بوی
رنگ و چوب، نخستین چیزی است كه در استودیوی برنامهی «پارك ملت» جلب توجه
میكند. این استودیوی سفیدرنگ كه هر شب میزبان اجرای زنده «پارك ملت» است،
در استودیو گلستان سیمافیلم واقع شده است.
به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون
ایسنا، استودیو گلستان سیمافیلم، ساختمان نه چندان بزرگی است كه كمتر فردی
هنگام عبور از خیابان یخچال ممكن است متوجه وجود دو استودیوی تلویزیونی در
آن شود.
راهروی باریك منتهی به استودیوی
«پارك ملت» پر از پوسترهای قابشدهی فیلمها و سریالهای ساخت سیمافیلم به
زبان انگلیسی است كه در میان آنها، آثاری مثل «مختارنامه»، «یوسف
پیامبر(ع)»، «یك تكه نان» و «نردبامی بر آسمان» نیز دیده میشود.
در انتهای راهرو درب كوچكی است كه
استودیو در فضای سولهمانند آن تعبیه شده است. اتاق سیار نور با همه
كابلهایی كه نور استودیو را تامین میكنند، در مقابل درب ورودی است و
استودیویی كه فضای به هم ریخته و دكور گرد و خاك گرفتهاش نشان از
بلااستفاده بودن آن برای مدتی طولانی دارد، قبل از رسیدن به دكور «پارك
ملت» خودنمایی میكند. این استودیو مربوط به برنامه «زوجهای موفق» شبكه
سه است.
در كنار این استودیو، دكور سفید
رنگ و آشنای «پارك ملت» واقع شده كه قبل از هر چیز، صندلیهای قرمزرنگ آن
جلب توجه میكنند. بیش از یك ساعت به شروع برنامه باقیمانده است و حدود
پنج ـ شش نفر از عوامل برنامه، مشغول مرتب كردن صحنه و بررسی آن هستند. با
نظارت و راهنمایی محمدرضا شهیدیفرد، صندلیها و میز برای قرار گرفتن در
صحنه، جابهجا و در مكان صحیح، مستقر میشوند.
***
بعد از این جابهجایی كوچك،
تقریبا همه عوامل، صحنه را ترك میكنند. شهیدیفرد كه اعضای گروه، او را به
اختصار، «شهیدی» خطاب میكنند نیز برای ترك صحنه آماده میشود كه از او
تقاضای گپی كوتاه میكنیم، بلافاصله درخواستمان را میپذیرد. به اتاق
شیشهیی كوچكی كه در حیاط خلوت بیرون ساختمان واقع شده، راهنمایی میشویم.
این اتاق، اتاق انتظار مهمانان برنامه است و عوامل برنامه، آن را «آلاچیق»
مینامند. آلاچیق، از سه طرف، دیوارهای شیشهیی دارد و با صندلیهای
قرمزرنگ، مبله شده است.
وقتی از شهیدیفرد دربارهی
مشكلات اجرا و تولید یك برنامه زنده و این كه آیا تا به حال مشكلی
برایشان پیش آمده یا نه، میپرسیم، میگوید: چند بار پیش آمده كه بعضی از
مهمانان ما نیامدهاند و نتوانستند خود را به موقع برسانند، ولی ما باید
برای همه اینها پیشبینیهایی داشته باشیم. از این حیث مشكلاتی داشتیم كه
مسائل عمومی همهی برنامههای تلویزیونی است كه ما هم داریم.
او ادامه میدهد: وقتی برنامهای
را طراحی میكنید، دلتان میخواهد متناسب با این طراحی، مهمانانی دعوت
كنید. ولی همیشه این اتفاق نمیافتد؛ به عنوان مثال برای شبهایی،
طراحیهایی میكنید كه تركیبی از چند مهمان داشته باشید. همزمان كردن چند
مهمان برای حضور در یك برنامه، معمولا یكی از سختترین كارهاست یا در
گروههای اجتماعی و شغلی، دلمان میخواهد انتخابهای دقیقتری بكنیم. گاهی
اوقات، انتخابهایمان دقیق است ولی عملی نمیشود؛ یعنی مهمانانی كه در
برنامهی «پارك ملت» میبینید، الزاما و دقیقا همان گروههایی نیستند كه
طراحی و انتخاب ما بوده باشند.
شهیدیفرد همچنین میگوید: در
برنامه «پارك ملت» مثل خیلی از برنامهها، آنچه شما میبینید، الزاما آن
چیزی نیست كه ما طراحی كردهایم؛ چیزی است كه به دست آمده است و بعضی
وقتها به طراحی ما نزدیك و گاهی اوقات دور است.
او در پاسخ به این پرسش كه تا چه
حد به آنچه كه میخواسته رسیده است؟ عنوان میكند: 20 تا30 درصد آنچه
میخواستیم شد. در خیلی از شئون، آن چه میخواستیم عملی نشد؛ در
خوشبینانهترین حالت 20 تا30 درصد به آن چه میخواستیم نزدیك شدیم و آن چه
كه طراحی برنامه بود اتفاق افتاد. قرار نبود شكل برنامه در خیلی از اجزا،
چیزی باشد كه میبینیم ولی به دلایل مختلف فراهم و اجرایی نشد.
در حین گفتوگویمان با شهیدیفرد
است كه اولین مهمان برنامه، وارد آلاچیق میشود. شهیدیفرد با او برخورد
گرمی دارد و او را به نشستن روی یكی از مبلهای قرمزرنگ، دعوت میكند. به
گفتوگو خاتمه میدهیم و شهیدیفرد را با مهمان برنامهاش تنها میگذاریم.
***
حالا حدود یك ساعت تا شروع برنامه
باقیمانده است. از اتاق شیشهیی خارج میشویم و به اتاق گریم میرویم.
اتاقك گریم در طبقه دوم ساختمان كنار آلاچیق واقع شده است. این اتاق، وسایل
سادهای دارد و تنها از یك آینه با تعدادی لامپ، میز تحریر و صندلی ساده
تشكیل شده است.
امیر كفاش، گریمور «پارك ملت» است
كه حدود دو ـ سه هفتهای بیشتر نیست كه به تیم اضافه شده است. او توضیح
میدهد حتی با همین فضای ساده كه قرار است تجهیز شود، حدود 20 نفر را گریم
كرده است و اضافه میكند: به این فضاهای محدود، عادت كردهایم چون در
بسیاری از سریالها هم كه صحنههای بیرونی دارند، فضای كمی به گریم اختصاص
داده میشود و باید در همان فضای محدود، كارمان را انجام دهیم.
كفاش كه میگوید در كارنامه
كاریاش سابقهی گریم رییس جمهور و كاندیداهای انتخاباتی را دارد، درباره
روند گریم در «پارك ملت» خاطرنشان میكند: گریم را حدود نیم ساعت قبل از
شروع برنامه آغاز میكنم و مهمانان به اتاق گریم میآیند. گریم شهیدیفرد
هم حدود 10 تا 15 دقیقه به طول میانجامد.
او میگوید گریم در برنامه زنده
به خصوص زمانی كه مهمانان زیادی قرار است همزمان گریم شوند، سخت است. او
یكی از مشكلات مربوط به «پارك ملت» را سفید بودن دكور عنوان میكند و ادامه
میدهد: دكور سفید رنگ برنامه، كار من را سخت كرده است چون نور از پایین و
رفلكس نور هم روی چهره مهمانان وجود دارد؛ بنابراین من باید از رنگهایی
استفاده كنم كه طبیعی جلوه كند و با دكور هم هماهنگ باشد و به نوعی برای
بیننده منطقی جلوه كند.
امیر كفاش را كه در اتاق گریم
منتظر است تا كارش را با مهمان برنامه و شهیدیفرد آغاز كند، تنها
میگذارم. در بیرون از این ساختمان، شهیدیفرد هنوز با مهمان برنامه در
اتاقك شیشهیی مشغول صحبت است و در حالی كه كمتر از 45 دقیقه به آنتن
باقیمانده، گفتوگویش را با مهمان برنامه، قطع نمیكند.
***
به استودیوی برنامه برمیگردم. با
نزدیك شدن به زمان پخش، جنب و جوش صحنه هم بیشتر شده است؛ گروه
تصویربرداری، منشی صحنه و نورپرداز هم در صحنه حاضرند تا همه چیز را كنترل
نهایی كنند.
انوشا جواهریپور، نورپرداز «پارك
ملت» روی یكی از مبلهای قرمزرنگ صحنه نشسته و نور را چك میكند؛
زاویهی یكی از پروژكتورهایی كه به سقف متصل است، باید تغییر كند؛ با
نردبانی به ارتفاع حدود سه متر، این كار را انجام میدهند.
جواهریپور با اشاره به دكور سفید
صحنه، میگوید: اساسا دكور سفید باعث میشود مقداری از بیس و ترام، واقعی
نباشد. اما این طور نیست كه نشدنی یا امكانناپذیر باشد. خیلی راحت
نورپردازی كردیم و یك كار قابل قبول درآوردیم. ما سالها قبل این كار را در
نیمرخ كه آقای مدرسی با لباس و كفش سفید، روی صحنه میآمد، تست كردیم.
وی درباره مشكلات برنامه زنده هم
با بیان این تا به حال مشكلی به وجود نیامده است، تاكید میكند: بخشی از
ماهیت تلویزیون، برنامه زنده است. این كه بخواهیم مبنا را بر این بگذاریم
كه چون برنامه، زنده است، كار را سخت تر میكند، طبیعتا نه. اما واضح است
كه باید سرعت عملها بیشتر باشد. اتفاقاتی كه سر برنامههای از پیش ضبط شده
میافتد، سر برنامه زنده نمیافتد؛ همه چیز به آن و لحظه است و كمیت،
اهمیتش بیشتر میشود ولی نه به قدری كه كیفیت را زیر پا بگذارد. در واقع،
كمیت و كیفیت با رتبه و سرعت العمل خیلی بالاتری باید مورد توجه قرار
بگیرند.
طراح نور «پارك ملت» همچنین
میگوید: در شبكههای دیگر ممكن است دیده باشید كه پایه صندلی بكشند یا از
این داستانها، ولی در شبكه یك به دلیل این كه عوامل، نسبت به كارشان خیلی
دقیق عمل میكنند، این اتفاقات كمتر رخ میدهد؛ مثلا من به عنوان نورپرداز
حواسم هست كه كابلها چطور حركت كنند كه آتشسوزی پیش نیاید و مسائل
اینچنین. به دلیل وسواس همكاران در كار، این موارد نادر را در شبكه یك كمتر
میبینیم.
***
با پایان گفتوگو با نورپرداز،
تنظیم نور ادامه دارد و زمان كمی به شروع برنامه، باقیمانده است. در اتاق
شیشهیی، دومین مهمان هم به گروه پیوسته و با شهیدیفرد و مهمان اول
برنامه، خوش و بش میكند.
شهیدیفرد برای گریم آماده میشود و به اتاق گریم میرود. او در این مدت هم با دور و بریهایش شوخی میكند.
بعد از شهیدیفرد، نوبت اولین مهمان برنامه است كه گریم شود.
***
ساعت، حدود 11 و 25 دقیقه شب است
كه همه چیز در استودیو گلستان سیمافیلم برای شروع یك «پارك ملت» دیگر،
آماده میشود. چهار تصویربردار، پشت چهار دوربین برنامه، مستقر میشوند.
اتاق رژی هم آماده شده است. كمتر از 10 ثانیه به شروع تیتراژ باقیمانده
است. منشی صحنه در اتاق رژی، شمارش معكوس را شروع میكند:
4، 3، 2، 1
«بسمالله الرحمان الرحیم»
هفتاد و چهارمین برنامه «پارك ملت» روی آنتن میرود.
****
مهمان برنامه روی یك صندلی در پشت
صحنه نشسته تا نوبت حضورش در برنامه برسد. وله كوتاهی پخش میشود. در این
مدت كوتاه، شهیدیفرد، جایش را در صحنه عوض میكند و به تبع او،
دوربینهایی هم جابهجا میشوند. مهمان برنامه هم جلوی دوربین میرود.
صحبتهای شهیدیفرد با مهمان برنامهاش حتی زمانی كه برنامه روی آنتن نیست
ادامه دارد.
یك السیدی و یك تلویزیون در پشت
صحنه قرار دارد و خروجی آنتن را پخش میكنند تا مهمانان برنامه هم بتوانند
میانبرنامهها و مستندهایی را كه بخش میشوند ببینند.
كنداكتور برنامه امشب هم روی میزی
جلوی السیدی است. تایم برنامه به زمانهای كوتاهتری تقسیم شده و برنامه
كامل «پارك ملت» روی آن است.
****
با ورود و معرفی مهمان اول، یك
مستند چند دقیقهیی پخش میشود. مدیر صحنه، زمان باقیمانده به پخش را
اعلام میكند. او در حالی كه به میكروفن و گوشی و ابزار دیگری تجهیز شده
است، تمام طول برنامه را ایستاده سپری میكند و با اتاق رژی حرف میزند. او
در عین حال، تصویربرداران را نیز راهنمایی میكند.
****
منشی صحنه در اتاق رژی مشغول
انجام هماهنگیهایی است. او خود را فهیمه كاكاوند معرفی میكند و توضیح
میدهد: مشكلات در برنامه زنده اجتناب ناپذیر است و مشكلات همیشه پیش
میآید. گاهی عواملی دست به دست هم میدهند تا مشكلی پیش بیاید. اما مشكل
عمدهای در این برنامه نداشتهایم. همه عوامل، حرفهیی هستند و میتوانند
كارشان را به خوبی انجام دهند. تا الان همه چیز خیلی خوب بوده چون تیم،
تیم حرفهیی است. در برنامههای زنده دقت بیشتری نسبت به برنامهای كه ضبط
شده باشد، لازم است. در برنامهای كه ضبط شده، فرصت تكرار وجود دارد اما در
برنامهی زنده این فرصت وجود ندارد و به همین خاطر، احتیاج به دقت نظر
بیشتری است.
وی ادامه میدهد: این برنامه به
خاطر نوع برنامهاش، ویژگی خاصی دارد كه در كمتر برنامهای میتوان دید.
ریتم خیلی خوبی دارد و برخلاف برخی از برنامههای دیگر كه ممكن است به خاطر
گفتوگوهایش خستهكننده باشند این مساله به دلیل اجرای خوب شهیدی و تسلطش
در «پارك ملت» رخ نداد. او آرامشی در كارش دارد كه هم به بیننده و هم به
عوامل پشت صحنه منتقل میشود.
***
زمان به تندی سپری میشود. مهمان
دوم برنامه، به صحنه میرود. مهمان اول برنامه، توسط چند تن از عوامل صحنه،
مشایعت میشود و مهمان دوم، روی یكی دیگر از مبلهای قرمزرنگ صحنه مستقر
میشود. دوربینها به سمت او و شهیدیفرد میچرخند و دور آنها حلقه
میزنند.
***
بعد از چند دقیقه، یك مستند 11
دقیقهای پخش میشود و در حالی كه شهیدیفرد و مهمان برنامه، استراحت
میكنند، بییندگان تلویزیون، مستندی را كه پخش میشود، میبینند. در این
فرصت با مدیر تصویربرداری صحبت میكنیم. او درحالی كه چای مینوشد،
میگوید: ما به صورت ماهیانه از طرف هماهنگی تولید شبكه اول با هماهنگی
واحد نور و تصویر شبكه اول، آفیش میشویم. هر ماه چهار تصویربردار جدید
میآیند. من تقریبا سه ماه به طور ثابت تصویربردار برنامه بودم و این سومین
ماه حضورم در برنامه است.
مجید شاطری دربارهی مشكلات كار
در یك برنامه زنده نیز توضیح میدهد: كار زنده، مشكلات خاص خودش را دارد،
استرس زیاد است ولی با توانایی كه بچهها دارند تا به حال مشكل تصویربرداری
نداشتیم و سوتی هم ندادیم.
***
ساعت از یك نیمه شب گذشته و برخی
از عوامل برنامه، با چهرهای خوابآلود به كارشان ادامه میدهند و در زمان
استراحتشان چرت میزنند. از جنب و جوش ابتدای برنامه خبری نیست اما
برنامه همچنان جریان دارد. در بیرون از اتاق رژی، كارگردان تلویزیونی در
حال مكالمه با تلفن همراه است. او از پخش، وقت اضافه میخواهد كه در نهایت
موفق میشوند 15 دقیقه وقت بگیرد.
***
در كنار استودیو، یك میز با لیوان
یك بار مصرف، چای و شیرینی قرار گرفته است. مسؤول تداركات گروه برایم چای
میریزد و این فرصت خوبی را فراهم میآورد تا با او نیز گپ كوتاهی بزنیم.
خودش را فیاض صادقی معرفی میكند و میگوید: سخت ترین كار در تولید،
تداركات است چون دیده نمیشود. همه كارها از چیدن میز و صندلی دكور، مشایعت
مهمان و مواظب از استودیو با تداركات است كه روزانه چیزی حدود 19 تا 20
ساعت طول میكشد.
وی با بیان اینكه از ابتدای كار،
با گروه بوده، ادامه میدهد: این كار قرار است یكی دو سال دیگر ادامه
داشته باشد كه من هم تا آخر خواهم بود. «پارك ملت» در ماههای آینده جزو
پرمخاطبترین برنامهها خواهد بود.
او همچنین از اخلاق خوب شهیدیفرد تعریف میكند و میگوید: به خاطر او، خیلی از پیشنهادهای خوب را رد كردم.
***
گفتوگوی شهیدیفرد با مهمان
برنامه ادامه دارد. صدای برنامه، در استودیو پیچیده و عوامل گروه، همه به
كار خود مشغول هستند. تایم باقیمانده به پایان برنامه كه چیزی حدود یك
دقیقه است اعلام میشود.
مونیتورهای اتاق رژی، آخرین لحظات
برنامه را نشان میدهند. چند ثانیهای بیشتر باقینمانده است. صحبتهای
مهمان برنامه تمام میشود؛ شهیدیفرد، رو به دوربین، خداحافظی كوتاهی با
بییندگان میكند و تیتراژ برنامه از تلویزیونهای داخل استودیو پخش میشود.
ساعت از یك و 30 دقیقه بامداد
گذشته و هفتادو چهارمین برنامه «پارك ملت» هم به پایان رسیده است. نور كم
میشود و همه عوامل، برای رفتن آماده میشوند. شهیدیفرد مهمان برنامهاش
را شخصا مشایعت میكند و آمادهی رفتن میشود.
***
استودیوی گلستان حالا دیگر تاریك
شده و همراه با عوامل «پارك ملت» كه دو ساعت پر از استرس و فشار كار را پشت
سر گذاشتهاند، استودیو را ترك میكنیم.
ایسنا