یك مستندساز با یادآوری سفر سال گذشته خود به پاراچنار پاكستان در تشریح وضعیت اسفناك آنها گفت: این منطقه كه در محاصره وهابیها و سلفیها قرار گرفته و زادگاه بزرگانی چون شهید عارف "حسین الحسینی" است به راحتی شیعیان ذبح میشوند.
سهیل كریمی با حضور در غرفه رجانیوز در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات با بیان اینكه وسعت منطقه پاراچنار نصف استان تهران است، گفت: منطقه "کرم ایجنسی" پاكستان كه شهر پاراچنار مركز آن است، حدود یك میلیون جمعیت دارد كه 600 هزار نفر از آنها شیعه هستند و جمعیت 200 هزار نفری پاراچنار نیز همگی شیعیان خالصی هستند كه حتی یك نفر وهابی یا سلفی نیز در میان آنها نیست.
كریمی ادامه داد: خارج از این منطقه، حدود 10میلیون نفر وهابی زندگی میكنند كه كمر به قتل شیعه بستند و چهار استان طالبان پرور افغانستان با اینها همسایه هستند، از جنوب غرب و شرق هم با منطقه پیشاور و وزیرستان شرقی همسایه هستند كه همه اینها وهابی و سلفی هستند.
وی با بیان اینكه شیعیان یا باید كل این منطقه را یا مذهبشان را ترك كنند، افزود: این منطقه فوقالعاده سوقالجیشی است كه ناتو از زمان ریگان به آن چشم طمع بسته بود و خود ریگان به دولت در تبعید جهادی افغانستان گفت كه درمنطقه پاراچنار مستقر شوید كه نزدیكترین نقطه به كابل است.
این فعال فرهنگی اظهار داشت: نزدیكترین شهر پاكستان به پاراچنار پیشاور است كه 250 كیلومتر از آن فاصله دارد اما فاصله پاراچنار با كابل 120 كیلومتر است.
وی نكته مهم دیگر را پشتو زبان بودن شیعیان پاراچنار عنوان كرد و گفت: اهالی این منطقه تنها قوم شیعه پشتو زباناند و برای پشتوهای وهابی و سلفی خیلی سخت است كه اینها شیعه هستند.
كریمی با بیان اینكه شیعیان پاراچنار آدمهای ویژهای هستند كه به هیچوجه زیر بار زور نمیروند، اظهار داشت: شاید در جاهای دیگر در دنیا بعضاً به خاطر شیعه بودن در یكسری موارد كوتاه بیاییم ولی اینها به هیچ شكل كوتاه نمیآیند.
وی ریشه شیعه بودن آنها را از ایران خواند و گفت: از وقتی كه در ایران شیعه مذهب رسمی شده است كه حدود 400 سال از آن میگذرد، اهالی این منطقه نیز الگو گرفتهاند و عموماً علمای بزرگ و انقلابی پاكستان مثل شهید عارف حسین الحسینی پاراچناریاند.
كریمی ادامه داد: حب به اهلبیت(ع) و اعتقاد به جمهوری اسلامی در آنها عمیقاً وجود دارد و وقتی بر مزار شیعیان پاراچنار میروی، اولین چیزی كه میبینی، پرچم جمهوری اسلامی ایران و پرچم "یاحسین" و "یاابوالفضل" است، همچنین در ورودی شهرشان یك علم بزرگ است كه به آن مقام علمدار میگویند و بدون استثنا در هر روستا و محله "کرم ایجنسی"، اولین نقطه، مقام علمدار است و اولین جایی كه سلفیها آن را بعد از فتح از بین میبرند، همین مقام علمدار است كه به عنوان نشان شیعهگی است.
وی با بیان اینكه شیعیان پاراچنار در پنج سال گذشته در محاصره شدید قرار دارند، اظهار داشت: چه بسا از هر 10 نفری كه از مسیر پیشاور به پاراچنار میروند، دو سه نفر سالم میرسند.
كریمی افزود: ما یك هواپیمای دوموتوره از یك ژنرال پاكستانی اجاره كردیم و آن منطقه را به صورت قاچاقی دور زدیم، یعنی مسیری را كه باید 15 دقیقهای میرفتیم، 45 دقیقه طول كشید، حتی هواپیمای قبلی را هم طالبان زده بود كه خلبان با دست به من نشان داد.
این مستند ساز در پاسخ به سؤالی در مورد منابع درآمد مردم پاراچنار گفت: كشت و زرع و كشاورزی خوبی دارند و نكته مهم اینكه، اموالشان بركت زیادی دارد، عجیب است مثلاً سه ماه به آنها چیزی نمیرسد و طبیعتاً به سمت قحطی میروند، ابتدا از انبارهایشان شروع به مصرف میكنند، منتهی خوراك به آنها فشار نمیآورد.
وی مشكل اصلی شیعیان پاراچنار را كمبود دارو عنوان كرد و گفت: تاكنون 1800 زن و بچه به خاطر نبود دارو در بیمارستانها از بین رفتهاند.
كریمی در ادامه با گلایه از رجانیوز بهدلیل پوشش ندادن اخبار پاراچنار تصریح كرد: درصد اخباری كه رجانیوز از پاراچنار كار كرد، نسبت به برخی از رسانههای دیگر كمتر است.
وی با بیان اینكه شیعیان پاراچنار واقعاً در سیستم امنیتی ما نیز مظلوم هستند، اظهار داشت: كمیسیون امنیت ملی مجلس دو بار جلسه گذاشتند و بنده هم دعوت كردند، البته خودم امیدی نداشتم اما آقای بروجردی پای كار آمد و در بحث روابط دیپلماتیك با آقایانی كه از پارلمان پاكستان آمده بودند، جلساتی داشتیم.
كریمی تصریح كرد: شرایط آنجا طوری است كه تا از نزدیك نبینیم، درك نمیكنیم و برخی مسئولان امنیتی كه به نوعی باید در این ماجرا نقش فعال داشته باشند، میگویند مسئله قومی و قبیلهای است و وهابیت كاری به آنها ندارد و حتی برخی مدعی هستند كه عدهای شیعه جاهل آنجا را شور انقلابی گرفته و عامل افتراق هستند.
وی ادامه داد: از یكی از این افراد پرسیدم چه مدت در پاكستان بوده است كه گفت 15 سال اما تاكنون یك بار نیز به پاراچنار نرفته است.
این فعال فرهنگی با یادآوری اینكه در آن منطقه شیعیان را ذبح كنند، در پاسخ به این سؤال كه آیا سپاه صحابه در این زمینه نقش دارد، اظهار داشت: سپاه صحابه كلاً منحل شده است، تیم حقانی پاكستان و طالبان افغانستان یكی شدهاند و تنها نقطهای كه با هم اتحاد دارند، منطقه پاراچنار است، دولت پاكستان، ISI سیستم امنیتی ارتش پاكستان و ناتو نیز از طرف دیگر در این جریان هستند.
كریمی با تأكید بر اینكه لایههای پایین آنها اعتقاد عمیق به ولایت فقیه دارند، اظهار داشت: شرایط آنها بسیار بد است، از سال گذشته كه از پاراچنار آمدم تا الآن شاید به جرأت بگویم بیش از 200 نفر در یك منطقه كوچك آنهم به بدترین وضع ممكن، شهید شدهاند.
این مستند ساز در بخش دیگری از گفتوگو در مورد سفر اخیر خود و وحید یامینپور به لبنان برای ساخت مستندی در خصوص نقش انقلاب اسلامی و امام خمینی در بیداری اسلامی اظهار داشت: درباره این مستند ما با دید دیگری به لبنان سفر كردیم اما وقتی وارد لبنان شدیم، فهمیدیم كه خیلی موارد دیگری هست كه میتوان بر روی آنها كار كرد.
وی ادامه داد: ایده اول نقش حضرت امام در بیداری لبنان بود اما در لبنان به این نكته رسیدیم كه ایدههای خیلی بهروزتری هم برای كار كردن وجود دارد و پس از صحبت با آقای یامین پور به این نتیجه رسیدیم كه به مردم نگاری روی بیاوریم؛ از بیحجاب مارونی گرفته تا یك حزباللهی چادری؛ یا از یك سیاستمداری كه در بین مردم است تا آدمی كه نقش كلیدی در لبنان دارد.
كریمی با بیان اینكه سعی كردیم تا چند كار اپیزودیك در بیاوریم، گفت: یك بخش كار مربوط به "عمار حمود" یكی از شیعیان لبنان و از بچههای حزبالله بود كه نقش بهسزایی در عقبنشینی اسرائیل داشت.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد شرایط سیاسی فعلی لبنان تصریح كرد: شرایط این كشور طبیعتاً همان شرایط انقلابی است كه توقع میرفت؛ جبهه سیاسی بیشتر از قبل قدرت گرفته است، به شكلی كه دستگاه اجرایی و مقننه دست حزب الله است و اقبال عمومی كه حزب الله در كل لبنان پیدا كردهاند، خیلی بیشتر از سالهای گذشته است.
كریمی با بیان اینكه حزبالله با خطراتی مانند اتفاقاتی كه بعد از جنگ برای ما افتاد، مواجه است، گفت: ما از جبههای بودن و خاكی بودن دور شدیم و احساس میكنم این اتفاق هم برای لبنان در حال وقوع است، من سال 83 هم سفری به لبنان داشتم اما لبنانی كه چند روز پیش دیدم، متفاوت بود و مصرفگرایی در حال رشد بود.
وی ادامه داد: سال 83؛ حزبالله مانند الآن قدرت نداشت اما در جایجای ضاحیه، تصاویر و نمادهای اسلامی نصب بود اما در ضاحیه كه طبیعتاً مركز انقلاب در لبنان است، شاید 80 درصد تبلیغات مصرفگرایی بود.
كریمی در عین حال تصریح كرد: اگرچه بیروت كاملاً به سمت مصرفگرایی رفته است اما بعلبك كه زادگاه حزب الله است، خیلی انقلابیتر دیده میشد كه جای امیدواری دارد.