• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 880)
جمعه 27/8/1390 - 20:9 -0 تشکر 389679
لباس ها مثل آدم نماز می خوانند

مولای متقیان حضرت عَلى عَلَیهِ السلام : اِنَّ الانسانَ اِذا كانَ فِى الصَلوةِ فَانَّ جَسدَهُ وَ ثِیابَهُ وَ كُلُّ شَیى حَولَهُ یُسبِّح .  هنگامى كه انسان در حال نماز است ، اندام و جامه او و همه آنچه در پیرامون اوست تسبیح مى گویند.  همانطور که خود آدم باید در نماز باحال باشد ، لباسهایش و هر آنچه دور و اطرافش است باید باحال باشد . خب ، بعد از این برای نماز حالی بدست آور و لباس خوبی بپوش و جای خوبی را برای آن انتخاب کن . آنوقت قطعاً پرواز خواهی کرد، بله نماز معرج مؤمن است. (علل‏الشرایع، ج 1، ص 237)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 27/8/1390 - 20:54 - 0 تشکر 389698

همه چیز در حال تسبیح گفتن هستن

حتی موهای بدنمون

وقتی که در اثر متاثر شدن سیخ میشن....

اونا دارن به احترام عجایب و عظمت خدا بلند میشن و ادای احترام میکنن......

من از اين كوه بالا خواهم رفت.ميگويند ارتفاعش زياد است.راهش طولاني و شيب دار است,پر از صخره و صعود به آن بيش از حد دشوار است.كارخودم است.از آن بالا خواهم رفت.به زودي مرا خواهي ديد كه از قله برايتان دست تكان ميدهم يا از فرط تلاش بر دامنه جان ميسپارم

شنبه 28/8/1390 - 6:57 - 0 تشکر 389783

به نام خدا
با عرض سلام ودرود
و تشکر از مطالب زیبای حضرتعالی
والتفات به انجمن معارف
راه فهم تسبیح موجودات توسط انسان  
خداونددر سوره‏ بنی اسرائیل می‏فرماید : «و ان من شی‏ء الا یسبح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم » )سورة اسراء آیه 44( هیچ چیزی نیست " ان من شی‏ء " یعنی " ما من شی‏ء " چیزی نیست‏ مگر آنکه خدا را تسبیح می‏کند ، تسبیح مقرون به حمد ، ولی شما تسبیح آنها را نمی‏فهمید ، یعنی نگو من گوشم را که پای این چوب یا درخت می‏گذارم‏ نمی‏شنوم که او خدا را تسبیح می‏کند ، همین طور ذرات بدن خود . طبق گفته‏ قرآن هر سلول از سلولهای پوست و گوشت و استخوان و خون من و هر مویی از موهای بدن من دائما در تسبیح حق تعالی است ، در حالی که من نمی‏شنوم . قرآن می‏گوید بله ، شما نمی‏شنوید ، و بلکه " نمی‏فهمید " تعبیر می‏کند ، نمی‏گوید " لا تسمعون " ، می‏گوید : "«و لکن لا تفقهون » و میان‏ این دو فرق است . اگر " لا تسمعون " باشد ( یعنی ) ممکن است ما بفهمیم‏ چنین چیزی هست ولی نمی‏شنویم ، مثل اینکه ما الان می‏فهمیم که در این فضا امواج رادیویی از ایستگاههای مختلف رادیویی دنیا هست ولی‏ نمی‏شنویم . اما قرآن می‏گوید ولی این مطلب را نمی‏فهمید ، نه تنها نمی‏شنوید ، بلکه نمی‏فهمید ، فهم نمی‏کنید ، هنوز فهمتان کوتاه است.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 28/8/1390 - 7:1 - 0 تشکر 389785

درباره حمد و تسبیح در میان دانشمندان و فلاسفه و مفسران بسیار گفتگو است : بعضى آنرا حمد و تسبیح حالى دانسته اند ، و بعضى قالى: جمعى معتقدند که همه ذرات موجودات این جهان اعم از آنچه ما آنرا عاقل مى شماریم یا بی جان و غیر عاقل همه داراى یکنوع درک و شعورند ، و در عالم خود تسبیح و حمد خدا مى گویند ، هر چند ما قادر نیستیم به نحوه درک و احساس آنها پى بریم و زمزمه حمد و تسبیح آنها را بشنویم . آیاتى مانند و ان منها لما یهبط من خشیة الله : بعضى از سنگها از ترس خدا از فراز کوهها به پائین مى افتند ( سوره بقره آیه 74 ) . مانند فقال لها و للارض ائتیا طوعا او کرها قالتا اتینا طائعین : خداوند به آسمان و زمین فرمود از روى اطاعت یا کراهت به فرمان من آئید ، آنها گفتند ما از در اطاعت مى آئیم ( سوره فصلت آیه 11 ) ... و مانند آن را مى توان گواه بر این عقیده گرفت .

و بسیارى معتقدند که این تسبیح و حمد ، همان چیزى است که ما آنرا زبانحال مى نامیم ، حقیقى است نه مجازى ، ولى به زبان حال است نه قال. این همان چیزى است که امام على (علیه السلام) در گفتار معروفش مى فرماید : «ما اضمر احد شیئا الا ظهر فى فلتات لسانه و صفحات وجهه »: هرگز کسى رازى را در دل نهان نمى کند مگر اینکه در لابلاى سخنان ناآگاه و صفحه صورتش آشکار مى گردد . بنا براین باید قبول کرد که عالم شگرف هستى با آن نظام عجیبش ، با آنهمه رازها و اسرار ، با آن عظمت خیره کننده اش و با آن ریزه کاریهاى حیرت زا همگى تسبیح و حمد خدا مى گویند . مگر تسبیح جز به معنى پاک و منزه شمردن از عیوب مى باشد ؟ ساختمان و نظم این عالم هستى مى گوید خالق آن از هر گونه نقص و عیبى مبرا است . مگر حمد چیزى جز بیان صفات کمال مى باشد ؟ نظام جهان آفرینش از صفات کمال خدا ، از علم بى پایان و قدرت بى انتها و حکمت وسیع و فراگیر او سخن مى گوید .مخصوصا با پیشرفت علم و دانش بشر ، و پرده برداشتن از گوشه هائى از اسرار و رازهاى این عالم پهناور ، این حمد و تسبیح عمومى موجودات آشکارتر شده است .

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 28/8/1390 - 7:4 - 0 تشکر 389787

خداوند در جای دیگر می گوید:(آیا ندیدى که تمام کسانى که در آسمانها و زمین هستند براى خدا تسبیح مى کنند ؟ !) ( ا لم تر ان الله یسبح له من فى السماوات و من فى الارض، نور ،41 ) . و پرندگان در حالى که بالها را بر فراز آسمان گسترده اند مشغول تسبیح او هستند ؟ ! ( و الطیر صافات، نور ،41 ) . همه آنها از نماز و تسبیح خود ، آگاه و باخبرند ( کل قد علم صلاته و تسبیحه،نور ،41 ) . و خداوند از تمام اعمالى که آنها انجام مى دهند آگاه است ( و الله علیم بما یفعلون،نور ،41 ) . و از آنجا که این تسبیح عمومى موجودات دلیلى بر خالقیت پروردگار است و خالقیت او دلیل بر مالکیت او نسبت به مجموعه جهان هستى است ، و نیز دلیل بر آن است که همه موجودات به سوى او باز مى گردند ، اضافه مى کند : و از براى خدا است مالکیت آسمانها و زمین ، و بازگشت تمامى موجودات به سوى او است ( و لله ملک السماوات و الارض و الى الله المصیر، مائده ،18 ) .

این احتمال نیز در پیوند این آیه با آیه قبل وجود دارد که در آخرین جمله آیه گذشته سخن از علم خداوند به اعمال همه انسانها و تسبیح کنندگان بود ، و در این آیه به دادگاه عدل او در جهان دیگر ، و مالکیت خداوند نسبت به همه آسمان و زمین و حق قضاوت و داورى او اشاره مى کند . جمله( ا لم تر) آیا ندیدى به گفته بسیارى از مفسران به معنى ا لم تعلم ( آیا نمى دانى ) است ، زیرا تسبیح عمومى موجودات جهان چیزى نیست که با چشم دیده شود ، بلکه به هر معنى که باشد با قلب و عقل ، درک مى گردد ، اما از آنجا که این مساله آنقدر واضح است که گوئى با چشم دیده مى شود ، تعبیر به ا لم تر شده است .

روى سخن با اکثریت مردم نادان و مخصوصا مشرکان است و دانشمندان با ایمان که در اقلیت قرار دارند از این عموم ، مستثنا هستند . آنچه ما از اسرار این عالم مى دانیم در برابر آنچه نمى دانیم همانند قطره اى است در برابر دریا و ذره کاهى است در مقابل یک کوه عظیم ، که اگر درست بیندیشیم حتى نام علم و دانش نمى توان بر آن گذاشت . بنا بر این در واقع ما تسبیح و حمد این موجودات را هر چند دانشمند باشیم نمى شنویم چرا که آنچه را مى شنویم تنها یک کلمه است از یک کتاب بزرگ و روى این حساب مى توان به صورت یک حکم عمومى خطاب به همه جهانیان گفت شما تسبیح و حمد موجودات عالم هستى را که به زبانحال دارند درک نمى کنید ، زیرا آنچه درک مى کنید بقدرى ناچیز است که به حساب نمى آید .

منبع 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 28/8/1390 - 7:6 - 0 تشکر 389789

لباس‌ چرك‌

«رسولخدا(ص‌) خطاب‌ به‌ همسرش‌ فرمود:این‌ دو لباس‌ رابشوی‌!مگر نمی‌دانی‌ كه‌ لباس‌، هم‌ تسبیح‌ خدارا می‌گوید.ولی‌هرگاه‌ چرك‌ شد،دیگر تسبیح‌ نمی‌گوید.»

منبع 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 28/8/1390 - 14:15 - 0 تشکر 389873

اگه انسان نماز واقعی و بامعرفت بخونه خیلی چیزهارو تو زندگیش از دست نمیده.
مهم اینه که به اون حالتی برسیم تا بتونیم نماز خوبی بخونیم تا تمام وجودمون باچیزهای اطراف هم خدا رو عبادت کنند

 

 

دوران خوش آن بود که با دوست به سر شد ***باقی همه بی حاصلی و بی خبری بود  

 

 

 

 

 

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.