دکتر حسن خجسته معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما ، در دومین همایش دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشکده صدا و سیما قم، گفت: امروز گسترش وسایل ارتباط جمعی موجب شده هر چیزی، از هر کسی، در هز زمان و مکانی به سرعت در جهان منتشر شود.
وی ابراز داشت: این سرعت انتقال اطلاعات که به واسطه وسایل ارتباطی جدید فراهم شده موجب شده کمپانی های خبری کاهش یابند ولی از سوی دیگر شبکه های تلویزیونی و رادیویی گسترش یابند.
دکتر خجسته با بیان اینکه در ادبیات ارتباطی غرب، رضایت مخاطب بدون هیچ قید و شرطی باید جلب شود، ابراز داشت: در این نگاه فقط نیاز هایی مطرح است که مربوط به حوزه زیست محیطی می شود و جایی برای مصلحت مخاطب وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تلاش رسانه های غربی برای رفع این نوع نیاز ها و جلب رضایت مخاطب است گفت: از همین رو این رسانه ها به سکس و خشونت متوسل می شوند که هر دو برای وجود مخاطب ضررهای فراوانی دارد.
معاون برنامه ریزی و نظارت صدا و سیما اظهار داشت: در نظام اسلامی ما هم جلب رضایت مخاطب و هم مصلحت او باید در نظر گرفته شود و همین نقطه افتراق ما با غرب است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 4هزار شبکه ماهواره ای در ایران دریافت می شود، افزود: از این تعداد بیش از صد شبکه به زبان فارسی پخش می شود که بیش از 60 شبکه به منظور براندازی نظام در حال فعالیت است.
دکتر خجسته تلاش انبوه رسانه های غربی برای جذب مخاطب ایرانی را از وِیژگی های خاص فضای رسانه ای رقابتی در ایران دانست و ادامه داد: این رقابت ها از یک سو به منظور جذب مشتری بیشتر یک فضای بازاری بوجود آورده و از سوی دیگر به در حال انتقال پیام اعتقادی و سیاسی مورد نظر خود به جامعه ما هستند.
وی اظهار داشت: این رسانه ها سه راهبرد بی اعتبار کردن صدا و سیما، کاهش مخاطیان و کاهش ساعات تماشای این برنامه ها را در این فضای رقابتی در پیش گرفته اند و ما باید نقطه مقابل این راهبردها را در دستور کار قرار دهیم.
معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما تاکید کرد: مزیت رسانه ها صدا و سیما در دینی بودن آن است و از همین رو باید این انتقال معرفت بالا را در رسانه ملی حفظ کنیم و این کار جز با ارتباط با بدنه حوزه های علمیه به عنوان قطب تولید معرفت دینی محقق نخواهد شد.
دومین همایش دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشکده صدا و سیما قم 13 تا 15 مهر ماه در شیراز برگزار شد