اوست.

گاهی اوقات نیز در ظاهر از خدا می خواهد ولی در بیرون و به حسب واقع بر اسباب ظاهری تکیه دارد. او در توهم خویش کمک دیگران ، پول ،فرزند و مانند اینها را در کنار خداقرار میدهد و امیدش به آنهاست. چنین کسی دعایش خالص نبوده و در حقیقت از خدا نخواسته است. این گروه از افراد شامل وعده اجابت خداوند نخواهند شد. کسانی که دعا میکنند از سه حالت خارج نیستند:

1_گروهی دعا کردن برایشان مخدر است. گمان میکنند همین که بنشینند و خدا را بخوانند دعایشان مستجاب است. غافل از اینکه قانون خلقت آن است که همه کارها از راه اسباب و علل خود انجام میشوند . برای رسیدن به مقصود لازم است زمینه ها را فراهم نموده و برای رسیدن به آن تلاش نمود.

2_گروه دیگر تنها به اسباب ظاهری دل خوشند . گمان میکنند باید شب و روز تلاش کنند تا به خواسته ی خود برسند. اینان غافلند که خدای مالک هستی، قادر مطلق است و همه چیز در دست اوست. اگر همه ی عالم بخواهند و او نخواهد ، اتفاقی نمی افتد. چنین افرادی روزی دهنده حقیقی را فراموش کرده اند و سبب های ناچیز دنیوی را در کنار خالق قادر قرار می دهند.

3-دسته ی سوم آنانند که خدا را سبب ساز واقعی دانسته و هر چیزی را جز به اراده ی او غیر ممکن میدانند. با این حال باور دارند که خداوند کارهای عالم را با اسباب متناسب با هر کاری انجام می دهد. به همین خاطر از گوشه نشینی و دعای صرف گریزانند. در هر کاری با توکل به او آغاز میکنند ومعتقدند وظیفه شان کار و کوشش است و خدا نیز وعده داده است آن ها را به مقصودشان برساند. البته خدا نیز در مواقع حساس دستشان را میگیرد و از آن جا که گمان نمی کنند راه های پیشرفت و رسیدن به خواسته ها را برایشان فراهم میکند.

با توجه به آنچه گفتیم روشن میشود دعای همراه با نا امیدی یا شک ، دعا نیست و خدا نیز وعده ی استجابت آن را نداده است.

از معنای آیه مشخص می شود که دعا کردن زمان و مکان مخصوصی ندارد و در هر حال خداوند شنوای خواست بندگان است. با این حال بنا بر برخی آیات و روایات اهل بیت _علیهم السلام _زمان ها و مکان های ویژه ای اهمیت دارند و دعا کننده بیشتر در معرض استجابت قرار می گیرد. همچنین فرموده اند اگر کسی برای دیگری دعا کند هفتاد فرشته برای او دعا میکنند. در روایت آمده است حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در دعا کردن ، دیگران را بر خود مقدم میداشتند.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

مهدی ملک محمدی

روز نامه ایران                                                             

دريا را طلب کن تا رود خانه ها را به يغما ببري.....

سه شنبه 19/9/1387 - 12:17 - 0 تشکر 76302

بسم الله

خیلی مختصر بگم که اصل دعا به معنای تقاضا و خواستن است و اصولاً سه گونه دعا را می توان برشمارد

1- دعا به زبان استعداد : یعنی اینکه هر موجودی وجودش بالذات طالب و تقاضامند و مستعد برای یکسری کمالات می باشد که اصطلاحاً به آن زبان استعداد گویند که اینگونه دعا حتماً استجابت می شود .

2- دعا به زبان حال : یعنی خواسته ای که بر اساس کمالت فرد حاصل می شود و فرد ذلت خود و عظمت پروردگارش را مشاهده می کند و آنگاه تقاضای خود رابیان می کند ، مانند دعای ابراهیم خلیل (ع) در مورد ذریه خویش .که عموماً اینگونه دعا ها هم اگر خلاف مصلحت نباشد اجابت می شود.

3- دعا به زبان قال: که لقلقه لسانی بیش نیست و از روی عادت و رفع تکلیف است و حال آن مشخص است.

اما در مورد کلیت دعا باید گفت اجابت به صورت اجمالی به تمتمی آنها تعلق می گیر اما نحوه و زمان این رجابت با توجه با شرایط و استعدادها متفاوت است

پنج شنبه 26/10/1387 - 17:58 - 0 تشکر 83082

سلام دوستان

امیدوارم بحثی رو که می نویسم مورد توجه شما قرار بگیره وتکراری نباشه

اگه اهل دعا کردن هستین این بحث رو حتما بخونید.

معنی دعا

دعا یعنی صدا زدن ومدد خواستن در حل مشکلات از خالق خود.

دعا کردن یکی از بهترین اعمالی است که هم خداوند کریم در قرآن وهم پیامبراکرم (ص) وامامان معصوم (ع) سفارش بسیار نموده اند.

آیات قرآن راجع به دعا کردن 

1(انعام53):

ای پیامبر نباید آنان را که هر صبحگاه و شامگاه خدا رامی خوانند از پیش خود برانی.

2(فرقان77):

ای رسول من بگو اگر به سوی خدا متوجه نشوید ودعانکنید پروردگارم به شما اعتنا نخواهد کرد.

3(غافر60):

مرا بخوانید ودرخواست کنیدتا پاسخ دهم.

سخنان ائمه معصومین(ع) راج به دعا

امام صادق(ع):

دعا همان عبادتی است که خداوند درباره اش فرمودهمانا کسانی که از عبادت وپرستش من تکبر کنند بزودی با ذلت  و خواری وارد جهنم خواهند گشت پس فرمود دعا کن خدا رابخوان ومگو کارها بر حسب تقدیر الهی انجام خواهد شد.

(وسائل الشیعه)

پیامبر اکرم(ص):  

ناتوان ترین مردم کسی است که از دعا کردن ناتوان است .

(مشکاة الانوار)

امام صادق (ع):

هنگامی که بنده ی مومن دعا کند خداوند به فرشتگان گوید با این که دعای این بنده مستجاب است در عین حال حاجتش را دیرتربر  آورید چون من دوست دارم آوازش را بشنوم.

امام رضا(ع):

به اصحاب خود فرمود :بر شما باد به سلاح انبیاء . گفتند سلاح انبیاء چیست ؟ فرمود : دعا.

دوستان اگرتمایل داشته باشید این بحث رو ادامه بدم بانظرهاتونبه بنده اطلاع بدین. 

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست هر کسی نغمه ی خود خواند واز صحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
جمعه 27/10/1387 - 11:52 - 0 تشکر 83219

....وخدایی که دراین نزدیکی است.

سلام دوستان

ممنون از تمامی دوستان و مطالب زیبایشان . از دوست گرامی که به احادیث و آیه های زیبایی در این باره اشاره کردند نیز تشکر میکنم . اگر احادیث دیگری در این باره هست ممنون می شیم ادامه بدید .....

دوستان لطفا پست هاتون زیاد طولانی نباشه که همه کاربران بتوانند استفاده کنند .

موفق باشید

كاش معشوق ز عاشق طلب جان میكرد

تا كه هر بی سر و پایی نشود یار كسی

کد بازاریاب :424322

شنبه 28/10/1387 - 8:19 - 0 تشکر 83412

به نام خدا

با سلام

اول : اعتراف به گناه.

دوم : شکر نعمت ها .

سوم : صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

چهارم : دعا کردن وحاجت خواستن.

پنجم : صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اول : آن که عجب نکنی ونگویی من معلوم می شود آدم خوبی هستم که دعایم مستجاب شد زیرا عجب وخود پسندی باعث فساد عمل وغلبه شیطان است.

دوم : شکر وحمد خدا نمایی که تفضل کرد برتو به اجابت دعای تو بلکه مستحب است دو رکعت نماز شکر بجا آوری.

سوم : همین دعای تو مستجاب شد ترک دعا نکنی وباز در خانه ی خدا بروی تا بیگانه نشوی ودر وقت حاجت خواستن دوباره آشنا باشی. 

بر شما باد به دعا کردن بعد از نماز ها چه این که چنین دعایی مستجاب است.

امام صادق (ع)

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست هر کسی نغمه ی خود خواند واز صحنه رود صحنه پیوسته بجاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.