به نام خدا
عرض سلام ودرود
وتشکر از سوال زیبای حضرتعالی
تفكری كه در احادیث اسلامی برای آن فضیلت بسیار وارد شده تفكری است كه در مسیر تكامل معنوی انسانی باشد .
تفكری كه انسان درباره مسائل مادی بدون هیچ گونه ارتباطی با مسائل معنوی داشته باشد از آن خاصیت برخوردار نیست. مثلاً انسان بیندیشد كه هدف از آفرینش وی چیست و این كه خلقت او بیهوده نمیباشد و ارزش او به چیست؟ این تفكر كه انسان را به هدف خلقت، كه رشد آدمی و در بستر عبادت خدا است ، متوجه میسازد و عبادت ارزشمند انسان در طول عمر میتواند معلول چنین تفكری باشد. در قرآن به زیباترین شكل جریان فكری مطلوب اشاره شده است:«همانا در آفرینش آسمانها و زمین و اختلاف شب و روز، نشانههایی برای خردمندان است، آنان كه خدا را (در همه احوال) ایستاده، نشسته، و بر پهلو آرمیده یاد میكنند. همچنین در آفرینش زمین و آسمان اندیشه میكنند( که) خدایا ! تو اینها را بیهوده نیافریدی....»(1)
پس تفكر حقیقی به ارتباط و عبودیت واقعی خداوند منتهی میشود. اما عبادت بدون تفکر آن اهمیت را نخواهد داشت.
خدا به انسان نیروی فكر و تعقل داد كه ابتدا خود را بشناسد تا بعد از آن در احوال هستی تدبّر و تفكر كند، زیرا حاصل چنین تفكری، انسان ساز است و راه عبودیت و بندگی را به بهترین شكل می نمایاند. آن چه در آیات و روایات در باب برتری تفكر به چشم می خورد، تفكری است كه از ظلمت به نور رهنمون كند! تفكری كه انسان را از حالت ایستایی بازستاند و به حركت و پویایی درآورد.
خداوند فرموده است:
" آیا پیش خود فكر نمی كنند كه خدا آسمان ها و زمین و هر چه در بین آن ها است ، همه را جز به حق (و برای حكمت و مصلحت) و به وقت معیّن نیافریده است؟"(2)
تفكر در خلقت آسمان و زمین و نظم دقیق در آفرینش ، انسان را به عظمت خداوند و جایگاه خود در مجموعه عالم هستی آشنا می كند. معرفت و شناخت، به تمام كارها و اعمال انسان معنی و جهت می دهد.عباداتی كه بدون تفكر و معرفت باشد، ارزش چندانی ندارد و انسان را آن گونه كه شایسته است، به كمال نمی رساند.امام علی (ع) در وصیت خود به امام حسن (ع) فرمود:
"هیچ عبادتی همانند اندیشیدن در آفرینش خدا نیست".(3)اندیشیدن در خلقت و آفرینش خدا انسان را به شگفتی وامی دارد. پیامد چنین اعجابی ، فرو آوردن سر تسلیم و اعتراف به حقارت و بندگی است! در نتیجه اركان عبودیت تقویت شده، عابد به معبود می پیوندد .انسان باید تفكر بالنده داشته باشد تا ثمره اش تكامل باشد . امام صادق (ع) فرمود:
"برترین عبادت، استمرار و مداومت اندیشه درباره خدا و قدرت او است".(4)امیرمؤمنان (ع) فرمود:
"عبادت مردم پاك نهاد و با اخلاص ، اندیشیدن در ملكوت آسمان ها و زمین است".(5) انسان با اندیشیدن در ملكوت آسمان ها و زمین ، جایگاه خویش را به دست می آورد كه چه اندازه حقیر و ناتوان است. چنین اعترافی سازنده خواهد بود واركان توحیدی آدمی را قوی و بنیادین خواهد كرد و چه مطلوبی بهتر از این از بنده نسبت به خدا؟!
پینوشتها:
1 . آل عمران(3) آیه 191-190
2. روم(30) آیه 8.
3 . بحارالانوار، ج68، ص 324.
4 . اصول كافی، ج3، ص 95.
5 . جامع احادیث الشیعه، ج14، ص 310.
پاسخگو