• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2988)
سه شنبه 31/2/1387 - 0:24 -0 تشکر 40424
*** مهدویت***

ضرورت توجه به حضرت بقیهٔ الله اروحناه فداه  باید بدانیم که توجه به حضرت بقیهٔ الله اعظم اروحناه فداه ، توجه به خداوند کریم است ، همانگونه که توجه به بقیه ائمه طاهرین (علیه السلام) توجه به خداوند می باشد. پس زیارت و توسل به ائمه اطهار (علیه السلام) مایه توجه به خداوند تبارک و تعالی است. به این جهت کسی که قصد تقرب به خداوند بزرگ بنماید به ائمه اطهار (ع) روی می آورد ، در زیارت جامعه می خوانیم : " کسی که او (خداوند) را قصد نماید به سوی شما روی می آورد. "  انسان با توجه به ائمه اطهار (ع) نه تنها عوامل موفقیّت و پیشرفت را به سوی خود جلب می کند بلکه موانعی را که مانع رسیدن به مقامات عالی هستند نیز برطرف می نماید ؛ زیرا به وسیله توجه به امام زمان اروحناه فداه و همچنین بقیه ائمه اطهار (علیه السلام) درهای رحمت و مغفرت الهی به سوی انسان گشوده می شود و تاریکی ها از باطن او برطرف می گردد.  حضرت باقر العلوم (علیه السلام) در شرح کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام که فرمودند : "انا باب الله" ؛ می فرمایند : یعنی کسی که به وسیله من توجه به خداوند نماید ، آمرزیده می شود. (بحار ۳۴۹ /۳۹)  بنابراین با توجه به باب الله ، خداوند گناهان او را آمرزیده و موانع پیشرفت روحی او را برطرف می کند. گر چه همه چهارده معصوم (علیه السلام) به دلیل دارا بودن "مقام نورانیّت" محیط بر هر عصر و زمانی هستند و انسان ها در هر عصر و زمان باید توجه به همه آن بزرگواران بنماید ، ولی بر اساس مقامات تنزّلیّه زمانیّه ، هر انسانی باید به امام عصر و زمان خویش بیشتر از بقیه ائمه توجه داشته باشد. اینک به روایت عبدالله بن قدامه ترمدی از حضرت ابالحسن (علیه السلام) توجه نمایید که فرموده اند : کسی که درباره چهار چیز شک کند به تمامی آنچه که خداوند نازل فرموده کافر شده است ، یکی از آنها شناختن امام در هر عصر و زمان است که شخص امام و صفاتی را که داراست بشناسد. (بحار ۱۳۵/۷۲)  پس در هر زمان معرفت و شناخت نسبت به امام آن زمان واجب است و چگونه ممکن است کسی که معرفت به امام زمان خویش داشته باشد و از عظمت آن بزرگوار آگاه باشد ، ولی به او توجه نداشته باشد ؟! بنابراین ، توجه نداشتن به امام عصر (عج) و نشناختن اوصاف و خصوصیات مقام رفیع آن بزرگوار ، اگرچه انسان به امامان دیگر توجه داشته باشد صحیح نیست. پس وظیفه ما در این عصر و زمان اینست که به حضرت بقیه الله اروحناه فداه که در دوران امامت آن بزرگوار هستیم توجه خاص داشته باشیم.  یکی از اولیا خدا به یکی از علمای معروف گذشته به نام مرحوم ملّا قاسم رشتی دعایی تعلیم نمودند و فرمودند : آن را به دیگران یاد بده تا اگر مومنی در بلایی گرفتار شده آن را بخواند که تأثیر آن مجرب است و دعا چنین است : یا محمّد یا علی ّ یا فاطمه یا صاحب الزمان ادرکنی و لاتهلکنی یا محمد ، یا علی یا فاطمه یا صاحب الزمان مرا دریاب و هلاک منما. چون دعا را اینگونه به ایشان تعلیم نمود ، می گوید : اندکی تأمل کردم و به فکر فرو رفتم. فرمودند : این عبارت را غلط می دانی ؟ عرض کردم : آری ، چون خطاب به چهارنفر است و فعل ان ها باید جمع باشد.

فرمودند : اشتباه می کنی ؛ زیرا در این زمان نظم دهنده جهان حضرت بقیهٔ الله است ، ما در این دعا حضرات محمد و فاطمه و علی (علیه السلام) را برای شفاعت نزد آن بزرگوار می خوانیم و از او به تنهایی استمداد می کنیم. (دارالسلام للعراقی ، ۳۱۷)

یا علی

سه شنبه 31/2/1387 - 22:18 - 0 تشکر 40537

لزوم معرفت

در روایات زیادى ـ از شیعه و اهل سنت ـ آمده است: آن که امام خود را نشناسد و بدون این شناخت و معرفت دیده از جهان بر بندد، به مرگ جاهلیت مرده است:
«من مات لایعرف امامه مات میتة جاهلیة».
همچنین اهل بیت(علیهم السلام)، پیوسته پیروان خویش را به این دعا ترغیب کرده اند که: از خدا بخواهند تا حجت و ولى خود را به آنان بشناساند:
«اَللّهُمَّ عَرِّفنى نَفسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنى نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیَّکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفنى رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنى رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینى» ؛
«بار خدایا! تو مرا به خود شناسا کن که اگر خودت را به من نشناسانى پیغمبرت را نخواهم شناخت. بار خدایا! تو رسولت را به من بشناسان که اگر رسول خود را به من نشناسانى، حجّتت را نخواهم شناخت. پروردگارا! حجّت خودت را به من بشناسان که اگر حجّتت را به من نشناسانى، از دین خود گمراه خواهم شد».
توضیح مطلب:

غلفت و بی خبری از موضوعات مهم و اساسی، باعث بروز کاستی‌ها و نادرستی هایی در زندگی انسان می‌شود. انسان خردورز کسی است که مسایل زندگی راطبقه بندی کرده و برای هر نیازی، جایگاه واقعی آن را تعیین کند تا مبادا امور مهم زندگی به فراموشی سپرده شود. برخی چنان سرگرم جمع آوری اطلاعات بی فایده یا کم ارزش هستند که دیگر به مطالعات جدّی و ثمربخش نمی‌پردازند. با تجدید نظر و اندیشه در این کاستی؛ باید به اموری که در سرنوشت و سعادت انسان‌ها مؤثر است پرداخته شود. ما شیعه هستیم و «شیعه» یعنی، پیرو و دنباله رو امام و «امام» یعنی، جانشین به حق پیامبر که حجّت خدا بر روی زمین، و اطاعتش بر همگان واجب است. حال چه مقدار دربارة او می‌دانیم و تا چه حدّ به وظایف خود در برابر او آشنا هستیم؟!
بر این اساس شناخت و آشنایی با امام مهدی- که محور و مدار عالم هستی است و جهان بر خوان مهر او نشسته- امری بایسته است، ولی برای ملموس شدن این مهم، از زاویه‌های مختلف به آن نگاه می‌کنیم

سه شنبه 31/2/1387 - 23:15 - 0 تشکر 40546

با سلام

این بار میخوام شما رو با یکی از فرق جعلی استعمار آشنا کنم مطمئن باشید دشمن از جهالت ما مسلمین بهره برداری های کلانی میکند.

فرقه قادیانیه فرقه‏اى مدعی در مباحث مهدویت

قادیانیه فرقه دست ساخته استعمار انگلیس است که برای تضعیف قدرت مسلمانان در جهان خصوصا منطقه هند و پاکستان و به منظور انحراف افکار مسلمانان و به یغما بردن منابع طبیعی آنها به وجود آمد. همان طور که خواهد آمد هدف این فرقه جز خدمت به استعمار انگلیس و وادارکردن مردم آن خطه به تمکین در برابر خواسته های آنها نیست.

موسس این فرقه غلام احمد قادیانى است. غلام احمد در سال 1839م در روستایى به نام قادیان از شهرستان گرداس پور پنجاب از ایالت‏هاى هند متولّد شد و در سال 1908میلادی در شهر لاهور در پاكستان از دنیا رفت و جسد او به قادیان منتقل و در آنجا به خاك سپرده شد.(1)

غلام احمد بیشتر وقت خود را صرف فراگیرى علوم اسلامى، مباحثات علمى و موعظه مردم مى‏كرد. منطق، فلسفه، علوم دینى وادبى را نزد اساتید خود فرا گرفت، و علم طبابت را نزد پدرش كه طبیب ماهرى بود آموخت.(2)

وى زمانى كه كشیشان مسیحى به تبلیغات گسترده‏اى در شبه قاره هند اقدام كرده بودند، به مبارزه با آنها پرداخت و در این باره كتاب "براهین احمدیه" را به نگارش درآورد.

غلام احمد تألیفات زیادى داشته و متجاوز از هفتاد جلد كتاب، رساله و مقاله به زبان اردو، عربى و فارسى از وى بر جاى مانده است كه در مجموعه‏اى به نام "روحانى خزائن" در بیست و دو جلد گردآورى شده و توسط پیروان وى در پاكستان به چاپ رسیده است.

برخى از مهم‏ترین كتاب‏هاى وى عبارتند از: "براهین احمدیه" در اثبات حقانیت قرآن، پیامبر و دین اسلام، "سیرة الابدال" درباره علامات و نشانه‏هاى عبادالرحمن؛ "مواهب الرحمن" در بیان معجزات و عقاید غلام احمد و حمایت‏هاى الهى از وى؛ "نجم الهدى" در معرفى غلام احمد و دلایل دعوت و بعثت وى؛

"حقیقة المهدى" حاوى دلایل مسیح و مهدى بودن غلام احمد؛ "لُجّة النور" مشتمل بر رساله‏ها و نامه‏هاى وى براى علماى عرب، شام، عراق و خراسان؛ "خطبه الهامیه" بیانگر الهامات و وحى خداوند بر او و مطالبى در مورد دلایل بعثت وى و این كه او مسیح موعود است؛ "اعجاز مسیح" در تفسیر سوره حمد؛ "تبلیغ اسلام" حاوى نامه‏هاى وى به بزرگان عرب و فارس، تأیید دولت انگلستان، تبلیغ، دعوت و پذیرش مردم نسبت به سخنان و ادعاهاى وى.

تاریخ پیدایش احمدیه به سال 1889میلادی برمى‏گردد كه وى در سن چهل سالگى اعلام كرد مورد وحى و الهام الهى قرار دارد و از كسانى است كه خداوند هر صد سال یكى از آنها را برمى‏انگیزد تا دین اسلام را تجدید كند و ادعا كرد كه از طرف خداوند مأمور است از مردم بیعت بگیرد.

وى مدعى بود مخالفانش به صورت غیر طبیعى كشته خواهند شد و نیز مدعى بود كه هنگامى كه بیمارى طاعون انتشار یافته بود، به واسطه او بیماران به صورت معجزه آسا شفا یافته‏اند، و این امور را دلیل بر حقانیت خود مى‏دانست.(3)

پی نوشت:

1 - روحانى خزائن، حقیقة الوحى:ج22، ص703.
2 - حقیقة الوحى، پاكستان، ربوه ظاهر عاملى، شیخ سلیمان دفع اوهام، توضیح المرام فى الرد على القادیانیة، بیروت غدیر، ص 19.
3- مقاله "فرقه احمدیه قادیانیه"، اسماعیل آذری نژاد
یا علی

سه شنبه 31/2/1387 - 23:20 - 0 تشکر 40548

فراخوان مقاله چهارمین همایش دکترین مهدویت

مهدویت

چهارمین همایش بین المللی دکترین مهدویت به همت موسسه آینده روشن با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در مرداد ماه 1387 درقم برگزار می شود.


به گزارش مرکز خبر حوزه، موسسه آینده روشن با انتشار اطلاعیه ای از تمام اندیشمندان و پژوهشگران دعوت نمود تا در چهارمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با رویکرد حقوقی و سیاسی  مشارکت نمایند.

عنوان های پیشنهادی مقالات در دو محور مباحث نظری و علمی، شامل مهدویت ونظریه پردازی درحوزه حقوق و سیاست روش شناسی مباحث حقوقی وسیاسی مهدویت، بررسی تطبیقی مفاهیم حقوقی و سیاسی دراندیشه معاصر و مهدویت، مقایسه مهدویت، فرجام شناسی واندیشه سیاسی اسلام وغرب، مطالعه تطبیقی حکومت حضرت مهدی(عج)، الگوی معاصر حکومت، جغرافیای سیاسی جهان پس ازظهور، نقش موعد باوری درتدوین سیاستهای راهبردی کشورها، دولت زمینه ساز ظهور، جامعه منتظر ظهور منجی، نقش آموزه انتظار در بیداری ملتها، آسیب شناسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انتظار و نیز جایگاه نهادهای حقوقی و سیاسی در حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) ارائه شده است.

پژوهشگران تا دهم خرداد 1387 فرصت دارند مقالات خود را به دبیر خانه دائمی همایش به نشانی قم، بلوار45 متری شهیدصدوقی، خیابان 20 متری فجر، دست چپ  پلاک 112، موسسه آینده روشن ارسال نمایند.

شایان ذکر است، اصل مقاله باید حداکثر تا هفت هزاروپانصد کلمه در 25 صفحه و با فرمت word  به صورت لوح فشرده از طریق پست الکترونیک و یا پایگاه اینترنتی به نشانی www.intizar.org  ارسال گردد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر، می توانند  با تلفن  7833713 و 2928234 با پیش شماره 0251 تماس حاصل فرمایند.

منبع: همین پایگاه اطلاع رسانی خودمون (تبیان)

سه شنبه 31/2/1387 - 23:27 - 0 تشکر 40550

سیمای مهدی موعود(عج) در قرآن(تولد امام مهدی)(عج)

قرآن و مصلح کل

همه مذاهب و ادیان، به صورت کلی از وجود مصلحی در آخرالزمان خبر داده‏اند که صلح و عدالت را در زمین برقرار می‏سازد، ولی در دین مبین اسلام، سخنان بسیاری در آیات و روایات درباره این مصلح کل گفته شده و طی این سخنان، ویژگی‏های او با دقت بیان گردیده است. مصلح کل اسلام، همان حضرت مهدی(عج) است که از نسل پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏باشد و ظهورش در دوران حکومت و حاکمیت اسلام تحقق پیدا کرده و برای گسترش و تجدید حیات اسلام قیام می‏کند. در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که برخی با دلالت روشن به ظهور حضرت اشاره کرده‏اند و برخی نیز با تفسیر و تأویل ائمه اطهار علیهم‏السلام ، به قیام حضرت و تشکیل حکومت واحد جهانی اسلامی اشاره دارند.

برتری اسلام بر همه ادیان

آیات سی و سوم سوره توبه و نهم سوره صف، از جهانی شدن اسلام و عالمگیر شدن این آیین خبر می‏دهد. سرعت پیشرفت اسلام در جهان و به رسمیت شناخته شدن این آیین در کشورهای مختلف اروپایی و نفوذ سریع آن در آمریکا و آفریقا، نشان می‏دهد که اسلام رو به سوی عالمگیر شدن پیش می‏رود و تکامل این برنامه، به هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) است که برنامه جهانی شدن اسلام تحقق می‏یابد.

قیام حضرت مهدی(عج) ونابودی دولت‏های باطل

در بعضی روایات، آیه هشتاد و یکم سوره اسراء، به قیام حضرت مهدی(عج) تفسیر شده است. امام باقر علیه‏السلام فرمود:«مفهوم این سخن الهی این است که وقتی امام قائم قیام کند، دولت باطل برچیده می‏شود.» پیروزی حق بر باطل و شکست دولت‏ها و لشکرهای کفر و شرک، قانونی الهی و کلی است که پویندگان و رهروان راه حق در برابر سختی‏ها و مشکلات به آن توسل می‏جویند و به آن امیدوارند. قیام حضرت مهدی(عج)، روشن‏ترین مصداق این آیه است که با قیام حضرت، تمام دولت‏های باطل نابود می‏شوند و دولت حق حضرت بر آنها پیروز می‏گردد. در روز فتح مکه نیز پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله 360 بت را که قبایل عرب بر گرد خانه کعبه چیده بودند، با عصای خود سرنگون ساخت و این آیه شریفه را تلاوت کرد.

حضرت مهدی(عج) ذخیره الهی

امام باقر علیه‏السلام درتفسیر آیه هشتاد و ششم سوره مبارکه هود می‏فرماید: «هنگامی که مهدی ما ظاهر شود، به خانه کعبه تکیه می‏دهد و نخستین سخنی که بر زبان مبارکش جاری می‏شود، این آیه است و سپس می‏فرماید: «من بقیة اللّه‏ و خلیفة اللّه‏ بر شما هستم». آن‏گاه همگان به آن حضرت چنین سلام می‏کنند: «سلام بر تو ای بازمانده خدا در زمین». تمام پیامبران الهی و پیشوایان بزرگ و سربازان مبارزی که با دشمن می‏جنگند و برای بشریت باقی می‏مانند و مایه خیر و سعادت او می‏شوند، «بقیة اللّه‏» هستند و چون حضرت مهدی(عج) آخرین پیشوا و بزرگ‏ترین رهبر انقلابی پس از قیام پیامبر اسلام است، یکی از روشن‏ترین مصادیق «بقیة‏اللّه‏» می‏باشد و این لقب برای حضرت از همه شایسته‏تر است، به ویژه که تنها باقی مانده بعد از پیامبران و امامان می‏باشد.

حکومت جهانی مستضعفان

خداوند در آیه پنجاه و پنجم سوره نور به صراحت بیان می‏کند کسانی که ایمان آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند، قطعا خلیفه روی زمین خواهند شد و دین و آیین آنها به طور ریشه‏دار و پابرجا در زمین مستقر می‏شود. گروهی از مفسران، این آیه را اشاره به حکومت حضرت مهدی(عج) می‏دانند که شرق و غرب جهان در تحت لوای حکومتش قرار می‏گیرد و آیین حق را در همه جا برقرار می‏سازد و ناامنی و ترس و جنگ را از صحنه زمین نابود می‏کند. همچنان که در روایتی از رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله آمده است: «اگر از عمر دنیا به جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را به قدری طولانی می‏کند تا اینکه مردی از امت من که هم‏نام و هم‏کنیه من است، ظاهر شود و زمین را پر از عدل و داد کند، همان گونه که پر از ظلم و ستم شده باشد».

پیروزی نهایی مهدی(عج)

در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که از آنها می‏توان چنین دریافت که روزی حکومت تمامی دنیا به دست پاکان و نیکان خواهد افتاد و حکومت واحد جهانی براساس یکتاپرستی تشکیل خواهد شد. در این حکومت، برنامه‏های اسلامی در سراسر جهان اجرا می‏شود و همه احکام الهی جامه عمل به خود می‏پوشد. بیم و هراس توده مردم از میان خواهد رفت و آرامش و امنیت کامل در سراسر گیتی برقرار خواهد شد. همه مردمان دنیا خدای یکتا را می‏پرستند و هر گونه بندگی و بت‏پرستی ریشه‏کن خواهدشد. براساس روایات و نویدهای انبیای الهی و ائمه اطهار علیه‏السلام ، این عصر درخشان و روزگار طلایی، همان روز قیام منجی عالم بشریت و دوران پرشکوه ظهور حضرت مهدی(عج) است که زمین را پر از عدل و قسط و داد می‏کند.

برچیده شدن بساط مشرکان

خداوند در آیه سی و نهم سوره مبارکه انفال، به مسلمانان دستور می‏دهد با مشرکان پیکار کنند و فتنه و شرک را بر چینند تا دین و پرستش مخصوص خدا شود. برخی از مفسران ضمن روایتی از امام باقر علیه‏السلام ، تفسیر این آیه شریفه را دولت بر حق حضرت مهدی(عج) می‏دانند. امام باقر علیه‏السلام می‏فرماید: «تأویل این آیه هنوز نیامده است و هنگامی که تأویل آن بیاید، با مشرکان پیکار خواهد شد تا هنگامی که یگانگی خدای تعالی را بپذیرند و شرکی در روی زمین باقی نماند و این در زمان قیام قائم ما خواهد بود».

مهدی (عج) و انتقام خون امام حسین علیه‏السلام

در آیه سی و سوم سوره مبارکه اسراء، سخن از کشته شدن مظلومان به‏وسیله ظالمان و گرفتن انتقام خون آنان به دست ولی خدا گفته شده است. برخی از مفسران، روشن‏ترین مصداق این آیه را خوان‏خواهی و انتقام حضرت مهدی(عج) در مورد امام حسین علیه‏السلام می‏دانند و از امام باقر علیه‏السلام چنین روایت می‏کنند: «حسین علیه‏السلام مظلوم کشته شد و ما، اولیا و وارث خون او هستیم و قائم ما به خون‏خواهی حسین علیه‏السلام قیام خواهد کرد. پس هر کس را که به کشتن آن حضرت راضی بوده، به قتل می‏رساند تا آنجا که خواهند گفت او در کشتن اسراف می‏کند و از دنیا نمی‏رود تا اینکه به پیروزی کامل برسد و سراسر زمین را از عدل و داد پر کند، همان گونه که از ظلم و جور پر شده باشد».

روز قیام مهدی(عج) از ایام اللّه‏

خداوند در آیه پنجم سوره ابراهیم، از روزهایی سخن می‏گوید که «ایام‏اللّه‏» نام دارند و روزهای سرنوشت‏ساز و مهم زندگی انسان‏ها به شمار می‏آیند. در این ایام نعمتی الهی شامل حال ملتی شایسته یا مجازاتی بزرگ و دردناک دامن‏گیر ملتی سرکش و طغیانگر می‏شود. براساس روایات ائمه اطهار علیهم‏السلام ، روز قیام حضرت مهدی(عج) یکی از این روزهاست. امام باقر علیه‏السلام می‏فرماید: «روزهای خداوند سه روز است: روز قیام قائم، روز رجعت و روز قیامت.» روز قیام حضرت مهدی(عج)، در حقیقت یکی از روزهای بزرگ الهی است و شایسته این نام می‏باشد؛ زیرا آن روز سرآغاز حکومت واحد جهانی بر اساس عدالت و آزادی و روز برچیده شدن بساط ظلم و ستم از سراسر جهان است.

پیشوایان و وارثان زمین

خداوند در آیه پنجم سوره مبارکه قصص، به مستضعفان وعده می‏دهد که آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار خواهد داد. امام علی علیه‏السلام پس از تلاوت این آیه فرمود: «دنیا پس از روگردانی‏ها و چموشی‏های خود به ما رو می‏آورد، مانند مهربانی ماده‏شتر ناسازگار بر فرزند خود.» در روایات آمده است که امام حسن عسکری علیه‏السلام در هفتمین روز ولادت فرزندش حضرت مهدی(عج) به او فرمود: «سخن بگو، ای فرزند کوچکم!» پس امام مهدی(عج) شهادتین بر زبان جاری نمود و بر پدران خویش، یکی پس از دیگری صلوات فرستاد و سپس این آیه شریفه را تلاوت کرد. به راستی حکومت و خلافت از آن کسانی است که امروز در زیر پرچم ظلم و ستم زورگویان به استضعاف و ناتوانی کشیده شده‏اند و با ظهور رهبر و مقتدایشان، حکومت را به دست خواهند گرفت تا ریشه ظلم و ستم را برکنند.

بندگان صالح، وارث زمین

خداوند به آن دسته از بندگان که تنها او را عبادت می‏کنند و در گروه صالحان هستند وعده می‏دهد که وارثان زمین خواهند بود. امام صادق علیه‏السلام در تفسیر این آیه شریفه می‏فرماید: «تمام کتاب‏های آسمانی ذکر خداوند است و منظور از بندگان صالح که زمین را به ارث خواهند برد، حضرت قائم علیه‏السلام و اصحاب اویند.» امام باقر علیه‏السلام نیز حضرت مهدی(عج) و یارانش را بندگان صالح خداوند می‏داند که وارثان زمین خواهند بود. منظور از وراثت زمین، انتقال منافع آن و استقرار برکات حیات زمین برای صالحان است. این برکات پایان‏ناپذیر، برکات مادی و معنوی را در بر می‏گیرد و این آیه شریفه اعلام می‏کند که زمین به زودی از شرک پاک خواهد شد و افراد صالح حکومت را در دست خواهند گرفت. بدین ترتیب در چنین حکومتی، تنها خدا پرستش می‏شود و هرگونه شرکی از بین می‏رود.

اجابت دعای بیچارگان

استجابت دعای افراد مضطر به هنگام گرفتاری و برطرف ساختن مشکل آنان، از وعده‏های خداوند در آیات قرآنی است. امام صادق علیه‏السلام می‏فرماید: «این آیه شریفه درباره قائم آل محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله است آن هنگام که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز می‏گزارد و به سوی خداوند دعا می‏کند. پس خدا او را اجابت می‏کندو ناراحتی‏اش را برطرف می‏سازد و او را به عنوان خلیفه بر روی زمین بر می‏گزیند.» براساس روایات، هنگامی که حضرت مهدی علیه‏السلام ظهور می‏کند، به حجرالاسود تکیه می‏دهد و نخستین بیعت کننده با او، جبرئیل امین است و سپس 313 تن یاران خاص، به خدمت حضرت رسیده و با او بیعت می‏کنند. منظور خداوند هم که می‏فرماید: «در خیرات پیشی بگیرد»، ولایت و بیعت با حضرت مهدی(عج) است و وجود حضرت مهدی(عج)، همان استجابت دعای افراد بیچاره و مضطر می‏باشد.

فتح دنیا به دست حضرت مهدی(عج)

ایمان آوردن کافران در روزی که بندگان صالح خداوند بر آفاق چیره می‏شوند، برایشان سودی ندارد و آنان به کیفر اعمال خود خواهند رسید و این یکی از وعده‏هایی است که خداوند در قرآن به پیامبر خود می‏دهد. امام جعفر صادق علیه‏السلام در تفسیر این آیه شریفه می‏فرماید: «روز پیروزی، روزی است که دنیا به دست قائم علیه‏السلام فتح می‏شود. آن روز، دیگر ایمان آوردن برای کسی که پیش‏تر ایمان نداشته، سودی ندارد، ولی ایمان کسی که پیش از فتح مؤمن شده و انتظار ظهور او را می‏کشد، برای او سود خواهد داشت و خداوند مقام و منزلت او را بالا خواهد برد و این پاداش دوستداران اهل‏بیت علیهم‏السلام است.» ایمان به امامت اهل‏بیت علیهم‏السلام و انتظار ظهور مهدی آل محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ، از جمله ویژگی‏هایی است که باعث برتری معتقدان به آن بر اهل زمان خود می‏شود.

آزمایش و امتحان ثابت‏قدمان

خداوند در آیات قرآن کریم، از آزمایش و امتحان بندگان خود سخن به میان می‏آورد تا به وسیله آنها، بندگان شکیبا و ثابت‏قدم، از بندگان ناشکیبا و سست‏قدم بازشناخته شوند. محمدبن مسلم، از یاران امام صادق علیه‏السلام می‏گوید: آن حضرت در تفسیر این آیه فرمود: «پیش از آمدن قائم(عج)، علامت‏هایی است که برای امتحان مؤمنان خواهد بود.» عرض کردم: آن علامت‏ها چیست؟ فرمود:«بیماری‏های گوناگون که سبب ترس و دلهره است، بالا رفتن نرخ‏ها که سبب گرسنگی است، کاهش در اموال که قحطی و مرگ و میر فراوان را به دنبال می‏آورد و نقص در محصولات که به دلیل نیامدن باران است. پس در آن موقع به آنها که در عقیده به ما ثابت می‏مانند، مژده بده».

حاکمیت آخرین دین خد

خداوند در آیه هشتاد و سوم سوره مبارکه آل عمران، به صراحت بیان می‏کند که آنچه در آسمان‏ها و زمین است، تسلیم اویند و به سوی او بازگردانیده می‏شوند. امام کاظم علیه‏السلام در تفسیر این آیه شریفه و جهانی شدن آیین توحید و حاکمیت آخرین دین خدا بر سرتاسر جهان می‏فرماید:«این آیه درباره حضرت قائم علیه‏السلام نازل شده است. هنگامی که ظاهر شود، آیین مقدس اسلام را در شرق و غرب جهان، به یهودیان، مسیحیان، صائبیان، ملحدان، مرتدان و کافران عرضه می‏دارد؛ هر کس آن را از روی میل و رغبت بپذیرد، او را به نماز و زکات و دیگر فریضه‏های اسلامی امر می‏فرماید و هر کس امتناع ورزد، گردنش را می‏زند تا در همه شرق و غرب جهان، جز انسان یکتاپرست باقی نماند.»

زنده شدن زمین پس از مردن

زنده کردن زمین پس از مردن آن، امری است که خداوند در قرآن به آن اشاره دارد. زنده شدن زمین پس از مردن، تنها به معنای با طراوت شدن زمین پس از خزان و بی‏طراوتی نیست که این خود دلیلی بر قیامت و زنده شدن مردگان است؛ نیز به معنای زنده شدن ایمان پس از کفر و بی‏ایمانی است. امام باقر علیه‏السلام در تفسیر این آیه شریفه می‏فرماید: «منظور از مردن زمین، کفر ورزیدن اهل آن است و کافر در حقیقت مرده است. پس خداوند او را به ظهور حضرت قائم(عج) زنده خواهد کرد که در زمین به عدالت رفتار می‏کند و اهل آن را پس از مرگشان زنده می‏نماید».

احیای سنت‏ها و نابود کردن بدعت‏ها

برپایی نماز و امر به معروف و نهی از منکر، سه امر مقدسی است که در زمان حکومت صالحان در زمین اجرا می‏شود. امام باقر علیه‏السلام می‏فرماید: «هنگامی که مهدی(عج) ظهور کند، خداوند متعال شرق و غرب زمین را به تصرف او ویارانش درمی‏آورد و دین را آشکار می‏سازد و نیز خداوند متعال بدعت‏ها و باطل را به دست او و یارانش از بین می‏برد؛ چنان که سفیهان، حق را میرانده باشند، تا جایی که اثری از ظلم دیده نشود و امر به معروف و نهی از منکر خواهند نمود.» امام جواد علیه‏السلام نیز می‏فرماید: «چون وقت خروج او برسد، شمشیرش از غلاف بیرون آید و ندا کند: برخیز ای ولی خدا که دیگر برای تو نشستن حلال نیست. پس خارج شود و دشمنان خدا را هرجا بیابد بکشد و حدود خدا را اقامه کند و به حکم خدا حکم نماید».

مهدی علیه‏السلام خواهد آمد

ظهور مهدی اهل بیت علیهم‏السلام در آخرالزمان، از مسائلی است که همه فرقه‏ها و گروه‏های اسلامی به آن ایمان دارند. آنها انتظار قیامی روحانی و جهانی را می‏کشند که عدالت اجتماعی و نظام جهان بر اساس ایمان به خدا و احکام دین اسلام برقرار شود و دنیا از چنگال ستمکاران و جباران نجات داده شده، پرچم اسلام در تمام نقاط به اهتزاز درآید. همه چشم به راهند و انتظار دارند که شایسته‏ترین فرزند پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله قیام کرده، آیین توحید و رسم برادری و مساوات اسلامی را زنده نموده، بشر را از نعمت آسایش بهره‏مند سازد و موجبات تفرقه و محرومیت و ناکامی را از میان بردارد. این وعده الهی است و تخلف‏پذیر نیست. دنیا به طرف آن عصر درخشان در حرکت است و سیر زمان، هر دم بشر را به چنین روزگاری نزدیک‏تر می‏سازد.

پنج شنبه 2/3/1387 - 12:11 - 0 تشکر 40650

افضل لاعمال احمزها (1)
افضل اعمال امتی انتظار الفرج (2)

برترین اعمال دشوارترین آن است.
برترین اعمال امت من، انتظار فرج است.

چرا دشوار؟! چرا پرمشقت؟! چرا پر زحمت؟!

علل دشوارى وظیفه منتظران را مى توان در چهار محور خلاصه كرد:


1- آراستگى به عدالت وتقوا
2- آراستگى به بردبارى و پایدارى
3- بهره مندى از دین شناسى بنیادین
4- لزرم اصلاح طلبى و ظلم ستیزى

رسیدن به این مراحل كارى است بس دشوار! اما شدنى! این یعنی اینکه تقوا داشتن آسون نیست. یعنی صبر داشتن کار هر کسی نیست. یعنی دیندار بودن راحت نیست. دست آخر اینکه، حق و حقیقت رو به زبون آوردن و با ظلم جنگیدن به همین راحتیا نیست که ماها فکرشو میکنیم.

هركس دشوارى انتظار را هموار كرد در زمره منتظران حقیقى مولا قرار مى گیرد.

كه امام صادق (ع) فرمود:

هركس مى خواهد در شمار منتظران حقیقى باشد باید پارسایى پیشه كند و متخفق به مكارم اخلاق گردد. (3)

ان شاءالله همه ما از منتظران راستین امام حاضر عجل‌الله باشیم.

التماس دعا

«اللهم عجل لولیک الفرج

"سلامتی، فقط بیمار نبودن شما نیست، بلکه رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی هر فرد است"

همراه شما دوستان گرامی در تالار بهداشت وسلامت

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.