• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 2447)
پنج شنبه 5/8/1390 - 6:17 -0 تشکر 380390
قرار عاشقی 75(سجده طولانی)

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا بقیة الله الاعظم

همراهان مهدوی سلام

 

 

قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- :
(سَجْدَةُ الشُّكْرِ مِنْ أَلْزَمِ السُّنَنِ وَأَوْجَبِها ... فَإِنَّ فَضْلَ الدُّعاءِ وَالتَّسْبیحِ بَعْدَ الْفَرائِضِ عَلَى الدُّعاءِ بِعَقیبِ النَّوافِلِ، كَفَضْلِ الْفَرائِضِ عَلَى النَّوافِلِ، وَالسَّجْدَةُ دُعاءٌ وَتَسْبیحٌ)
سجده ى شكر، از لازم ترین و واجب ترین مستحبات الهى است ... همانا، فضیلت دعا و تسبیح پس از واجبات بر دعاى بعد از نوافل، همانند فضیلت واجبات بر نوافل است. سجده، دعا و تسبیح است.
                                 
بحارالأنوار، ج53، ص161، ح3

 

 

عارف کامل عالم عامل مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی (کتاب المراقبات):

مرا نیز در روزگار تحصیل در نجف اشرف شیخ بزرگواری بود که پیشوا و پناه پارسیان و سالکان بود، از او خواستم که برترین عمل را که او خود آزموده و تأثیر نیکوهش را در بهبود حال سالک تجربه کرده، بریم بازگوید، او مرا سفارش کرد: اینکه در هر شبانه روز سجودی طولانی به جای آورم و در آن، این ذکر را به تکرار باز گویم:

"ذکر یونسیه"

«لا اله الاّ أنت سبحانک اِنّی کنت من الظالمین»

(خدایا به جز تو خدایی نیست، تو پاکی و این منم که بر خویش ستم کرده ام)

 

و قصد و نیتم از ین ذکر ین باشد که خدایا اینک جان من در زندان طبیعت گرفتار است و با زنجیرهای هوا و هوس بسته شده است، و من خود با رفتار نارویم خویش را بدین زندان و زنجیرها گرفتار کرده ام، و هرگز درباره تو چنین پندار نارویی نمی برم که بگویم تو با من چنین کرده ی، و تو مرا بدین زندان و زنجیرها درافکنده ی، هرگز، تو از این پندارها پاکی، و این منم که خویش را به بلا گرفتار ساخته ام.

آن بزرگ، همه یاران خویش را بدین سجده سفارش می کرد و آنان نیز این سفارش را به جای می آوردند و ذکر یاد شده را برخی هزار بار، برخی کمتر، برخی بیشتر و حتّی برخی سه هزار بار در سجده تکرار می کردند و آثار مبارک و سازنده آن را در خویش می یافتند.

 

 

شهادت امام جواد علیه السلام را به حضور شما خوبان تسلیت می گویم.

 

قرار این هفته :هر روز همگان سر برآستان نیاز و عبودیت نهیم. یک سجده طولانی (حد اقل 5 دقیقه) داشته باشیم. در سجده که نزدیکترین حالت بنده به خداست ظهور مولایمان مهدی روحی فداه را از خداوند منان تمنا کنیم. التماس دعا

 

قرار 76 را dehkade2010 گرامی برگزار کنند.

 

اللهم عجل لولیک الفرج

 

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

پنج شنبه 5/8/1390 - 6:38 - 0 تشکر 380395

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا بقیة الله الاعظم

سجده طولانی در نماز شیطان را نالان می کند، زیرا بدبختی او از سجده نکردن بود.

اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

پنج شنبه 5/8/1390 - 6:49 - 0 تشکر 380398

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا بقیة الله الاعظم

سلام

جوانی عاشق پیامبر شده بود...

باید هر روز می آمد چشم های پیامبر را می دید، بعد می رفت سراغ کار و زندگی اش وگرنه روزش روز نمی شد...

همیشه ولی یک غصه ی بزرگ توی دلش بود...

بالأخره آمد پیش پیامبر؛ گفت آقا می دانم درجه و مقام شما خیلی بالاست. شما کجا و ما کجا؟

معلوم است که آن دنیا دیگر نمی توانم شما را ببینم. معلوم است که مرا پیش شما با آن رتبه و درجه راه نمی دهند...

حالا بهشت بدون شما را چطور تحمل کنم؟

نمی دانم این حرف با دل رسول خدا چه کرد که خدا خودش جواب آن جوان را داد... جبرئیل را فرستاد و برای جوان بشارت فرستاد که...

پیامبر آیه ی وحی را برای جوان خواند و وعده ی همنشینی او را با خودش در بهشت داد  .

اما یک حرفی هم زد که خبر از دل عاشق خودش می داد...

گفت جوان! کمکم می کنی؟

حالا معلوم شد که پیامبر خودش به همنشینی با آن جوان در بهشت مشتاق تر بوده

خودش از فکر فراق دوستانش در بهشت بیشتر می سوزد...

حالا پیامبر به صرافت افتاده که حتماً آن جوان رادر بهشت همنشین خودش کند...

دارد از جوان کمک می خواهد...

جوان گفت چه جوری کمکتان کنم آقا؟

حضرت فرمود با استغفار زیاد... با سجده های طولانی...

اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

پنج شنبه 5/8/1390 - 7:3 - 0 تشکر 380401

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا بقیة الله الاعظم

سجده ى شکر

(سَجْدَةُ الشُّکْرِ مِنْ أَلْزَمِ السُّنَنِ وَأَوْجَبِها ... فَإِنَّ فَضْلَ الدُّعاءِ وَالتَّسْبیحِ بَعْدَ الْفَرائِضِ عَلَى الدُّعاءِ بِعَقیبِ النَّوافِلِ، کَفَضْلِ الْفَرائِضِ عَلَى النَّوافِلِ، وَالسَّجْدَةُ دُعاءٌ وَتَسْبیحٌ)

سجده ى شکر، از لازم ترین و واجب ترین مستحبات الهى است ... همانا، فضیلت دعا و تسبیح پس از واجبات بر دعاى بعد از نوافل، همانند فضیلت واجبات بر نوافل است. سجده، دعا و تسبیح است.

شرح

حدیث شریف، قسمتى از پاسخ امام مهدى(علیه السلام) به سؤال هاى محمّد بن عبداللّه حمیرى است. حضرت، در این کلام، به اهمیت یکى از مستحبات، یعنى سجده ى شکر اشاره مى کند و بعد از آن به دعا و تسبیح بعد از فرایض پرداخته، فضیلت آن را مانند فضیلت فریضه بر نوافل مى داند و نیز اصل سجده و قرار دادن پیشانى بر خاک را در اجر و ثواب به منزله ى دعا و تسبیح مى داند.

از بررسى آیات و احادیث به دست مى آید که همه ى واجبات و یا همه ى مستحبات، در یک سطح و اندازه نیستند; مثلاً اهمیت نماز، در میان واجبات، از همه بیش تر است; زیرا، قبولى اعمال، به قبول شدن نماز بستگى دارد. در میان مستحبات ـ برابر این حدیث ـ اهمیت سجده ى شکر، از همه ى مستحبات بیش تر است. شاید علّت، این باشد که سجده ى شکر، کلید افزایش و تداوم نعمت است; یعنى هر گاه انسان با دیدن و یا رسیدن به نعمتى، شکر گزارد، آن نعمت تداوم مى یابد و نعمت هاى دیگر نیز نازل مى گردند. این نکته در قرآن به صراحت آمده است:

(لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ)[21]; اگر شکر نعمت به جاى آورید، بر نعمت شما مى افزایم.

حضرت(علیه السلام) در این حدیث به چند نکته اشاره مى فرماید:

1. سجده ى شکر، زمان و مکان خاصّى ندارد، ولى با توجّه به این حدیث، بهترین زمان براى این کار بعد از نمازهاى واجب و نوافل است.

2. سجده کمال انسان و نهایت خضوع در برابر خداوند متعال است، در این هنگام است که انسان خود را نمى بیند و تمام عظمت و بزرگى را از آن خداوند مى داند; لذا این حالت، بهترین حالت براى بنده است، خصوصاً هنگامى که توأم با ذکر و شکرگزارى لفظى و قلبى باشد.

3. ثواب دعا و تسبیح بعد از نمازهاى واجب، از ثواب دعا و تسبیح پس از نمازهاى نافله خیلى بیش تر است، همان گونه که فضیلت فرایض از نوافل بیش تر است.

4. حضرت(علیه السلام) با بیان این که سجده، دعا و تسبیح است، مى فهماند که خود سجده هم یک نوع تسبیح و دعاست و همان گونه که ذکرِ پس از نماز، مطلوب است، سجده کردن هم کارى مستحب است; زیرا غایت و هدف از دعا و تسبیح، خضوع و خشوع و تذلّل براى خداوند متعال است، و شکّى نیست که این غایت، در سجده، به نحو اتمّ و اکمل است.


[1]. الغیبة، شیخ طوسى، ص285، ح245 ; احتجاج، ج2، ص278 ; بحارالأنوار، ج53، ص178، ح9 .
[2]. احتجاج، ج1، ص97 ; بحارالأنوار، ج29، ص243، ح11 .
[3]. تحف العقول، ص386 ; بحارالأنوار، ج75، ص300، ح1 .
[4]. نهج البلاغه، حکمت201 ; بحارالأنوار، ج64، ص158، ح1 .
[5]. کمال الدین، ج2، ص485، ح10 ; الغیبة، شیخ طوسى، ص292، ح247 ; احتجاج، ج2، ص284 ; إعلام الورى، ج2، ص272 ; کشف الغمة، ج3، ص340 ; الخرائج و الجرائح، ج3، ص1115 ; بحارالأنوار، ج53، ص181، ح10 .
[6]. الغیبة، طوسى، ص288، ح246; احتجاج، ج2، ص280; بحارالأنوار، ج53، ص194و195، ح21.
[7]. الغیبة، شیخ طوسى، ص286، ح245 ; احتجاج، ج2، ص278 ; بحارالأنوار، ج53، ص179، ح9 .
[8]. دلائل الإمامة، ص524، ح495 ; مدینة المعاجز، ج8، ص105، ح2720 .
[9]. ر.ک: مرآة العقول، ج3، ص136و137 .
[10]. کمال الدین، ج2، ص511، ح42 ; الخرائج و الجرائح، ج3، ص1110، ح26 ; بحارالأنوار، ج53، ص191، ح19 .
[11]. سوره ى تکویر، آیه ى 29 .
[12]. الغیبة طوسى، ص247، ح216 ; الهدایة الکبرى، ص359 ; کشف الغمة، ج3، ص303 ; الخرائج و الجرائح، ج1، ص459 ; دلائل الامامة، ص506 ; بحارالأنوار، ج25، ص337، ح16.
[13]. «مقصّره» کسانى هستند که براى اهل بیت، از ولایت خدا، چیزى را قائل نیستند.
[14]. «مفوّضه» گروهى از مسلمانان اند که معتقدند، خداوند، بعد از خلقت عالم، اراده ى خود را به امامان واگذار کرده و آنان، به هر نحو که بخواهند، در این عالم تصرّف مى کنند.
[15]. تفسیر على بن ابراهیم، ج2، ص409 ; بصائر الدرجات، ص537، ح47 ; بحارالأنوار، ج5، ص114، ح44 .
[16]. کمال الدین، ج2، ص520، ح49 ; فقیه، ج1، ص498، ح1427 ; تهذیب الأحکام، ج2، ص175، ح155 ; الإستبصار، ج1، ص291، ح10 ; الغیبة، طوسى، ص296، ح250 ; احتجاج، ج2، ص298 ; بحارالأنوار، ج53، ص182، ح11 ; وسائل الشیعة، ج4، ص236، ح5023 .
[17]. سوره ى طه، آیه ى 14 .
[18]. الغیبة، طوسى، ص271، ح236 ; احتجاج، ج2، ص298 ; بحارالأنوار، ج52، ص16، ح12 ; وسائل الشیعة، ج4، ص201، ح4919 .
[19]. فقیه، ج1، ص217، ح651 ; بحارالأنوار، ج79، ص351، ح23 .
[20]. احتجاج، ج2، ص308 ; بحارالأنوار، ج53، ص161، ح3 ; و وسائل الشیعة، ج6، ص490، ح8514 .
[21]. سوره ى ابراهیم، آیه ى7 .

شرح چهل حدیثاز حضرت مهدی(عج)

اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

پنج شنبه 5/8/1390 - 7:14 - 0 تشکر 380402

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا بقیة الله الاعظم

در حیرتم چگونه نشد فانی ات شَوَم *** تا مَحرم ضیافت پنهانی ات شَوَم

حیف از شراب وصل شب قدر و عید فطر *** آخر نشد ملازم مهمانی ات شَوَم

رفت از بَرَم رفیق شفیقی که داشتم *** پس کِی رفیق سجده طولانی ات شَوَم

با اینکه چند مرتبه قرآن به سر شدم *** یک شب نشد که مونس قرآنی ات شَوَم

آنسان که تو به معرفتم فکر می کنی *** باید انیس محفل عرفانیت شَوَم

دارم امید در عرفه مَحرَمت کنی *** باشد که در منای تو قربانیت شَوَم

ای کاش مهزیار دگر می شدم تو را *** تا در حجاز زائر ایرانیت شَوَم

وقتی نشد که زانر گنبدطلا شَوَم *** بگذار یارِ یارِ خراسانیت شَوَم

منصور امتی و من ای کاش لااقل *** یکبار همصدای سحر خوانی ات شَوَم

تنها پناه این دل من روضه های توست *** وقت است غرق روضه طوفانی ات شَوَم

یک لحظه با اجازه سادات مجلست *** خواهم شریک ناله و همخوانی ات شَوَم

بسم الله . . .

آتش به آشیان مرغی نمیزنند *** ای کاش یار شام غریبانیت شَوَم

انگشتری به قیمت انگشت کِی بُرَند *** باید شریک گریه بارنی ات شَوَم

با چکمه روی سینه مهمان که می رود؟ *** من با کدام روضه بگو بانی ات شَوَم

منبع

اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

پنج شنبه 5/8/1390 - 10:28 - 0 تشکر 380422

سلام

مرسی از این قرار بسیار زیبا :)

گمونم منم جایی خونده بودم که پیامبر(ص) در نماز، سجده رو خیلی دوست داشتند...

قنوت و سجده خیلی زیبا اند....

ممنون

یاعلی*

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 5/8/1390 - 10:29 - 0 تشکر 380423

دفعه ی بعد کیه؟!!!!!!!

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 5/8/1390 - 12:22 - 0 تشکر 380446

dehkade2010 گفته است :

[quote=dehkade2010;591792;380423]دفعه ی بعد کیه؟!!!!!!!

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیك یا ابا صالح المهدی
سلام دهكده عزیز اگر شما قبول دارید قرار بعدی را برگزار كنید.
اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

پنج شنبه 5/8/1390 - 12:59 - 0 تشکر 380457

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیك یا صاحب الزمان

سجده كردن چگونه گناهان را از بین می برد؟
الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام :
جاءَ رَجُلٌ إلى رسولِ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فقالَ : یارسولَ‏اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم ، كَثُرَت ذُنُوبی وضَعُفَ عَمَلِی ، فقالَ رسولُ‏اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : أكثِرِ السُّجودَ فإنّه یَحُطُّ الذُّنوبَ كما تَحُطُّ الرِّیحُ وَرَقَ الشَّجَرِ .
امام صادق علیه‏السلام :
مردى خدمت پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم آمد و عرض كرد : اى رسول خدا ! گناهانم زیاد شده و اعمالم سست و اندك گشته است . رسول خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمود : زیاد سجده كن ؛ زیرا ، همچنان كه باد برگ درختان را فرو مى‏ریزاند ، سجده گناهان را مى‏ریزاند .
أمالی الصدوق : 404 / 11 منتخب میزان الحكمة : 224


اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

پنج شنبه 5/8/1390 - 14:46 - 0 تشکر 380475

سلام
اجرکم عند الله، خیلی زیبا بود.
یا علی

پنج شنبه 5/8/1390 - 15:4 - 0 تشکر 380486

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیك یا صاحب الزمان

سجده چه جایگاهی در عبادت دارد؟
الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام :
السُّجودُ مُنتَهى العِبادَةِ مِن بَنی آدَم .
امام صادق علیه‏السلام :
سجود ، اوج عبادت آدمى زاد است .
الدعوات : 33 / 70 منتخب میزان الحكمة : 264

اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.