• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 1530)
پنج شنبه 10/9/1390 - 23:45 -0 تشکر 395276
ضرورت طرح مباحث مهدویت

ضرورت طرح مباحث مهدویت (قسمت اول)

در هر بحثی پیش از پرداختن به مسائل آن، باید به ضرورت و بایستگی آن توجه كرد، تا با انگیزة قوی و توان كافی وارد آن شد.
از این رو در ابتدا چند پرسش را مطرح می‌كنیم:

1. آیا مباحث مهدویت، كاربردی است و یا صرفاً تئوری و حاشیه‌ای است؟
2. آیا بحث از مهدویت و مسائل آن نیاز بشر امروز است و می‌تواند به انتظارات او پاسخ دهد؟
3. اعتقاد به مهدویت چه تحولی در زندگی انسان مسلمان ایجاد می‌كند؟ و ...
موضوع موعود یا مصلح كل، نظریه و اندیشه ای نیست كه در طول زمان در اذهان پدید آمده و برای تسكین دردها و ایده‌ای برای دلداری مظلومان باشد. بلكه هویت شیعه است كه با توجه به آیات و روایات می‌توان به ضرورت آن پی برد.
در این نوشتار بر آنیم كه به طور اختصار، در ابعاد مختلف به ضرورت طرح مهدویت بپردازیم:

یك. بعد اعتقادی

«اعتقاد» بنیان اصلی زندگی است؛ یعنی، آنچه را كه انسان در میدان عمل انجام می‌دهد، بی‌تردید به ساختار اعتقادی او بر می‌گردد. از این رو اگر انسان دارای اعتقاد صحیح و مستحكم باشد، در صحنه عمل گرفتار لغزش و دو دلی نخواهد شد. مهمترین چیزی كه به اعتقاد درست شكل می‌دهد، معرفت است.
با تحصیل معرفت می‌توان به این نتیجه رسید كه؛ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تداوم‌بخش امامت ائمه هدی(علیهم السلام) می‌باشند، او واسطه فیض الهی، خاتم‌الاوصیاء و مظهر رسول خدا است، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) طریق معرفت به آفریدگار است؛ چنان كه در روایات، راه معرفت خدا و اوصاف او، شناخت اولیای خدا و امامان معصوم دانسته شده است. اینان مظهر اسمای الهی‌اند و شناخت درست آنان، می‌تواند طریق معرفت خدا باشد.
شیعه و سنّی از پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله وسلم) نقل كرده اند: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة.»1 هر كس بمیرد و حال آنكه امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است».
در برخی از دعاها مأمور شده ایم تا خواهان توفیق معرفت امام باشیم:
«اللهم عرفنی حجتك فانك ان لم تعرفنی حجتك ضللت عن دینی.»2 ... خدایا حجّت خود را به من بشناسان، اگر حجّت خود را به من نشناسانی، از دینم گمراه خواهم شد».
آیا با وجود این همه آثار، نباید به شناخت امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پرداخت و ابعاد وجود مقدس حضرت ولی ‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را بهتر شناخت؟ چگونه می‌توانیم نسبت به او شناخت صحیح و درستی نداشته باشیم؟ در حالی كه آن حضرت در عصر غیبت نیز، از فیض الهی خویش، مردم را محروم نمی‌كند، و همه ما مشمول فیوضات امامت او هستیم؟

دو. بعد اجتماعی

بشر از روزی كه روی زمین قرار گرفت، پیوسته در آرزوی یك زندگی اجتماعی سعادت بخش بوده است. اگر این خواسته امكان تحقق خارجی نداشت،‌ هرگز چنین آرزو و امیدی در نهاد وی نقش نمی‌بست؛ همان طور كه اگر غذا یا آبی نبود، تشنگی و گرسنگی هم نبود... .
«مهدویت»، فكر و اندیشه¬ای است كه آثار اجتماعی فراوانی دارد، مهمترین آنها، از بین بردن یأس و ناامیدی از پیكره اجتماع است. مهدویت؛ یعنی، امیدواری به آینده‌ای روشن و‌ پیامی رهایی‌بخش به بشر سرخورده و ستم دیده و اینكه روزی یك مرد الهی خواهد آمد و آنچه مردم بدان امید دارند، تحقق خواهد بخشید.
یك مسلمان، باور قطعی دارد كه تنها نظام اجتماعی كه می‌تواند به خواسته‌های مشروع او به طور كامل پاسخ دهد و نظامی را براساس حق و عدالت شكل دهد، نظام زیبای حكومتی اسلام است كه شكل كامل آن در عصر ظهور ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحقق خواهد یافت. این، یعنی امید، نشاط و زندگی. این اندیشه آن قدر روشن است كه حتی برخی از مستشرقان (نظیر ماربین فیلسوف آلمانی) هم بدان تصریح كرده است: «از جمله مسائل اجتماعی بسیار مهم كه همیشه [می‌تواند] موجب امیدواری و رستگاری [باشد] همانا اعتقاد به وجود حجّت عصر و انتظار ظهور او است.»
بنابراین اعتقاد به وجود مقدس مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) امید را در دل‌ها زنده می‌كند. انسانی كه معتقد به این اصل است، نا امید نمی‌شود، چون می‌داند یك پایان روشن حتمی وجود دارد... سعی‌ می‌كند كه خودش را به آن برساند3 و از حركت نمی‌ایستد بلكه سعی در تحقق بخشیدن آن دارد و از این‌رو در برابر سختی‌ها و ناملایمات تن به شكست نمی‌دهد. این بزرگترین ره آورد اجتماعی برای بشر در پرتو اعتقاد به مهدویت است.

سه. بعد سیاسی

تاریخ پیوسته شاهد شكست مكتب‌ها و حكومت‌های مختلف در صحنه جهانی بوده است. سالیان دراز دو ایدة غالب ـ كاپیتالیسم نمایندة اندیشه لیبرال دموكراسی غرب و كمونیسم نماینده سوسیالیسم ـ با سلاح‌های اتمی و ...جهان را تهدید كردند و این آشكارترین دلیل بر ناكارآمدی برنامه‌ها و ایده‌های آنها است.
این دو تفكر سالیان متمادی، افكار و اندیشه‌ سیاسی جهان معاصر را تحت الشعاع خود قرار داده بود. ولی در طول سالیان گذشته یكی سقوط كرده و دیگری در حال سقوط است زیرا به راحتی می‌توان چالشهای موجود در اندیشه لیبرال دموكراسی غرب را مشاهده كرد. آنچه از بحرانهای اخلاقی، معرفتی، روانی و تكنولوژی و ... در آن پدید آمد، همه نشان آن دارد كه این امپراطوری، در انتظار یك شكست سنگین است.
حال تكلیف این بشر وامانده و سرگشته از ناكامی‌ها و شعارهای بی‌عمل و نظاره‌گر سراب‌ها چیست؟
بشر امروزی تشنه یك طرح و نگاه جدید در عرصه سیاسی جهان است. ‌به واقع بشر امروز در یك عطش فوق‌العاده به سر می‌برد، و آنچه می‌تواند او را سیراب كند، فقط طرح مدینه فاضله مهدوی است.
نظریه مهدویت، یك اندیشه جهانی است و این اندیشه برای جهان و اداره آن طرح و برنامه دارد.
از این رو تنها برنامه‌ای كه می‌تواند پاسخگوی بشر معاصر باشد، این اندیشه است، مهدویت در عرصة حكومت دارای اهداف بلند و ارزشی است، و حتی می‌تواند این فكر برای حكومت دینی، یك طرح راهبردی باشد.
اگر مهدویت به خوبی تبیین شود، حركت‌های اصلاحی در سراسر جهان جان می‌گیرد، چنان كه انقلاب اسلامی ایران به عنوان زمینه و بستری مناسب برای انقلاب بزرگ امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شكل گرفت.

My Name Is SRM KAbir

پنج شنبه 10/9/1390 - 23:45 - 0 تشکر 395275

ضرورت و طرح مباحث مهدویت (قسمت دوم)

مهدویت در راستای مسأله امامت و در امتداد نبوت و خاتمیت است، از این رو در مرحله‌ای حساس از تاریخ آغاز شده و تا امروز ادامه یافته است و تا آخرین لحظة حیات دنیوی بشر نیز باقی خواهد بود. بنابراین چگونگی «امامت» از امام علی(علیه السلام) تا ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و عكس‌العمل مسلمانان دربارة امامت (بطور عام) و مهدویت (بطور خاص) و نیز حوادث تاریخی در این زمینه می‌تواند از موضوعات مهم و حساس تاریخ اسلام به شمار آید.
مسأله مهدویت در طول تاریخ مطرح بوده است، روایات شیعه و سنی مملو از بشارات پیامبر گرامی به آمدن حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. موعود باوری در طول حیات تاریخی اسلام منشأ آثار فراوان بوده است.
جالب اینجا كه بسیاری از حركت‌های اصلاحی در تاریخ و عصر حاضر متأثر از اندیشه مهدویت بوده است؛ (مثل فاطمیان در مصر، مهدی سودانی در سودان و ...) حركت اصلاحی موعود باوری آن چنان در جامعه اسلامی تأثیر شگرف گذاشت كه برخی از دسیسه گران با استفاده ابزاری از واژة مهدی، و ادعای مهدویت عده‌ای از مردم را در جوامع اسلامی به خود مشغول كردند.

پنج. بعد فرهنگی

یكی از وظایف ما مسلمانان، زمینه سازی و گسترش فرهنگ مهدویت و جلوگیری از تأخیر در ظهور آن حضرت است. كار در بعد فرهنگی در عرصه مهدویت به چند محور نیاز دارد:
1. تبیین استراتژی انتظار
استراتژی انتظار؛ یعنی كلان نگری و به كارگیری همه نیروها و توانایی‌ها برای تحقق ظهور حضرت، این امر تحقق نمی‌یابد مگر اینكه در این عرصه از هر گونه برنامه منفعلانه دوری كرده و خود را به یك برنامه فعال و پرتحرك واداشته تا با سازمان‌ دهی همه نیروها و توان موجود به اهداف مورد نظر دست یابیم. برای تحرك لازم در این زمینه باید آینده‌نگری داشت؛ زیرا بدون تبیین روشن آینده نمی‌توان برنامه درستی تدوین كرد.
همچنین باید از تمام ظرفیت‌های موجود در جامعه استفاده كرد تا انتظار به معنای واقعی كلمه شكل بگیرد، در نتیجه راه از بیراهه شناخته شود و گرفتار انتظار منفی و ایستا نشویم.
2. آسیب شناسی
باید تلاش كرد نقاط آسیب‌پذیر را شناخت و سعی در حلّ این آسیب‌ها داشت: به عنوان نمونه، نباید با طرح افراطی ملاقات با امام زمان(علیه السلام)، اساس مهدویت را در ملاقات خلاصه كرد، چرا كه با عدم تحقق ملاقات،‌ عده‌ای دچار یأس و نا امیدی می‌شوند و ... و یا به طرح یك طرفه قهر و غضب امام پرداخت.
همچنین بایستی مراقب باشیم، مفهوم انتظار، تحریف نشود و اندیشه‌های نادرست (مانند ظلم پذیری و ...) در جامعه حاكم نگردد.
3. دشمن شناسی
دشمن از هر حربه‌ای استفاده می كند تا جلوی رشد تفكر مهدویت را در جامعه اسلامی بگیرد و یا آن را تحریف كند. با توجه به آنچه گفته شد (ثمرات مهدویت و ...)، اگر دشمن این كار را نكند باید تعجب كرد؛ زیرا ماهیت دشمنی همین است! باید كوشید با شناخت صحیح مباحث مهدویت، جلوی هر گونه تخریب و تحریف در آن را گرفت.

My Name Is SRM KAbir

دوشنبه 14/9/1390 - 8:33 - 0 تشکر 396590

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیك یا ابا عبدالله الحسین
السلام علیك یا ابا عبدالله صالح المهدی
سلام
 ایام حزن و عزای حسینی را تسلیت عرض می كنم.
از شما دعوت می كنم به  "تاپیك ٤٠ نفر عاشق بیایند"  تشریف بیاورید.


اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.