• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 724)
جمعه 4/9/1390 - 20:11 -0 تشکر 392644
استفاده ابزاری از عزاداری امام حسین(ع) موجب انحراف فلسفه اصلی آن می شود

بنام خدا
سلام

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی زنجان,حجت الاسلام علیرضا مهرانفر روز پنجشنبه 3 آذر ماه ، استفاده ابزاری از عزاداری ماه محرم را دور از شأن امامت دانست و افزود: برای درك فلسفه عزاداری كربلا باید فلسفه شهادت امام حسین(ع) و وجود اهل بیت(ع) را درك كرد و تا زمانی كه اصل فلسفه درك نشود عزاداری به انحراف كشیده می شود.

رئیس شورای هیئات مذهبی زنجان، امر به معروف و نهی از منكر را هدف اصلی قیام عاشورا دانست و تصریح كرد: امر به معروف و نهی از منكر و دفاع از حق، گاهی به اندازه ای وسعت دارد كه می بایست در برابر حاكمان جائر مانند زمان رژیم پهلوی در ایران ایستاد.

حجت الاسلام مهرانفر، زمان شناسی را از ویژگی های بارز امام حسین (ع) عنوان كرد و افزود: امام حسین(ع) بعد از شهادت امام حسن(ع) 10 سال سكوت كرد و پس از آن به قیام تاریخی عاشورایی خود دست زد، كه این نشان دهنده این است كه شیعیان نیز باید به طور حكیمانه و خردمندانه زندگی كنند.

وی یادآوردشد: كسی كه ادعای حسینی بودن را دارد باید فردی آگاه و با بصیری در جامعه باشد و همواره از خطاهای خود بكاهد و هر كاری را در زمان و مكان مشخص به جا آورد.

 

****

به راستی فلسفه اصلی چیست و وظیفه ما چیست؟

 

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 4/9/1390 - 20:28 - 0 تشکر 392662

سلام

شریعتی چه زیباگفـت :

حسین (ع) بیشتر از آب تشنه لبیک بود افسوس که بجای افکارش، زخمهای تنش را نشانمان دادند و بزرگترین

دردش را بی آبی نامیدند


و بازهم چه زیباتر گفت:

در عجبم از مردمی که، خود زیر .......زندگی میکنند، و بر حسینی میگریند که آزادانه زیست و آزادانه مرد


حرف زیاده...حرفی هایی که نه، باید زد و نه،میشه زد......فقط میتونم بگه کل یوم عاشورا وکل ارض کربلا....فکر نکنیم که ظلم و ظالمان از بین رفتن!

 

 

يه سري به خدا بزنيم

خيلي زود

بي بهانه...

جمعه 4/9/1390 - 22:46 - 0 تشکر 392708

سلام

حفظ رمز نهضت حسینى

از ارزنده‏ترین آثار و بركات مجالس عزادارى و گریه بر ابى عبدالله حسین علیه السلام حفظ رمز نهضت حسینى است.

به راستى؛ چرا در دوران منحوس سلاطین و پادشاهان جور از برپایى مجالس عزاى اهل‌بیت علیهم السلام به خصوص سالار شهیدان جلوگیرى مى‌شد؟ آیا نه این است كه عزاى حسینى و امامان شیعه، سبب مى‌شود كه سخنوران و دانشمندان متعهد و انقلابى، مردم را از ظلم‏هاى حكومت‌ها آگاهى دهند و انگیزه قیام آن حضرت كه امر به معروف و نهى از منكر است به اطلاع مردم برسد؟

آرى، اینگونه مجالس، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌هایى است كه به بهترین روش و زیباترین اسلوب مردم را به سوى دین خوانده و عواطف را آماده مى‏كند و جاهلان و بى‏خبران را از خواب سنگین غفلت بیدار مى‏سازد و نیز در این مجالس است كه مردم، دیانت را همراه با سیاست، از مكتب حسین بن على علیه السلام مى‏آموزند.

رسول اكرم صلی الله علیه و آله به فاطمه زهرا علیهاالسلام فرمود: «هر چشمى در روز قیامت گریان است مگر چشمى كه براى مصائب حسین علیه السلام گریه كرده باشد، چنین كسى در قیامت خندان و شادان به نعمت‏هاى بهشتى است.»

گریه بر سیدالشهدا علیه السلام و تشكیل مجالس عزاى حسینى نه تنها اساس مكتب را حفظ مى‏كند، بلكه باعث مى‏گردد شیعیان با حضور در این مجالس از والاترین تربیت اسلامى برخوردار شده و در جهت حسینى شدن رشد و پرورش یابند.

كدام اجتماعى است كه در عالم چنین اثرى را از خود بروز داده باشد؟ كدام حادثه‏اى است مانند حادثه جانسوز كربلا كه از دوره وقوع تاكنون و بعدها بدینسان اثر خود را در جامعه بشریت گذارده، و روز به روز دامنه آن وسیع‌تر و پیروى و تبعیت از آن بیشتر گردد؟ از این رو باید گفت كه در حقیقت مراسم عزادارى حافظ و زنده نگهدارنده نهضت مقدس امام حسین علیه السلام و در نتیجه حافظ اسلام و ضامن بقاى آن است .

تشكیل مجالس عزادارى حسین، نه تنها اساس مكتب را حفظ كرده و مى‏كند بلكه به علاوه سبب آن گردید كه شیعیان با حضور در این مجالس از والاترین تربیت اسلامى برخوردار شده و در جهت حسینى شدن رشد و پرورش یابند.

«موریس دوكبرى» مى‏نویسد: «اگر مورخین ما، حقیقت این روز را مى‏دانستند و درك مى‏كردند كه عاشورا چه روزى است، این عزادارى را مجنونانه نمى‌پنداشتند. زیرا پیروان حسین به واسطه عزادارى حسین مى‏دانند كه پستى و زیر دستى و استعمار را نباید قبول كنند. زیرا شعار پیشرو و آقاى آنان تن به زیر بار ظلم و ستم ندادن است.

قدرى تعمق و بررسى در مجالس عزادارى حسین نشان میدهد كه چه نكات دقیق و حیات بخشى مطرح مى‌شود، در مجالس عزادارى حسین گفته مى‌شود كه حسین علیه السلام براى حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگى مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویى یزید نرفت؛ پس بیایید، ما هم شیوه او را سرمشق قرار دهیم.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 6/9/1390 - 12:48 - 0 تشکر 393162

سلام

 ازدیاد محبت به امام(ع) و تنفر از دشمنان آنحضرت (ع)

سوزى كه از دل سوخته عاشقان سیدالشهدا علیه السلام به چشم سرایت كرده و از مجارى دو چشم آنها به صفحه رخسار وارد مى‌شود، مراتب علاقه و اخلاص و دلبستگى به خاندان وحى و رسالت را مى‏رساند و این عمل اثرى مخصوص در ابقاى مودت و ازدیاد محبت دارد.

گریه بر حضرت سیدالشهدا علیه السلام از مواردى است كه هیچ انسانى از فرط دلسوزى و انقلاب، طاقت بردبارى و تحمل در برابر استماع مصائب او را ندارد، و این گریه و بیقرارى، علاوه بر ازدیاد محبت و مهر و مودت، موجب كثرت تنفر و بیزارى از دشمنان و قاتلان آن حضرت شده و موجب برائت دوستداران این خانواده از دشمنان ایشان مى‏ گردد.

گریه با آگاهى و معرفت بر امام حسین علیه السلام، در واقع، اعلام انزجار از قاتلان اوست و این تبرى از آثار برجسته گریه بر امام حسین علیه السلام است زیرا مردم به ویژه افرادى كه داراى شخصیت هستند از گریه كردن در برابر حوادث تا سر حد امكان امتناع مى‏ ورزند، و تا شعله درونى آنان به مرتبه انفجار نرسد حاضر به گریه كردن مخصوصاً در برابر چشم دیگران نیستند، این گریه و عزادارى ابراز كمال تنفر در برابر تعدى و تجاوز و ستمگرى و پایمال نمودن حقوق جامعه و به ناحق تكیه زدن بر مسند حكومت آنان مى ‏باشد.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 7/9/1390 - 0:16 - 0 تشکر 393660

سلام

عزادارى ها خود نوعى از شعائر اسلامى است كه در قرآن بر آن سفارش شده است
(من یعظم شعائر الله فانها من تقوى القلوب)

حج/32

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 7/9/1390 - 21:43 - 0 تشکر 393956

jtayebe گفته است :
[quote=jtayebe;393644;393660]سلام

عزادارى ها خود نوعى از شعائر اسلامى است كه در قرآن بر آن سفارش شده است
(من یعظم شعائر الله فانها من تقوى القلوب)

حج/32

همینطوره .

عزاداری به شیوه سنتی و به دور از خرافه و انحرافات امری پسندیده است ولی وقتی اندیشه جای خودشو به خرافه  می ده .. اونوقته كه اضافات و پیرایه های پوچ اضافه می شه و اضافه می شه و اضافه می شه.

در یه جلسه ای نقلی شنیدم قریب به این مضمون كه در یكی از محلات اصفهان عده ای از قمه زنان معروف به سركرده گی رئیسشان در حال ورود به یك مجلس عزا بودند.. كه دم در در مقابل یكی از" علامتها" یا علم هایی كه دم در قرار داشته پایش گیر می كند و به زمین می افتد ... نوچه ها فكر می كنند كه او عمدا این كار را انجام داده و این عمل نشانه احترام به مجلس و علم می باشد . آنها هم با سروسینه خودشان را بر زمین انداختند. تا این سركرده به خودش بجنبد همه این عمل را انجام دادند و دیگر پس از آن این شد سنتی برای آن هیئت برای ورود به مجلس عزای امام حسین.

پناه می بریم به خدا از شر حجاب های غفلت 

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.