• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 309)
سه شنبه 13/10/1390 - 18:7 -0 تشکر 411819
حاج آقا مسالة؟!!!

 

 مانده بودم چکار کنم، تصمیم گیری برایم خیلی مشکل بود هر کس چیزی می‌گفت و نظری می‌داد همه استدلال به عقل و تجربه و سیره علماء و بزرگان می‌کردند. یکی می‌گفت ادبیات اصل است، اگر ادبیات را خوب نخوانی در آینده به هیچ جا نمی‌رسی، شعارشان این بود که «یک درس کم است و دو درس زیاد» یعنی یک درس سخت و یک درس آسان تا بتوانی هر درس را چند بار پیش مطالعه و پس مطالعه و مباحثه و خلاصه نویسی و پرسش و پاسخ و نمودار کشی و چندین کار دیگر کنی سال بعد هم از اوّل همان کتاب را درس بگیری و مباحثه کنی و سال سوم هم همان را مباحثه و دوره کنی و به همه حواشی، شروح، تعلیقات، پاورقی ها، پی نوشت‌ها و پانوشت‌ها و چیزهای دیگرش مراجعه کنی و سال بعد همان را درس بدهی تا خوب خوب پایه ات قوی شود. آن وقت آن چنان می‌شوی که سیبویه و جاحظ که هیچ، پدر جد سیبویه هم باید برایت لنگ بیندازد. آن چنان تسلطی به ادبیات پیدا می‌کنی که اشعار عرب را از خود شعراء زمان جاهلیت هم بهتر می‌خوانی و تجزیه و تحلیل می‌کنی و معانی و فروعاتی از آن اشعار استخراج می‌کنی که خود شاعر هم هرگز به ذهنش خطور نکرده باشد.

گروه دوم معتقد بودند ادبیات وسیله است و نباید به خاطر وسیله از هدف باز ماند. شعار گروه دوم این بود که «عمر کوتاه است و علوم بسیار» باید در این مدت کوتاه بهترین علوم را آموخت و از علوم ابزاری به اندازه‌ی حداقل اکتفا کرد. باید با حداکثر سرعت به علوم اصلی دست پیدا کرد.

در این گروه کسانی پیدا می‌شدند که گویا قرص درس‌ها را می‌خوردند، آن چنان سریع کتاب‌ها را پشت سر می‌گذاشتند که انگار کتاب نقاشی را تماشا می‌کنند.

نمی دانم در امتحان چه می‌کردند ولی کمتر کتاب‌‌های درسی را در دستشان می‌دیدم قبل از شروع هر درس کپی خلاصه درس و پرسش و پاسخ آن را از پاساژ قدس می‌خریدند.

برای صرفه جویی در حافظه از جان عزیزتر حتی یک حرف از این دروس را به مناطق تحت تسلط حافظه دراز مدت راه نمی‌دادند.

در روزهای بعد از امتحان اگر نسبت به دروس یا تجزیه و ترکیب شعری از ایشان سوال می‌شد پاسخ می‌دادند؛ حیف نیست که عمرت را به این حرف‌‌های مفت زمان جاهلیت می‌گذرانی و اگر با کمال احترام قرآن را می‌گشودی و تجزیه و ترکیب آیه‌ای را می‌پرسیدی جواب می‌داد قرآن کتاب انسان سازی است نه کتاب تجزیه و ترکیب.

از دلایل و استدلال‌‌های این دو گروه سرگیجه گرفته بودم حیران و سرگردان شدم، از بیچاره گی به حرم بی بی فاطمه معصومه(س) پناه بردم و بعد از یک توسل جانانه و گریه مفصل به قرآن تفأل زدم، این آیه آمد که، "وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَكَانَ بَیْنَ ذَلِكَ قَوَامًا(فرقان/67)""و آنان هستند که هنگام انفاق (به مسکینان) اسراف نکرده و بخل هم نورزند، بلکه احسان آنها در حد میانه و اعتدال باشد."                                                          

  « ملا محمود» 

منبع: منادی 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 17/10/1390 - 12:22 - 0 تشکر 413386

سلام
بسیار مطلبتون جالب بود
اگه همه ما برای مشکلاتمون به قرآن مراجعه کنیم بدون شک به بهترین نحو می تونیم حلشون کنیم.

کوله بارت را ببند

شاید ابن چند سحر فرصت آخر باشد

که به مقصد برسیم

بشناسیم خدا را

و بفهمیم که یک عمر چه غافل بودیم...

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.